Tätäkö ei saa kysyä?

Anonyymi

Milloin romanit alatte huolehtia lastenne koulunkäynnistä? Olisiko millään mahdollista, että tukisitte lapsianne ja vaatisitte heitä käymään koulua säännöllisesti?

Tätä asiaa ilmeisesti ei saa kysyä, koska joku poistatti asiaa koskevan avaukseni? Miksi se piti poistattaa?

Kysyn tätä asiaa siksi, että ole ollut kohta 12 vuotta opettajana koululla, jossa on ollut romanioppilaita. Koko aikana ainoastaan yksi heistä on käynyt koulua normaalisti, eli ei ollut jatkuvia turhia poissaoloja, koulu sujuu ja koulunkäyntiä tuettiin. Kaikkien muiden kohdalla meno on ollut kankeaa. Vanhemmista osalle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää
edes sitä, että koulusta ei voi olla poissa vain siksi, että on jotakin muuta puuhaa ja mielenkiintoisempaa tekemistä.

Mikä siinä siis on? Jos täällä paikalla on romaneja, voisiko teistä joku oikeasti ottaa asiaan kantaa? Miksi koulunkäynti ei millään maistu?

-kyllästynyt opettaja

12

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi mukava jos romanit itse vastaisivat.

      • Anonyymi

        Minä olen luullut että ne nykyään käyvätkin, kirjoitteleehan ne täälläkin.
        Kuistupa tuossa mieleen, kun joskus 50 luvulla, tultiin koulusta 3 viidennen luokan poikaa, Oli syksy ja aikaisemmin oli satanut lunta joka oli sulanut sekä jäätynyt pellolle lammikoiksi, siinä me sitten otettiin vauhtia ja liu-uttiin kenkineen sitä jäätä pitkin. Siinä läheisessä palossa oli mustilaiskuorma, siihen aikaan ne kierteli talosta taloon hevosella.
        Siihen meidän kanssa leikkimään tuli sieltä talosta noin 14-15 v tyttö, kohta se otti vaatteistaan kirjelappusen tökkäsi sen minulle ja kysyi "mitä siinä lukee"
        Se olikin lemmenkirje joltakin pojalta, no minä lukea posottelin sitä ääneen, toiset pojat tietenkin naureskeli. Tyttö sieppasi sen kirjeen minulta ja lähti takaisin sinne taloon. Vähän me ihmeteltiin että niin iso tyttö ei osannut lukea.


      • Anonyymi

        Yhtälailla oikeuslaitoksissa on syytettynä me - valtaväestö - turhaa siinä on hehkuttaa romanivihaa- Ja paljon meissä valtaväestössä, jolla pipo kiristää on eläkkeellä, kun lukee uutisointia. Työttömyyskin on monesti meidän aiheuttama. Ajaatellaan vaikka kuuroja.
        Heissä on varmasti hyvää ammattitaitoa, mutta - me - valtaväestön ihmiset estämme heidän työllistymisen.
        Itse olen palkannut kuuron työhön ja hän on ahkera, tunnollinen oikea esimerkki.
        Sitten valtaväestössä on karvaita kokemuskia, kun osakkeeseen piti teettää lattiaremontti, niin ukot kännissä örveltivät lattialla, eikä pystyneet tehtäviinsä
        Yksinkin ukko vietiin luottamusmiehen kanssa kotiin ja sanottiin, että älä tule töihn toistakerttaa humalassa.
        Se meidän valtaväestön ihanuus, millaiset valkoiset siiven on seljässä. Ei paljon lentoon pysty


      • Anonyymi

        Kovin on itsestä lähtenyt kirjoitus. He ovat fiksumpia kuin sinä.
        Kelakorvauksilla ei väitettäsi edustuksellista elämää pidetä yllä. Mutta tekevät kädet- niissä on volumia - hoitaa ja olla esimerkkinä sinullekin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtälailla oikeuslaitoksissa on syytettynä me - valtaväestö - turhaa siinä on hehkuttaa romanivihaa- Ja paljon meissä valtaväestössä, jolla pipo kiristää on eläkkeellä, kun lukee uutisointia. Työttömyyskin on monesti meidän aiheuttama. Ajaatellaan vaikka kuuroja.
        Heissä on varmasti hyvää ammattitaitoa, mutta - me - valtaväestön ihmiset estämme heidän työllistymisen.
        Itse olen palkannut kuuron työhön ja hän on ahkera, tunnollinen oikea esimerkki.
        Sitten valtaväestössä on karvaita kokemuskia, kun osakkeeseen piti teettää lattiaremontti, niin ukot kännissä örveltivät lattialla, eikä pystyneet tehtäviinsä
        Yksinkin ukko vietiin luottamusmiehen kanssa kotiin ja sanottiin, että älä tule töihn toistakerttaa humalassa.
        Se meidän valtaväestön ihanuus, millaiset valkoiset siiven on seljässä. Ei paljon lentoon pysty

        Romanit kummasti ovat silti yliedustettuina rikostilastoissa. Itse maineensa ovat luoneet. Osa on kunnollista väkeä, mutta turhan usein saa lukea päinvastaisista tapauksista. Omat kokemukset ovat kumpaakin.


    • Anonyymi

      Ei tuo nyt ole liikaa odottaa, että joku romani saa vastattua.

    • Anonyymi

      En miä käyny kun kansakouluu. Poikaa en nykysessä koulussa tue.

    • Anonyymi

      Voisitteko romanit kommentoida?

    • Anonyymi

      Miksi romanit ette saa kommentoitua?

      • Anonyymi

        Liian vaikea kysymys ja pitäisi osata kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vaikea kysymys ja pitäisi osata kirjoittaa.

        Ei heidän tarvitse kommentoida tyhmiin kysymyksiin. Ei he ole sinulle tilivelvollisia.
        Siellä voi olla vaikka sinun entinen rehtori - romani-joka on opettanut sinua, mutta äly ei ole noussut päähäsi.
        Meidän kaupungissa on iänkaiken ollut ammattinsa olevia romania, vaikka koulun rehtorina, nyt jo edesmennyt - toinen myös opettaja - ansioitunut monella opetuspuolella.
        Noin esimerkkinä.


    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe