Jumikartio auki

Anonyymi

Pienemmissä mobiileissa on akseleille kiinnitetty hammaspyöriä, katkojan nokkia yms kartioliitoksilla. Jotka vuosikymmenten mittaan jumiutuvat. Joko rakokorroosion tai muun syyn takia.
Miten tuollaiset avataan rikkomatta?
Yhdessä tuollaisessa oli kierteet ulosvetäjälle. Sorvasin ulosvetäjän ja aloin kiristää. Kevyesti tuntui irtoavankin, vaan ei kertanykäisynä. Tulos: laippa katkesi kartion juuresta, olikin näköjään meltorautaa. Yritin irrottaa tynkää kartiosta: vetoon ulosvetäjällä vuodeksi, voiteluainetta (asetonin ja ompelukoneöljyn seosta) kartion kahta puolta. Ei irtoa. Tiedän, että kun saisi järkättyä vedon ja samaan aikaan tuo irrotettava kappale ruuvipenkissä olevaa tukea vasten ja napakka isku toiseen puoleen voisi auttaa. Tarkoituksena saada se irrotettava kapple vähän venähtämään iskun aikana ja siten irtoamaan. Ei vain pysty tekemään näin, ei ole tilaa eikä toista henkilöä avuksi.
Jos tämän saisi tehtyä, niin toisesta romusta pitäisi saada nokka plus laippa EHJÄNÄ pois ja korjattavan laitteen tilalle. Sekin on jumissa - ei auta liotus CRC:ssä tai asetoi-öljyseoksessa kohtuulisen ulosvetäjän vedossa kuukausia.
Miten te kokeneemmat olette tehneet vastaavassa tilanteessa, joita on PALJON?

4

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lämpö ainakin auttaa, eli ulosvetäjä tiukkaan pänninkiin ja kuumenna pistoliekillä irroitettavaa ratasta akselin ympäriltä. Saattaa vaatia pienen napautuksen vasaralla ulosvetäjän ruuvin päähän. Harvemmin ne on niin tiukkaan jumittuneet, ettei irtoa ehjänä.

      • Anonyymi

        Kirjoitin eilen, mutta ei näy tulleen perille... Lyhyesti:
        Minulla on vain nestekaasutoho ja ensimmäiseksi se löijäisi ulosvetäjän leuat ja ruuvin. Toiseksi se polttaisi viereisen stefan, mutta sillä nyt ei ole suurta merkitystä. Viereiset ohuet alumiiniosat kyllä sulaisivat ja niitä ei ole tehty uusia 60 vuoteen. Eikä niitä osia saa pois ennekuin se jumikartio on poissa...
        Ulosvetäjän vedossa ollen olen vasaroinut sen ruuviakin sen mitä olen uskaltanut. Tuloksetta. Ja netistä en löytänyt varaosaksi tuota nokkakappaletta mistään. Ja jos Kiinasta löytyisikin, niin kokemuksen mukaan rahat kyllä menee, mutta tilaamaasi tuotetta et saa. Paitsi HongKongista sai ennen Kiinan hyökkäystä sinne. Se rahat takaisin -takuu on täyttä huijausta.


    • Anonyymi

      kylmäsprayta peliin

      • Anonyymi

        Mitähän mieltä lääkäri on kylmäsprayn käytöstä genitaaleihin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe