yksi valaisin, kolme katkaisijaa

Anonyymi

Minulla oli porraskytkentä jossa oli yksi lamppu ja kaksi katkaisijaa. Alakerran katkaisija oli väärässä paikassa, joten siirsin sen pintavetona toisaalle. Haluaisin kuitenkin nyt ottaa poistetunkin katkaisimen käyttöön, jolloin katkaisijoita olisi kolme. Onko mahdollista ottaen huomioon, että voin lisätä piuhoja vain näiden kahden katkaisijan väliin.

25

3781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä sellaista porraskytkentää ole. Jos haluaa ohjata valoja kolmesta paikasta niin täytyisi viritellä kytkimet painonapeiksi, joilla ohjataan sysäysrelettä.

      • Anonyymi

        Äläpä höpöttele, kun et kerran perusasioita tiedä. Kutoskytkinten väliin voi laittaa vaikka 100 seiskakytkintä. Ei kolmella kytkimellä nyt kannata vielä sysäysreleeseen ja painonappeihin vaihtaa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ristikytkin 7 sen poistetun kytkimen paikalle

    • Tarvitset katkaisimen, jossa kummallakin puolella on kaksi kontaktia ja se kytkee ne joko suoraan ristiin. En tiedä miksi noita nimitetään Suomessa.

    • Kytkimen nimi on ristikytkin. Jostain syystä myös 7 kytkin termiä käytetään. Siinä ei tunnu olevan mitään järkeä, onko vain joku järjestysnumero. USA:saa tuo on four way switch ja Britanniassa three way switch (tosin tämä koskee koko kytkentää. Britit laskevat katkaisijat, jenkit kontaktien määrät katkaisijassa)

      • Anonyymi

        Jos et asiasta mitään ymmärrä niin miksi kommentoit kun kerran oikea vastaus on palstalla ollut jo aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et asiasta mitään ymmärrä niin miksi kommentoit kun kerran oikea vastaus on palstalla ollut jo aiemmin.

        Sitä olen kanssa ihmetelty että miksi okaron pitää olla joka asiassa pätemässä ja vastailemassa vaikka ei kuitenkaan asiasta tosiaan mitään ymmärtäisi.
        Se on myös hyvin erikoista että ei ota koskaan mitenkään huomioon aiemmin jo annettuja vastauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos et asiasta mitään ymmärrä niin miksi kommentoit kun kerran oikea vastaus on palstalla ollut jo aiemmin.

        Mikä sinuakin vaivaa.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Mikä sinuakin vaivaa.

        Selvästi sama kuin minuakin, eli ihmettelee touhujasi.


    • Anonyymi

      Jos vedit sen pintavedon vanhasta kytkimen paikasta uuteen paikkaan, ei tarvitse vetää mitään uusia johtoja, siihen vanhan kytkimen paikalle laitat vaan uuden ristikytkimen.

      • Anonyymi

        entinen oli 6 kytkin niin 7 kytkin tarvii 4 johtoa jos meinaa kolmella kytkimellä saada toimimaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        entinen oli 6 kytkin niin 7 kytkin tarvii 4 johtoa jos meinaa kolmella kytkimellä saada toimimaan

        Ja montako johtoa arvelet olevan nyt siinä entisen kytkimen paikalla?
        Aivan oikein, kuusi johdinta!
        Kun niistä kaksi liittää toisiinsa, montako johtmen päätä jää jäljelle?
        Taas oikein! Neljä johdinta siihen jää !!!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ihan kuitenkaan tajuta tilannetta...

        1 lamppu, 2 katkaisijaa. Mihin tuolla on 6 johdinta tungettu?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet normaaliälyinen, auttaa kun luet huolella ne viestit joita kommentoit.

        Katkaisijalle tulee 3 johdinta. Katkaisijaa siirretään ja johtimia jatketaan pinta-asennuksena, Palstan älykön mielestä siellä pitäisi olla 6 johdinta, jotta väliin voisi lisätä yhden käytäväkytkimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katkaisijalle tulee 3 johdinta. Katkaisijaa siirretään ja johtimia jatketaan pinta-asennuksena, Palstan älykön mielestä siellä pitäisi olla 6 johdinta, jotta väliin voisi lisätä yhden käytäväkytkimen.

        Mitä jos puhuttaisiinkin johtimien päistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos puhuttaisiinkin johtimien päistä.

        Tuskin ymmärtäisi vaikka kädestä pitäen neuvoisi miten siihen ristikytkin kytketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos puhuttaisiinkin johtimien päistä.

        Noniin, nyt aloi sitten selittelyvaihe.


    • Anonyymi

      Ei voi PISTE

      Kun siitä siirretystä katkasijasta sammuttaa virrat, niin sitä edellä olevista katkaisijoista katkeaa samalla virrat!

      Äly hoi, älä jätä!!!!!!!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mikä ihme vetää noita vähemmän fiksuja kommentoimaan asioita joiden ymmärtämiseen ei älyn lahjat kuitenkaan riitä?


    • Anonyymi

      1 valaisin ja kolme katkaisijaa? Kova leffa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe