Mitä teen kun luulen että minulla on adhd??

Anonyymi

Oon tyttö ja oon 13vuotias kohta 14 ja mulla saattais olla adhd. Mä oon lukenu monia tekstejä asiasta ja perehtynyt siihen ihan kunnolla ja melkeen kaikki oireet mitä oon tähän asti lukenu liittyy muhun. Mulle on jo 5-6vuotiaana sitä epäilty mut eihä mun vanhemmat sitte ikinä vieny mua minnekkää asian kanssa joten en oo ikinä saanu minkään laista diagnoosia mihinkään. Eikä mulla alaasteella niin paljoo ongelmia ollu kolmosluokkaan asti mut sit ne pahentu mut koska en huomioinu mitää ja luulin et mun ylivillkaus ja keskittymisongelmat oli normaaleita nii opin vaa elämää niitten kanssa.

Nyt kun murrosikäki on alkanu niinku ihan kunnolla nii mun kehossa ja aivoissa on muutoksia ja ne kaikki oireet tulee mun elämään enemmän ja enemmän enkä enää pysty jättämään niitä huomioimatta. Oon ruvennu ajattelee asiaa paljon enemmän ja lukee siitä ja oon aika varma et mulla saattaa olla adhd mut mä en tiiä mitä mun pitäis tehdä koska ikinä kun oon yrittäny vihjailla äitille asiasta se vaan syyttää mun puhelinta tai sanoo et ei sulla nyt niin pajloo mitään tommosta oo vaan koska mun kouluarvosanat on 7-9 mut ne vois olla paljon parempia jos saisin itteni joskus tekemään jotai ja pystyisin keskittyy siihen mitä opettajat puhuu tunneilla. Mut oisko jollai ehdotuksia et kenelle voisin sanoo tästä esim kouluterveydenhoitajalle tai jollekkin??

5

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mee käymään kouluterkkarilla ja kerro sun mietteistä niin siitä varmaan sut laitetaa juttelee joko koulupsykologille tai kuraattorille missä hommaa viedään eteenpäin. jos päätät lähtee tutkimaan nii sun on hyvä tietää et siin voi mennä pari vuottakin, mut kannattaa hakee nyt apua kun oot vielä alaikänen.

      jos pääset juttelee nii sut laitetaan täyttelee kaiken maailman testejä varmaan kymmenet kerrat ja käydään läpi kaikki muut mahdolliset ongelmat jotka vois sun oireita aiheuttaa ennen kun pääset adhd alan ammattilaisille juttelemaan. ellet toki mee yksityisen kautta.

      mun tapauksessa kesti melkeen viis vuotta diagnoosin ja lääkkeiden saantiin ja ennen sitä jouduin käydä paljon erilaisia terapioita yms.

      mulla oli ihan sama juttu niin että ala-asteella ei oikeen mitään ongelmaa ollut ainakaan aikuisten näkökulmasta koska pärjäsin todella hyvin ilman minkäänlaista opiskelua sunmuuta, mutta yläasteelle kun menin kaikki romahti kun tuli vähän vaikeempaa enkä ala-asteella koskaan oppinut opiskelemaan. sun ei tarvii pyydellä sun äidiltä lupaa lähtee tutkimaan, vaan mäkin ihan samasta syystä lähdin itse kaiken hoitamaan. lapsena ei koskaan mulla lähdetty edes ajattelemaan mahdollisia häiriöitä mutta siitä syytän suoraan kummankin vanhemman välinpitämättömyyttä. tämän syyn takia oli myös vaikee päästä eteenpäin, lukuunottaen se, että kaikki neuvolasta-kutosluokalle käydyt terveystarkastukset ei vinkannutkaan mahdollisista ongelmista, sillä olin erittäin ujo lapsi enkä uskaltanut jutella tuntemattomille aikuisille. vaikka näin oli, sain lähteä eteenpäin tutkimaan.

      lääkärin kun vihdoin pääsin tapaamaan, sain aloittaa lääkekokeilun melkein välittömästi.

      tärkeintä on ettei luovuta vaikka tuntuisi ettei etene minnekkään, nyt mua vielä myöhemminkin surettaa etten saanut apua aikaisemmin koska olisin pärjännyt koulussa paljon paremmin ja olisin päässyt opiskelemaan sinne minne halusin.

      • Anonyymi

        Oon siis tää joka kirjotti ton alkuperäsen tekstin mut kiitti tosi paljon ja laitan varmaan viestiä jollekki noista koulun aikusista mitä tossa sanoitki ja kiitos kun oot nii kannustava tää nimittäin rohkas mua tosi paljon<333


    • Anonyymi

      Hammaslääk eikun hoitajat tietää. Se voi sattua ihan sydämeen. Joskus jopa ihmisenkin

      • Mitä hait tällä


    • Anonyymi

      Moi!
      Mene kouluterkkarille tai psykologille, he osaavat neuvoa eteenpäin.
      Olen itse koulunkäynninohjaajana yläkoulun pienryhmässä, siellä useita adhd/add nuoria. Myös itselläni on add, joka diagnosoitiin vasta vähän aikaa sitten, 46 vuotiaana. Mulla sujui peruskoulu hyvin, opin aika helposti, enkä ollut "villi häirikkö", joten kukaan ei osannut epäillä mitään. Ongelmat alkoivat jatko-opinnoissa:lukio jäi kesken, kuten monet muutkin koulut sen jälkeen, ja olenkin sitä mieltä, että olen alisuorittanut koko elämäni.
      Kerro rohkeasti ajatuksistasi koulun aikuisille!
      Hyvää jatkoa sinulle <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe