Onko tavallista suurempi riski ostaa monta kertaa laajennettu talo?

Anonyymi

Metsässä,mutta suht lähellä palveluita sijaitseva hirsitalo 1870luvulta.

Alkuperäisesti ollut noin 120neliötä ja laajennettu puoltoistakerroksisesta 3kerroksiseksi (1920), lautarakenteinen noin 40neliön laajennus (käsittää 2pientä huonetta ja "vilpolan" jossa ulko-ovet) talon sivulle (1940), talon päätyyn rakennettu tasainen 1kerroksinen laajennus pesutiloille ja saunalle (1971) ja alunperin matala perunakellari muutettu syväksi ja rempattu asuttavaksi 1978.

Itse asunut 3kerroksessa vuokralla 5vuotta ja omistajalla loput neliöt ja kerrokset omassa käytössään. Pesutilat on yhteiset.

Omistajan heikentyneen terveyden takia talo on mahd tulossa myyntiin ja mä oisin kiinnostunut. Taloa on rempattu viimeksi 1970luvun lopulla ja osittain huopakate on ainakin 80vuotias joten varmasti tekemistä riittää mutta tuollaiset remontit ei säikytä mua, mutta noi laajennukset vähän. Kukaan ei tiedä kuinka päteviä henkilöitä on ollut niitä tekemässä ja 70luvun tasakattoisessa pesutilaosassa on huono ilma. Kuntokartoituksen mukaan talon alimmat hirret on lahoa ja LVI tekniikka tiensä päässä melko pitkälti katto tietysti vaihtokunnossa, mutta jos vain nää viat tosiaan on niin ei oo paha näin vanhaksi taloksi.


Ja ennen kuin kukaan kysyy niin en oletakaan täältä löytyvän rakennusalan mestareita (en itsekään ole) vaan kysyn mielipidettä. Ostaisitteko itse tällaista taloa jonka rakenteita tai ainakin ulkomuotoa on muuteltu monia kertoja ties keiden toimesta?

Talo on ainutlaatuinen kaupungissamme ja siinä on toiminut majoitusalan yrityksiä, kauppoja, ravintoloita ja ties mitä. Alunperin se oli maatilan päärakennus josta muistona yhä on navetta ja muutama huonokuntoinen ulkorakennus.

8

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielipiteitä on niin monta kuin on miestäkin joten mikä on aloituksen varsinainen pointti?

    • Anonyymi

      On tavallista suurempi riski.
      Varsinkin kun on mökki metsässä lähellä palveluita.

    • Anonyymi

      Ei riski ole suurempi, jos on tehty asianmukaisesti muutokset. Alapohjan tuuletus, sekä kattojen liittymäkohdat vanhemman ja uudemman väillä on riskikohteet. Ne pitää tarkistaa, pitää olla näistä ymmärrystä ja kokemusta, rakennusmestarin paperit ei sitä takaa.

    • Anonyymi

      Ei se mikään riski ole jos asennoituu että kaikki on tehty väärin tai jätetty tekemättä ja kunnostamiseen menee järkyttävä omaisuus ja tuhansia työtunteja.

    • Anonyymi

      Ei missään nimessä JOS kaikki on tehty oikein oikeilla aineilla. ota RAX tutkimaan sinne.

    • Anonyymi

      Tuo 78 tehty kellarin laajennus on potentiaalinen riskirakenne. Voi olla toimiva jos ympäristö on kuiva ja eli ole laitettu höyrytiiviitä rakenteita, kuten muovimatto lattialla.

      • Anonyymi

        Kellaritilojen muuttaminen asuinkäyttöön on aina riski. Jos ja kun on tehty sisäpuolinen lämmöneristys, niin tuo on melkein 100 % varma pommi.

        Kakkosena 70-luvun pesutilalaajennus. Tuohon aikaan ei kunnon vesierityksiä tehty KPH seinille, mahd. alkuperäiset muovimatot yms. on jo kaputt (peitetty laatoilla 80/90 luvulla ajan tapaan?), rakenteiden ilmatiiveydestä ei piitattu eli kosteaa huoneilmaa ehkä päässyt yläpohjan rakenteisiin, puutteellinen ilmanvaihto, joten sitä kosteutta on myös ollut tarjolla isolla kauhalla.

        "Vilpola" laajennuksessa selkeästi pienemmät riskit, mutta jotain jekkua voi sieltäkin löytyä. Noihin aikoihin on myös ollut tapana tehdä ihan käsittämättömiä patenttiratkaisuja.

        Mahd. vuotava katto on aina myös hyvä lähtökohta hiukka alkuajatusta laajemmalle remontille.


    • Anonyymi

      Tällaisessa aloituksessa on selvä vedätysaloituksen riski...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe