Energiatehokkuuden parantaminen

Anonyymi

Mitkä keinot ovat hyviä massiivihirsitalon ulkoseinärakenteiden energiatehokkuuden parantamiseksi? Minkälainen arkkitehtuuri, aukkojen koko, tiivistäminen, lisäeristäminen, nurkkarakenne? .. Millä toimilla saa suurimmam hyödyn suhteessa investointiin?

18

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hirsitoimijoilla on erilaisia ratkaisuja joilla energiatehokkuus saadaan tämän päivän vaatimustasolle. Ulkopuolelle asennettu lämmöneriste on yleisimmin käytetty ratkaisu, mutta sisäpuoleltakin voi eristää esimerkiksi elovillalla. Tällöin täytyy eristeen sisälle asentaa tuuletuskanavat, jotta kosteus poistuu hallitusti.

Ikkunat kannattaa pitää maltillisen kokoisina. Huviloista tutut valtavat ikkunat olohuoneessa kannattaa omakotitalossa unohtaa. Takka ja valmius käyttää sitä kannattaa olla. Kyllä sen hirsitalonkin saa energiatehokkaaksi kunhan tekee oikeita ratkaisuja.

• Anonyymi

heh...vai että tuuletuskanavia kosteuden poistamiseksi eristeiden sisältä jotka tekee sen itse 😁?! Oletko sinä humoristi vai aivokuollut avokki?

• Anonyymi

Pääasia että hirsitalot tehdään tällä palstalla energiatehokkaiksi !

• Anonyymi

Miten voi ihmiselle muodostua elämää hallitseva pakkomielle jopa hirrestä????

• Anonyymi

Milläkö toimilla saa massiivihirsitalon energiatehokkuuden kustannustehokkaasti parannettua?

Helppo juttu kun vain tapetoit koko talon ilmansulkupaperilla.

• Anonyymi

Kuulostaa hieman erikoiselta ratkaisulta tämä. Eikös nykyhirsirakenne ole melko hyvin tiivistetty neopreenikaistoilla hirsien välissä. Mitään hamppua tai sammalta tuskin juurikaan enää käytetään? Toki hirsi on puuta ja tiiveys saattaa muuttua ajan saatossa, mutta sekin on vuodenajasta kiinni.

Itse voisin ajatella jotain eristelevyä ulkopuolelle, siihen koolaus ja vaikka hirsipaneli päälle. Näyttäisi edelleen hirsitalolta, mutta täyttäisi hyvin energiatehokkaan talon määrityksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa hieman erikoiselta ratkaisulta tämä. Eikös nykyhirsirakenne ole melko hyvin tiivistetty neopreenikaistoilla hirsien välissä. Mitään hamppua tai sammalta tuskin juurikaan enää käytetään? Toki hirsi on puuta ja tiiveys saattaa muuttua ajan saatossa, mutta sekin on vuodenajasta kiinni.

Itse voisin ajatella jotain eristelevyä ulkopuolelle, siihen koolaus ja vaikka hirsipaneli päälle. Näyttäisi edelleen hirsitalolta, mutta täyttäisi hyvin energiatehokkaan talon määrityksen.

Miten sinä OBJR voitkin olla noin pihalla rakentamisesta ("eristelevyä ulkopuolelle, koolaus ja hirsipaneli")?

"Kuulostaa hieman erikoiselta ratkaisulta tämä" em. 😄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua kyllä kiinnostaa hirsitaloissa ne isot ikkunat. Haluan nimenomaan että koko olohuoneen ja mielellään makuuhuoneenkin seinä on pelkkää lasia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua kyllä kiinnostaa hirsitaloissa ne isot ikkunat. Haluan nimenomaan että koko olohuoneen ja mielellään makuuhuoneenkin seinä on pelkkää lasia.

Ikkunat on hirsitalossa hyvä seinäratkaisu. Ainakin niissä on parempi eristyskyky kuin hirrellä itsessään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikkunat on hirsitalossa hyvä seinäratkaisu. Ainakin niissä on parempi eristyskyky kuin hirrellä itsessään

Miten niin ikkunoissa on paremmat U-arvot? Parhaimmillaan ikkunoissa päästään sinne 0,6-0,7 u-arvoon kun hirrellä pääsee jopa 0,56 arvoon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin ikkunoissa on paremmat U-arvot? Parhaimmillaan ikkunoissa päästään sinne 0,6-0,7 u-arvoon kun hirrellä pääsee jopa 0,56 arvoon?

0,56 U-arvo?!!! 50-luvun rintamamiestalossakin on parempi. Onko hirsirakentaminen tätä päivää kysyn vaan???!!!

• Anonyymi

Ylläpidon yövuoro taas tälläkin työmaalla ollut kommentteja työstämässä, paljonko niitä vielä tulee ?

• Anonyymi

Parhaimman hyödyn saa unohtamalla hirsitalon.

• Anonyymi

Niin totta. Avotakka ja Gloria -perheenäidit fiilistelevät hirsiseinää sohvanpohjalta ja isäntäparat raatavat hommissa sähkölaskut maksaakseen. Huono talo hirsitalo.

• Anonyymi

Toistat itseäsi. Laita sisältöä viesteihisi niin ne saattaa joku lukeakin.

• Anonyymi

itsesi toistamisen lsäksi toistat myös muiden viestejä. Oletko huomannut?.. en tiennytkään että Kellokoskella on 24h tietokoneen käyttömahdollisuus.

• Anonyymi

Älä täällä kysele. Tänne palstalle on eksynyt joku hirsiuskovaisten lohko joka alkaa suoltamaan heti jotain sontaa jos vähänkään heidän mielestä negatiivista kirjoittaa heidän rakkaasta jumalastaan hirsipuusta. Lestatkaan ei ole noin pahoja.

• Anonyymi

..kuin sitä perinteistä eli hypit palstalta toiselle nostamassa ovia avauksiasi tapellen omien sivupersooniesi kanssa jos saalis ei ui trollin pyydyksiin ja jos ui sensuurin taakse piiloon ja takaisin monologien pariin? Onhan se ihan loogista kirjoittaa valtavalla ahkeruudella viestien kalastelu provoja ja sensuroida jos joku niihin vastaa?

Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe