yökoulu

äiti

Mitä mieltä oletta siitä,että kun
koulu pakottaa lapsen yökouluun?
Poissa saa olla vain jos on sairas!
ja seuraavana päivänä ollaan vapaalla
koulusta. Onko tässä järkee vai ei?
nukkua voi kotonakin ja opiiko siitä
lapset mitään?
Onko teillä kokemusta tällaisesta?
ja onko yökoulu tosiaankin pakollinen!

52

12843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi

      pakottaa lasta sellaiseen. Tai oikeammin ei voi pakottaa vanhempia suostumaan sellaiseen.

      Typerää se tosiaankin myös minun mielestäni on. Jos lapsi ei halua mennä, en missään nimessä häntä yöksi pakottaisi kouluun. Nukkuu paljon paremmin ja turvallisemmin kotona. Mut jos hän haluaa, niin sama kai se mulle on. Kunhan niitä ei liian usein vain ole.

    • Pasi

      Yökoulusta ei puhuta mitään missään kunnan tai koulun opetussuunnitelmissa ja siitä on varmaan rajoitteita jossain säännöksissäkin. Yöt ovat nukkumista varten ja turha opettaa lapsia valvomaan. Tämä on varmaan vanhempien tai koulun keksimiä juttuja joihin ketään ei voi pakottaa vaan edellyttää kaikkien suostumusta. Mutta jos lapsi haluaa miksei voi sitä kokeilla voihan se olla hauska poikkeus normaaliin. Vaarana on vaan se että siinä käännetään vuorokausirytmiä niin että menee monta päivää saada normaalista rytmistä kiinni.

      • äiti

        Yökoulu on erään tietyn luokan oppilaiden keksintö. He olivat silloin muistaakseni 5 tai 6 luokalla. (Ovat nyt jo aikuisia.)

        Olen sitä mieltä, että yökoulut pitäisi lailla kieltää ainakin alle 10 vuotiailta, eikä ketään saisi pakottaa sellaiseen. Jollakin ei yhden yön valvominen juuri unirytmiä heilauta (palautuu muutamassa päivässä), mutta jollain toisella se saattaa aiheuttaa jopa hoitoa vaativat uniongelmat, jotka eivät yhdessä kuukaudessa helpota.


      • Suhteellisuudentaju

        Höpön-löpön. Meinaatko, että skidit eivät kotona valvo leffojen ja tietsikkatoosien kanssa ihan kaiken aikaa ja liikaa? Sieltä ne vuorokausirytmien sekoitukset tulevat eikä koulusta, ei edes yösellaisesta.


      • Ei viddu mage
        äiti kirjoitti:

        Yökoulu on erään tietyn luokan oppilaiden keksintö. He olivat silloin muistaakseni 5 tai 6 luokalla. (Ovat nyt jo aikuisia.)

        Olen sitä mieltä, että yökoulut pitäisi lailla kieltää ainakin alle 10 vuotiailta, eikä ketään saisi pakottaa sellaiseen. Jollakin ei yhden yön valvominen juuri unirytmiä heilauta (palautuu muutamassa päivässä), mutta jollain toisella se saattaa aiheuttaa jopa hoitoa vaativat uniongelmat, jotka eivät yhdessä kuukaudessa helpota.

        Kuules nyt kukkahattu äiti yökoulussa ei ole mitn pahaa !


      • Anonyymi

        Mun nimi on Aino pettinen


      • Anonyymi
        Suhteellisuudentaju kirjoitti:

        Höpön-löpön. Meinaatko, että skidit eivät kotona valvo leffojen ja tietsikkatoosien kanssa ihan kaiken aikaa ja liikaa? Sieltä ne vuorokausirytmien sekoitukset tulevat eikä koulusta, ei edes yösellaisesta.

        Äärimmäisen harvat.


    • ruoska

      Ei tietenkään voi pakottaa. Eihän kouluun ole muutenkaan PAKKO mennä. Suomessa ei ole kouluPAKKOa, vaan oppivelvollisuus.

      Yökoulut ovat monien mielestä mukavaa vaihtelua normaaliin arkiseen aherrukseen ja edullisempi vaihtoehto luokka/opintoretkelle.

      Yökoulun tarkoitus ei todellakaan ole se, että lapset käyvät koulua yöllä, vaan lapset ovat yötä koululla. Illalla voi olla hauskaa ohjelmaa, ulkoilia, leikkejä, pelejä ja opettavaisiakin asioita ja retkiä, mutta ei pulpetissa istumista. Nukkumaan mennään illalla iltapalan jälkeen ihmisten aikaan (tai ainakin hiljaisuus alkaa silloin).

      Jos Sinulla on sellainen kuva yökoulusta, että se on pakkopullaa matikan ja äidinkielen opiskelun merkeissä silmät ristissä niin olet kyllä pahasti väärässä. Mikäli lapsesi ei halua kokea erilaista yötä poissa kotoa, mutta kuitenkin turvallisesti opettajan ja luokkakavereiden kanssa niin ei tietenkään häntä siihen kukaan pakota. Tiedänpä tapauksia, että illalla on iskenyt koti-ikävä, joten jos opettajasta löytyy vähänkään inhimillisyyttä niin lapsi saa mennä kotiinsa yöksi mikäli ei uskalla/halua/pysty olemaan yötä pois kotoa.

      Se on vaan kumma että jos kouluissa ei järjestettäisi mitään koskaan niin valitettaisiin että kun ei ole mitään. Ja sitten kun järkestetään niin mikään ei kelpaa. Aina on PAKKO maksaa, PAKKO ostaa luistimet, PAKKO olla yötä, PAKKO sitä ja PAKKO tätä.

      TAJUTKAA JO, ETTÄ EI OLE PAKKO!!!

      • Mamma

        Mennään ajoissa nukkumaan.. esikoinen on nyt ollut 4 kertaa yökoulussa, aikaisin nukkumaan
        alkamisaika on ollut klo 00.30! Muina öinä on mennyt myöhempään!
        Sitten meneekin viikko tosiaan rytmin korjaamiseen. Ei siellä malta nukkua kun on kavereita ja muutenkin kivaa ja jännää. Eikä valvojia ole tarpeeksi että saataisiin kaikki pysymään hiljaa ja päät tyynyssä.
        Mielestäni yökoulu on hölmö keksintö.
        Lisäksi sitten saa miettiä millä saa lapsen aamulla kotiin 11 km koulumatkan takaa ja pienimpien kohdalla saa vielä etsiä seuraavaksi päiväksi päivähoitopaikan!
        Mutta ei meillä ainakaan ole pakko mennä yökouluun. Illaksi voi mennä koululle ja sitten nukkumaanmenoaikaan saa lähteä kotiin, ellei halua jäädä yöksi. Tai sitten voi olla tulematta
        kokonaan ja viettää seuraavan päivän jonkun muun luokan tunneilla. Tätä vaihtoehtoa en usko kyllä kenenkään lapsen suostuvan edes ajattelemaan...


      • ruoska
        Mamma kirjoitti:

        Mennään ajoissa nukkumaan.. esikoinen on nyt ollut 4 kertaa yökoulussa, aikaisin nukkumaan
        alkamisaika on ollut klo 00.30! Muina öinä on mennyt myöhempään!
        Sitten meneekin viikko tosiaan rytmin korjaamiseen. Ei siellä malta nukkua kun on kavereita ja muutenkin kivaa ja jännää. Eikä valvojia ole tarpeeksi että saataisiin kaikki pysymään hiljaa ja päät tyynyssä.
        Mielestäni yökoulu on hölmö keksintö.
        Lisäksi sitten saa miettiä millä saa lapsen aamulla kotiin 11 km koulumatkan takaa ja pienimpien kohdalla saa vielä etsiä seuraavaksi päiväksi päivähoitopaikan!
        Mutta ei meillä ainakaan ole pakko mennä yökouluun. Illaksi voi mennä koululle ja sitten nukkumaanmenoaikaan saa lähteä kotiin, ellei halua jäädä yöksi. Tai sitten voi olla tulematta
        kokonaan ja viettää seuraavan päivän jonkun muun luokan tunneilla. Tätä vaihtoehtoa en usko kyllä kenenkään lapsen suostuvan edes ajattelemaan...

        Käytäntö näköjään vaihtelee. Itse en ole koskaan ollut yökoulussa, mutta ihn vasta luin lehdestä jutun ala-asteelta jota itsekin olen käynyt. Heillä oli ollut yökoulussa nukkumaanmenoaika 22.00. Eli tavallaan siis iltakoulu. Illalla olivat esittäneet näytelmiä, tehneet koululle temppuradan köysistä, patjoista yms ja järjestäneet lumiveistoskilpailun.

        En minäkään kyllä pieni koululaista valvottaisi puolille öin, mutta tuollainen 22.00 on vielä ihan järkevä minusta (joo, tiedetään että osa pikkukoululaisista menee klo 20 nukkumaan).


      • Mamma
        ruoska kirjoitti:

        Käytäntö näköjään vaihtelee. Itse en ole koskaan ollut yökoulussa, mutta ihn vasta luin lehdestä jutun ala-asteelta jota itsekin olen käynyt. Heillä oli ollut yökoulussa nukkumaanmenoaika 22.00. Eli tavallaan siis iltakoulu. Illalla olivat esittäneet näytelmiä, tehneet koululle temppuradan köysistä, patjoista yms ja järjestäneet lumiveistoskilpailun.

        En minäkään kyllä pieni koululaista valvottaisi puolille öin, mutta tuollainen 22.00 on vielä ihan järkevä minusta (joo, tiedetään että osa pikkukoululaisista menee klo 20 nukkumaan).

        Niin pojalla oli nyt taas yökoulu toissapäivänä, ja tuli aamulla puolinukuksissa kotiin. Oli valvonut kahteen! Opettaja oli laittanut vielä keskiyöllä parin tunnin videon päälle!
        Ja aamulla oli lapsilla herätys klo 7!
        Nyt sitten menee taas viikonloppu ja alkuviikko rytmiä korjatessa...
        Tosi hienoa tämä yökoulu! En haluaisi olla paska mutsi, mutta kai minun on ensi kerralla haettava poika illalla kotiin yöksi, vaikka tykkääkin yökoulusta kamalasti.. (kyllä varmaan joo, kun saa valvoa melkein koko yön..)!


    • tenu

      höhlä tapa

      • Marjuska

        Mun 1.luokkalaisella tytöllä oli yökoulua keväällä. Kovasti tykkäsi ja hauskaa oli ollut. Harmittelee, kun seuraavan kerran yökoulua on vasta 2.luokalla.


    • kaikki

      Yökouluhan kivaa vaihtelua lapsille. Siellä on paljon kivaa toimintaa. Ja onhan seuraava päivä vapaa.
      En tiedä onko siinä järkeä, mutta uskon että lapsista se on jännää ja kivaa. Omat eväät ym että se on kuin ois retkellä!

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole aina kivaa. Jos annetaan touhuta ihan muuta mitä pitäs tehdä. On väärin että lapset laitetaan yökouluun vakkei välttämättä edes halua. Jos valvotaan aamumyöhään ja seuraava päivä nukutaan niin uni rytmi sekaisin kuin seinäkello ja lapsi samoin. Välttämättä vanhemmilla ei ole mahdollisuutta edes jäädä kotiin valvomaan lasta joka tulee aamulla kotiin. Vielä, ei edes ajatella että yökoulua aikana jolloin täitä liikkeellä. Kiva pyykkirumpa kun makaukset on pestävä . Hakeeko opettaja omaa etua että saa pitää yökoulua vai mikä tämä pelleily on? Jännää ja kivaa,??! toivottavasti kun olis edes kunnon valvojat ja säännöt mutta kun ei.


    • äiti

      Hei .Ei toi yökoulu tosiaan tarkoita että siellä kokoyö valvotaan,tyttöni oli just viime yön koulussa,eikä edes sairaana halunnut pois jäädä.He kävivät aamusta kolme tuntia normaalisti koulussa,palasivat sitten puolikuuteen takaisin.Ohjelmassa oli siellä kummiluokkien ja open kanssa seikkailurataa,pelejä,näytelmiä,jne jne,,Iltaan kuului myös iltapala,pesut ja normaalit kuviot.Mukana sai olla omat pehmolelut ja unikaverit.Hiljaisuus yhteentoista mennessä,tyttöni sanoi että hän nukahti heti kun oli touhua täynnä ilta ollut.Ja mukava kuulema oli nukkua kuin retkellä kaverien ympäröimänä..Aamupalan jälkeen sitten kotiin,vähän haukoitteli mutta ei edes päiväunia yökoulun jälkeen nukkunut.Ainakin meillä oli tuo yökoulu tosi mukava kokemus..Ja tyttöni koulussa ei tosiaan pakotettu ketään,vaan sai olla normaalin koulupäivän,toisessa luokassa kylläkin..

    • LHR

      ... kasiluokalla, valvottiin koko yö (sai nukkuakin rauhassa jos halusi, kaikki luokat oli auki) ja oli aivan saakelin hauskaa, seuraava päivä menikin sitten nukkuessa eikä kyllä ole koskaan mitkään "rytmit" menneet sekaisin! xD

    • Kokemus

      Omani oli muistaakseni yökoulussa ekalla tai tokalla. Ketään ei pakotettu, joku jopa haettiin lapsen vastusteluista huolimatta yöksi kotiin.
      Ohjelmassa oli lettujen paistoa, leivontaa, ATK:ta, pyjamadisko pehmolelut kainalossa ja valokuvaus paikalliseen lehteen. Vanhempia oli mukana valvomassa yötä myöten ja hiljaisuus taisi olla viim klo 11 Sekä iltapala että aamupala syötiin koululla. Kiitos vain silloiselle aktiiviselle opettajalle, joka viitsi moista järjestää.

    • meimei

      Ei se pakollista voi olla. Täällä meidän koulussa ainakin oli niin, että ne jotka eivät yökouluun osallistuneet olivat seuraavana päivänä normaalikoulussa ja muut saivat vapautuksen. Kaikki siskoni lapset ovat nauttineet joka kerrasta, kun ovat yökouluun päässeet. Omani on eskarilainen ja malttaa tuskin odottaa, että pääsee yökouluun. Vahinko, ettei sellaisia ollut silloin, kun minä olin pieni. :D Minusta tuo on todella hieno keksintö.

    • Pirre

      Minä en ole ollut koskaan yökoulussa eikä lapsenikaan (nyt ysin päättämässä). Mutta sisareni lapset ovat tuossa naapurikunnassa, missä on pienempi koulu. Hän on kyllä tykännyt. Luulisin että lapseni ei olisi. sen täytyy ollakin niin, että on vapaaehtoista, jotka tykkää, niin mikäs siinä sitten, mutta koulu ei saa siihen pakottaa. koska ei kuulu valtakunnalliseen opintosuunnitelmaan. se on vähän kun leirikoulukin. se on koulukohtainen, ja luokkakohtainen. siittäkin voi halukkaat jäädä pois jos haluaa.
      Tuosta rytmin sekoittumisesta. meillä menee kyllä äkkiä sekaisin. ei tarvittu kun yksi yö viime syksynä, mikä meni yöllä puoli kolmeen, niin siittä saakka on rytmi ollut sellainen että yöllä nukkumaan yksi-kaksi yöllä ja aamulla ylös n. klo 11. lapseni on kotiopiskelija, mutta olen yrittänyt rytmin palauttamista niin, että koulutöihin pääsisimme käsiksi aamulla yhdeksältä tai kymmeneltä. ettei menisi niin myöhään. Kesätöihin pääsi kunnalle ja työt alkavan klo seitsemän.... ehkä se palauttaa unirytmin sopivaksi. ja sitten ammattikoulut alkavat klo 8,00, niin että matkat huomioon ottaen pitää lähteä viimeistään seitsemältä.

    • minä

      nyt tuli vanhat muistot mieleen tuosta kysymyksestä ja kuule, yökoulu oli todella mukava kokemus! kun olin 1 luokalla, niin oltiin jo silloin!
      Jos lapsi itse haluaa mennä, niin anna mennä!
      nuo on sitten justiin niitä, mitä voi vanhana muistella!=)

    • ppppp

      Omana kouluaikanani järjestettiin kaksi yökoulua ja mukavaa oli. Seuraavana päivänäkin meillä oli koulua, mutta saimme jonkin helatorstain jälkeisen päivän tms. vapaaksi. Illalla oli valittavana monenlaista ohjelmaa ja yöllä nukuttiin.

      Mielestäni yökoulu on todella ok, jos lapsi itse haluaa mennä. Jos lapsi pelkää tai jännittää yötä koulussa niin kovasti, että ei halua osallistua, niin kannattaa minusta soittaa lapsen luvalla opelle ja pyytää, että lapsi voisi osallistua vain illalla ja lähteä yöksi kotiin. Luulisin tämän onnistuvan!

      Ainakin itse, kun olen ollut harrastusjutuissa lasten kanssa yötä jossain, niin on lähdetty sillä olettamuksella, että kaikki tulisivat retkelle, mutta yöksi ei ole kenenkään pakko jäädä, oli syy sitten mikä hyvänsä.

    • koulunkäyntiavustaja

      Ei yökouluun varmaan ketään pakoteta. Onhan sellaisia lapsiakin jotka eivät ole vielä koskaa aikaisemmin olleet öitä poissa kotoa. Kyllä opettajan tulisi tehdä kysely kuka haluaa osallistua sinne ja kuka ei. Näin ainakin meidän luokassa, kun järjestimme 3-4 lk:sille openkanssa yökoulun. Yökoulun tarkoituksena ja tavoitteena meillä oli hyvän yhteishengen luominen ja sosiaalisten taitojen parantaminen jne. Me ainakin saimme oppilaita ja vanhemmilta vain hyvää palautetta, että jaksoimme ja halusimme järjestää oppilaille jotain poikkeavaa ja mielekästä ohjelmaa tavallisen arjen keskelle.

    • einäin(y)

      Meillä ei ala-asteella suostunut opettaja pitämään yökoula. Ylä-asteella sitten (kasilla) pidettiin semmoinen. Mutta koko juttu tyssäsi siihen, että pari oppilasta meni koulun ylimpään kerrokseen tupakalle. Opettajat sai raivarin ja enää ei pidetä yökouluja. Oli muutenki aika rauhaton yö.. sinne tuli poliisitkin;D

    • Mä99

      Totas jooo.....

      Oon 6. luokal ja meijän luokan tytöt olis sitten ihan opettajan luvalla suunnittelemassa yökoulua. Oma ope ei haluu tulla koululle yöks, koska on ollu jonku toisen luokan kanssa eikä oikee tykänny. Hommattiin sitte paikalle luokkakaverin iskä joka on myös meidän koulussa opena. Meillä menee aika lujaa jo nyt suunnitellesa, ja haluisimpa nähä kun oikeesti tää toteutetaan.

      Meillä on ideana nyyttärit ja silleen. Ja meil on ihan sika iso koulu ku on ala-aste, yläaste ja lukio samoissa tiloissa. Sit aateltiin olla piilosta ja kuunnella musaa radioista. Osa elätteli toiveita myös leffasta iiiiisossa auditorissamme. Leffa ei ehkä niin todennäköinen, mutta piilosta, totuutta ja tehtävää sekä poikien pukemista ja meikkaamista on kai luvallista alkaa? Ja nyyttärit kai toteutuu kosk ope ei sanonu muuta kun että ihan vapaasti voidaan järjestää kunhan:

      - open ei tarvitse tulla mukaan
      - löydetään joku toinen sopiva opettaja
      - hoidetaan ruoka itse
      - nukkumis varusteet itse
      - ja suunnitellaan ja toteutetaan itse...

      Joten kaipa se sitten onnistuu.. Kommenttia?

    • kumiseva

      Mulla on toisten oppilaitten kaa kumisevan kouululla yö koulu 20,10,2011
      ps. yö koulu on kiva

    • kumisevan koulu

      oli sitä hauskaa olla yö koulussa ku sai syyä karkkia. ps.rupesin nukkumaan klo 02.00 kumisevan koululla.

    • Koululainen!

      Meillä on huomenna yökoulua,oon siis kutosella. Ootan innolla! Ollaan koko koulussa piilosta,esitetää näytelmiä jne. ääähhh... en malta oottaa! : D

    • Koululainen

      Me ainakin nukutaan yö-koulus.. ei me sielä valvota..

    • Relaa mutsi

      Mitä sulla on yökoulua vastaan? Ennakkoluuloja?

      Yökoulu on tarkoitettu niille lapsosille opetukseksi ja kokemukseksi, jotka eivät koskaan pääse muulla lailla yöksi pois kotoa, kokemaan millaista on olla jossain poissa, yötä muualla kuin omassa vuoteessa. Sillä heitäkin on, joiden elämän piiri on niin 'ahdas'.

      Eikö ole vallan hyvä asia, että se tapahtuu niin turvallisessa ja vartioidussa paikassa kuin koulu? Valvovien silmien alla, huolehtivan opettajan kanssa. Totta kai seuraava päivä ollaan pois koulusta, koulupäivähän tuli 'tehtyä' yöretkellä eikä nukkumaan varmaankaan mennä normaaliaikana, kun on mukavaa ja jännittävää.

      Oma eka koululaiseni koki tällaisen yökoulun, oli innoissaan ennen ja iloinen ja tyytyväinen jälkeen päin. Mitä hemmetin pahaa rajoittuneet aikuiset tässäkin asiassa näkevät? Eihän päivälläkään olla pois koulusta muuta kuin sairauden syystä.

      • lopettaja

        Harmi, että yökoulun järjestäminen on nykyisin tehty viranomaisten taholta lähes mahdottomaksi. Ensinnäkin kouluilla on nykyisin sellaiset hälytysjärjestelmät, että niistä on kaikken elollisen syytä poistua klo 21 mennessä. Ruokailua koululla ei saa opettaja järjestää jos ei ole suorittanut hygieniapassia, siis esim. murojen tarjoilu aamiaiseksi on kielletty ilman sitä passia. Lisäksi koululaisia ei ainakaan meidän kaupungissamme saa päästää kotiin yökoulun jälkeen, vaan oppilaita on opetettava seuraavana aamuna vähintään puolille päivin.

        Mielelläni yökoulun oppilaille järjestäisin, etenkin kun retkirahaakaan emme euroakaan säästösyistä tänä keväänä saaneet, mutta kyllä se nyt taitaa jäädä pitämättä.


      • Ei ihan mahdotonta
        lopettaja kirjoitti:

        Harmi, että yökoulun järjestäminen on nykyisin tehty viranomaisten taholta lähes mahdottomaksi. Ensinnäkin kouluilla on nykyisin sellaiset hälytysjärjestelmät, että niistä on kaikken elollisen syytä poistua klo 21 mennessä. Ruokailua koululla ei saa opettaja järjestää jos ei ole suorittanut hygieniapassia, siis esim. murojen tarjoilu aamiaiseksi on kielletty ilman sitä passia. Lisäksi koululaisia ei ainakaan meidän kaupungissamme saa päästää kotiin yökoulun jälkeen, vaan oppilaita on opetettava seuraavana aamuna vähintään puolille päivin.

        Mielelläni yökoulun oppilaille järjestäisin, etenkin kun retkirahaakaan emme euroakaan säästösyistä tänä keväänä saaneet, mutta kyllä se nyt taitaa jäädä pitämättä.

        Tuo ei joka paikassa kylläkään pidä paikkansa...Täällä meidän kyläkoulussa opettaja ilmoittaa ajoissa "talkkarille", milloin yökoulu on, ja tämä käy sitten laittamassa hälytysjärjestelmän pois päältä hyvissä ajoin, ettei se laukea. Iltapalan keittiön henkilökunta laittaa jo päivällä valmiiksi, mutta omiakin eväitä saa toki ottaa. Ja eikö valvojissa voi olla mukana myös sellainen, jolla hygieniapassi on? Varmasti jonkun oppilaan vanhemmalta sellainen löytyy...Ja eiköhän joku lakikin ole olemassa tuohon, etteikö koululaisia saisi aamulla kotiin päästää? Täällä niillä ainakin loppuu klo 8, jonka jälkeen pääsevät kotiin nukkumaan univelat pois. Kaiken kaikkiaan se on kivaa vaihtelua oppilaille, ja miksei myös opettajille, vaikka varmasti rankkaa onkin. Ei siellä ole kuin yksi luokka kerrallaan.


    • digimon ystävä

      olen lapsi (10.v) olen ollut pari kertaa yökoulussa se oli hauskaa vaikka oli hieman jännää koska väitetään että meidän koululla on kummitus joka tappaa yökoululaiset mutta se ei ole totta! mutta yökoulu ei ollut pakollista ainakaan meidän luokalla!

    • esnfn

      Minun lapseni kasteli vielä neljännellä, joten keskustelimme opettajan kanssa ja päätimme ettei poika osallistu.
      Ei kukaan ala kiusata siitäkin.
      Lapseni ei ole aivan kuten muut, mutta joutui olemaan perusopetuksessa.

    • Manymanymamma

      On kokemusta tuosta yli 20 vuoden ajalta.
      Kiva tapa ja hauska seikkailu lapsille.

    • Pulikani

      Mää rakastan yökoului!!!!!!!!! :-)

    • hahh11

      Yökoulu on just kiva kokemus skidille

    • NÄIN SE MENEE!

      Meillä yökoulu:

      Ollaan normaalisti päivä koulussa.
      Haetaan kotoa hammasharja, yökkis, petivaatteet yms.
      Mennään koululle iltapäivällä.
      Tehdään kaikkea kivaa luokan kanssa.
      Syödään iltapala / ruoka.
      Mennään iltapesulle.
      Ja siinä kymmenen- yhdentoista maissa nukkumaan.
      Aamulla koulussa aamupala.
      Ja kotiin. Eli päivä vapaata ;)

    • Yökoulua odottava

      Meillä ei vielä oo ollu yökoulua
      Eli oon kolmannella, eikä meillä oo vielä ollu yökouluu, mut toivottavasti joskus on!

    • i did it

      Just äske tulin yökoulust oli aik hauskaa sain nukkua ihan yksin luokas

    • xdk fc

      Meillä on yökoulu tiistaina eli otetaan kaikki tavarat mitä tarvii mukaan ( esim. karkit, tekemistä ja petivaatteet, peseytymisvälineet ym.) ja ohjelmasta en vielä tiedä, mutta muistaakseni 6 luokkalaiset ja ope järkkää jotain :) Kaikki oottaa innolla!

    • EllieBlack

      Meillä olisi yökoulu kuudennella luokalla. Ennen kuin yökoulu alkaa, on joulumyyjäiset. Saa ottaa karkkia, sipsiä, ja vaikka limsaa mukaan jos tahtoo. Sitten opettaja tuo jostain läheisestä pizzeriasta pizzaa kaikille. Klo. 23:00 on hiljaisuus. Silloin pitää rauhoittua. Itse valvoin koko yön, ja aamulla ssyötiin aamupalaa, ennen kuin muut oppilaat tulisi kouluun. :)

    • YökouluHullu

      Odotan kovasti yökoulua. Ite oon neljännellä luokalla.

      • 3ayökoulu

        Meillä on yökoulu oon siis kolmannella mutta jos ei jää yöksi pitää seuraavana päivänä tulla kouluun


    • Anonyymi

      Yö koulu ei oo pakollinen ei ne voi pakottaa lastasi

      Olen lapsi joka kirjoitti viestin

    • Anonyymi

      Kyllä meillä yökoulussa yö valvotaan

    • Anonyymi

      Meillä on yökoulu johon on pakko tulla ja se maksaa 20e
      oon seiskalla ja tykkään tykkään yökoulusta mut niille jotka ei tykkää...
      eskareiden ei tarttee jäähä yöks.

    • Anonyymi

      ainiin ja meillä ei saa olla siellä herkkuja.

    • Anonyymi

      Meillä ainakin sai jäädä koululle nukkumaan jos halusi jos ei halunnut niin sai mennä kotiin . On se lapsellekin kiva kokemus olla yötä koulussa kavereiden kanssa varsinkin jos on kaveri porukka joka ei yleensä pääse yhdessä johonkin. Sinne ollaan järjestetty kaikkea hauskaa tekemistä sitä myös valvotaan että mitään ei satu . On se lapsellekin hauska kokemus!

    • Anonyymi

      Ei yökoulu ole koskaan pakko!
      esim kun olin yökoulussa (viimevuonna) yksi oppilas lähti keskellä yön kotiin koska oli ikävä äitiä.
      Mun mielestä yökoulu on kivaa ja VAPAAEHTOISTA!
      Ja oli myös hijaisuus klo 11.
      Oli todella kiva kokemus ja ensikuussa on uudestaan!
      Odotan sitä innolla:D

    • Anonyymi

      On todellakin järkee ja se ei ole PAKKO muutenkaan;)

    • Anonyymi

      ei ole pakollinen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe