Ei vaan uni tule, vaikka väsyttää. Valvotteko kukaan muu joskus koko yön unta odottaen? Tämä on kamalaa, pelottavaa.
En saa unta
59
2151
Vastaukset
- Anonyymi
Eliaana
22.09.2021 19:19
Melatoniini on ihmisen käpyrauhasen erittämä hormooni, jota erittyy enimmäkseen pimeän aikana. Siksi sitä kutsutaan myös unihormooniksi, koska sillä on nukuttava vaikutus.
Iän karttuminen, stressi ja alkoholi vähentävät unihormoonin luonnollista tuotantoa.
Ei ole kysymys mistään unilääkkeestä vaan luonnollisesta ihmisen oman tuotannon aineesta.
Toisille sen purkista ottaminen auttaa, toisille ei.- Anonyymi
Jos unettomuus ei johdu melatoniinivajeesta eli jos ei ole melatoniinivajetta sen ottaminen purkista ei auta.
Anonyymi kirjoitti:
Jos unettomuus ei johdu melatoniinivajeesta eli jos ei ole melatoniinivajetta sen ottaminen purkista ei auta.
Toisille se purkista ottaminen auttaa, toisille ei.
Meneehän se yö valvoessakin. En koe sitä pelottavana, mutta väsyttävänä kyllä. Viime vuosina ole n käyttänyt nukahtamispilleriä, koska sen avulla saan monen tunnin unen. Olen niin varovainen lääkkeeni kanssa, että leikkaan pillerin 4 osaan ja nielen vain murusen, koska osaan kyllä nukkua, kunhan alkuun pääsen. Unta riittää n. 6 h, ja päivän mittaan väsy iskee, usein ruuan päälle, niin että nukun päiväunet.
Se koko yön valvominen menee usein sillä tavoin, että vaivun koiranuneen, joka karisee pienimmästäkin äänestä tai liikahtamisesta. Välillä itsekin ajattelen, että nyt varmaan nukun, kun ajatukset hajoavat ja olen näkevinäni unia, mutta mikä tahansa häiriö keskeyttää levon. On täydestä rentoutumisesta kuitenkin hyötyä, ja aamuyön tunteina se uni sitten saattaa äkkiä tulla.
Rauhallista unta sinulle. Eläkeläisellä on lupa nukkua silloin kun uni tulee.- Anonyymi
Varmasti tosi epämielytävää. Itse olen opetelut päivä uni rytmin kuin ruokailu ja ulkoilun asetanut edellä mainitut numero 1. Ulkoilua ei ole kaupassa käynti. Erikseen pitäisi ulkoilla vaikka lyhyen matkan 3 x päivässä.Jos ei uta oman asunon tai kerrostalon ympäri edes. Ulkoilu tuo ne unen lahjat ja päivä rytmin.Sää ei saa olla eeste vaikka kiertää taloympäri rolatorilla tai kävelysauvoilla.Sama koti ei pidä kahvitella vieraiden kanssa.Sovitte kahvi hetken ulkoilun merkeissä.Mitä iloa sinulle on kotona kestitä vieraita? Koti osaat yksinkin olla tai lemiksi puolison kanssa.Vanha kansa ei kärsinyt unetomuus.Tv saipuasarjat eivät olet elämän numero 1. Radio oli sinä kuneltavana.samalla saato tehdä jotain.Kyllä se tv ja sarjat syö eläkeläisiä, anteeksi ei loukaten.Joka amu kello soimaan 7. ylös,aamupalat jne. Ovesta ulos taloa kiertää ,pystyy huono kuntonen lounas.päikärit 30 min.välipala ja taas ovesta ulos. ruokailua kello 16. sdkareit. Mutta ei saipua operoita,ei tv, sarjoja.jne. ilta rauhoitetan radiolla ei TV.Ei puhelimella.Paeri kirja hyvä uni lääke.
- Anonyymi
Ihan kaikki ohjeet unen saamiseksi on tullut kokeiltua eikä niistä ole ollut mitään apua. Yö on yhtä "pyörimistä" minullakin.
Jos nukkuu päivällä liikaa on selvä, että se on pois yöunista.
Päivätorkut saisivat olla vain muutaman minuutin pituiset.
"Ei vain uni tule, vaikka väsyttää", kuulostaa tutulta.
Väsyttää, mutta ei uneta.
Paras unta edistävä "lääke" tähän mennessä on ollut kevyt syöminen vähän ennen
nukkumaanmenoa, mutta syömisen pitää olla jotain hiilihydraattipitoista,
esim. leipää tai pieni annos kaurapuuroa.
Asiat saattavat valvottaa.
Jos on henkisesti uupunut, miettii ja murehtii asioita, asiat alkavat helposti yön hiljaisuudessa pyöriä päässä ja se karkottaa takuuvarmasti unet.
Yö on nukkumista, ei murehtimista varten.
Häiritsevät ajatukset pitäisi saada karkotettua päästään
eikä alkaa niitä kelaamaan, kun on nukkumisen aika.
Se ei ole ihan helppoa.
Unettomuuteen on monia syitä. - Anonyymi
Kiitos teille vastauksista ja osallistumisesta, se lämmittää että halutaan auttaa. Tuntuu olevan samaa vaivaa muillakin. En mielelläni ottaisi mitään nukahtamislääkkeitä, kun on entisiäkin lääkityksiä niin paljon, esim. vahvat särkylääkkeet ja mielialalääke. Ikävät ajatukset ja pelot ei lähde yrittämällä olla ajattelematta niitä, usein vaan pahenee kierre. Neljän maissa ilmeisesti vaivuin uneen tai ainakin horrokseen, koska en enää kelloa katsonut. Heräsin kahdeksalta ja olo on heti aamusta nuupahtanut. Lounaan jälkeen ylensä nukun pienet päikkärit, en tuntia kauemmin, koska yöuni saattaa senkin takia viivästyä. Pelottaa tässä se, että unen saanti on vaan huonontunut, ja 6 tuntia alkaa olla jo harvinaista herkkua. Päivälläkin vatvoo murehita, nyt alkaa mennä yötkin siihen.
- Anonyymi
Oletko tiennyt, että mielialalääke voi piristää, niin ettei tahdo saada unta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tiennyt, että mielialalääke voi piristää, niin ettei tahdo saada unta ?
En tiennyt. Pitääpä puhua lääkärille. Masentuneenakaan ei uni virkistä, se on yhtä sumua koko päivä.
- Anonyymi
Huomenta,,,
kyllä illalla oli samat ajatukset,
meinasin tulla koneelle katsomaan onko joku muuki huono uninen,
sitten sain kuin sainki unepäästä kiinni,
yöllä kyllä piti herätä kylppäri reissulle,
sitten hieman keppuroin ,, uni yllätti sain sittenki nukuttua aamuun asti,
yöllä valvominen on todella kiusallista,
juttukaveri olisi oikein hyvä olemassa silloin kun uni ei tule,
tänään on menoja hieman kohta lähden kaupunkiin asioille,
jaksamisiin,,,
---
kuinka jaksat huonosti nukutun yön jäljiltä,, otan osaa,
on kokemuksia
olen kautta-aikain ollu huono uninen,,, - Anonyymi
Minä otan kirjan, jos uni ei tule, ja aikahan kulkee silloin kuin siivillä
eikä stressiä seuraa.Minulla oli vuosikymmenet sitten kuiva kaksiosainen teos, jota nimitin unilääkkeekseni. Se oli hidastempoinen tarina ajasta, joka ei enää palaa, ahdistavasta 30-luvusta, jolloin ulospäin piti kaiken näyttää hyvältä, eikä muille omaa huonoa oloa saanut paljastaa.
Luin kirjaa varmaan vuosikausia kaksi sivua kerrallaan, kun uni oli kaikonnut. Kyllä se aina auttoi. En tiedä vieläkään, olenko koko kirjan lukenut, vaikka juonen tiedänkin. Se oli aikanaan yleinen puheenaihe, kun se muka kertoi tosipohjaisesti helsinkiläisen kulttuuriperheen salaisuuksista.
Olen aina vähän kammonnut lääkkeitä, kun nuorena ja ymmärtämättömänä kuuntelin jonkun tietäväisen puhetta, että "ainahan lääkkeet myrkkyä on", no, ainakin sille taudille, jota vastaan lääke on määrätty.
Mutta välttelin troppien ottamista, ja kun nykyisin olen joutunut vakituiseen lääkitykseen, on ollut hankalaa pitää muistissa niiden jokapäiväinen napostelu. Pitkin hampain olen nukahtamislääkkeeseenkin alistunut, mutta kuten aloittajakin sanoo., on valvominen vihoviimeistä yön hiljaisina tunteina.
- Anonyymi
Unet lähti mielialalääkkeellä !
Sain aikoinaan masennus-ahdistukseen mielialalääkettä ja sinne meni unet !
Masennuslääkkeen on tarkoitus nostaa mielialaa ja minun lääkkeeni piristi niin paljon, ettei unesta ollut tietoakaan, vaikka annostus oli pienin.
Kyseisen lääkkeen vaikuttava aine oli fluoksetiini ja lääkkeen sivuvaikutuksena mainitaan mm. unettomuus, mahavaivat, päänsärky ja monta muuta.
Jouduin lopettamaan lääkkeen. En katsonut järkeväksi alkaa syödä "vastapainoksi"
unilääkettä. Jotkut mielialalääkkeet voivat aiheuttaa myös sydänoireita,
huomasin, kun korvaavaa lääkettä kokeilin. Ei sopinut nekään.
Lääkärit saattavat määrätä lisäksi turhan suuria annoksia.
Itselleni ainakin on vaikuttanut pieninkin mahdollinen annos hyvin.
Kun haluaa ja voi lopettaa mielialalääkkeen,
vieroitusoireet ovat sitä voimakkaammat ja pitemmät mitä isommalla
annoksella on lääkettä syönyt. - Anonyymi
Syötkö miesten ruokaa maitoa, juustoa ja lihaa (soijaa) vai leikitkö vegaania?
Itse en käytä allaolevaa
mutta meillä on serotoniinintuotantoon
aminohappo josta voi olla hyötyä, itse en kärsi unihäiriöistä ollenkaan
otin tämän paketin esimerkiksi koska sen kannessa on uni-sana aine on aminohappo
https://www.sokos.fi/fi/sokos/tryptomax-tryptofaanitabletti-60-tabl-YH039034- Anonyymi
Tästä kommentista juolahti mieleen se 'uutinen', jossa kerrottiin, että huonosti nukkuminen, unettomuus yms. valvominen saattaa johtua huonosta ruokavaliosta. Ts. ihminen ei syö riittävästi oikeaa, ravitsevaa ruokaa. - Nm. Varmasti totta
Unettomuuteen vaikuttaa monet asiat ja aineet.
Kaikkeen ei voi itse edes vaikuttaa.
Tuo melatoniini on vain yksi niistä. Se mitä ilman reseptiä saa on pitoisuudeltaan pieni.
Mikäli siitä apua saa, suositellaan, että jos viikon ajan ottaa samaan aikaan ja rauhoittaa olemisensa, se voi auttaa.
Itse nukun suht´hyvin. Aikoinaan joskus oli, että tahtoi mennä pyörimiseksi.
Paras unilääke oli opetella, että työnsi kaikki omaa elämää koskevat ajatukset pois.
Ajatteli vain jotain tyhjänpäiväistä, ei ajatellut mitään, kuunteli hengitystään.
Se oli kyllä kovan työn takana opetella pois päähän tunkevista ajatuksista.
Silloin vielä, kun oli töissä ja olisi tarvinnut nukkua, eikä uni tullutkaan, tuppasi hermostumaan ja kierre oli valmis.
Näin eläkkeellä ollen, jos välillä on huonompi yö, voi nukkua,kun alkaa nukuttamaan, ei ole niin nuukaa koska nukkuu.- Anonyymi
Ei ajatuksiaan ja ahdistusta voi niin vaan työntää pois!!!!
Anonyymi kirjoitti:
Niinkuin sanoinkin, se oli kovan työn takana siirtää ne johonkin muuhun, kuin oman elämän ajatteluun.
Jos joskus on asia, joka kovasti sydämen päällä, työnnän sen tietoisesti pois ja alan ajatella vaikka näkemääni elokuvaa, sen voi joutua tekemään useaankin kertaan.
En väitäkään, että se kaikilla toimisi, kerroin vaan mikä itselleni aikoinaan tepsi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, jos ei tahdo. Mutta on olemassa keinoja ja konsteja, joilla ne saa työnnetyksi pois, jos tahtoo. - Nm. Opettele
- Anonyymi
Olisipa vierellä mies!
- Anonyymi
Sanopoa muuta! Yhdessä olis kivempi valvoskellakkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanopoa muuta! Yhdessä olis kivempi valvoskellakkin.
Minua ei haittaa.
Nousen ylös ja rupeen tekemään jotain.
Usein pesen astiat yöllä ja lajittelen jotain, tai luen kirjaa.
Kyllä se uni sieltä sitten tulee, nukun pitempään vain aamulla.
- Anonyymi
Kyllä se on niin että seuraava päivä ollaan ihan kun
tökkerössä jos ei saa nukuttua.Mutta en ole mitään
unilääkkeitä ottanut kun ne kuulemma lisäävät
dementian riskiä.Nukun milloin nukuttaa kyllä se kroppa
omasta tilastaan huolta pitää.Toista se oli nuorena kaikki
pelasi hyvin nyt ollaan sen kropan armoilla jaksetaanko
vai ei jakseta.Ja hitto onhan meillä aikaa tehdä mitä halutaan- Anonyymi
Aikaa on, mutta jos nukkuu aina huonosti ei jaksa tehdä mitään päivällä.
Ei ole energiaa.
Unettomuus on selkeästi ongelma, josta tietää vain uneton.
On helppo heittää, "hittoko sillä on väliä milloin nukkuu",
jos itse saa unta "milloin vaan".
- Anonyymi
Jos / kun yhden yön valvoo, niin seuraavana uni tulee satavarmasti, jos et nuku päivällä valvotun yön jälkeen. - Nm. Unirytmi uusiksi
- Anonyymi
väärin,,,, ei tule uni seuraavanakaa yönä,,, on kokemusta,,
uni on jotenki jumissa, tai aivot paremminki,
unettomuus ON pakko jossainvaiheessa katkasta lääkkeen avulla, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
väärin,,,, ei tule uni seuraavanakaa yönä,,, on kokemusta,,
uni on jotenki jumissa, tai aivot paremminki,
unettomuus ON pakko jossainvaiheessa katkasta lääkkeen avulla,19:05
Olen samaa mieltä kanssasi,
kokemusta on minullakin.
Ei tule uni seuraavana yönä, vaikka valvoo.
Turha toivo.
Ne, jotka eivät unettomuudesta tiedä
yrittävät olla viisaampia
kuin unettomuudesta kärsivä itse.
En ole vuosiin nukkunut kuin pari lyhyttä pätkää yössä,
yleensä joskus aamuyöllä 3-6 välillä. Siinä kaikki.
Koiranunta sekin.
Joskus ei sitäkään.
Enkä saa unta päivälläkään,
vaikka haluaisin armahdusta,
nukahtaa edes minuutin,
että ihan turha tulla sanomaan,
että kyllä nukkuu, jos yhden yön valvoo.
Onhan se viheliäistä jos ollenkaan ei saa unta. Olo on kurja lyhytaikaisemmasakin unettomuudessa saati ainaisessa taistelussa.
Niitähän on kaikenmoisia uniklinikoitakin nykyään, en niistä sen kummemmin tiedä.
Unettomuuden syitäkin on moninaisia, kai niitä unettomat tietysti ovat tykönään miettineetkin.
Kyllähän niitä tavallisia unilääkkeitäkin voi kokeilla, jokainen varmaan kaikki kotikonstit on koittanut.- Anonyymi
Uniklinikkaan ei pääse kunnallisesti kuin joku harva työikäinen.
Yksityisesti ne maksaa tuhansia euroja eikä välttämättä saa apua nukahtamiseen,
mutta voi saada tietää miten huonosti nukkuu, kun yön siellä yrittää nukkua
"töpselit päässä".- Anonyymi
kaikkeen pitää päästä sosdemien valtiontuella muuten en mene mihinkään
en mene hoitamaan itseäni ellen saa tukea
jukupätkä minun on saatava tukea olenhan moderni tuettu ihminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaikkeen pitää päästä sosdemien valtiontuella muuten en mene mihinkään
en mene hoitamaan itseäni ellen saa tukea
jukupätkä minun on saatava tukea olenhan moderni tuettu ihminenMene nukkumaan.
- Anonyymi
Ottakaapa nuijanukutus,
ensin nukahtamislääkettä, sitten 2cm vodkaa raakana
jopa kohta nukuttaa,
ikäväkyllä siitä voi seurata ikävä lääke ja viina riippuvuus
mutttt haitanneko tuo,
kohtahan ainaki meikäläinen kuolee kuitenki, olenhan jo yli-ikänen 80- Anonyymi
Ite pääsen hyvin helposti uneen.
On tietyt rutiinit.
- Anonyymi
Saako nuijasta julkisten alojen nuijatukea sairasvakuutuksessa?
Jos ei saa niin en ota nuijaa
minä en aio olla nuijan vaivainen jos en saa- Anonyymi
Nuijana saat kaikki nuijalle kuuluva tuet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuijana saat kaikki nuijalle kuuluva tuet.
Men nukkumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Men nukkumaan.
jaa aikasimpa meeeeet
no hyvää yötä sitte,,
- Anonyymi
Punaviini , seksi, liikunta, tuntuvàt auttavan, jopa yksikin niistä.
- Anonyymi
Saan nukuttua mutta omasta mielestä liian vähän, kolmen tunnin jälkeen herään hetken valvottua saan unenpäästä kiinni, yö unet jää noin viiteen tuntiin, jos saan huijattua muutaman tunnin lisää.
Unen määrä vaikuttaa kuinka virkeä olet päivän.Nukahtamiseen oppiminen on työlästä. Minulta se on vienyt koko iän. Kun uneen pääsen, nukun kyllä hyvin, mutta nyt ovat suonenvedot alkaneet herättää minua aamuyön tunteina. On pakko loikata seisomaan kouristuneelle jalalle ja uni ei sitten enää tahdo palata, kun viimein pääsee takaisin lepoasentoon.
Onhan minulla troppia, on magnesium ja on neuvot ottaa suolaa kielelle. Jossakin neuvottiin, että pitää varata parin desilitran verran suolavettä yöpöydälle lasiin. Mutta . . .
Konstit on monet.
Tänäkin aamuna oli reipas herätys, kun molemmat jalat kramppasivat.- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Nukahtamiseen oppiminen on työlästä. Minulta se on vienyt koko iän. Kun uneen pääsen, nukun kyllä hyvin, mutta nyt ovat suonenvedot alkaneet herättää minua aamuyön tunteina. On pakko loikata seisomaan kouristuneelle jalalle ja uni ei sitten enää tahdo palata, kun viimein pääsee takaisin lepoasentoon.
Onhan minulla troppia, on magnesium ja on neuvot ottaa suolaa kielelle. Jossakin neuvottiin, että pitää varata parin desilitran verran suolavettä yöpöydälle lasiin. Mutta . . .
Konstit on monet.
Tänäkin aamuna oli reipas herätys, kun molemmat jalat kramppasivat.Suonenveto on lihaskramppi. Lihaskrampit voivat johtua myös kaliumin puutteesta.
Itselläni oli kalium aika paljon alle viitearvojen, kun lääkäri määräsi kaliumia.
tilanne korjaantui parissa viikossa.
Kaliumia ei saa syödä liian vähän eikä liian paljon, molemmat voivat aiheuttaa
mm. sydänhäiriöitä. Kaliumarvo pitää mittauttaa labrassa.
Koe on kalium-natrium-(veri)koe, niitten pitää olla oikeassa suhteessa. - Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Nukahtamiseen oppiminen on työlästä. Minulta se on vienyt koko iän. Kun uneen pääsen, nukun kyllä hyvin, mutta nyt ovat suonenvedot alkaneet herättää minua aamuyön tunteina. On pakko loikata seisomaan kouristuneelle jalalle ja uni ei sitten enää tahdo palata, kun viimein pääsee takaisin lepoasentoon.
Konstit on monet.
Tänäkin aamuna oli reipas herätys, kun molemmat jalat kramppasivat.Sinullekin on varmasti tuttua, että lihaskrampit saattavat johtua magnesiumin puutteesta. Taustalla saattaa olla myös vähäinen kaliumin määrä. Kalium on erittäin tärkeä mineraali lihaksille, hermostolle ja verenpaineelle. Munuaiset säätelevät kehossa kaliumin pitoisuutta ja poistavat sitä virtsan mukana.
- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Konstit on monet.
Tänäkin aamuna oli reipas herätys, kun molemmat jalat kramppasivat.Kun sinulla on kaliumia kehossasi liian vähän, lihas pysyy supistuneessa tilassa, mikä aiheuttaa kramppaamista. Jos sinulle on tavallista saada lihaskramppeja esimerkiksi jalkoihisi, tässä voi ehkä olla kyseessä liian vähäinen kaliumin saanti.
Liika suola nostaa verenpainetta.
- Anonyymi
En mielelläni turvaudu lääkkeisiin. Siksi kirjoittajan Anon... T5 juu08:08 ohje tuntuu sopivalta.
- Anonyymi
Nukkuiko kukaan hyvin viime yönä vai miten meni yö ?
- Anonyymi
On se kumma jos ei kokeile B3 -vitamiinia ja tryptofaania eli melatoniinin ja serototniinin esiastetta
Melatoniiniä ei ehkä pitäisi ottaa jatkuvasti koska se voi hormonina
vaikuttaa omaa melatoniiniä vähentävästi???
mutta esiaste tuskin sitä tekee
JOS käpyrauhasessa on vikaa niin se pitää myös hoitaa
täällä kysytään joku neuvoo kysyjä ei kuuntele ja juttu jatkuu aina
vain hullumpaan suuntaan- Anonyymi
Vanhemmiten melatoniini tuotanto vähenee , eikö se vähene kaikilla ja siitä johdu,
ettei uni tule ? Voi johtua vähän siitäkin, jos ottaa päivällä liian pitkät torkut.
Ei sitten illalla unta saa.
Unettomuuteen voi olla muitakin syitä. Jos esim. iltayöstä alkaa pyöritellä ajatuksia päässään,
ei nuku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmiten melatoniini tuotanto vähenee , eikö se vähene kaikilla ja siitä johdu,
ettei uni tule ? Voi johtua vähän siitäkin, jos ottaa päivällä liian pitkät torkut.
Ei sitten illalla unta saa.
Unettomuuteen voi olla muitakin syitä. Jos esim. iltayöstä alkaa pyöritellä ajatuksia päässään,
ei nuku.se on eri asia jos maailmantuska vaivaa siihen ei lääkkeet auta
voi kehittää itselleen jonkin maneerin sitä on vaikea ehdottaa
mutta jos ottaa tietosanakirjan tai moniosaisen historian kirjan
tai ... ja lukee sitä niin eiköhän tule uni jos on lukunaisia
- Anonyymi
Suap nährä tuleeko uni? Justiin saunoin ja kaljaakin tuli juotua :D
Gubbe 72- Anonyymi
Varmasti nukut - ainakin vähän aikaa. Alkoholilla on vain se huono puoli,
että kun promillet kääntyy laskuun siinä vaiheessa alkaa heräillä
eikä saa unta uudestaan ja sitten olut herättelee muutenkin yöllä :D
Toivotaan, että saat makeat unet aamuun asti !
- Anonyymi
Nyt nukkumaan,,,
hyvä yötä,,,,,,,- Anonyymi
Taas uusi päivä kaiken voittaa voi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas uusi päivä kaiken voittaa voi !
No ei voittanut. Huonompi olo kuin eilen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei voittanut. Huonompi olo kuin eilen.
Hyvää ystävänpäivää👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää ystävänpäivää👍
Samoin kiitos !
- Anonyymi
Nyt pilleri naamaan ja nukkumaan,,,
hyväääää,,,, yööööötäääää,,,- Anonyymi
Villasukat jalkaan ja virtuaalinen hyvänyön hali sinne! 🧦🧦🛌
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Villasukat jalkaan ja virtuaalinen hyvänyön hali sinne! 🧦🧦🛌
Minä en irrota villasukkia ikinä jaloista !
Paitsi kun vaihdan ne
ja joskus joudun parsimaan.
Lämpimät hyvänyönhalit sinullekin ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en irrota villasukkia ikinä jaloista !
Paitsi kun vaihdan ne
ja joskus joudun parsimaan.
Lämpimät hyvänyönhalit sinullekin !Villasukka kuivattaa ihoa. Toivottavasti osaat rasvata jalkasi säännöllisesti. - Nm. Hyvän olon hetki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849