Käsijarrun merkkivalo palaa jatkuvasti

Anonyymi

Huomasin tänään ajaessani, että vm.02 Almerassani käsijarrun merkkivalo kojetaulussa palaa jatkuvasti ja mielestäni ei ole sitä tehnyt ennen.
Ensin paloi himmeästi, mutta ajon loppuvaiheessa kirkkaammin jo. Kirkastuu kyllä vielä entisestään, kun käsijarrun laittaa päälle.
Ajattelin vain, että mistä mahtaisi johtua?
Jarrutuksessa ei mielestäni ole mitään erilaista eikä outoa entiseen verraten(tietty loskakelillä on vähän vaikeampi huomatakaan eroa, jos sitä olisikin) ja auto rullaa hyvin kyllä, eli en usko että siellä käsijarru olisi jumissakaan...
Takajarrupalat ovat keväällä vaihdettu huhti-toukokuun vaihteessa ja sen jälkeen on tullut ajettua 12000km, eli niiden nyt ei ainakaan pitäisi olla lopussa.
Erään kerran yön jäljiltä jarrut olivat kyllä jumissa, kun aamulla piti lähteä ajamaan, edellispäivänä oli ollut loskakeli ja yöllä pakkanen oli kiristynyt tuntuvasti. Käsijarru ei tuolloin ollut kyllä ollut päällä ja jarrut aukesivat kyllä aikas helpolla. Tai no, saattoihan alusta muuten olla jäätynyt, mutta vaikutti kyllä, että jarrut olivat jäässä.
Kulutus nyt on kyllä vaihdellut aikas lailla, että sekin tietysti voisi olla merkki jostain, 2 viimeisintä tankkausta meni niin, että eka tankkauksella laskin keskikulutukseksi 6,2l/100km(suurin osa tuosa oli kyllä maaniteajoa) ja toisella kerralla keskikulutus olikin jo reilu 9l/100km(kaupunkiajoa enempi).
Kesällä kulutus pyöri 6,5l/100km tietämillä, välillä kävi korkeammalla, varsinkin jos ajoi enemmän kaupungissa ja piti vielä ilmastointia päällä.
Mutta tosiaan, mistä tuon merkkivalon palaminen voisi johtua?
Olisiko joku kontaktivika piuhoissa, tai jos anturi on vain yksinkertaisesti paskainen ja sen vuoksi pitää valoa päällä, vaikka käsijarru ei olekaan käytössä..?
Jarrunesteiden määrä ja kuntokin voi kuulemma vaikuttaa tuohon, mutta en tiedä sitten..
Mulla nyt ei ole itsellä oikein paikkaa eikä mahdollisuutta alkaa tutkimaan, että mistä johtuu. Olisiko jollakin henkilöllä käsitystä/tietoa, mistä voisi johtua?

7

2355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun Toyotassa syttyi käsijarrun merkkivalo aina kun lähti liikkeelle,

      jarrunestettä lisää, ja ei palanut enää !

      • Anonyymi

        No joo, tuo oli tosiaan yksi vaihtoehto, mitä monessa ketjussa sanottiin.
        Yhdessä vaiheessa tosin oli selkainen metka juttu, minkä unohdin mainita aloituksessa.
        Nopeusmittarin valot himmenivät ja olivat pitkään himmeällä niin ettei pimeällä nopeutta nähnyt pimeällä mittarista.
        Tietty ajattelin että polttimot on menossa sököksi, mutta nyt valot onkin palautuneet.
        Että tuosta kävi mielessä sekjn, että olisi joku mittariston ongelma.
        Mutta tosiaan sen verran moni on sanonut tuosta, että jarrunesteet on huonot/vähissä, että kannattaa varmaan nyt ainakin aloittaa niiden lisäyksestä/vaihdolla.


      • Anonyymi

        Höpö höpö. Jarrunesteen määrällä ei ole mitään merkitystä käsijarrun toimintaan tai merkkivalon palamiseen.
        Käsijarru on mekaaninen vaijerilla toimiva. Käsijarrun voi itse korjata ja säätää, jos ei ole nykyauto. Nykyautoihin ei voi itse ottaa ilmaa renkaisiin tai täyttää pissapoikaa. Tankkaaminenkin olisi suotavaa jättää asiantuntijan tehtäväksi. Ai miksi näin? Siksi, että kyseessä on nykyauto!


    • Anonyymi

      Käsijarrun merkkivalo palaa sen vuoksi, että käsijarruvivun alapuolella oleva kytkin on rikki. Ei ole kallis korjata.

      Itseäni ihmetyttää , miksi monasti näkemissäni Almeroissa on valtava pakoputken pää. Katselin tuossa erästä Jaguaria V12 koneella ja molemmat pakoputket olivat selvästi ohuempia, vaikka kone on 6- litrainen. Jossakin 12- litraisessa Scaniassakin saattaa olla pienempihalkaisijainen pakoputken pää kuin 1,5 l Almerassa. Olisiko kuitenkin niin, että näkemäni Almerat ovat olleet amisviiksien autoja?

      • Anonyymi

        Jarrunestesäiliössä oli kuulemma koho rikki, kun käytin ad-korjaamolla jarrunesteen vaihdossa.
        Ja sen vuoksi kuulemma poltti tuota käsijarrun merkkivaloakin. Tai siis piti päällä.


    • Anonyymi

      Vaihda Toyotaan jo vihdoin viimein, tuollainen röttelö.

      • Anonyymi

        Toyota on ihan hyvä, ainakin ne vanhemmat Tojot. Mutta enpä taida, kuitenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P. taas nuori urheilija - menehtyi 37-vuotiaana.

      Petri Koivisto vartioi Oulun Kärppien ja Espoon Bluesin maalia. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010252054.html
      Maailman menoa
      79
      2467
    2. Luovuttaisit jo

      Tekee pahaa katsoa näitä keskusteluja, joissa kaipaat minua niin paljon. En ole susta kiinnostunut, joten voisitko lopet
      Ikävä
      183
      1936
    3. Aamun ajatuksia

      Meillä oli vahva yhteys. Sitä ei voi selittää, sen vain tunsi. Olen ikävöinyt sinua siitä asti, kun tiemme tavallaan erk
      Ikävä
      111
      1632
    4. Nainen, tässä on jotain todella kummaa

      Meidän tapauksessa lähes kaikki on niin hullua, äärimmäisen mahdotonta ja outoa. Ei mitään edellytyksiä lähteä käyntiin,
      Ikävä
      58
      856
    5. Pahoinpitely

      Kukas tämä rohkea urho on, joka uskalsi käydä avuttoman naisen kimppuun.Jätti lattialle, kahdeksi päiväksi, hakattuaan j
      Jämsä
      29
      823
    6. Etädiagnoosi kaivatulleni

      Minkä etädiagnoosin antaisitte kaivatulleni, joka paljasti itsestään minulle erittäin henkilökohtiaisia asioita, mikä hä
      Ikävä
      59
      812
    7. Mitä muuttaisit kaivatussasi?

      Rehellisiä vastauksia kiitos.
      Ikävä
      57
      721
    8. Lottovoitto???

      Kuka täällä voitti 9 milliä?
      Sysmä
      18
      704
    9. Naiselle mielessäni hyvää yötä...

      sinne missä aina nähdään. Olet arkeni piristys ja voima, enkä uskalla muusta kuin haaveilla. Uskon, että en ole sinulle
      Tunteet
      33
      700
    10. Huomenta mussukat

      Hyvää maanantaita ja viikonalkua. Mitä on sydämellä? ☕🐺
      Ikävä
      147
      634
    Aihe