kissani tärisee

tiina

yksivuotias tyttökissani joskus nukkuessaan/maatessaan tärisee melko voimakkaasti.Olen miettinyt että voiko kehräys aiheuttaa tällaista tärinää. Tärinä kuitenkin aiheuttaa pientä jalan ja koko kehon nykimistä yms.
Minulla on toinenkin kissa eikä se tärise yhtään kehrätessään. Voisiko tässä olla jostain vakavammasta kyse, onko jollain vastaavia kokemuksia?
toivottavasti murehdin turhasta.....

12

6344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Feline.

      Kissani tärisi myös, paheni koko ajan, eläinlääkärit eivät löytäneet syytä. Epäiltiin epilepsiaa (kissan isosiskolla oli pienenä), tai mahdollisesti kasvainta päässä mutta myös oli mahdollisesti liian yksipuolinen ruokavalio. Määräsi pirskattia siinä olevan aineen (en muista nyt nimeä) vuoksi koska kissa ei sitä ruuastaan saanut. Ei ole ollut enää "kohtauksia" eikä tärinöitä.

      • tiina

        se ruokavalio voi olla syynä, koska pitkät ajat kissani ovat saaneet saman merkkistä purkki ja kuivamuonaa ( ja täytyy vielä tunnustaa että halvimmasta päästä)
        olen kuvitellut että kissa saa tarvitsemansa aineosat näistä "täysravinnoista" .en kuitenkaan voi uskoa että jos vaihdan tämän halpismerkin esim. shebaan niin kissani saisi enimmän ravinteita.
        Vai ovatko ne ravinnepitoisuudeltaan laadukkaita?
        ja pelkillä lihatiskin tuotteilla täytyy olla tarkkana että kissa saa kaiken tarvitsemansa, eikä liikaakaan (kuten katkaravuissa on jotain haitallista)ja raakaa järvikalaa ei saa ilmeisesti matojen vuoksi antaa (eli pitäis varmaanki keittää) onko jotain hyviä menyy ehdotuksia?


      • kuivamuonaa
        tiina kirjoitti:

        se ruokavalio voi olla syynä, koska pitkät ajat kissani ovat saaneet saman merkkistä purkki ja kuivamuonaa ( ja täytyy vielä tunnustaa että halvimmasta päästä)
        olen kuvitellut että kissa saa tarvitsemansa aineosat näistä "täysravinnoista" .en kuitenkaan voi uskoa että jos vaihdan tämän halpismerkin esim. shebaan niin kissani saisi enimmän ravinteita.
        Vai ovatko ne ravinnepitoisuudeltaan laadukkaita?
        ja pelkillä lihatiskin tuotteilla täytyy olla tarkkana että kissa saa kaiken tarvitsemansa, eikä liikaakaan (kuten katkaravuissa on jotain haitallista)ja raakaa järvikalaa ei saa ilmeisesti matojen vuoksi antaa (eli pitäis varmaanki keittää) onko jotain hyviä menyy ehdotuksia?

        Kuivamuona kannattaa ostaa eläinkaupasta, tulee pitemmän päälle halvemmaksi, kun kissan ei tarvitse syödä sitä niin paljon kuin kaupan viljaa täynnä olevaa kuivamuonaa (kissa ei tee viljalla mitään). Kunto ja turkki paranee varmasti kuivaruuan vaihtamisella laadukkaampaan.

        Märkäruualla ei niin väliä, mutta naudan- ja possunsydän on halpaa ja useimpien kissojen herkkua. Jauhelihaa voi syöttää myös raakana (pakastimen kautta) ja muita lihoja. Kalaa kerran viikossa, järvikala tosiaan keitetään, merikaloja ei tarvitse.


      • Feline.
        kuivamuonaa kirjoitti:

        Kuivamuona kannattaa ostaa eläinkaupasta, tulee pitemmän päälle halvemmaksi, kun kissan ei tarvitse syödä sitä niin paljon kuin kaupan viljaa täynnä olevaa kuivamuonaa (kissa ei tee viljalla mitään). Kunto ja turkki paranee varmasti kuivaruuan vaihtamisella laadukkaampaan.

        Märkäruualla ei niin väliä, mutta naudan- ja possunsydän on halpaa ja useimpien kissojen herkkua. Jauhelihaa voi syöttää myös raakana (pakastimen kautta) ja muita lihoja. Kalaa kerran viikossa, järvikala tosiaan keitetään, merikaloja ei tarvitse.

        Pirskatti sisältää tauriinia joka eläinlääkärin mukaan on ainakin välttämätöntä. Omat kissani eivät syö lainkaan kissanruokaa. Mutta ei tavallisista kissanruuistakaan saa sitä varmasti tarpeeksi, kaupasta saatavaan kissanmaitoon on sitä lisätty, ainakin yhdessä merkissä lukee että "lisätty tauriinia". Kannattaisi varmaan antaa sitä ruuan lisänä? Eipä kalliimpi ruoka sen parempaa ole. Turhaa hössötystä "kalliimpi on parempaa". Siis jos kissasi todellakin tärisee eikä näe vain unta.


      • tapauksessa
        Feline. kirjoitti:

        Pirskatti sisältää tauriinia joka eläinlääkärin mukaan on ainakin välttämätöntä. Omat kissani eivät syö lainkaan kissanruokaa. Mutta ei tavallisista kissanruuistakaan saa sitä varmasti tarpeeksi, kaupasta saatavaan kissanmaitoon on sitä lisätty, ainakin yhdessä merkissä lukee että "lisätty tauriinia". Kannattaisi varmaan antaa sitä ruuan lisänä? Eipä kalliimpi ruoka sen parempaa ole. Turhaa hössötystä "kalliimpi on parempaa". Siis jos kissasi todellakin tärisee eikä näe vain unta.

        Kalliimpi todellakin ON parempaa. Markettien kuivamuonissa on suurin osa viljaa, jolla kissa ei tee mitään. Eläinkaupan ruuissa viljaa on vähemmän tai ei ollenkaan. Marketin raksuissa on väriaineita, eläinkaupan ei. Vehnä ja väriaineet ovat suuria allergian aiheuttajia. Markettien raksuja kissa joutuu syömään paljon enemmän saadakseen samat määrät ravintoa kuin eläinkaupan raksuja syömällä.

        Tässä vain muutama pointti.


    • tarkoitat

      Jos tarkoitat sellaista nytkähtelyä, tassut nykii ja viikset väpättää, niin seuraapa kissan silmiä, nekin vipeltää: kissa näkee unta. Täysin normaalia. Siis jos kissa nukkuu aina kun näin tapahtuu, hereillä ollessa on kyseessä sitten joku muu juttu.

    • nina

      Vuosi sitten kissani joutui virtsakivikierteeseen, kesti aikansa ennen kuin parantui ja lääkärireissuja tehtiin useampia.

      Tähän aikaan kissani oli niin stressissä että nukkuessankin oli tärinää ja nykinää, siis huomattavasti voimakkaampana kuin silloin kun se näkee unta ja liikehtii pienesti.

      Kun lääkärireissut loppuivat ja hommasin vielä asuntoomme muutaman Feliway haihduttimen, on stressinykimisestä päästy.

    • Milla

      Kissa näkee unia. :) Heiluukos viiksetkin välillä vinhaa vauhtia?

      • tiina

        joo ei se kyllä unennäkemistä ole, sehän on ihan selvää että kun kissa näkee unia ja kuulee esim. ympäristöstä ääniä niin tassut alkaa väpättää (ehkä ne näkee juoksemisunia ;)
        Kissani on siis ihan valveilla, makuullaan. olen huomannut että tärinää tulee silloin kun kissani näyttää nauttivan kun rapsutan sitä ja se kyhnää ja kehrää lattialla. Voiko kyse siis vaan olla tosi tehokkaista kehräysmoottoreista ;) ? olen kyllä miettinyt että onko kissani täristessään esim. puolivalvetilassa, melkein nukahtamaisillaan ja yrittää taistella unta vastaan ( ja sen vuoksi tärisee).
        pentuna annoin kateilleni kuitenkin laadukkaita penturuokia ja pentuiän jälkeen siirryin halpismerkkeihin. ainakin voisin tota pirskattia näin ens alkuun hankkia ja jos tilanne ei helpota niin lääkäriin.
        lihastiski vaan itsessään ei ole lempialueita, koska olen kasvissyöjä.Mutta mitäpä sitä ei tekisi kissansa vuoksi. Ja mieheni lupasi kesällä kalastaa kissoilleni, niin saavat sitten tuoretta kalaa.
        Noi mun kissat on siinäkin mielessä hassuja, että ne on näköjään tottunut kasvissyöjäympäristöön, koska hunajameloni sekä kurkku ovat suurta herkkua. myös soijarouhe, salaatti ja oliivit kelpaavat. ja tietenkin näitä vain kohtuudella, koska tiedän kissan ruoansulatuksesta sen verran, että kissa ei ilmeisesti pysty hyödyntämään kasvisravintoa (oliko se suolen lyhyydestä)
        Tietääkä joku muuten tästä aiheesta varmoja tietoja, pystyisikö kissa elämään kasvisravinnolla jos sille antaisi lisäravinteitä?


      • itsekin
        tiina kirjoitti:

        joo ei se kyllä unennäkemistä ole, sehän on ihan selvää että kun kissa näkee unia ja kuulee esim. ympäristöstä ääniä niin tassut alkaa väpättää (ehkä ne näkee juoksemisunia ;)
        Kissani on siis ihan valveilla, makuullaan. olen huomannut että tärinää tulee silloin kun kissani näyttää nauttivan kun rapsutan sitä ja se kyhnää ja kehrää lattialla. Voiko kyse siis vaan olla tosi tehokkaista kehräysmoottoreista ;) ? olen kyllä miettinyt että onko kissani täristessään esim. puolivalvetilassa, melkein nukahtamaisillaan ja yrittää taistella unta vastaan ( ja sen vuoksi tärisee).
        pentuna annoin kateilleni kuitenkin laadukkaita penturuokia ja pentuiän jälkeen siirryin halpismerkkeihin. ainakin voisin tota pirskattia näin ens alkuun hankkia ja jos tilanne ei helpota niin lääkäriin.
        lihastiski vaan itsessään ei ole lempialueita, koska olen kasvissyöjä.Mutta mitäpä sitä ei tekisi kissansa vuoksi. Ja mieheni lupasi kesällä kalastaa kissoilleni, niin saavat sitten tuoretta kalaa.
        Noi mun kissat on siinäkin mielessä hassuja, että ne on näköjään tottunut kasvissyöjäympäristöön, koska hunajameloni sekä kurkku ovat suurta herkkua. myös soijarouhe, salaatti ja oliivit kelpaavat. ja tietenkin näitä vain kohtuudella, koska tiedän kissan ruoansulatuksesta sen verran, että kissa ei ilmeisesti pysty hyödyntämään kasvisravintoa (oliko se suolen lyhyydestä)
        Tietääkä joku muuten tästä aiheesta varmoja tietoja, pystyisikö kissa elämään kasvisravinnolla jos sille antaisi lisäravinteitä?

        Luulenpa ettei kissa saisi kasvisravinnosta tarpeeksi proteiineja, valkuaisaineita, rasvoja ja vitamiineja. Kissahan nyt kuitenkin on lihansyöjä, en usko että lihaa voisi kissan tapauksessa korvata soijavalmisteilla.
        Me itse syödään kalaa ja kanaakin joskus, tosin useimmiten ihan kasvisruokaa kun tulee halvemmaksi. Kissa syö kissanruokaa ja pakastettua järvikalaa jota saadaan poikakaverin isältä, kananmunia vähän ruoan joukossa joskus. Seitiä olen ajatellut tarjota myös.
        Ei itseä houkuttele tuo lihan valmistus kissalle kun sitä ei itellekään juuri koskaan osta. Onneksi on kissanruoat.


      • kasvisruokaa
        itsekin kirjoitti:

        Luulenpa ettei kissa saisi kasvisravinnosta tarpeeksi proteiineja, valkuaisaineita, rasvoja ja vitamiineja. Kissahan nyt kuitenkin on lihansyöjä, en usko että lihaa voisi kissan tapauksessa korvata soijavalmisteilla.
        Me itse syödään kalaa ja kanaakin joskus, tosin useimmiten ihan kasvisruokaa kun tulee halvemmaksi. Kissa syö kissanruokaa ja pakastettua järvikalaa jota saadaan poikakaverin isältä, kananmunia vähän ruoan joukossa joskus. Seitiä olen ajatellut tarjota myös.
        Ei itseä houkuttele tuo lihan valmistus kissalle kun sitä ei itellekään juuri koskaan osta. Onneksi on kissanruoat.

        Kissa ei saa kasviksista yhtään mitään, ne menee suoraan läpi. Kissa on 100% lihansyöjä, toisin kuin koira, joka on sekasyöjä.

        http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/1995/talvi/vegaia495ruokinta.html


    • kkij

      Jos kissa tärisee tasaisesti esim ulkona ollessaan, niin ei kannata huolestua. Kissa poistaa stressiä kehostaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe