Tätäkö ei saa kysyä?

Anonyymi

Milloin romanit alatte huolehtia lastenne koulunkäynnistä? Olisiko millään mahdollista, että tukisitte lapsianne ja vaatisitte heitä käymään koulua säännöllisesti?

Tätä asiaa ilmeisesti ei saa kysyä, koska joku poistatti asiaa koskevan avaukseni? Miksi se piti poistattaa?

Kysyn tätä asiaa siksi, että ole ollut kohta 12 vuotta opettajana koululla, jossa on ollut romanioppilaita. Koko aikana ainoastaan yksi heistä on käynyt koulua normaalisti, eli ei ollut jatkuvia turhia poissaoloja, koulu sujuu ja koulunkäyntiä tuettiin. Kaikkien muiden kohdalla meno on ollut kankeaa. Vanhemmista osalle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää
edes sitä, että koulusta ei voi olla poissa vain siksi, että on jotakin muuta puuhaa ja mielenkiintoisempaa tekemistä.

Mikä siinä siis on? Jos täällä paikalla on romaneja, voisiko teistä joku oikeasti ottaa asiaan kantaa? Miksi koulunkäynti ei millään maistu?

-kyllästynyt opettaja

12

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi mukava jos romanit itse vastaisivat.

      • Anonyymi

        Minä olen luullut että ne nykyään käyvätkin, kirjoitteleehan ne täälläkin.
        Kuistupa tuossa mieleen, kun joskus 50 luvulla, tultiin koulusta 3 viidennen luokan poikaa, Oli syksy ja aikaisemmin oli satanut lunta joka oli sulanut sekä jäätynyt pellolle lammikoiksi, siinä me sitten otettiin vauhtia ja liu-uttiin kenkineen sitä jäätä pitkin. Siinä läheisessä palossa oli mustilaiskuorma, siihen aikaan ne kierteli talosta taloon hevosella.
        Siihen meidän kanssa leikkimään tuli sieltä talosta noin 14-15 v tyttö, kohta se otti vaatteistaan kirjelappusen tökkäsi sen minulle ja kysyi "mitä siinä lukee"
        Se olikin lemmenkirje joltakin pojalta, no minä lukea posottelin sitä ääneen, toiset pojat tietenkin naureskeli. Tyttö sieppasi sen kirjeen minulta ja lähti takaisin sinne taloon. Vähän me ihmeteltiin että niin iso tyttö ei osannut lukea.


      • Anonyymi

        Yhtälailla oikeuslaitoksissa on syytettynä me - valtaväestö - turhaa siinä on hehkuttaa romanivihaa- Ja paljon meissä valtaväestössä, jolla pipo kiristää on eläkkeellä, kun lukee uutisointia. Työttömyyskin on monesti meidän aiheuttama. Ajaatellaan vaikka kuuroja.
        Heissä on varmasti hyvää ammattitaitoa, mutta - me - valtaväestön ihmiset estämme heidän työllistymisen.
        Itse olen palkannut kuuron työhön ja hän on ahkera, tunnollinen oikea esimerkki.
        Sitten valtaväestössä on karvaita kokemuskia, kun osakkeeseen piti teettää lattiaremontti, niin ukot kännissä örveltivät lattialla, eikä pystyneet tehtäviinsä
        Yksinkin ukko vietiin luottamusmiehen kanssa kotiin ja sanottiin, että älä tule töihn toistakerttaa humalassa.
        Se meidän valtaväestön ihanuus, millaiset valkoiset siiven on seljässä. Ei paljon lentoon pysty


      • Anonyymi

        Kovin on itsestä lähtenyt kirjoitus. He ovat fiksumpia kuin sinä.
        Kelakorvauksilla ei väitettäsi edustuksellista elämää pidetä yllä. Mutta tekevät kädet- niissä on volumia - hoitaa ja olla esimerkkinä sinullekin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtälailla oikeuslaitoksissa on syytettynä me - valtaväestö - turhaa siinä on hehkuttaa romanivihaa- Ja paljon meissä valtaväestössä, jolla pipo kiristää on eläkkeellä, kun lukee uutisointia. Työttömyyskin on monesti meidän aiheuttama. Ajaatellaan vaikka kuuroja.
        Heissä on varmasti hyvää ammattitaitoa, mutta - me - valtaväestön ihmiset estämme heidän työllistymisen.
        Itse olen palkannut kuuron työhön ja hän on ahkera, tunnollinen oikea esimerkki.
        Sitten valtaväestössä on karvaita kokemuskia, kun osakkeeseen piti teettää lattiaremontti, niin ukot kännissä örveltivät lattialla, eikä pystyneet tehtäviinsä
        Yksinkin ukko vietiin luottamusmiehen kanssa kotiin ja sanottiin, että älä tule töihn toistakerttaa humalassa.
        Se meidän valtaväestön ihanuus, millaiset valkoiset siiven on seljässä. Ei paljon lentoon pysty

        Romanit kummasti ovat silti yliedustettuina rikostilastoissa. Itse maineensa ovat luoneet. Osa on kunnollista väkeä, mutta turhan usein saa lukea päinvastaisista tapauksista. Omat kokemukset ovat kumpaakin.


    • Anonyymi

      Ei tuo nyt ole liikaa odottaa, että joku romani saa vastattua.

    • Anonyymi

      En miä käyny kun kansakouluu. Poikaa en nykysessä koulussa tue.

    • Anonyymi

      Voisitteko romanit kommentoida?

    • Anonyymi

      Miksi romanit ette saa kommentoitua?

      • Anonyymi

        Liian vaikea kysymys ja pitäisi osata kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vaikea kysymys ja pitäisi osata kirjoittaa.

        Ei heidän tarvitse kommentoida tyhmiin kysymyksiin. Ei he ole sinulle tilivelvollisia.
        Siellä voi olla vaikka sinun entinen rehtori - romani-joka on opettanut sinua, mutta äly ei ole noussut päähäsi.
        Meidän kaupungissa on iänkaiken ollut ammattinsa olevia romania, vaikka koulun rehtorina, nyt jo edesmennyt - toinen myös opettaja - ansioitunut monella opetuspuolella.
        Noin esimerkkinä.


    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe