Nivelrikko ja fyysinen työ

Anonyymi

Olen alle 30v hoikka nainen. Niveleni ovat aina naksuneet liikkuessa. Yläasteella huomasin että polvet kipeytyvät ylämäkeä kävellessä. Tehtyäni fyysisesti keskiraskasta työtä pari vuotta, jalkojen kipu lisääntyi ja ruokatauon jälkeen tuntui ettei pääse nousemaan. Polvet ja nilkat naksuu mutta nyt kivun kera. Illalla sängyssä jaloissa outoa väreilyä ja pientä kipua. Sitten vielä oikean käden yksi sormista kipeytyi ja naksui liikuttaessa (vaiva edelleen 1,5v myöhemmin) nivel muutti väriä, joten kävin työterveydessä. Lääkäri sanoi että sormien nivelet näyttävät turvonneilta. Kehotti tulemaan takaisin jos pitää tehdä operaatio(!?)
Olen ruvennut tekemään lyhennettyä työpäivää, mutta kivut vaivaavat silti yhtä lailla. En pidä kipuja niin isoina että tarvitsisin särkylääkettä. Vaivaisenluut myös olleet jaloissa useamman vuoden, niissäkin epämiellyttävä tunne usein, pelottaa miten isoiksi vielä kasvavat.

Voiko kehitystä hidastaa vai pitääkö vain hyväksyä että voin *saada" eläkepaperit alle 50-vuotiaana?

4

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eläkepapereita ei ihan helposti saa, siihen ei kannata luottaa. Koettaisit päästä kunnollisiin tutkimuksiin. Fysiatreja Suomessa ei paljoa ole, ja niille on vaikea päästä, mutta koeta ainakin. Jollekin osaavalle erikoislääkärille.

      Tuli mieleen, että voisiko sinullakin olla hypermobiliteetti eli nivelten yliliikkuvuus? Löydät netistä ohjeita, miten asian voi testata. Itseni diagnosoitiin harvinaisen myöhään, vasta yli 40-vuotiaana. Minulla oli naksunut lapsesta lähtien selkä/lonkka sellaisesta kohtaa, jossa ei pitäisi mitään niveltä olla. Nivelet kipeytyvät herkästi ja oireilu vaihtelee päivittäni. Sain sellaiset paperit, että ei nostamista, kantamista, seisomista, istumista tärinää. Olin jo kuntoutustuella psyykkisillä syillä, joten sen jälkeen sain eläkkeen. Mitään sen perusteellisempia tutkimuksia ei ole tehty, mutta oma tuntumani on, että oireilu vain lisääntyy iän myötä
      (vaihdevuosien pitäisi helpottaa asiaa, mutta itse ainakin vielä pääsen spagaattiin). Minulta naksuu jopa ranteen luut, eli ne pienet pallukat mitä on kämmenen sisällä. Joskus ne loksahtavat väärään asentoon ja ovat kipeinä muutaman päivän. Eli töitä näillä nivelillä ei tehtäisi.

    • Anonyymi

      Pakko kai ruveta selvittämään miten helposti täällä päin pääsee tutkittavaksi.

      Testasin ja ei todellakaan ole yliliikkuvat nivelet. Sormia en ole ikinä saanut lähellekään lattiaa. Tuntuu että normaalia huonommin taipuu paikat.

    • Anonyymi

      Ainakin kannattaa hankkiutua pois fyysisistä töistä. Selvitä mahdollisuutesi hankkia koulutus uuteen ammattiin työeläkeyhtiön kautta.

      • Anonyymi

        Tietokoneella/puhelimella tehtävät työt eivät sovi monesta eri syystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe