Auton kierroslukumittari veneeseen.

Anonyymi

Miten saisin semmosen auton halppis kierroslukumittarin toimimaan veneessä. Toimiiko auton kierroslukumittari veneessä ilman mitään väli muuntaja? Olisi ensi kesäksi tarkoitus hommata veneeseen kierroslukumittari enkä haluaisi maksaa vene mittarista paljoa enemmän kuin autoon tarkoitetusta mittarista. Eli toimisiko auton mittari veneessä suoraan kaukohallintalaitteen johdoista?

11

2266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimii

    • Anonyymi

      Jos sulla on bensavene, käyntinopeusmittari tarvitsee signaalin puolan miinusjohdolta ja plussan jostain sulakkeen takaa (mittarin runko pitää maadoittaa erikseen, jos haluat taustavalon toimivan).

      Dieselkoneeseen käy omanlaisensa mittari, joka kytketään koneen laturiin.

      Motonetistä/Bilhelvetistä saat halvalla mittarin, niissä on kytkentäohjeet mukana.

      • Anonyymi

        Sekä bensa- että dieselmoottoreissa on useita eri vaihtoehtoja kierroslukumittarin liitännälle. Annetuilla tiedoilla voi arvailla kyseen olevan perämoottorista. Niissä on perinteisesti ollut valopuolan vaihtojännite kaukosäätölaitteen johdoissa. Ei kaikki automittarit tuota osaa. Ehkä nykyään myytyäävät tarvikemittarit pääosin osaavat.


    • Anonyymi

      Vaatimukset ympäristöolosuhteista on venekäytössä vaativammat joskin ei ne autossakaan helpot ole. Veneilykäytössä korroosio on vieläkin voimakkaampaa ja elektroniikka joutuu kovemmille iskuille alttiiksi. Usein kuitenkin näkee että businessmies näkee tämän niin että venekäyttöön voi myydä samaa roskaa viisinkertaisella venelisällä.
      Niin että toimii se auton kierroslukumittari myös veneessä ainakin yhtä kauan kuin huono venemittari.

      • Anonyymi

        VDOn kierroslukumittarin veneeseen saa 69 €. Bilteman kierroslukumittarin autoon saa 27 €. Ensimmäisessä mainitaan kaikki veneissä käytetyt signaalitavat. Jälkimmäisessä mainitaan sytytyspuolan ja kierroslukusignaalilähtö autossa. Saattaa toimia perämoottorissa tai sitten ei. Tuskin on vesitiivis.


      • Anonyymi

        Eli signaali autossa ja perämoottoriveneessä samanlainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli signaali autossa ja perämoottoriveneessä samanlainen?

        Ei ole samanlainen. Autossa puolasta tulee kanttiaaltoa eli 12 V ja sitten terävästi alas 0 V ja takaisin 12 V. Vastaava tulee myös autojen kierroslukulähdöstä ECUlta.

        Perämoottoreissa kierroslukumittarin signaali otetaan valopuolalta ennen tasasuuntausta eli se on vaihtojännitettä, jonka maksimijännite kasvaa kierrosten mukana ja riippuu myös siitä, miten virtaa otetaan akkuun, valoihin jne. Isommissa koneissa saattaa olla auton kaltaisia systeemejä.

        Siis vaihtojännite on siniaaltoa vaikkapa -15 ja 15 V välillä.

        Automittari sitten osaa tai ei osaa tuota lukea. Pahimmillaan hajoaa tuosta, mutta luultavasti niissä on sen verran hyvät suojaukset, ettei hajoa.

        Sitten perämoottorista riippuen voi pulssin taajuuden ja kierrosluvun suhde olla sellainen, ettei auton kierroslukumittaria saa näyttämään oikein. Ei ole kokemusta autojen tarvikemittareista, mutta perämoottoreissa on varsin monta eri vaihtoehtoa riippuen sylinterien ja tahtien lukumäärästä. Pitää löytyä kiertokytkin tai valikko, josta saa valittua oikean vaihtoehdon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole samanlainen. Autossa puolasta tulee kanttiaaltoa eli 12 V ja sitten terävästi alas 0 V ja takaisin 12 V. Vastaava tulee myös autojen kierroslukulähdöstä ECUlta.

        Perämoottoreissa kierroslukumittarin signaali otetaan valopuolalta ennen tasasuuntausta eli se on vaihtojännitettä, jonka maksimijännite kasvaa kierrosten mukana ja riippuu myös siitä, miten virtaa otetaan akkuun, valoihin jne. Isommissa koneissa saattaa olla auton kaltaisia systeemejä.

        Siis vaihtojännite on siniaaltoa vaikkapa -15 ja 15 V välillä.

        Automittari sitten osaa tai ei osaa tuota lukea. Pahimmillaan hajoaa tuosta, mutta luultavasti niissä on sen verran hyvät suojaukset, ettei hajoa.

        Sitten perämoottorista riippuen voi pulssin taajuuden ja kierrosluvun suhde olla sellainen, ettei auton kierroslukumittaria saa näyttämään oikein. Ei ole kokemusta autojen tarvikemittareista, mutta perämoottoreissa on varsin monta eri vaihtoehtoa riippuen sylinterien ja tahtien lukumäärästä. Pitää löytyä kiertokytkin tai valikko, josta saa valittua oikean vaihtoehdon.

        Kiitos tiedosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole samanlainen. Autossa puolasta tulee kanttiaaltoa eli 12 V ja sitten terävästi alas 0 V ja takaisin 12 V. Vastaava tulee myös autojen kierroslukulähdöstä ECUlta.

        Perämoottoreissa kierroslukumittarin signaali otetaan valopuolalta ennen tasasuuntausta eli se on vaihtojännitettä, jonka maksimijännite kasvaa kierrosten mukana ja riippuu myös siitä, miten virtaa otetaan akkuun, valoihin jne. Isommissa koneissa saattaa olla auton kaltaisia systeemejä.

        Siis vaihtojännite on siniaaltoa vaikkapa -15 ja 15 V välillä.

        Automittari sitten osaa tai ei osaa tuota lukea. Pahimmillaan hajoaa tuosta, mutta luultavasti niissä on sen verran hyvät suojaukset, ettei hajoa.

        Sitten perämoottorista riippuen voi pulssin taajuuden ja kierrosluvun suhde olla sellainen, ettei auton kierroslukumittaria saa näyttämään oikein. Ei ole kokemusta autojen tarvikemittareista, mutta perämoottoreissa on varsin monta eri vaihtoehtoa riippuen sylinterien ja tahtien lukumäärästä. Pitää löytyä kiertokytkin tai valikko, josta saa valittua oikean vaihtoehdon.

        Höpöhöpö taidat olla venetarvikeliikkeen myyjä. Kierroslukumittarille ei ole mitään ero onko se kanttiaaltoa vai sini. Ei se kanttiaalto ole kanttialto enää 2m johdon toisessa päässä. Myöskin nuo jännitteiden toleranssit on autossa melkoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö taidat olla venetarvikeliikkeen myyjä. Kierroslukumittarille ei ole mitään ero onko se kanttiaaltoa vai sini. Ei se kanttiaalto ole kanttialto enää 2m johdon toisessa päässä. Myöskin nuo jännitteiden toleranssit on autossa melkoiset.

        Ei varmaankaan olekaan väliä onko kanttiaalto vai sini, mutta voi olla eroa onko jännite välissä 0 V vai -15 V.

        Kanttiaalto ei miksikään muutu 2 m kaapelilla noilla taajuuksilla. 6000 rpm 4 syl 4T koneesta tulee yleensä 12 000 pulssia minuutissa eli hurjat 200 Hz. Jos olisi 200 MHz, sitten voisi olla jo reilusti pyöristynyttä.

        Mutta kokeilemallahan se selviää toimiiko joku automittari vai ei ollenkaa ja saako säädettyä näyttämään oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaankaan olekaan väliä onko kanttiaalto vai sini, mutta voi olla eroa onko jännite välissä 0 V vai -15 V.

        Kanttiaalto ei miksikään muutu 2 m kaapelilla noilla taajuuksilla. 6000 rpm 4 syl 4T koneesta tulee yleensä 12 000 pulssia minuutissa eli hurjat 200 Hz. Jos olisi 200 MHz, sitten voisi olla jo reilusti pyöristynyttä.

        Mutta kokeilemallahan se selviää toimiiko joku automittari vai ei ollenkaa ja saako säädettyä näyttämään oikein.

        Jatketaan vielä.
        Motonetin myymä halpa on "Auto Gauge". Sen kytkentä lienee tällainen:
        http://www.offroaders.com/tech/Autogage-Tachometer.htm

        Siis toimii vain 4, 6 ja 8 syl koneilla. Ei siis toimi 2 tai 3 syl 4T koneilla eikä 6 tai 8 syl 2T-koneilla. 2T-koneissa yleensä tuplamäärä pulsseja, mutta voi 4T-koneet sytyttää turhaan myös poistotahdin kohdalla.

        Tässä Fixuksen halvin malli (ei sen halvempi kuin tuo mainitsemani VDO).
        https://www.fixusnet.fi/fin/kierroslukumittari_52mm-p-73413-52064/
        Se siis tukee 3, 4 ja 6 syl moottoreita. Ei siis tue 4 T 2 syl eikä 2T 4-syl, 6-syl tai 8-syl.

        Vähintäänkin pitää olla hyvin tarkkana mitä tukee ja tietää millaisen asetuksen oma moottori tarvitsee.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      256
      1842
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      15
      1358
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      209
      1249
    4. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1115
    5. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      65
      923
    6. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

      joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      913
    7. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

      Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      894
    8. Tunnisteita kaipaajille

      Onko jokin juttu mistä sun kaivattu tietää et viesti ois hälle? ☎️📝
      Ikävä
      51
      836
    9. Mä tuun aina rakastamaan sua J

      Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai
      Ikävä
      61
      803
    10. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      790
    Aihe