Onko konepuolella töitä tuoreeltaan valmistuneelle merenkulun insinöörille?

Anonyymi

Kovin puhutaan että konepuolella olisi vielä tarvetta kotimaiselle päällystölle. Onko totta vai onko herran vuonna 2022 konemestariksi kouluttautuminen AMK:issa tyhjä arpa?

52

1681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Soittamalla varustamoihin asia selviää! Miten olet muuten onnistunut saamaan sen ensimmäisen mestarinkirjan ulos jos olet tästä aiheesta ihan pihalla?

    • Anonyymi

      Jos sulla luvat höyryyn, niin turussa ukkopekalla haku päällä

      • Anonyymi

        Aloitushan on ihan trolli trollallaa.
        Jokainen jo hetken alan koulutuksessakin ollut osaa olla moista asiaa täältä kyselemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitushan on ihan trolli trollallaa.
        Jokainen jo hetken alan koulutuksessakin ollut osaa olla moista asiaa täältä kyselemättä.

        >>> vuonna 2022 konemestariksi kouluttautuminen,,,

        Hän pohtii 2022 koulutukseen menemistä, ei kertonut silloin valmistuvansa.

        Kyllä osaavilla töitä on. Kun eka 6kk päättyy kouun penkillä ja mennään laivalle, niin kannattaa hieman nähdä vaivaa sen kanss an´minne mene ja mitä haluaa, niin kovin usein noista paikoista lohkeaa työoaikka kun valmistuu.

        Kannattaa ehdottomasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> vuonna 2022 konemestariksi kouluttautuminen,,,

        Hän pohtii 2022 koulutukseen menemistä, ei kertonut silloin valmistuvansa.

        Kyllä osaavilla töitä on. Kun eka 6kk päättyy kouun penkillä ja mennään laivalle, niin kannattaa hieman nähdä vaivaa sen kanss an´minne mene ja mitä haluaa, niin kovin usein noista paikoista lohkeaa työoaikka kun valmistuu.

        Kannattaa ehdottomasti!

        Hänen aloituksessaan lukee kuitenkin sanatarkasti seuraavasti: Onko konepuolella töitä tuoreeltaan valmistuneelle merenkulun insinöörille.
        Oletan sanalla "tuoreeltaan" tarkoitettavan yhtä kuin vastavalmistunut.
        Eka 6 kk koulun penkillä ja sitten laivalle, että mitenkä, ollaanko sitä silloin kone- vai oikein ylikonemestareita kun on 6 kk oltu koulun penkillä?
        Nyt on aika epämääräisen sekavaa kirjoittelua, sekä aloitus että edellinen kommentti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänen aloituksessaan lukee kuitenkin sanatarkasti seuraavasti: Onko konepuolella töitä tuoreeltaan valmistuneelle merenkulun insinöörille.
        Oletan sanalla "tuoreeltaan" tarkoitettavan yhtä kuin vastavalmistunut.
        Eka 6 kk koulun penkillä ja sitten laivalle, että mitenkä, ollaanko sitä silloin kone- vai oikein ylikonemestareita kun on 6 kk oltu koulun penkillä?
        Nyt on aika epämääräisen sekavaa kirjoittelua, sekä aloitus että edellinen kommentti...

        Juuri noin. Ja jos onkin niin että nyt suunnittelee aloitavansa opinnot, eli syksyllä, niin menee vuosia ennen kuin on vahtikonemestarin paperit ulkona. Ei kukaan voi tietää mikä on työllisyystilanne silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänen aloituksessaan lukee kuitenkin sanatarkasti seuraavasti: Onko konepuolella töitä tuoreeltaan valmistuneelle merenkulun insinöörille.
        Oletan sanalla "tuoreeltaan" tarkoitettavan yhtä kuin vastavalmistunut.
        Eka 6 kk koulun penkillä ja sitten laivalle, että mitenkä, ollaanko sitä silloin kone- vai oikein ylikonemestareita kun on 6 kk oltu koulun penkillä?
        Nyt on aika epämääräisen sekavaa kirjoittelua, sekä aloitus että edellinen kommentti...

        Aivan selvästi lause "Onko konepuolella töitä tuoreeltaan valmistuneelle merenkulun insinöörille" tarkoittaa konteksi huomioiden, että jos joku on tuoreeltaan valmistunut, niin onko töitä. Teksti itsessään sanoo äärimmäisen selvästi että ei ole vielä valmistunut.

        Yleensä on suotavaa että ihmillä löytyisi pelisilmää toisten kirjoitukselle, koska kaikki ei ole ehkä samalla tasolla oikeiskirjoituksen kasss yhtä niin kuin sinä (vaikka tekstissäsi tautologiaa onkin) ja lisäksi tämäntyyppinen avaus ei ole ketään loukkaava ja hitaammankin hahmottajan luulisi kykenevän ymmärtämään mitä kirjoittaja tarkoittaa.

        Yksinkertaisista asoista on helppo tehdä sekavaa, jos niin haluaa tehdä ja jos se antaa sisältöä elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan selvästi lause "Onko konepuolella töitä tuoreeltaan valmistuneelle merenkulun insinöörille" tarkoittaa konteksi huomioiden, että jos joku on tuoreeltaan valmistunut, niin onko töitä. Teksti itsessään sanoo äärimmäisen selvästi että ei ole vielä valmistunut.

        Yleensä on suotavaa että ihmillä löytyisi pelisilmää toisten kirjoitukselle, koska kaikki ei ole ehkä samalla tasolla oikeiskirjoituksen kasss yhtä niin kuin sinä (vaikka tekstissäsi tautologiaa onkin) ja lisäksi tämäntyyppinen avaus ei ole ketään loukkaava ja hitaammankin hahmottajan luulisi kykenevän ymmärtämään mitä kirjoittaja tarkoittaa.

        Yksinkertaisista asoista on helppo tehdä sekavaa, jos niin haluaa tehdä ja jos se antaa sisältöä elämään.

        Olisi suotavaa yrittää olla liikaa itseään puolustelematta!
        Kukaan ei ole puhunut keneenkään kohdistuvasta loukkaamisesta.
        Mutta h-lvetin sekava aloitus on, toisaalta joku kyselee työmahdollisuuksista Internet- keskustelusivulta jolla ehkä on juuri tätä aloitusta näkemässä yhdenkäden sormilla laskettavissa oleva ihmismäärä ja toisekseen hän on samanaikaisesti sekä menossa töihin että aloittamassa konemestariopinnot...Yhtä hyvin hän voisi kysyä että mitä hän on ylipäätään tekemässä.
        Jos on opiskellut insinööriksi erikoistumisalanaan merenkulku, miten on ollut mahdollista olla selvittämättä jo ennen valmistumistaan alansa työllisyystilannetta useampaankin kertaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi suotavaa yrittää olla liikaa itseään puolustelematta!
        Kukaan ei ole puhunut keneenkään kohdistuvasta loukkaamisesta.
        Mutta h-lvetin sekava aloitus on, toisaalta joku kyselee työmahdollisuuksista Internet- keskustelusivulta jolla ehkä on juuri tätä aloitusta näkemässä yhdenkäden sormilla laskettavissa oleva ihmismäärä ja toisekseen hän on samanaikaisesti sekä menossa töihin että aloittamassa konemestariopinnot...Yhtä hyvin hän voisi kysyä että mitä hän on ylipäätään tekemässä.
        Jos on opiskellut insinööriksi erikoistumisalanaan merenkulku, miten on ollut mahdollista olla selvittämättä jo ennen valmistumistaan alansa työllisyystilannetta useampaankin kertaan?

        >>> Mutta h-lvetin sekava aloitus on, toisaalta joku kyselee työmahdollisuuksista Internet- keskustelusivulta jolla ehkä on juuri tätä aloitusta näkemässä yhdenkäden sormilla l

        Miksi sitten vastaan ja pohdit asiaa jos on sekainen tai et halua antaa ymmärrettävää vastausta ilman häneen menevää arvostelua? Miksi et sitten hyppää säikeen ohi jos kysymys on mielestäsi huono, epäselvästi aseteltu tai älytön?

        Aina on se mahdollisuus että joku oikesti kysyy tidonnälkään tai innostukseensa, mutta ei osaa ehkä asetella kysymystä niin hyvin kuin sinä osaist, niin kyllähän häellekkin soisi säällisen vastauksen?


    • Anonyymi

      Jo on pilkunnussijat taas vaudissaan.

      Kysymykseen vastaus. Kyllä kannattaa. Eläkepoistuma on suurta ja Suomihan on saari, josta aina osa tavarakuljetuksista hoidetaan laivoilla

      • Anonyymi

        Suomalaiset merialan työntekijät ovat jo marginaalisen pieni ryhmä, varsinkin jos tarkoitetaan vain konepäällystöä.
        Tuollaisesta ryhmästä ei yksinkertaisesti voi olla suurta eläkepoistumaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset merialan työntekijät ovat jo marginaalisen pieni ryhmä, varsinkin jos tarkoitetaan vain konepäällystöä.
        Tuollaisesta ryhmästä ei yksinkertaisesti voi olla suurta eläkepoistumaa!

        Nykypäivän kielitaidoilla on rajana vain maanääret. Itsekin olen ollut töissä siellä ja täällä, nyttemmin täällä kun ei jaksa enää hyppiä ;-)

        Ehdottomasti kannattaa. Kotkassa, nykyisin Xamkissa, on kuulemma hyvää porukkaa ja kiva olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivän kielitaidoilla on rajana vain maanääret. Itsekin olen ollut töissä siellä ja täällä, nyttemmin täällä kun ei jaksa enää hyppiä ;-)

        Ehdottomasti kannattaa. Kotkassa, nykyisin Xamkissa, on kuulemma hyvää porukkaa ja kiva olla.

        Olemme toki marginaalinen porukka. Johtuu pienestä maastamme ja siitäkin, että suomipojat eivät jaksa olla laivoilla hetkeä kauemmin.

        Hyvä maininta kielitaito, joka nykynuorilla on loistavaa. Kateeksi käy. Tyttäreni oli tulkkina 18v brittitytölle aikuisten kokkareilla alle kouluikäisenä ja peittosi minutkin (huono kielimies) peruskoulun lopuilla. Oppi hän useampaakin kieltä kielistä innostuneena ja siihen lahjakkaana.

        Niin konemestareille kuin kansipäällystöllekin löytyy kokemuksen mukaan jobeja pilvin pimein maailmalta. Jopa ansiot ovat kohtuullisen hyviä, jopa parempia kuin omassa kauppalaivastossamme.

        Eihän nykyään kukaan työllä rikastu merellä eikä maissa. Mutta jos jaksaa tehdä merityötä 7 - 8 kuukautta vuodessa nuorena mukavuuslippulaivoissa, saa ehkä kivan alkupääoman kodin perustamiseen muutamassa vuodessa. Aika hienoa.

        Toisaalta merenkulussa ei tule hinkua vapaille viikon, kahden eikä viidenkään viikon välein. Merimiehet saivat aikoinaan maineen hyvistä ansioistaan oltuaan pari vuotta laivalla ja sitten kuukauden tai kaksi "miljonääreinä" maissa lomalla. Se oli sitä maaihmisten harhaa.

        Onnea meri-insinöörille, kansipuolelle ja löytyy niitä jobeja noille kielitaitoisille miehistön jäsenillekin.

        Hyvää keväistä talvea kaikille

        Ex kippari hauskalaivoista ja suomalaisistakin

        ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme toki marginaalinen porukka. Johtuu pienestä maastamme ja siitäkin, että suomipojat eivät jaksa olla laivoilla hetkeä kauemmin.

        Hyvä maininta kielitaito, joka nykynuorilla on loistavaa. Kateeksi käy. Tyttäreni oli tulkkina 18v brittitytölle aikuisten kokkareilla alle kouluikäisenä ja peittosi minutkin (huono kielimies) peruskoulun lopuilla. Oppi hän useampaakin kieltä kielistä innostuneena ja siihen lahjakkaana.

        Niin konemestareille kuin kansipäällystöllekin löytyy kokemuksen mukaan jobeja pilvin pimein maailmalta. Jopa ansiot ovat kohtuullisen hyviä, jopa parempia kuin omassa kauppalaivastossamme.

        Eihän nykyään kukaan työllä rikastu merellä eikä maissa. Mutta jos jaksaa tehdä merityötä 7 - 8 kuukautta vuodessa nuorena mukavuuslippulaivoissa, saa ehkä kivan alkupääoman kodin perustamiseen muutamassa vuodessa. Aika hienoa.

        Toisaalta merenkulussa ei tule hinkua vapaille viikon, kahden eikä viidenkään viikon välein. Merimiehet saivat aikoinaan maineen hyvistä ansioistaan oltuaan pari vuotta laivalla ja sitten kuukauden tai kaksi "miljonääreinä" maissa lomalla. Se oli sitä maaihmisten harhaa.

        Onnea meri-insinöörille, kansipuolelle ja löytyy niitä jobeja noille kielitaitoisille miehistön jäsenillekin.

        Hyvää keväistä talvea kaikille

        Ex kippari hauskalaivoista ja suomalaisistakin

        ..

        Meinaatko että kansipuolellakin olisi vielä uusille tulokkaille hommia?

        Täältä netistä kun muiden kirjoituksia/panettelua lukee niin on tullut ei edes liiemmin kärjistettynä semmoinen kuva että työtilanne on toivoton ja jos töitä saat niin automaatio vie 10v sisällä senkin jos ei filippiiniläiset ehdi ensin. "Ja älä lähde merille ja jos lähdet niin alkoholisoidut ja menekkin koneelle, niin saat ehkä töitäkin joskus ja ennen kaikkia myös maan kamaralta" jne. Mitä näitä nyt on.

        Onkohan totuus sitten jossain siinä harmaalla alueella?



        T. toinen uravalintaa miettivä jota kiinnostaa kone ja kansi suunnilleen yhtä lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme toki marginaalinen porukka. Johtuu pienestä maastamme ja siitäkin, että suomipojat eivät jaksa olla laivoilla hetkeä kauemmin.

        Hyvä maininta kielitaito, joka nykynuorilla on loistavaa. Kateeksi käy. Tyttäreni oli tulkkina 18v brittitytölle aikuisten kokkareilla alle kouluikäisenä ja peittosi minutkin (huono kielimies) peruskoulun lopuilla. Oppi hän useampaakin kieltä kielistä innostuneena ja siihen lahjakkaana.

        Niin konemestareille kuin kansipäällystöllekin löytyy kokemuksen mukaan jobeja pilvin pimein maailmalta. Jopa ansiot ovat kohtuullisen hyviä, jopa parempia kuin omassa kauppalaivastossamme.

        Eihän nykyään kukaan työllä rikastu merellä eikä maissa. Mutta jos jaksaa tehdä merityötä 7 - 8 kuukautta vuodessa nuorena mukavuuslippulaivoissa, saa ehkä kivan alkupääoman kodin perustamiseen muutamassa vuodessa. Aika hienoa.

        Toisaalta merenkulussa ei tule hinkua vapaille viikon, kahden eikä viidenkään viikon välein. Merimiehet saivat aikoinaan maineen hyvistä ansioistaan oltuaan pari vuotta laivalla ja sitten kuukauden tai kaksi "miljonääreinä" maissa lomalla. Se oli sitä maaihmisten harhaa.

        Onnea meri-insinöörille, kansipuolelle ja löytyy niitä jobeja noille kielitaitoisille miehistön jäsenillekin.

        Hyvää keväistä talvea kaikille

        Ex kippari hauskalaivoista ja suomalaisistakin

        ..

        'Jopa ansiot ovat kohtuullisen hyviä, jopa parempia kuin omassa kauppalaivastossamme.''

        No jaa... kone- ja/täkkiykkönen tienaa n.3000-4000$/kk, mutta vain laivalla, lomailut omalla kustannuksella. Sopimus on 6kk. Eläkettä ei kerry mukavanlipun alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivän kielitaidoilla on rajana vain maanääret. Itsekin olen ollut töissä siellä ja täällä, nyttemmin täällä kun ei jaksa enää hyppiä ;-)

        Ehdottomasti kannattaa. Kotkassa, nykyisin Xamkissa, on kuulemma hyvää porukkaa ja kiva olla.

        Maailmanlaajuisesti kielitaito vähenee nopeasti kaiken aikaa kun kieliä kuolee pois. Ei se että puolet ihmisistä osaa jotenkuten Englantia, ei se ole kielitaitoa muuta kuin suppeassa mielessä.
        Mitä useampia kieliä on ja puhutaan, sitä suurempi on kielitaito!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmanlaajuisesti kielitaito vähenee nopeasti kaiken aikaa kun kieliä kuolee pois. Ei se että puolet ihmisistä osaa jotenkuten Englantia, ei se ole kielitaitoa muuta kuin suppeassa mielessä.
        Mitä useampia kieliä on ja puhutaan, sitä suurempi on kielitaito!

        >>> puolet ihmisistä osaa jotenkuten Englantia, ei se ole kielitaitoa muuta kuin suppeassa mielessä.

        Mutts tämä riittää jos sen osaa edes kohtuudella. Jos vaivutuu lisäksi opinnoiman ruåtsia, lähimaailma avartuu entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        'Jopa ansiot ovat kohtuullisen hyviä, jopa parempia kuin omassa kauppalaivastossamme.''

        No jaa... kone- ja/täkkiykkönen tienaa n.3000-4000$/kk, mutta vain laivalla, lomailut omalla kustannuksella. Sopimus on 6kk. Eläkettä ei kerry mukavanlipun alla.

        Väitteesi istuvat kyllä ns. mukavuuslippulaivoihin, eivät suomeen liputettuihin laivoihin. Merialan työehtosopimukset eivät ole parasta osaamisaluettasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmanlaajuisesti kielitaito vähenee nopeasti kaiken aikaa kun kieliä kuolee pois. Ei se että puolet ihmisistä osaa jotenkuten Englantia, ei se ole kielitaitoa muuta kuin suppeassa mielessä.
        Mitä useampia kieliä on ja puhutaan, sitä suurempi on kielitaito!

        Miten kielitaidon määrittely liittyy kysymykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi istuvat kyllä ns. mukavuuslippulaivoihin, eivät suomeen liputettuihin laivoihin. Merialan työehtosopimukset eivät ole parasta osaamisaluettasi!

        ''Väitteesi istuvat kyllä ns. mukavuuslippulaivoihin, eivät suomeen liputettuihin laivoihin. Merialan työehtosopimukset eivät ole parasta osaamisaluettasi!''

        Juuri hauskanlipun palkoistahan tuossa oli kyse.
        Merialan tessejä tuli tutkittua 44 vuotta, jotain pientä jäi mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme toki marginaalinen porukka. Johtuu pienestä maastamme ja siitäkin, että suomipojat eivät jaksa olla laivoilla hetkeä kauemmin.

        Hyvä maininta kielitaito, joka nykynuorilla on loistavaa. Kateeksi käy. Tyttäreni oli tulkkina 18v brittitytölle aikuisten kokkareilla alle kouluikäisenä ja peittosi minutkin (huono kielimies) peruskoulun lopuilla. Oppi hän useampaakin kieltä kielistä innostuneena ja siihen lahjakkaana.

        Niin konemestareille kuin kansipäällystöllekin löytyy kokemuksen mukaan jobeja pilvin pimein maailmalta. Jopa ansiot ovat kohtuullisen hyviä, jopa parempia kuin omassa kauppalaivastossamme.

        Eihän nykyään kukaan työllä rikastu merellä eikä maissa. Mutta jos jaksaa tehdä merityötä 7 - 8 kuukautta vuodessa nuorena mukavuuslippulaivoissa, saa ehkä kivan alkupääoman kodin perustamiseen muutamassa vuodessa. Aika hienoa.

        Toisaalta merenkulussa ei tule hinkua vapaille viikon, kahden eikä viidenkään viikon välein. Merimiehet saivat aikoinaan maineen hyvistä ansioistaan oltuaan pari vuotta laivalla ja sitten kuukauden tai kaksi "miljonääreinä" maissa lomalla. Se oli sitä maaihmisten harhaa.

        Onnea meri-insinöörille, kansipuolelle ja löytyy niitä jobeja noille kielitaitoisille miehistön jäsenillekin.

        Hyvää keväistä talvea kaikille

        Ex kippari hauskalaivoista ja suomalaisistakin

        ..

        sa oleki bättre folk


    • Anonyymi

      Moro! Aloituksen postaaja täällä! Hölmösti kirjoitin tosiaan huonosti nukutun yön jälkeen. Tosiaan tarkoituksena oli kysellä että onko järkeä hakea opiskelemaan ammattikorkeaan konepuolta. Ja kiitos niille jotka vastasivat viestin sotkuisuudesta huolimatta.

      • Anonyymi

        Jos sinulla on konepuolen paperit, niin voit aina hakea paikkaa myös maapuolen laitoksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on konepuolen paperit, niin voit aina hakea paikkaa myös maapuolen laitoksista.

        Näin on. Meillä oli erikseen pieni kurssi tästä jonka jokainen teki, niin oli maapuolen hommakin hallussa Siis teoriassa :-) Yksi opiskelukaveri on sairaalan käyttömestarina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on konepuolen paperit, niin voit aina hakea paikkaa myös maapuolen laitoksista.

        Talouspaperitko vai mitä papereita, ei vastavalmistuneella ainakaan niitä pätevyyskirjoja voi olla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talouspaperitko vai mitä papereita, ei vastavalmistuneella ainakaan niitä pätevyyskirjoja voi olla...

        Miten "konepuolen" paperista tuli mieleesi talouspaperi? Meinastko että oot kovinkin nokkela?
        Ei niissä maahommissa pätevyyskirjalla töissä ollakaan. Konepuolen paperit saa konepuolen koulusta.


    • Anonyymi

      Merenkulun koulutus on tie jatkuvaan työttömyyden uhkaan merenkulku alan massa työttömyyden takia.
      Suomalaisissa kauppalaivoissa on sekamiehitys eli pahimmillaan vain yksi miehistön jäsenistä on kanta Suomalainen ja muut ulkomaalaisia.
      Veroparatiisi laivoissa työehdot ovat aika heikot eikä niillä palkoilla Suomen hintatasoisissa maissa oiken tule toimeen.

      Lisäksi pätevyys kirjojen hankkiminen on tehty hyvin vaikeaksi meripraktiikka päivien huonon saatavuuden takia.

      Välttäkää merenkulun koulutusta!

      • Anonyymi

        Kauempana mainittu 3000 / 4000 taalaa kuussa oli totta kone ja täkki ykkösille 20 tai 30 vuotta sitten mukavalaivoissa laivapalveluajalta. Kun teki esim 8 kk vuodessa, vuosiansio oli verovapaana kohtuullinen.

        Ovat palkat nousseet maailmallakin. Yli 10 000 taalaa / kk kippareille ja siiffeille ovat mahdollisia tänä päivänä. Verovapaata tuloa ilman eläkekertymää. Näitä jobeja ei tietenkään saa noin vain juuri kirjansa saaneet, kokeneet ja hyväksi havaitut ihmiset kylläkin. Eipä Suomenpankin pääjohtajaksikaan kaikki pääse.
        Hyville ansioille pääseminen on tietenkin pitkä tie, jos ajattelee yllä mainitut ansiot hyviksi?

        Mutta kohtalaisia mahdollisuuksia on kuitenkin olemassa.

        p.s.
        Älkää vaan kysykö mistä noita ansioita saa. Kysyjä ei varmasti saa sellaisia ikinä. Kyllä sinne asti pääsevällä täytyy olla sen verran omaa taitoa, ettei tarvitse kysyä täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauempana mainittu 3000 / 4000 taalaa kuussa oli totta kone ja täkki ykkösille 20 tai 30 vuotta sitten mukavalaivoissa laivapalveluajalta. Kun teki esim 8 kk vuodessa, vuosiansio oli verovapaana kohtuullinen.

        Ovat palkat nousseet maailmallakin. Yli 10 000 taalaa / kk kippareille ja siiffeille ovat mahdollisia tänä päivänä. Verovapaata tuloa ilman eläkekertymää. Näitä jobeja ei tietenkään saa noin vain juuri kirjansa saaneet, kokeneet ja hyväksi havaitut ihmiset kylläkin. Eipä Suomenpankin pääjohtajaksikaan kaikki pääse.
        Hyville ansioille pääseminen on tietenkin pitkä tie, jos ajattelee yllä mainitut ansiot hyviksi?

        Mutta kohtalaisia mahdollisuuksia on kuitenkin olemassa.

        p.s.
        Älkää vaan kysykö mistä noita ansioita saa. Kysyjä ei varmasti saa sellaisia ikinä. Kyllä sinne asti pääsevällä täytyy olla sen verran omaa taitoa, ettei tarvitse kysyä täällä.

        ''Kauempana mainittu 3000 / 4000 taalaa kuussa oli totta kone ja täkki ykkösille 20 tai 30 vuotta sitten...''

        Kyllä se on ihan nykyinen palkkataso mukavanlipun alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Kauempana mainittu 3000 / 4000 taalaa kuussa oli totta kone ja täkki ykkösille 20 tai 30 vuotta sitten...''

        Kyllä se on ihan nykyinen palkkataso mukavanlipun alla.

        Saahan sitä mennä vaikka tonnilla. Noista paremmistakin palkoista on kokemusta. On myös otettava huomioon eläkekertymän puute ja että palkka maksetaan vain työajasta. En minä ainakaan lähde 4000 taalan palkalla, kun enemmänkin saa,---- paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä mennä vaikka tonnilla. Noista paremmistakin palkoista on kokemusta. On myös otettava huomioon eläkekertymän puute ja että palkka maksetaan vain työajasta. En minä ainakaan lähde 4000 taalan palkalla, kun enemmänkin saa,---- paljon enemmän.

        ''....kun enemmänkin saa,---- paljon enemmän.''

        Eikä tarvitse muuta tehdä kuin jauhaa paskaa suolikaksnelosella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''....kun enemmänkin saa,---- paljon enemmän.''

        Eikä tarvitse muuta tehdä kuin jauhaa paskaa suolikaksnelosella.

        Eli omaa toimintaasi kommentoit, hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä mennä vaikka tonnilla. Noista paremmistakin palkoista on kokemusta. On myös otettava huomioon eläkekertymän puute ja että palkka maksetaan vain työajasta. En minä ainakaan lähde 4000 taalan palkalla, kun enemmänkin saa,---- paljon enemmän.

        Kyllä ne eläkemaksut voi tilittää ihan itse mukavan lipun palkoista jos haluaa että eläke kertyy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne eläkemaksut voi tilittää ihan itse mukavan lipun palkoista jos haluaa että eläke kertyy!

        Edellyttäen, että on sopimus MEKin kanssa. Näin luulen enkä ala tinkaamaan. Jokainen voi kysyä sitä MEKistä.
        Sitten on eri asia ottaa eläkevakuutus muista eläkelaitoksista. Ehtoja ja hintoja en tunne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellyttäen, että on sopimus MEKin kanssa. Näin luulen enkä ala tinkaamaan. Jokainen voi kysyä sitä MEKistä.
        Sitten on eri asia ottaa eläkevakuutus muista eläkelaitoksista. Ehtoja ja hintoja en tunne.

        "Edellyttäen" no voi hyvänen aika!
        Voishan ne tosiaan vähän ihmetellä jos alkaisit siirtää rahaa MEK:n tilalle ihan ilman että asiasta olisi sovittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellyttäen, että on sopimus MEKin kanssa. Näin luulen enkä ala tinkaamaan. Jokainen voi kysyä sitä MEKistä.
        Sitten on eri asia ottaa eläkevakuutus muista eläkelaitoksista. Ehtoja ja hintoja en tunne.

        ''...ottaa eläkevakuutus muista eläkelaitoksista..''
        Jos seilaa hauskan lipun alla, oma eläkesäästötili tai sopimus jonkin firman kanssa on lähes pakollista. Sekä oma kansainvälinen sairausvakuutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...ottaa eläkevakuutus muista eläkelaitoksista..''
        Jos seilaa hauskan lipun alla, oma eläkesäästötili tai sopimus jonkin firman kanssa on lähes pakollista. Sekä oma kansainvälinen sairausvakuutus.

        Miten niin lähes pakollinen?
        Ihan yhtä pakollinen kun jos työskentelet vaikka sittarin pullo koneen hoitajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin lähes pakollinen?
        Ihan yhtä pakollinen kun jos työskentelet vaikka sittarin pullo koneen hoitajana.

        Pelto-Eemeli pihalla kuin lumiukko:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelto-Eemeli pihalla kuin lumiukko:))

        Selittäkääpä viisaat miten nuo eläkeasiat hoidetaan ilman tätä omaa MEK järjestelmäämme. Mitään asiallista ei ole tällä palstalla näkynyt, niin kuin yleensäkään ei näy. Vain ilmaan heitettyjä epämääräisiä heittoja lumiukko vertauksineen.

        Tunnen pari seilauskaveriani, jotka sitten eläkepäivinään ovat kironneet ottamiaan eläkejärjestelyjään hauskalippun alla. Niiden piti olla hyviä ja halpojakin. En tunne niitäkään asioita tarkemmin.

        Moni keikkatyöntekijä noituu, kun tuli tehtyä "pimeitä" töitä pitkiä aikoja ulkomailla ja nyt ei saa kunnon eläkettä. Siis maissa työskennellen. Se nyt on ainakin omaa tyhmyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selittäkääpä viisaat miten nuo eläkeasiat hoidetaan ilman tätä omaa MEK järjestelmäämme. Mitään asiallista ei ole tällä palstalla näkynyt, niin kuin yleensäkään ei näy. Vain ilmaan heitettyjä epämääräisiä heittoja lumiukko vertauksineen.

        Tunnen pari seilauskaveriani, jotka sitten eläkepäivinään ovat kironneet ottamiaan eläkejärjestelyjään hauskalippun alla. Niiden piti olla hyviä ja halpojakin. En tunne niitäkään asioita tarkemmin.

        Moni keikkatyöntekijä noituu, kun tuli tehtyä "pimeitä" töitä pitkiä aikoja ulkomailla ja nyt ei saa kunnon eläkettä. Siis maissa työskennellen. Se nyt on ainakin omaa tyhmyyttä.

        Kuten ylempänä todettu, on syytä ottaa Suomessa jokin eläkesäästötili, tms.
        Jos työura menee mukavanlipun alla, veroja suomeen ei ole maksettu, joten Kela maksaa peruseläkkeen, nykyisin 855,48 €/kk.

        Elävästä elämästä; mies seilasi lähes 30v mukavanlipun alla ja viimeiset n.10v suomenlipun alla.
        Eläke verojen jälkeen alle tonni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten ylempänä todettu, on syytä ottaa Suomessa jokin eläkesäästötili, tms.
        Jos työura menee mukavanlipun alla, veroja suomeen ei ole maksettu, joten Kela maksaa peruseläkkeen, nykyisin 855,48 €/kk.

        Elävästä elämästä; mies seilasi lähes 30v mukavanlipun alla ja viimeiset n.10v suomenlipun alla.
        Eläke verojen jälkeen alle tonni.

        No se "jokin eläkesäästötili" voi tuottaa hyvinkin tai sitten ei, vaikka miinusta. Ihan kuten kenellä tahansa joka ottaa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Jos maksat sinne MEK:an niin eläke määräytyy ihan niinkuin suomenlipun allakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se "jokin eläkesäästötili" voi tuottaa hyvinkin tai sitten ei, vaikka miinusta. Ihan kuten kenellä tahansa joka ottaa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Jos maksat sinne MEK:an niin eläke määräytyy ihan niinkuin suomenlipun allakin!

        Merimieseläkekassa hoitaa vain Suomen lipun alla työskenteleviä merimiehiä.
        Työeläke on laissa säädetty ja pakollinen vakuutus, jonka työnantaja hoitaa merimiehen puolesta. Kaikki vakuutusmaksut tapahtuu siis työnantajan kautta. Yksityishenkilönä ei ole mahdollisuutta maksaa eläkemaksuja Merimieseläkekassalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Edellyttäen" no voi hyvänen aika!
        Voishan ne tosiaan vähän ihmetellä jos alkaisit siirtää rahaa MEK:n tilalle ihan ilman että asiasta olisi sovittu.

        Et tainnut ymmärtää edellistä kirjoitusta. Eihän sitä aina kaikkea ymmärrä rajallisilla kyvyillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merimieseläkekassa hoitaa vain Suomen lipun alla työskenteleviä merimiehiä.
        Työeläke on laissa säädetty ja pakollinen vakuutus, jonka työnantaja hoitaa merimiehen puolesta. Kaikki vakuutusmaksut tapahtuu siis työnantajan kautta. Yksityishenkilönä ei ole mahdollisuutta maksaa eläkemaksuja Merimieseläkekassalle.

        Koskaan se semmoseksi on muuttunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskaan se semmoseksi on muuttunut?

        Ollut vuodesta 1956 lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merimieseläkekassa hoitaa vain Suomen lipun alla työskenteleviä merimiehiä.
        Työeläke on laissa säädetty ja pakollinen vakuutus, jonka työnantaja hoitaa merimiehen puolesta. Kaikki vakuutusmaksut tapahtuu siis työnantajan kautta. Yksityishenkilönä ei ole mahdollisuutta maksaa eläkemaksuja Merimieseläkekassalle.

        No ainakin maissa työskentelevien palkoista on jo pitkään pidätetty verojen lisäksi eläkevakuutusmaksu. Summa oli alkuun pieni mutta sitä on viime vuosina nostettu, tosin työnantajan maksuosuus on edelleen huomattavasti suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin maissa työskentelevien palkoista on jo pitkään pidätetty verojen lisäksi eläkevakuutusmaksu. Summa oli alkuun pieni mutta sitä on viime vuosina nostettu, tosin työnantajan maksuosuus on edelleen huomattavasti suurempi.

        Merialalla eläkemaksu on 12% brutosta, siten että työnantaja sekä työntekijä maksavat molemmat 6%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merialalla eläkemaksu on 12% brutosta, siten että työnantaja sekä työntekijä maksavat molemmat 6%

        Ai jaa. Yli kymmenen vuotta sitten se oli 11,5% brutosta????? En oikein jaksa uskoa eläkemaksun laskeneen? Eli tuliko höpötettyä?


    • Anonyymi

      No niin, eiköhän aloittajalle tullut kaikki asiat selvitettyä, että pärjää esim. Maltalaisen aluksen pataruumassa. T. EX donkeyman.

    • Anonyymi

      Periaatteessa kyllä töitä on kun olet saanut pätevyyskirjat.
      Itse olen seilannut moottorioppilaasta konepäälliköksi asti. Olen ollut paljon konttoritöissä eri varustamoissa seilauksen lisäksi.
      Nyt 2020-luvulla siiffi eli konepäällikkö on laivan parhaiten palkattu seilori.
      Ulkomaanliikenteessä tuo työ ei ainakaan minun mielestä ole kivaa eikä mielekästä.
      Lain ja sopimusten mukaan kippari ja siiffi ovat aluksen management level-ihmiset ilman työaikaa. Kaikilla muilla on lain säätämä ehdoton vapaa-aika.
      Tämä tarkoittaa, että olemme siis aina käytettävissä ja miehistöä ei saa herättää kesken unien koska se rikkoisi lepoaikasäännöksiä.
      Olen siis satamassa pitkän päivän tehtyäni seuraavana aamuna 02.45 alkanut kipparin kanssa kantamaan muonaa ja muita nyssäköitä laivaan. Vastaavia juttuja vaikka kuinka paljon.
      Lähdin muihin töihin. Nyt eläkettä odotellessa teen merenkulku-työtä ja nukun yöni kotona.
      Stressitaso oli laivalla työskennellessä ihan topilla nyt lähes olematon.
      Energiainsinöörinä saat valita useista hommista mielekkäämpää tekemistä. Esimerkiksi ydinvoima ja tuulivoima tarjoavat paljon hyvä- tai ainakin kohtuupalkkaista tekemistä.

      Pidä ovet auki ja mieti mikä olisi paras ratkaisu.

      • Anonyymi

        ¨¨...alkanut kipparin kanssa kantamaan muonaa...''
        Vetikö vahtimies pystyyn ??


      • Anonyymi

        ''...olen seilannut moottorioppilaasta konepäälliköksi asti.''

        Nokittajakurssit ovat nyhveröille.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe