Minua pilkataan niin koulussa, kun uskovaistenkin keskuudessa

Anonyymi

Ei ole rauhaisaa paikkaa missään. Koulun käytävillä uskovaiset syrjii mua. Minua haukutaan mm. kymppilestaksi, niuhoksi tai mammanpojaksi. Epäuskoisten seurassa taas on hankalaa olla, kun en ymmärrä puoliakaan, mistä ne puhuu. He puhuvat mm. lempimusiikista, elokuvista jne. Tottakai minäkin voisin ottaa niistä selvää kuuntelemalla ja katsomalla vaikka suoratoistopalveluista niitä, mutta kun haluaisin pysyä uskovaisena. En siksi tahdo tehdä niin.

Ne uskovaiset, jotka mua koulussa kiusaa, katsovat itsekin Netflixistä sarjoja. Mun mielestä uskovaisen ei olisi sopivaa niin tehdä. Toinen, mikä mua huolestuttaa, on se, että uskovaisetkin saattavat kiroilla. Mun mielestä kiroilu ei sovi missään tilanteessa uskovaiselle. Siksi muut uskovaiset haukkuukin mua kymppikeksi, kymppilessuksi tai niuhottajaksi. Epäuskoiset haukkuu mua taas lestaksi, velluksi, lessuksi tai käyttää niin rumia nimiä, että ne sensuroitaisiin täältä. Ymmärrätte varmaan, ettei ole helppoa mennä kouluun. Ei ole kyllä ollut helppoa mennä seuroihinkaan, mutta viime aikoina ne on onneksi voinut kuunnella netin kautta. Ollut sen suhteen helpompaa. Tällä hetkellä mua ei huvittais muu, kuin että Taivaan Isä ottais minut joutuin luokseen.

51

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elämäsi vaikuttaa kovin samanlaiselta, kun omani nuorena. Etenkin rippileirillä oli toisten silmätikkuna. Syytä en vieläkään tiedä. Varmaankin se, että he olivat nk paremmista perheistä. Nyt on tilanne se, että he ovat edelleen vl:ä, minä en. Minulle riitti sekä nuorten, että aikuisten kaksinaamaisuus. Ei sillä ole uskomisen kanssa mitään tekemistä, että eläisi vl- oppien mukaan. Niitä syntejä on keksitty ihan omasta päästä. Ei niillä kannata omaa elämää pilata . Mutta kukin tekee omat valintansa.

      • Tuttua itsellekin, vellut olivat pahimmat ja ovat näköjään vieläkin..


      • Anonyymi

        Sama juttu. Rippileiriltä en ottanut edes ryhmäkuvaa, kun kiusattiin niin kovin. Jämsä, 1989. Siihen oli syynsä, minulla on fyysisiä puutteita. Isoveli oli hukuttaa minut, kun olin noin kahden vuoden ikäinen. Olin kaltoinkohdeltu kotona, koulussa ja sitten vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Vähän se kuva harmittaa nyt, mutta muistan samalla miksi jätin sen lunastamatta vaikka minua muut painostikin. Siitä on nyt aikaa 33 vuotta. Kiusaajat, teidät muistetaan ikuisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu. Rippileiriltä en ottanut edes ryhmäkuvaa, kun kiusattiin niin kovin. Jämsä, 1989. Siihen oli syynsä, minulla on fyysisiä puutteita. Isoveli oli hukuttaa minut, kun olin noin kahden vuoden ikäinen. Olin kaltoinkohdeltu kotona, koulussa ja sitten vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Vähän se kuva harmittaa nyt, mutta muistan samalla miksi jätin sen lunastamatta vaikka minua muut painostikin. Siitä on nyt aikaa 33 vuotta. Kiusaajat, teidät muistetaan ikuisesti!

        olen kuullut myös, että vl-opistoissa voi joutua kiusatuksi.


      • Anonyymi

        Meilläkin parempiosaisten nuoret kiusas. He olivat näitä, jotka haukku meitä kympeiksi. Ite en ole enää uskomassa, koska musta oli tosi tympeää, että meitä ”köyhälistöä” muutenkin katottiin vähän kieroon ja annettiin enemmän hanttihommia Rauhanyhdistyksellä, eikä niistä sopinut kieltäytyä, koska ”ei sovi uskovaiselle”. Eliitti sen sijaan sai helpompia ja parempia tehtäviä. Heillä tuntui muutenkin olevan vapaammat säännöt. Musiikin kuuntelu esim oli vapaampaa. Sitten oli pelit ja vehkeet ja kodin yhteydessä oma loossi minikeittiöineen. Täällä tämä eliitin jälkikasvu taas katso vanhemmilta salaa telkkaria, vaikka olikohan tuo nurkkatelkkari kuitenkin heidänkin tiedossaan. En tiedä. Tää siis aikana, milloin netflixejä yms ei vielä ollut olemassakaan. Eliitillä on vapaammat säännöt ja nämä eliitin jälkikasvu on niitä, jotka haukkuu sitten muita kymppiksiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu. Rippileiriltä en ottanut edes ryhmäkuvaa, kun kiusattiin niin kovin. Jämsä, 1989. Siihen oli syynsä, minulla on fyysisiä puutteita. Isoveli oli hukuttaa minut, kun olin noin kahden vuoden ikäinen. Olin kaltoinkohdeltu kotona, koulussa ja sitten vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Vähän se kuva harmittaa nyt, mutta muistan samalla miksi jätin sen lunastamatta vaikka minua muut painostikin. Siitä on nyt aikaa 33 vuotta. Kiusaajat, teidät muistetaan ikuisesti!

        Mua vanhin veli alisti ja hyödynsi kaikessa mahdollisessa. Vanhin veli on nyt menestyvä liikemies ja hänellä on myös vastuutehtäviä Rauhanyhdistyksellä. Vaikka kuuluimme ”köyhälistöön”, isoveli ajoi itsensä kertaheitolla eliittiin. Hän onkin tietääkseen ainut meillä, joka on tällä hetkellä uskovainen. Häntäkin kiusattiin riparilla, mutta hän purki sen meihin kotona kyykyttämällä meitä. Nyt hän itse kyykyttää muita ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Tuttua itsellekin, vellut olivat pahimmat ja ovat näköjään vieläkin..

        Tuskin meikäläiset ovat sua kiusanneet! Kyllä se ussein meni niin, että epäuskoivaiset olivat niitä, jotka meikäläisiä, eli vanhoillislestadiolaisia kiusasivat. Meitä haukuttiin tuolloin teidän taholta urakalla lessuiksi, hihhuleiksi ja lestoiksi. Ja meidän jälkikasvua taas haukutaan myös velluiksi, lessukoiksi, vellukoiksi yms…. Tällainen ei ole kivaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu. Rippileiriltä en ottanut edes ryhmäkuvaa, kun kiusattiin niin kovin. Jämsä, 1989. Siihen oli syynsä, minulla on fyysisiä puutteita. Isoveli oli hukuttaa minut, kun olin noin kahden vuoden ikäinen. Olin kaltoinkohdeltu kotona, koulussa ja sitten vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Vähän se kuva harmittaa nyt, mutta muistan samalla miksi jätin sen lunastamatta vaikka minua muut painostikin. Siitä on nyt aikaa 33 vuotta. Kiusaajat, teidät muistetaan ikuisesti!

        Itekään en ottanut samasta syystä rippikuvaa vuonna 1994. Oli kyllä tympeää lukea sitten Päivämiehestä ylistyskirjoituksia, kuinka ripareilla on ollut niin kivaa ja kaikki otettu mukaan ja sitä rataa. Kyllä siinä aina sitte aatteli, että oonko minä joku Jumalan hylkäämä, kun minä en kokenut koskaan hyväksyntää ripareilla. Niihin oli todella vaikeaa mennä, mutta pakko oli. Sain vatsanväänteitä ja jännityksestä johtuvat kivut olivat tosi kovia. Aloin voimaan pahoin aina, kun leiri lähestyi. Meillä ripari oli lohkottu kahteen viikonloppuun ja yhteen viikkoon. Pelkäsin ihan kuollakseen sitä viikon mittaista leiriä, kun viikonloputkin tuntuivat järjetttömän piinallisilta. Oksentelinkin paljon ennen kesäriparin tuloa. Ja totisesti, se leiri oli kaikista pahin. Nimittäin vapaa aikaa oli enemmän, kuin viikonloppuleireillä ja juuri se vapaa-aika oli sitä pelottavinta aikaa. Silloin sitä kiusaamista tapahtui eniten ja jossain oli oltava noina aikoina. Olin usein sängyssäni mätänemässä samalla, kun muut huoneessa riehuivat ja toki muaki röykkyytettiin siinä. Olin kauhusta kankea, enkä uskaltanut puhua juuri kellekään. Sainkin pelokkuudestani johtuen kurjia haukkumanimiä riparilla. Ne jätän mainitsematta ihan sen vuoksi, koska mun henkilöllisyys mahdollisesti paljastuisi kiusantekijöille, jos ne sattuvat tätä lukemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin meikäläiset ovat sua kiusanneet! Kyllä se ussein meni niin, että epäuskoivaiset olivat niitä, jotka meikäläisiä, eli vanhoillislestadiolaisia kiusasivat. Meitä haukuttiin tuolloin teidän taholta urakalla lessuiksi, hihhuleiksi ja lestoiksi. Ja meidän jälkikasvua taas haukutaan myös velluiksi, lessukoiksi, vellukoiksi yms…. Tällainen ei ole kivaa!

        Luulo ei ole tiedon väärti. Minuakin haukuttiin lestaksi, hihhuliksi ja ties miksi.
        Silti minua kiusasi ja halveksivat lestadiolaiset eniten. Lessut sylki päälleni ym. Vl-Opettajat olivat pahimpia kiusaaja. Et näköjään tiennyt että minulla on vankka syntymä-vl-tausta.

        Olen kokemusasiantuntija siitä että vl-lahko on empire of evil.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin meikäläiset ovat sua kiusanneet! Kyllä se ussein meni niin, että epäuskoivaiset olivat niitä, jotka meikäläisiä, eli vanhoillislestadiolaisia kiusasivat. Meitä haukuttiin tuolloin teidän taholta urakalla lessuiksi, hihhuleiksi ja lestoiksi. Ja meidän jälkikasvua taas haukutaan myös velluiksi, lessukoiksi, vellukoiksi yms…. Tällainen ei ole kivaa!

        Kyllä vanhoillislestadiolIsissa on samanlaisia piruja kuin muuallakin. Yhteisössä on myös uskonnsa arvojen mukaan eläviä. Se vasta hirveää pilkkaa on, joka tulee yhteisön sisältä. Jotkut osaavat näytellä uskovaista, vaikka heillä ei käyttäytymisten ja/tai puheiden perusteella ole mitään tekemistä udkovaisuuden kanssa. Muita kuseteetaan ja valehdellaan päin naamaa ja omaa elämää eletään miten eletään. Tiedän mistä kirjoitan, koska olen kaiken kokenut ja joutunut muuttamaan pois kotipaikkakunnaltani ukkomiesten ja heidän kätyrinsä minuun kohdistaman seksuaslisen häirinnän vuoksi. Vaikkakin ällöttävää on joutua ukkomiesten kiiman kohteeksi, niin ällöttävintä mitä tirdän on jotua naisena naisen kiiman kohteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhoillislestadiolIsissa on samanlaisia piruja kuin muuallakin. Yhteisössä on myös uskonnsa arvojen mukaan eläviä. Se vasta hirveää pilkkaa on, joka tulee yhteisön sisältä. Jotkut osaavat näytellä uskovaista, vaikka heillä ei käyttäytymisten ja/tai puheiden perusteella ole mitään tekemistä udkovaisuuden kanssa. Muita kuseteetaan ja valehdellaan päin naamaa ja omaa elämää eletään miten eletään. Tiedän mistä kirjoitan, koska olen kaiken kokenut ja joutunut muuttamaan pois kotipaikkakunnaltani ukkomiesten ja heidän kätyrinsä minuun kohdistaman seksuaslisen häirinnän vuoksi. Vaikkakin ällöttävää on joutua ukkomiesten kiiman kohteeksi, niin ällöttävintä mitä tirdän on jotua naisena naisen kiiman kohteeksi.

        Miten naisena on mahdollista joutua naisen lähentelyjen kohteeksi vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä? Itse luulen, että se lähestyminen tapahtuisi enenkaikkea sanattomien viestien kautta ja muutenkin todella varovaisesti, taustayhteisöstä johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin meikäläiset ovat sua kiusanneet! Kyllä se ussein meni niin, että epäuskoivaiset olivat niitä, jotka meikäläisiä, eli vanhoillislestadiolaisia kiusasivat. Meitä haukuttiin tuolloin teidän taholta urakalla lessuiksi, hihhuleiksi ja lestoiksi. Ja meidän jälkikasvua taas haukutaan myös velluiksi, lessukoiksi, vellukoiksi yms…. Tällainen ei ole kivaa!

        Kysymys onkin siitä, kenellä on paikallinen ylivoima. Jos vanhoilliset ovat enemmistössä, kiusataan valtaväestöä. Jos taas vanhoilliset ovat vähemmistöä asetelma on toisin päin.
        Porukalla piestään se heikompi, elämänkatsomuksesta riippumatta. Ei vanhoillisuus SRK-versiona ole enää mikään herätyskristillinen hyvän oman tunnon uskonnollinen yhteisö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin meikäläiset ovat sua kiusanneet! Kyllä se ussein meni niin, että epäuskoivaiset olivat niitä, jotka meikäläisiä, eli vanhoillislestadiolaisia kiusasivat. Meitä haukuttiin tuolloin teidän taholta urakalla lessuiksi, hihhuleiksi ja lestoiksi. Ja meidän jälkikasvua taas haukutaan myös velluiksi, lessukoiksi, vellukoiksi yms…. Tällainen ei ole kivaa!

        Onpa jännä tulkinta sinulla, kun tiedät asian paremmin kuin sen oikeasti kokenut henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten naisena on mahdollista joutua naisen lähentelyjen kohteeksi vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä? Itse luulen, että se lähestyminen tapahtuisi enenkaikkea sanattomien viestien kautta ja muutenkin todella varovaisesti, taustayhteisöstä johtuen.

        Tästä on esimerkki, jota en tähän halua yksityiskohtaisesti kirjoittaa, mutta tämä on totta. Naisen irstaat puheet kasvotusten ja punastelu oksettaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin meikäläiset ovat sua kiusanneet! Kyllä se ussein meni niin, että epäuskoivaiset olivat niitä, jotka meikäläisiä, eli vanhoillislestadiolaisia kiusasivat. Meitä haukuttiin tuolloin teidän taholta urakalla lessuiksi, hihhuleiksi ja lestoiksi. Ja meidän jälkikasvua taas haukutaan myös velluiksi, lessukoiksi, vellukoiksi yms…. Tällainen ei ole kivaa!

        Mutta ettekö te ole lestoja?
        Ei nimi miestä pahenna, jos mies ei nimeä ja te sen nimen olette pahentaneet, ei muut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itekään en ottanut samasta syystä rippikuvaa vuonna 1994. Oli kyllä tympeää lukea sitten Päivämiehestä ylistyskirjoituksia, kuinka ripareilla on ollut niin kivaa ja kaikki otettu mukaan ja sitä rataa. Kyllä siinä aina sitte aatteli, että oonko minä joku Jumalan hylkäämä, kun minä en kokenut koskaan hyväksyntää ripareilla. Niihin oli todella vaikeaa mennä, mutta pakko oli. Sain vatsanväänteitä ja jännityksestä johtuvat kivut olivat tosi kovia. Aloin voimaan pahoin aina, kun leiri lähestyi. Meillä ripari oli lohkottu kahteen viikonloppuun ja yhteen viikkoon. Pelkäsin ihan kuollakseen sitä viikon mittaista leiriä, kun viikonloputkin tuntuivat järjetttömän piinallisilta. Oksentelinkin paljon ennen kesäriparin tuloa. Ja totisesti, se leiri oli kaikista pahin. Nimittäin vapaa aikaa oli enemmän, kuin viikonloppuleireillä ja juuri se vapaa-aika oli sitä pelottavinta aikaa. Silloin sitä kiusaamista tapahtui eniten ja jossain oli oltava noina aikoina. Olin usein sängyssäni mätänemässä samalla, kun muut huoneessa riehuivat ja toki muaki röykkyytettiin siinä. Olin kauhusta kankea, enkä uskaltanut puhua juuri kellekään. Sainkin pelokkuudestani johtuen kurjia haukkumanimiä riparilla. Ne jätän mainitsematta ihan sen vuoksi, koska mun henkilöllisyys mahdollisesti paljastuisi kiusantekijöille, jos ne sattuvat tätä lukemaan.

        Sinulla ei koskaan ole Jumalaa, ennekuin teet parannuksen Häneen, kuten Paavali, sitten vasta saat rauhan.
        Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani
        Kun sen tajuat, ja löydät Jeesuksen, ei tarvitse sitä "rauhaanne" lässyttää, joka on Kristityllä jo automaattisesti.
        Kristittyjä ei vihaa kukaan muu, kun saatana ja lestat.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Mutta ettekö te ole lestoja?
        Ei nimi miestä pahenna, jos mies ei nimeä ja te sen nimen olette pahentaneet, ei muut.

        Kyllä me kutsutaan toisiamme välillä lestoiksi, mutta jos sen tekee ulkopuolinen, niin silloin se on useimmiten pilkkaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä me kutsutaan toisiamme välillä lestoiksi, mutta jos sen tekee ulkopuolinen, niin silloin se on useimmiten pilkkaamista.

        Tuo logiikka ei ihan aukea. Itse käyttämänne termi, jota muut eivät saa käyttää.


    • Anonyymi

      Edes epäuskoisten ei pitäisi katsoa Netflixiä. Netflixin katsoja syyllistyy aborttien taloudelliseen tukemiseen. Netflix näet boikotoi taloudellisesti, juridisesti, poliittisesti ja muillakin tavoin tahoja, jotka vastustavat abortteja.

      Abortti on murha. Netflixin katsojat ovat siis osasyyllisiä ihmiskunnan historian suurimpaan massamurhaan.

      • Anonyymi

        Netflixin katsojat ovat siis osasyyllisiä ihmiskunnan historian suurimpaan massamurhaan.

        Heidät pitäisi siis hirttää kaikki.


      • Anonyymi

        Netflixissä ei ole ongelma se, mitä se mahdollisesti tukee, vaan se, mitä sisältöä sieltä katsoo. Monet sarjat siellä ovat vieroittamassa pois tästä turvallisesta uskosta. Toisekseen Netflixissä on suoranaista väkivaltaviihdettä, populääriviihdettä yms, joita emme uskovaisina haluaisi katsoa. Silti moni vl niin tekee vaarantaen siinä oman uskonelämänsä. Moni lopulta menettää uskon, kun koukuttuu katsomaan jotain sarjoja.


      • Kerropa, missä se Raamatussa on murhaksi määritelty. sillä Luomisprosessissa Jumalan teki ihmisen, vasta sen syntyessä
        Gen 2:7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
        Hän puhalsi ihmiseen elämän Hengen silloin kun Hän oli valmis.
        OBS. en ole abortin kannattaja, muusta kun mm. siitä syystä, että lääkäri määrittelee, jääkö henkiin Äiti tai sikiö.
        Äiti jätetään henkiin.


    • Anonyymi

      Pian tulee puimatantereen puhdistus, joskaan se ei tietenkään kaikkia akanoita puhdista pois joukosta. Nytkin on tavallaan jo menossa eräänlainen puimatantereen puhdistus.

      Ja viimeistään viimeisellä tuomiolla – joka on varmasti hyvin lähellä – jyvät eroitetaan akanoista ja vuohet lampaista.

      • Anonyymi

        Kestä siis uskossa loppuun asti kuten Nooa vedenpaisumuksen edellä, ja kuten Loot Sodomassa ennen Sodoman tuhoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestä siis uskossa loppuun asti kuten Nooa vedenpaisumuksen edellä, ja kuten Loot Sodomassa ennen Sodoman tuhoa.

        Pian suljetaan ovet katua vasten, kuten enkelit sulkivat Lootin oven Sodomassa ja sokaisivat sodomalaiset niin, etteivät he löytäneet ovea. Ja niin kuin Jumala sulki arkin oven ennen vedenpaisumusta, niin sitä ei voinut Nooakaan enää avata.

        8 sielua pelastui vedenpaisumukselta fyysisesti ja niistä 3...7 iankaikkiselta kadotukselta.

        Sodomasta pelastui 4 ja sitten Zoarista eteenpäin 3 ja myöhemmin näistä vain 1 eli Loot pelastui iankaikkiselta kadotukselta. Zoarissa Lootin vaimo katsoi Sodomaan päin ja muuttui suolapatsaaksi, koska ihaili Sodoman syntielämää sydämessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian suljetaan ovet katua vasten, kuten enkelit sulkivat Lootin oven Sodomassa ja sokaisivat sodomalaiset niin, etteivät he löytäneet ovea. Ja niin kuin Jumala sulki arkin oven ennen vedenpaisumusta, niin sitä ei voinut Nooakaan enää avata.

        8 sielua pelastui vedenpaisumukselta fyysisesti ja niistä 3...7 iankaikkiselta kadotukselta.

        Sodomasta pelastui 4 ja sitten Zoarista eteenpäin 3 ja myöhemmin näistä vain 1 eli Loot pelastui iankaikkiselta kadotukselta. Zoarissa Lootin vaimo katsoi Sodomaan päin ja muuttui suolapatsaaksi, koska ihaili Sodoman syntielämää sydämessään.

        On teillä ennustajan ominaisuuksia, mutta huonoja. Olen jo vanha, mutta ikäni olen tuota peloittelua kuunnellut, vaan en uskonut. Halveksin tuollaista, että pelotellaan olemattomilla. Mutta siihenpä väkenne yhteys vain perustuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian suljetaan ovet katua vasten, kuten enkelit sulkivat Lootin oven Sodomassa ja sokaisivat sodomalaiset niin, etteivät he löytäneet ovea. Ja niin kuin Jumala sulki arkin oven ennen vedenpaisumusta, niin sitä ei voinut Nooakaan enää avata.

        8 sielua pelastui vedenpaisumukselta fyysisesti ja niistä 3...7 iankaikkiselta kadotukselta.

        Sodomasta pelastui 4 ja sitten Zoarista eteenpäin 3 ja myöhemmin näistä vain 1 eli Loot pelastui iankaikkiselta kadotukselta. Zoarissa Lootin vaimo katsoi Sodomaan päin ja muuttui suolapatsaaksi, koska ihaili Sodoman syntielämää sydämessään.

        Nii se vaan on jos luopuu uskosta mutta ei ole Jeesuksen valittu ei siinä mitään menetä.
        Nämä jotka ei pelastunut kadotukselta niin oli vaan omanlaisia pelinappuloita tässä salaisessa juonessa mukana.


    • Anonyymi

      Monesti sanotaan koulukiusaamisesta, että kiusaajilla on itsellä asiat huonosti. Niin taitaitaa olla myös vanhoillislestadiolaisnuorilla.

      • Anonyymi

        Kiusaaminen yhteisön sisällä on vielä raadollisempaa kuin muualla, koska siihen liityy kytköksiä nimenomaan hengelliseen vakaumukseen. Ja vielä se, että oikeasti on niitä vapauden väärinkäsittäjiä, jotka istuvat seurapenkkiin ja taas kaikki on hyvin. Heiölä ei ole omatuntoa, joka nuhtelisi vääristä teoista ja uskon tuoma väärä vapaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen yhteisön sisällä on vielä raadollisempaa kuin muualla, koska siihen liityy kytköksiä nimenomaan hengelliseen vakaumukseen. Ja vielä se, että oikeasti on niitä vapauden väärinkäsittäjiä, jotka istuvat seurapenkkiin ja taas kaikki on hyvin. Heiölä ei ole omatuntoa, joka nuhtelisi vääristä teoista ja uskon tuoma väärä vapaus.

        Eikä opetuksessa esim raamattuluokassa opeteta, ettei toisia saa kiusata. Kiusaamiseen ei puututa. Aikuiset eivät puutu, vaikka heille kertoo. Köyhän uskovaisen on huono avautua paremmalle väelle epäkohdista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä opetuksessa esim raamattuluokassa opeteta, ettei toisia saa kiusata. Kiusaamiseen ei puututa. Aikuiset eivät puutu, vaikka heille kertoo. Köyhän uskovaisen on huono avautua paremmalle väelle epäkohdista.

        Nynnyt ei puutu kiusaamiseen. Lempeä kuri ja keskustelu. Paras lääke kiusaamiseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen yhteisön sisällä on vielä raadollisempaa kuin muualla, koska siihen liityy kytköksiä nimenomaan hengelliseen vakaumukseen. Ja vielä se, että oikeasti on niitä vapauden väärinkäsittäjiä, jotka istuvat seurapenkkiin ja taas kaikki on hyvin. Heiölä ei ole omatuntoa, joka nuhtelisi vääristä teoista ja uskon tuoma väärä vapaus.

        Muistan lukeneeni, että L.L. Laestadius puhui 'armon varkaista'. Mitäköhän hän tarkoitti ja ovatko nämä synnin luvallisuudessa elävät juuri niitä? Itse ajattelen, että toiselle vanhingon tekeminen on juuri sitä syntiä, sanoin tai teoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä opetuksessa esim raamattuluokassa opeteta, ettei toisia saa kiusata. Kiusaamiseen ei puututa. Aikuiset eivät puutu, vaikka heille kertoo. Köyhän uskovaisen on huono avautua paremmalle väelle epäkohdista.

        Meille raamattuluokassa vain todettiin, että olemme turvassa ja tässä joukossa on hyvä olla. Maailmassa vain kuohuu, siellä riidellään ja perheitä hajoo, viinan kans läträtään jne. Silti itse elin kodissa, jossa väkivallan uhka oli joka päiväinen. Viinan kans toki ei läträtty, mutta sai kyllä välillä väistellä lentäviä esineitä ja lensipä kerran olkani yli terävä puukko, joka osui seinään juuttuen siihen. Murrosikäiset sisarukset olivat välillä tosi pahoja! Koko kööri kuitenkin oli uskomassa ja seuroissakin käytiin. En kokenut kotiani turvalliseksi ja seurapuheet yms kuulostivat vain sananhelinältä. Lopulta menetin koko uskon ja sillä tiellä ollaan edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille raamattuluokassa vain todettiin, että olemme turvassa ja tässä joukossa on hyvä olla. Maailmassa vain kuohuu, siellä riidellään ja perheitä hajoo, viinan kans läträtään jne. Silti itse elin kodissa, jossa väkivallan uhka oli joka päiväinen. Viinan kans toki ei läträtty, mutta sai kyllä välillä väistellä lentäviä esineitä ja lensipä kerran olkani yli terävä puukko, joka osui seinään juuttuen siihen. Murrosikäiset sisarukset olivat välillä tosi pahoja! Koko kööri kuitenkin oli uskomassa ja seuroissakin käytiin. En kokenut kotiani turvalliseksi ja seurapuheet yms kuulostivat vain sananhelinältä. Lopulta menetin koko uskon ja sillä tiellä ollaan edelleen.

        Itsekin joskus vertailin kaverini kanssa kotejamme . Meillä lessukoti, heillä alkoholistikoti. Kaverini sanoi, ettei ikinä vaihtaisi. Minä olisin ollut valmis vaihtamaan. Väkivaltaa, alistamista, kiusaamista, pilkkaamista meillä oli paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä opetuksessa esim raamattuluokassa opeteta, ettei toisia saa kiusata. Kiusaamiseen ei puututa. Aikuiset eivät puutu, vaikka heille kertoo. Köyhän uskovaisen on huono avautua paremmalle väelle epäkohdista.

        "Köyhän uskovaisen on huono avautua paremmalle väelle epäkohdista."

        Tällaista ajattelua ei pitäisi olla etenkään uskonyhteisössä. Ehkä tosiasissa kuitenkin se köyhäksi itsensä luokitteleva on todellisuudessa se rikkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin joskus vertailin kaverini kanssa kotejamme . Meillä lessukoti, heillä alkoholistikoti. Kaverini sanoi, ettei ikinä vaihtaisi. Minä olisin ollut valmis vaihtamaan. Väkivaltaa, alistamista, kiusaamista, pilkkaamista meillä oli paljon.

        Olet naurettava, molemmat ovat vääriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille raamattuluokassa vain todettiin, että olemme turvassa ja tässä joukossa on hyvä olla. Maailmassa vain kuohuu, siellä riidellään ja perheitä hajoo, viinan kans läträtään jne. Silti itse elin kodissa, jossa väkivallan uhka oli joka päiväinen. Viinan kans toki ei läträtty, mutta sai kyllä välillä väistellä lentäviä esineitä ja lensipä kerran olkani yli terävä puukko, joka osui seinään juuttuen siihen. Murrosikäiset sisarukset olivat välillä tosi pahoja! Koko kööri kuitenkin oli uskomassa ja seuroissakin käytiin. En kokenut kotiani turvalliseksi ja seurapuheet yms kuulostivat vain sananhelinältä. Lopulta menetin koko uskon ja sillä tiellä ollaan edelleen.

        Joopajoo. Minullakin turvallisuudentunne koheni vasta kun lähdin pois. Sitten ei enää kiusattu tai syrjitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet naurettava, molemmat ovat vääriä.

        Kiitos myötätunnosta!


    • Anonyymi

      "Ei ole rauhaisaa paikkaa missään. Koulun käytävillä uskovaiset syrjii mua. Minua haukutaan mm. kymppilestaksi, niuhoksi tai mammanpojaksi."

      Käyttäytymishäiriöisille oli aikoinaan apukouluja ja/tai tarkkailuluokkia riippuen siitä mikä oli ongelma. Joka tapauksessa kiusaajien toiminta olisi lopetettava ja kiusaajat tulisi ehdottomasti siirtää muihin kouluihin ja/tai kotiopetukseen pois ko. koulun normaalitoiminnasta. Rauhanyhdistys voisi järjestää "kosseille" käytöskoulutusta. Joka tapauksessa opettajien ja/tai vanhempien tulisi puuttua kiusaamiseen eikä kiusaajien tulisi voida jatkaa tiedossa olevaa toimintaansa. Jokaisen vahemman velvollisuus on opettaa käytöstapoja lapsilleen ja tässä tapauksessa häiriökäyttäyttyville lapsilleen. Koulussa eikä missään saisi ketään loukata ja jokaiselle tulisi taata opiskelu- ja ym. rauha.

      • Anonyymi

        Lapsena koulukiusaaja on vanhempana työpaikkakiusaaja jne. Toivottavasti on tulossa uutta ja ankarampaa lainsäädäntöä häiriköitten /kiusaajien toiminnan lopettamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsena koulukiusaaja on vanhempana työpaikkakiusaaja jne. Toivottavasti on tulossa uutta ja ankarampaa lainsäädäntöä häiriköitten /kiusaajien toiminnan lopettamiseksi.

        Ja vähintäänkin merkintä rikosrekisteriin.


    • Anonyymi

      Kiusaaminen koulussa on pahentunut. Siinä, missä vanhoillislestadiolaiset saattavat lähinnä vain piestä mua, tai kympitellä, niin epäuskoiset kiusaavat vielä julmemmin. Median tarkoituksenhakuinen mustamaalaus on johtanut siihen, että epäuskoiset jo suoranaisesti vihaa vl-taustaisia… Olen joutunut kohtaamaan jo rajuakin väkivallalla uhkailua uskoni vuoksi. Enkä edes itsekään kykene enää olemaan uskovainen. Olen kuitenkin vanhoillislestadiolainen epäuskoisille ”koulukavereille”, kun meillä ei ole mahdollisuus edelleenkään harrastaa kilpaurheilua, musiikinkuuntelua on rajoitettu ja kännykän käyttöäkin valvotaan tarkkaan. Voin sanoa, että tilanteeni on aika lohduton. Muut vl:t siis haukkuvat mua kymppikseksi, eivätkä edes tiedä, millaisia uskonkamppailuja itse sisälläni käyn. Epäilykseni ovat hyvin vahvoja ja koko ajan mietin mielessä, milloin uskallan kieltää uskoni. Silloin epäuskoiset ehkä vihdoin jättäisi vihapuheet siihen ja mulla olisi edes vähän helpompaa olla koulussa.

      • Anonyymi

        Paljonko sinulla on kouluvuosia vielä jäljellä?


      • Ymmärrän ja uskon sinua täysin. Itsekin aikoinaan koin saman. Syyttymään näistä kohuista joutuvat kärsimään.

        Kerran lessu, aina lessu muiden silmissä, jos elät ns kunnollista elämää. Pitää heittäytyä aivan älyttömäksi rietastelijaksi että saa niiden pilkkaajien hyväksynnän ja tuskin sittenkään. Sellaista en tietenkään suosittele kenellekään.

        Senkin olen huomannut että kun on vaihtanut velluuden kristinuskoon, niin silti on ulkopuolisille vellu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sinulla on kouluvuosia vielä jäljellä?

        Vähän myös rippuu siitä, että oletko yläkoulussa, amiksessa vai lukiossa. Amis ja lukio ovat helpoimmat, keskeyttää ja jatkaa koulua jossain muualla. Oppivelvollisuuden voi suorittaa myös muualla kuin olemalla läsnä, tekemällä kokeet ym. Mene keskustelemaan oposi kanssa mahdollisuudesta suorittaa koulu muuten, jossei opon kanssa keskustelu auta, juttele kouluterkan kanssa. Voiko OPOn kanssa keskustella? Välttämättä yhden henkilön kanssa keskustelu ei tuo ratkaisua, sitten vaan vaihdat ihmistä. Yritä pitää selvittely salassa, paljastuminen voi pahentaa tilanne. Kestätkö kiusaamisen? Koskelassa Helsingissä tapettiin eräs nuori, kannattaa muistaa myös se.

        Onko kotona asiat hyvin? Jos kotona ok, keskustele vanhempien kanssa voivatko he tukea sinua suorittamaan koulun suorittamista kotoa käsin. Isoveli, isosisko voivatko he auttaa opettamaan sinua?

        Itsestään voi tehdä myös lastensuojeluilmoituksen, mutta mitkä ovat sen seuraukset?
        Koulukoti ei ole ymmärtääkseni kiva paikka. Huonommatkin kotiolot ovat paremmat kuin huostaanotto laitokseen, jossei nyt ihan hengenlähdön uhka ole päällä.

        Kymppiluokkavaihtoehto yms.. Opistoissa voi myös suorittaa puuttuvia opintoja ymmärtääkseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän myös rippuu siitä, että oletko yläkoulussa, amiksessa vai lukiossa. Amis ja lukio ovat helpoimmat, keskeyttää ja jatkaa koulua jossain muualla. Oppivelvollisuuden voi suorittaa myös muualla kuin olemalla läsnä, tekemällä kokeet ym. Mene keskustelemaan oposi kanssa mahdollisuudesta suorittaa koulu muuten, jossei opon kanssa keskustelu auta, juttele kouluterkan kanssa. Voiko OPOn kanssa keskustella? Välttämättä yhden henkilön kanssa keskustelu ei tuo ratkaisua, sitten vaan vaihdat ihmistä. Yritä pitää selvittely salassa, paljastuminen voi pahentaa tilanne. Kestätkö kiusaamisen? Koskelassa Helsingissä tapettiin eräs nuori, kannattaa muistaa myös se.

        Onko kotona asiat hyvin? Jos kotona ok, keskustele vanhempien kanssa voivatko he tukea sinua suorittamaan koulun suorittamista kotoa käsin. Isoveli, isosisko voivatko he auttaa opettamaan sinua?

        Itsestään voi tehdä myös lastensuojeluilmoituksen, mutta mitkä ovat sen seuraukset?
        Koulukoti ei ole ymmärtääkseni kiva paikka. Huonommatkin kotiolot ovat paremmat kuin huostaanotto laitokseen, jossei nyt ihan hengenlähdön uhka ole päällä.

        Kymppiluokkavaihtoehto yms.. Opistoissa voi myös suorittaa puuttuvia opintoja ymmärtääkseni.

        Näitä neuvoja en ymmärtänyt juuri lainkaan. Mutta kiusaamisen ollessa kyseessä en yleensäkään ymmärrä sitä että kiusaamisen kohteeksi joutuu tekemään jotakin. Koulun ongelmatapaukset sensijaan tarvitsevat monessa mielessä ammattiohjausta ja -a.pua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä neuvoja en ymmärtänyt juuri lainkaan. Mutta kiusaamisen ollessa kyseessä en yleensäkään ymmärrä sitä että kiusaamisen kohteeksi joutuu tekemään jotakin. Koulun ongelmatapaukset sensijaan tarvitsevat monessa mielessä ammattiohjausta ja -a.pua

        Minulla on ihan kokemuksia aiheesta. Kiusattu on yleensä aivan yksin, kukaan ei ymmärrä ja kysymys on valta-asemasta. Vähän on muita keinoja kuin väistää, kestää ja yrittää jossain muualla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän myös rippuu siitä, että oletko yläkoulussa, amiksessa vai lukiossa. Amis ja lukio ovat helpoimmat, keskeyttää ja jatkaa koulua jossain muualla. Oppivelvollisuuden voi suorittaa myös muualla kuin olemalla läsnä, tekemällä kokeet ym. Mene keskustelemaan oposi kanssa mahdollisuudesta suorittaa koulu muuten, jossei opon kanssa keskustelu auta, juttele kouluterkan kanssa. Voiko OPOn kanssa keskustella? Välttämättä yhden henkilön kanssa keskustelu ei tuo ratkaisua, sitten vaan vaihdat ihmistä. Yritä pitää selvittely salassa, paljastuminen voi pahentaa tilanne. Kestätkö kiusaamisen? Koskelassa Helsingissä tapettiin eräs nuori, kannattaa muistaa myös se.

        Onko kotona asiat hyvin? Jos kotona ok, keskustele vanhempien kanssa voivatko he tukea sinua suorittamaan koulun suorittamista kotoa käsin. Isoveli, isosisko voivatko he auttaa opettamaan sinua?

        Itsestään voi tehdä myös lastensuojeluilmoituksen, mutta mitkä ovat sen seuraukset?
        Koulukoti ei ole ymmärtääkseni kiva paikka. Huonommatkin kotiolot ovat paremmat kuin huostaanotto laitokseen, jossei nyt ihan hengenlähdön uhka ole päällä.

        Kymppiluokkavaihtoehto yms.. Opistoissa voi myös suorittaa puuttuvia opintoja ymmärtääkseni.

        Ranuan kristillisessä opistossa läheiseni joutui rajun kiusauksen uhriksi, tässä pari vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranuan kristillisessä opistossa läheiseni joutui rajun kiusauksen uhriksi, tässä pari vuotta sitten.

        On niitä muitakin paikkoja, esim. Kiipula


    • Anonyymi

      Pyhä Porfyrios kehottaa: Rakastakaamme Kristusta vain Hänen itsensä tähden, älkäämme koskaan hyötyäksem­me Hänestä. Laittakoon Hän meidät, minne tahtoo, ja antakoon meille, mitä tahtoo. Älkäämme rakastako Häntä Hänen lahjojensa vuoksi.

      Tämän rakastamisen vaatimuksen mukaan meidän pitää myös rakastaa niitä, jotka vihaavat meitä, koska rakkaus on ainoa asenne mikä meillä voi olla toista ihmistä kohtaan. Rakkaus on pyhän vanhus Porfyrioksen mukaan niin väkevä voima, että se kukistaa kaiken pahan tässä maailmassa. Siksi hän kehottaakin rukoilemaan pahojen puolesta ja auttamaan heitä, ketkä vihaavat meitä.

      Porfyrios huomauttaa, ettei meidän pidä rakastaa kuin yhden syyn takia: jotta me olisimme Jumalassa ja Jumala meissä. Emme saa rakastaa palkkion toivossa tai että jotenkin hyötyisimme asiasta. Ja rakastamisen syy on selkeä: rakastamalla lähimmäisiämme, me me opimme siten rakastamaan Jumalaa ja vain Jumalassa meillä on todellinen elämä. Kaikki muu on turhaa.

      Pyhä apostoli ja evankelista kirjoittaa: Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä. (1. Joh 4:11-12)

    • Anonyymi

      Kyllä vastuuntuntoisen yhteisön pitäisi kyetä tekemään yhteistyötä näissä kiusaamisasioissakin yhteiskunnan muiden tahojen kanssa, esim. koulujen. Mutta nämä uskontokunnat tahtovat olla niin sisäänpäin kääntyneitä, että kaikenlainen huono kohtelu mahdollistuu.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe