Auton kierroslukumittari veneeseen.

Anonyymi

Miten saisin semmosen auton halppis kierroslukumittarin toimimaan veneessä. Toimiiko auton kierroslukumittari veneessä ilman mitään väli muuntaja? Olisi ensi kesäksi tarkoitus hommata veneeseen kierroslukumittari enkä haluaisi maksaa vene mittarista paljoa enemmän kuin autoon tarkoitetusta mittarista. Eli toimisiko auton mittari veneessä suoraan kaukohallintalaitteen johdoista?

11

1802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimii

    • Anonyymi

      Jos sulla on bensavene, käyntinopeusmittari tarvitsee signaalin puolan miinusjohdolta ja plussan jostain sulakkeen takaa (mittarin runko pitää maadoittaa erikseen, jos haluat taustavalon toimivan).

      Dieselkoneeseen käy omanlaisensa mittari, joka kytketään koneen laturiin.

      Motonetistä/Bilhelvetistä saat halvalla mittarin, niissä on kytkentäohjeet mukana.

      • Anonyymi

        Sekä bensa- että dieselmoottoreissa on useita eri vaihtoehtoja kierroslukumittarin liitännälle. Annetuilla tiedoilla voi arvailla kyseen olevan perämoottorista. Niissä on perinteisesti ollut valopuolan vaihtojännite kaukosäätölaitteen johdoissa. Ei kaikki automittarit tuota osaa. Ehkä nykyään myytyäävät tarvikemittarit pääosin osaavat.


    • Anonyymi

      Vaatimukset ympäristöolosuhteista on venekäytössä vaativammat joskin ei ne autossakaan helpot ole. Veneilykäytössä korroosio on vieläkin voimakkaampaa ja elektroniikka joutuu kovemmille iskuille alttiiksi. Usein kuitenkin näkee että businessmies näkee tämän niin että venekäyttöön voi myydä samaa roskaa viisinkertaisella venelisällä.
      Niin että toimii se auton kierroslukumittari myös veneessä ainakin yhtä kauan kuin huono venemittari.

      • Anonyymi

        VDOn kierroslukumittarin veneeseen saa 69 €. Bilteman kierroslukumittarin autoon saa 27 €. Ensimmäisessä mainitaan kaikki veneissä käytetyt signaalitavat. Jälkimmäisessä mainitaan sytytyspuolan ja kierroslukusignaalilähtö autossa. Saattaa toimia perämoottorissa tai sitten ei. Tuskin on vesitiivis.


      • Anonyymi

        Eli signaali autossa ja perämoottoriveneessä samanlainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli signaali autossa ja perämoottoriveneessä samanlainen?

        Ei ole samanlainen. Autossa puolasta tulee kanttiaaltoa eli 12 V ja sitten terävästi alas 0 V ja takaisin 12 V. Vastaava tulee myös autojen kierroslukulähdöstä ECUlta.

        Perämoottoreissa kierroslukumittarin signaali otetaan valopuolalta ennen tasasuuntausta eli se on vaihtojännitettä, jonka maksimijännite kasvaa kierrosten mukana ja riippuu myös siitä, miten virtaa otetaan akkuun, valoihin jne. Isommissa koneissa saattaa olla auton kaltaisia systeemejä.

        Siis vaihtojännite on siniaaltoa vaikkapa -15 ja 15 V välillä.

        Automittari sitten osaa tai ei osaa tuota lukea. Pahimmillaan hajoaa tuosta, mutta luultavasti niissä on sen verran hyvät suojaukset, ettei hajoa.

        Sitten perämoottorista riippuen voi pulssin taajuuden ja kierrosluvun suhde olla sellainen, ettei auton kierroslukumittaria saa näyttämään oikein. Ei ole kokemusta autojen tarvikemittareista, mutta perämoottoreissa on varsin monta eri vaihtoehtoa riippuen sylinterien ja tahtien lukumäärästä. Pitää löytyä kiertokytkin tai valikko, josta saa valittua oikean vaihtoehdon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole samanlainen. Autossa puolasta tulee kanttiaaltoa eli 12 V ja sitten terävästi alas 0 V ja takaisin 12 V. Vastaava tulee myös autojen kierroslukulähdöstä ECUlta.

        Perämoottoreissa kierroslukumittarin signaali otetaan valopuolalta ennen tasasuuntausta eli se on vaihtojännitettä, jonka maksimijännite kasvaa kierrosten mukana ja riippuu myös siitä, miten virtaa otetaan akkuun, valoihin jne. Isommissa koneissa saattaa olla auton kaltaisia systeemejä.

        Siis vaihtojännite on siniaaltoa vaikkapa -15 ja 15 V välillä.

        Automittari sitten osaa tai ei osaa tuota lukea. Pahimmillaan hajoaa tuosta, mutta luultavasti niissä on sen verran hyvät suojaukset, ettei hajoa.

        Sitten perämoottorista riippuen voi pulssin taajuuden ja kierrosluvun suhde olla sellainen, ettei auton kierroslukumittaria saa näyttämään oikein. Ei ole kokemusta autojen tarvikemittareista, mutta perämoottoreissa on varsin monta eri vaihtoehtoa riippuen sylinterien ja tahtien lukumäärästä. Pitää löytyä kiertokytkin tai valikko, josta saa valittua oikean vaihtoehdon.

        Kiitos tiedosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole samanlainen. Autossa puolasta tulee kanttiaaltoa eli 12 V ja sitten terävästi alas 0 V ja takaisin 12 V. Vastaava tulee myös autojen kierroslukulähdöstä ECUlta.

        Perämoottoreissa kierroslukumittarin signaali otetaan valopuolalta ennen tasasuuntausta eli se on vaihtojännitettä, jonka maksimijännite kasvaa kierrosten mukana ja riippuu myös siitä, miten virtaa otetaan akkuun, valoihin jne. Isommissa koneissa saattaa olla auton kaltaisia systeemejä.

        Siis vaihtojännite on siniaaltoa vaikkapa -15 ja 15 V välillä.

        Automittari sitten osaa tai ei osaa tuota lukea. Pahimmillaan hajoaa tuosta, mutta luultavasti niissä on sen verran hyvät suojaukset, ettei hajoa.

        Sitten perämoottorista riippuen voi pulssin taajuuden ja kierrosluvun suhde olla sellainen, ettei auton kierroslukumittaria saa näyttämään oikein. Ei ole kokemusta autojen tarvikemittareista, mutta perämoottoreissa on varsin monta eri vaihtoehtoa riippuen sylinterien ja tahtien lukumäärästä. Pitää löytyä kiertokytkin tai valikko, josta saa valittua oikean vaihtoehdon.

        Höpöhöpö taidat olla venetarvikeliikkeen myyjä. Kierroslukumittarille ei ole mitään ero onko se kanttiaaltoa vai sini. Ei se kanttiaalto ole kanttialto enää 2m johdon toisessa päässä. Myöskin nuo jännitteiden toleranssit on autossa melkoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö taidat olla venetarvikeliikkeen myyjä. Kierroslukumittarille ei ole mitään ero onko se kanttiaaltoa vai sini. Ei se kanttiaalto ole kanttialto enää 2m johdon toisessa päässä. Myöskin nuo jännitteiden toleranssit on autossa melkoiset.

        Ei varmaankaan olekaan väliä onko kanttiaalto vai sini, mutta voi olla eroa onko jännite välissä 0 V vai -15 V.

        Kanttiaalto ei miksikään muutu 2 m kaapelilla noilla taajuuksilla. 6000 rpm 4 syl 4T koneesta tulee yleensä 12 000 pulssia minuutissa eli hurjat 200 Hz. Jos olisi 200 MHz, sitten voisi olla jo reilusti pyöristynyttä.

        Mutta kokeilemallahan se selviää toimiiko joku automittari vai ei ollenkaa ja saako säädettyä näyttämään oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaankaan olekaan väliä onko kanttiaalto vai sini, mutta voi olla eroa onko jännite välissä 0 V vai -15 V.

        Kanttiaalto ei miksikään muutu 2 m kaapelilla noilla taajuuksilla. 6000 rpm 4 syl 4T koneesta tulee yleensä 12 000 pulssia minuutissa eli hurjat 200 Hz. Jos olisi 200 MHz, sitten voisi olla jo reilusti pyöristynyttä.

        Mutta kokeilemallahan se selviää toimiiko joku automittari vai ei ollenkaa ja saako säädettyä näyttämään oikein.

        Jatketaan vielä.
        Motonetin myymä halpa on "Auto Gauge". Sen kytkentä lienee tällainen:
        http://www.offroaders.com/tech/Autogage-Tachometer.htm

        Siis toimii vain 4, 6 ja 8 syl koneilla. Ei siis toimi 2 tai 3 syl 4T koneilla eikä 6 tai 8 syl 2T-koneilla. 2T-koneissa yleensä tuplamäärä pulsseja, mutta voi 4T-koneet sytyttää turhaan myös poistotahdin kohdalla.

        Tässä Fixuksen halvin malli (ei sen halvempi kuin tuo mainitsemani VDO).
        https://www.fixusnet.fi/fin/kierroslukumittari_52mm-p-73413-52064/
        Se siis tukee 3, 4 ja 6 syl moottoreita. Ei siis tue 4 T 2 syl eikä 2T 4-syl, 6-syl tai 8-syl.

        Vähintäänkin pitää olla hyvin tarkkana mitä tukee ja tietää millaisen asetuksen oma moottori tarvitsee.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1797
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1608
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      49
      1154
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1020
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      856
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      800
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      770
    Aihe