Luotteko itse lumet katolta?

Anonyymi

Luetteko itsen lumet katoilta? Kun nyt vois harjotella lumenluontia katolta. On niin älyttömästi lunta. En ole ennen tehnyt sitä itse. Joten kysyn että voiko peltikatto olla jotenkin liukas? Sen verran on kunto kohentunut koronaan aikana et voisin nyt hyvin harjoitella tätäkin taitoa. Kun alla on pehmeetä lunta mihin tömpsähtää jos jalka lipsahtaa Nyt olisi viimenen aika opetella sekin taito. Ennen jätin suosiolla muille. Mutta kun ei saisi ketään oikein vielä tavata niin taidan itse kömpiä hommiin.

31

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan turhaa. Juhannuksena ei katolla enää lunta ole.

    • Anonyymi

      Älä mene katolle ilman turva välineitä, katto on liukas ja lumen alla jäinen, tulee äkkilähtö maahan, ja se ei välttämättä ole pehmeä tömpsäys jajolleen, vaan voit tulla pää edellä ja taitat niskasi.

    • En minä.
      En ole koskaan edes käynyt tämä talon katolla, eikä meillä ole luntakaan, ei maassa eikä luultavasti sitten katollakaan. Aurinko paistaa täysillä ...

      • Anonyymi

        No jopa oli TÄRKEÄ tieto...
        Onko sinun tosiaan pakko ottaa kantaa joka ainoaan keskusteluun?

        Jos et oo luonut lunta katolta, niin olisit hiljaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        No jopa oli TÄRKEÄ tieto...
        Onko sinun tosiaan pakko ottaa kantaa joka ainoaan keskusteluun?

        Jos et oo luonut lunta katolta, niin olisit hiljaa!

        Aloituksessa kysyttiin:
        """Luotteko itse lumet katolta? """

        Siihen vastasin, että en minä. Miten se voi sinua häiritä?
        Luotkos sinä itse lumet katolta, kun et malttanut olla hiljaa?


    • Peltikatto ja satulamalli hoitaa itse lumenluonnit ilman että tarvii paljoa puuttua, Tärkeintä on olla seisomatta räystään alla kun lämpötila nousee ja aurinko paistaa katolle.
      Piharakennusken katto on erimallinen ja sieltä on käytävä välillä pudottelemassa lunta, mutta mies ontoistaiseksi ainakin vielä pystynyt hoitamaan asian. Kasvihuone on myös putsattava lumesta ettei sorru lumen alle jos onraskasta nuoskaa paljon katolla.

    • Anonyymi

      Ostat sellaisen lumen pudotus lapioharja vehkeen missä varsi jotain alle 50€ sillä vähän vetelee jäistä lunta ja varoo ettei päälle tule.

    • Anonyymi

      Laita joku köysi vyötärölle ja se savupiippuun kiinni ensin. Eikös niin ohjeisteta lumenluojia . Kun ensin löydät jostain köyden ja saat sen solmittua vatsan ympärille. Niin siinä vaiheessa olisi parasta pitää jo kahvitauko. Suurimmat halut lähteä katolle tapahtuu siinä, ettei jaksa hinata kaikkia kamppeita sinne. Ja juuri saada köystä kiinni lumenluojan vatsan ympäri ja vielä savupiipunkin ympärille. Se vie takuulla oman aikansa. Olet silloin jo ihan puhki. Joten luovuta suosiolla. Kaikkein kurjinta olisi sitten jäädä roikkumaan vatsasta räystään alle jos katto olisi jäinen . Varsinkin jos ei ole puhelinta matkassa. Aika voisi siinä kohtaa käydä pitkäksi. Mutta onneksi nyt ei ole juurikaan pakkasta.

    • Joskus aikoinaan kaveri veti syksyllä pyykki-narun katolle, savu-piipun kautta.
      Siten että narun päät tulivat mökin etu-puolelle.
      Ja kun Lumen poiston aika koitti, vedettiin narun päät sinne taka-puolelle.
      Narun toinen pää sidottiin ison Männyn-juureen.
      Toiseen päähän sidotiin Talja.
      Ja niin.
      Nytkyti nytkyti...
      Naru viilsi Lunta terva-pahvia myöten, kunnes Lumi kohtasi räystään.
      Räystään, josta ränni oli syksyllä poistettu.
      Ja niin ihme tapahtui.
      Pienellä ja turvallisella vaivalla.
      Mökki pystyi taas oikaisemaan ryhtiään.
      Ja toisinaan ikkunasta näkyi, kuin olisivat siellä Alpit.
      Matterhornineen.

      H.

      • Anonyymi

        Hienosti maalailtu, vautsi. Mitäpä ei ihminen tekisi että saisi ikkunoista Alppinäkymät. Jos vielä Matterhorninkin onnistus taikomaan pihapiiriin, niin mikä ettei meikäkin vedä ens kesänä narut katolle hyvissä ajoin odottelemaan. Sitten vaan jännittämään riittääkö lunta.


      • Anonyymi

        Ja täällä toinen tyhjänpäiväinen otos!
        Ei mitään asiaa aloitukseen, mutta pakko on vain ottaa kantaa...
        Tympeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja täällä toinen tyhjänpäiväinen otos!
        Ei mitään asiaa aloitukseen, mutta pakko on vain ottaa kantaa...
        Tympeää.

        Kuka sinua taaskin pakottaa vaikka ei ole asiaa.


      • Anonyymi

        Hyvä idea.
        Tuossa pitää lumikuorma ottaa huomioon jo ennen kuin lunta on tullut hiutalettakaan.
        Useinhan lumen alastulossa on kyse siitä aloituksesta varsinkin jos on harjakatto. Lappeet tavallaan sitovat lumen harjalla.
        Pitääkin kokeilla tuota ideaa ensi talvena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienosti maalailtu, vautsi. Mitäpä ei ihminen tekisi että saisi ikkunoista Alppinäkymät. Jos vielä Matterhorninkin onnistus taikomaan pihapiiriin, niin mikä ettei meikäkin vedä ens kesänä narut katolle hyvissä ajoin odottelemaan. Sitten vaan jännittämään riittääkö lunta.

        Turvallinen linkki.
        Malliksi.

        https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=N/HnTKlc&id=D7BEF27994A4FB27FABA604E03F30C18D7165005&thid=OIP.N_HnTKlc_43H9T5UyAnp6gHaFj&mediaurl=https://4.bp.blogspot.com/-dDT4LKSYFrA/T0_zLyMaT0I/AAAAAAAAAcI/4qoShqsYByM/s1600/Puuliiterin katolta tippui lumi.jpg&cdnurl=https://th.bing.com/th/id/R.37f1e74ca95cff8dc7f53e54c809e9ea?rik=BVAW1xgM8wNOYA&pid=ImgRaw&r=0&exph=1200&expw=1600&q=paljon lunta ikkunan edessä&simid=608022079175067177&FORM=IRPRST&ck=CF0DB69C0EDDD80A69F3A84D58BFB7A1&selectedIndex=1&ajaxhist=0&ajaxserp=0

        H.


    • Anonyymi

      On tullut luotua,nyt ei ole pitkään aikaan ollut tarvetta.
      Vaikea sitä on harjoitella.

    • Anonyymi

      En. Luon vain katseita, joskus katolle.
      Beng

      • Anonyymi

        Höh!


      • Anonyymi

        Jos et oo luonut lunta katolta, niin olisit hiljaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et oo luonut lunta katolta, niin olisit hiljaa!

        Ymmärtäisitkös, kun minulla on korkeanpaikankammo. Hesan keskustassa näki työhuoneen ikkunasta pudottajia. Hirvitti.
        Toinen työ on lehtien poistaminen vesikouruista.
        En pysty katsomaan.
        Nyt maisema on kuin Tirolista. Isot lumipatjat katoilla.
        Jalankulkijoille ovat vaarallisia ne hetket, kun jäät liukuvat alas salakavalasti yhtäkkiä.
        Siksi kannattaa luoda katse katolle, vaikka lumiesteet on laitettu.
        Beng


    • Anonyymi

      Ei kai niitä vielä tartte, ei siellä niin paljon ole lunta. Kohta alkaa aurinkokin jo sulattamaan niitä, Pitäs olla joku pieni nosturi josta käsin voi huidella pahimmat kinokset pois. Mutta ei ole edes lumilinkoa. Sen voisi edes hankkia.

    • Anonyymi

      Pyh. Kyllä ne sieltä itsestään alas tulee.

    • On sellaisia lumenpudottimia, Kaveri osti ja meinaa poistaa lumet mökin katolta. Minä olen antanut lumien sulaa, koskaan eivät ole jääneet katolle.

    • Anonyymi

      Not.

      Useimiten tarpeetonta hommaa, jos harjakatto. Tasakatto täysin eri juttu, vaikka rakenteet oiskin kestäviä, saattaa lumikuorma aiheuttaa vuotoja ja vuodot sitten lahottaa rakenteet. Mitä noita romahduksia mediassa ollut, kaikki isoja tasakattoja, ikinä ei harjallisia. Niin juu ja noit kuplahallit tahtoo romahdella, viime myrskyn aikaan tossa viereisessä pallohallissa oli joku yöllä kolmen aikaan paukuttelemassa lumia alas.

      Kerran olen pöndellä käynyt katolla lumen pudotuksessa, silloin kaikkialla toitotettiin asiasta. Hankala homma, mulla kova korkean paikan kammo. Kyllä mä tikkailla sinne kiipesin ja lapiolla lykin lumet. Polvet tärisi alas tullessa. Ja juu, piti alkaa sitten lapiomaan ulko-ovea esiin. Mutta se ollut ainoo kerta, päätin, kyllä se kestää ja kestänyt on.

      Tsadissa taloyhtiö hoitelee noit hommat. Ainoo on sitten toi valokate, joka ei kestä painoa. Mulla nykyään sellanen lumikola, millä helppo vedellä lumet alas, aiemmin naapurin poika kävi pudottelemassa lapiolla, mutta se kai vihoissaan äidilleen, eikä sitä ole muutamaan vuoteen näkynyt.

      Mutta juu, suosittelen pitkävartista lumenpudotinta, sillä pärjää hyvin yks kerroksisessa talossa. Maksavat muutamia kymppejä ja niitä myydään missä rautakaupassa tahansa. Vaikka ei ihan harjalle yltäiskään, helpolla saa lumia ainakin paljon vähemmäksi. Ainoohan siinä on, pitää varoa, että ei jää ite lumien alle.

      Peltikatto on liukas kyllä. Enkä muutenkaan suosittele kenellekkään katoilla kiipeilemistä. Jos et saa höynäytettyä ketään tekeen pudotusta, osta kattokola.

      Tosta lumien pudottelusta sais muuten joku nuori hyvän sivupisneksen, kun kaupustelis hommiaan ok-asujille. Tai vaikka nokikolarit vois palkata jengiä tekeen sitä.

      Yleensä tarpeetonta hommaa, lumilla tapana sulaa, mieti sitä ekana.

      =DW=

    • Anonyymi

      Tasakattoisessa rivarissa asuessa , piti lumisena talvena pari kertaa kolata lumia.
      Tarkkana lumia työnnellessä, ettei vahingoita huopakatetta.
      Nyt tyydyn seurailemaan lumenpudottajien työtä.

    • Anonyymi

      Tahtoa sinulla on ja uskallusta hyvä niin.Ole kuitenkin varovainen. Itselläni ei talo katolle olisi asiaa.alkaa huimata korkeuksissa.Asun ihan vuokralla kerostalossa,joten lumitöitä ei ole. Mutta olisi hyvä kuntoa kohotava laji ja hauiskasvaisi. Nyt on ruipelot käsivarret kun eläkeellä ja käsiä ei käytä,Lihakset kadoneet ja niiden tilalla iho laskokset.vanha nainen Itä-Helsinki 69v. sempiä sinne lumitöihin .

    • Anonyymi

      Kevättalvella kait lasaretit on pullolansa näitä katoilta tippuneita ukkeleita. Pientä maltia.

    • Anonyymi

      Kerran eräs vanhempi mies kiipesi mökin katolta pudottamaan lumia. Putosikin itse sieltä ja kävi huonosti hänelle. Makasi monia vuosia lähes vihanneksena sairaalassa.

      Enpä suosittele!

    • Anonyymi

      Yksikään katto Suomessa ei ole ikinä romahtanut lumen painosta.

    • Anonyymi

      Viimeksi vuonna 2004, sitten muutin kerrostalokolhoosiin.
      Kun heitin katolta kaksi-kolme lapiollista lunta, niin oli pakko levätä pumpun hakatessa haljetakseen. Sitten taas ne 2-3 lapiollista...
      Tuli kai vanhuus. Jo kuusikymppisenä!
      Ei maha mittään. Häpeä on tunnustaa, mutta niin siinä vain kävi.
      Nyt jo toista vuotta nuoremmat kävelee kadulla ohi. Ja ajavat polkupyörillä ohi...
      Taidankin tässä lähteä päiväkävelylle. Kirjaston lehtisaliin 3 km päähän.

    • Anonyymi

      Tais lumet sullaa, ennku ukko ehti mötkähtää lumipenkaan, toivottavasti. Aina se on hyvä suunnitella näitä projekteja. Lumenluonti katolta on syytä siirtää ensi talveen. On aikaa fundeerata miten sen parhaiten teksi. Ja toivoa, että suojakeli aina välillä sulattaa pahimmat kinokset pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      136
      2329
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      2034
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1926
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1595
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      97
      1583
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      318
      1276
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      99
      1260
    8. 330
      1155
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      919
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      60
      880
    Aihe