koulu ja yhteishaku ahdistaa

Anonyymi

Hei. Mua stressaa ja ahdistaa tosi paljon, eikä mulla oo ketään kelle puhua asiasta, joten kirjotan nyt tänne toiveikkaana et joku näkis ja osais antaa minkäänlaista neuvoo. Ja ihan sama vaikkei osaiskaan, kerron silti.

Oon yhdeksännellä luokalla, ja yhteishaut alkaa parin viikon päästä. Mulla on ollu pitkään selvä suunnitelma siitä mihin lukioon haluan, ja keskiarvo on aina ennen sinne riittäny, joten en oo oikein huolinu asiasta. Ala-asteella se oli n. 8,8 aina, ja ylä-asteelle mennessä tippu 8,5:een, joka silti oli riittävän hyvä, sillä kyseisen lukion keskiarvoraja on ollut aina 8.2-8.3 luokkaa.

Tän takia en 7-ja 8.luokilla ollut kovin huolestunu mun keskiarvosta tai kokeisiin lukemisesta, ja aattelin että ei sillä niin paljon väliä kun ysillä ehtii vielä nostaa. En siis koskaan pahasti ole opintoja laiminlyönyt, mutta en kyllä extra vaivaakaan nähnyt niiden eteen.

Seurauksena muutamat numerot laskivat, ja nyt mun lukuaineiden keskiarvoraja on tasan 8.25.
Lukion, johon haluan, keskiarvoraja on 8.25.
Mä oon kusessa.
Miks mä oon kusessa?
Koska yhteishaun stressin ja kevään suorituspaineiden takia mun mielenterveys on lähteny meneen alaspäin hyvinkin vauhdikkaassa syöksykierteessä, ja en tiiä mitä mä teen. Tutut joille puhun haluu samaan lukioon kun mä, ja niillä kaikilla on parempi ka kun mulla, eli jos paljon ihmisii yli 8,5 ka:lla hakee sinne, en pääse. paikoja n. 144 ja on paikkakunnan suosituin lukio. En haluu mun 2. valintaan, ihan perseestä koko paikka ja motivaatio opiskella olis 0 jos sinne joutuisin. Alkuvuodesta yritin opiskella tosi paljon ja extraa, mutta nyt musta tuntuu että se on vaan johtanu alkuperästäki huonompaan tilanteeseen -->

Oon aina ollu aika huono matikassa, mutta viime kokeessa en osannu vastata yhteenkään kysymykseen, ja sain nelosen. Oon aina ollu tosi hyvä englannissa ja saanu kaikista kokeista helppoja kymppejä, mutta nyt sain sanakokeesta 9 ? Opettaja on jo hetken uhkaillu laskee mun numeron 9:sään, koska en jaksa viitata joka tunnilla joka kysymykseen. Ja vaikka oon kuitenkin käsi pystyssä ehkä 95% ajasta (en ees liiottele), niin ei se sitten näköjään riitä koska "10 oppilas viittaa aina". HAISTA VITTU, MÄKIN OON VAAN IHMINEN. Englanti on se yks asia missä oon aina ollu tosi hyvä, enkä kestä jos se laskis, koska sit tuntuis etten olis enää hyvä missään.

Kaikki mun numerot on lähteny meneen huonommaks, ja joka aamu kun avaan silmäni mietin et ei helvetti taas, en jaksa. Oon niin väsyny henkisesti että fyysisesti etten jaksa tehä mitään, joudun istuun alas aina kun tulee tilaisuus, ja tuntuu et pienimmästäkin vastoinkäymisestä alakaa itkettään. Tanssitreeneissä opettaja ihmettelee ja vittuilee kun en yhtäkkiä pysykkään pystyssä piruettisarjoissa, ja siinä pitää sit kaikkien eessä ruveta itku kurkussa selittään että kun vaan "väsyttää tosi paljon". Sama homma joka kerralla ja nyt se opettaja on ruvennu ottaan mua eturivistäki pois. Koulussa mulla ei oo kavereita ja treeneissä ainoot "kaverit" vittuilee siitä että kädet on chasséssa väärin päin ja jalat aina koukussa ojennuksii tehdessä. Anteeks kauheesti heille, ei oo tarkotus mutta kun en vaan meinna pysyy hereillä hyppiessäni siellä monta tuntia ilta yheksältä.

Musta tuntuu etten pysty ees kuvaileen mille musta tuntuu tai muistaan kaikkee mitä on tapahtunu, mut sen tiiän, että mun olo on kamala. Yritin nostaa ka:tani et pääsisin hyvään lukioon, ja prosessissa monta numeroo laski. En jaksais tehä mitään, opiskella, käydä harrastuksissa, puhua muille, tai vaan olla olemassa. Musta tuntuu PASKALTA, ja haluun et se loppuis. Mulla ei oo ketään kelle puhua tai kuka auttais, ja tauonkaan ottaminen mistään ei käy nyt kun on jo kevät. En jaksa enää. Kuraattori ja psykologi kokeiltu vuosi sitten, ei auttanu yhtään mitään.

Kiitos kun sain valittaa.

2

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tsemppiä!

      En tiedä onko näistä neuvoista mitään hyötyä, mutta mulla toimii:
      - Kun ite olin ysillä ja stressasin arvosanoista, niin ainoa aine, jossa arvosanat nousi oli yhteiskuntaoppi. Se oli ollu syksyllä 7 ja keväällä löin hanskat tiskiin. Jotenkin ihmeellisesti se alkoikin kiinnostaan mua, kun en enää yrittäny päntätä sitä. Mun numero nousi keväällä 9:iin. Eli kokeile vaikka yks viikko ottaa täysin rennosti (et tee läksyjä, et tee muistiinpanoja, ainut mitä teet on tunnilla kuunteleminen).
      - Rukoileminen auttaa mua aina. Suosittelen.
      - Tää voi kuulostaa tosi tyhmältä, mutta googleta kaikki lähikaupunkien lukiot. Ite löysin opiskelupaikkani just sillei.
      - Ja tää on tärkein heti rukoilemisen jälkeen: kaikkialla voi saada kavereita ja kaikkialta pääsee ylioppilaaks.

      Sanoit, että matikka on vaikeeta. En tiedä onko näistäkään apua, mutta:
      - Opettele jokaisen matikankappaleen helpoin asia ulkoa. Sen jälkeen väännät puolet kokeesta sen avulla. Esim. jos osaa pythagoraan lauseen ja on opetellu löytään suorakulmaisia kolmioita vähän kaikesta, pääsee geometriasta läpi arvosanalla 5 tai 6.
      - Toinen juttu on, että älä keskity siihen mitä et osaa, vaan siihen mitä osaat. Niinkun jos mä en tajua neliöjuurilaskuja, niin keskityn eka miettiin mikä on neliöjuuri.
      - Kolmanneks, kysele tunnilla. Opet ei yleensä muista kovin hyvin kuka viittasi, koska ei tiennyt ja kuka koska tiesi. Ite sain filsasta 10 vaan koska kysyin joka oppitunnilla "miksi" ja "tarkoittaako tuo, että..."

      Ja mun paras stressinvälttövinkki:
      Mieti joku supertärkeä asia elämässä. Että jos sen saavutat, niin oot tyytyväinen. Ja sitten mietit onko koululla sen kannalta mitään väliä.
      Esim. "mun tavote elämässä on päästä naimisiin ja saada lapsia. Mä en tarvi tossa mihinkään matikkaa" tai "mun tavoite elämässä on pysyä kristittynä. Mun arvosanoilla ei ole sen kannalta mitään väliä"

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! Joskus jo pekkä kirjoittaminen selkeyttää ajatuksia.

      Laitan tähän tiedoksesi pari paikkaa, joissa voit halutessasi jutella ajatuksistasi.

      https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat nuorille on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      Myös Tukinetissä on monenlaisia palveluita, joita voit halutessasi käyttää. Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Päivittäin on useita ryhmächattejä ja tukisuhdepalvelut sekä ryhmäkeskustelut ovat avoinna aina.

      Tukinetin kaikki palvelut saa maksutta käyttöönsä, kun on anonyymisti rekisteröitynyt ja kirjautunut sivuille. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe