Ilmastonmuutoksen kotitesti

Anonyymi

Hei APH,
ja miksei kaikki muutkin ilmasto- ja tiederajoitteiset! Näin kotitestien kulta-aikana tässäpä teille pari simppeliä kotitestiä, joita kai koululaisetkin tekevät oppitunneilla. Jos onnistuu heiltä, niin ei pitäisi olla teillekään ylivoimaista.

1. Etsi kaksi samanlaista korkillista lasipulloa.
- Sulje toinen pullo, niin että sen sisälle jää tavallista ilmaa (lähinnä siis typpeä (N2) ja happea (O2)).
- Täytä toinen pullo hiilidioksidilla (CO2) ja sulje senkin korkki (APH varmasti suvereenina kaasuasiantuntijana tietää kotikonstit hiilidioksidin tekoon vaikkei omaisi limsakonettakaan).
- Lämmitä molempia pulloja tasaisesti yhtä paljon lämpölampulla tms.
- Mittaa esim. infrapunalämpömittarilla kumpi pullo lämpiää enemmän.

2. Tämä testi on tarvikkeiltaan ehkä vähän vaativampi.
- Aseta umpinaisen lasiputken (tai vastaavan läpinäkyvän umpion) toisen päädyn eteen palava kynttilä ja toiseen päätyyn infrapunakamera, niin että kynttilän liekki näkyy kuvassa.
- Johda säiliön sisään hiilidioksidia, kunnes liekki katoaa kameran kuvasta.

Mitä tapahtui?
Mitä testit kertovat?
Keskustelkaa ryhmässä!

31

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Antoisia keskusteluhetkiä sinulle.

    • Anonyymi

      En ole APH, mitta heitän tuosta lonkalta 1 osaan, että kaasuseos N2/O2 /79/21 (ilma) sisältää 3.8 % enemmän energiaa, kuin samanlämpöinen CO2. ? ?

      • Anonyymi

        Vaikuttaa kehnolta arvaukselta, mutta katsotaan mitä asiantuntijat sanovat.


      • Anonyymi

        Minä (idioottien APH:ksi haukkuma) olen kanssasi aivan samaa mieltä. Jos ne lasipullot kestäisivät lämmittämisen tuottaman paineen juuri tuo ero siinä tulisi.

        Koe olisi helpompi tehdä viemällä ne pullot pariksi minuutiksi kuumaan saunaan, ja turvallisempaa olisi käyttää muovipulloja. Kokemukseni mukaan kaasut laajenee saunassa melkoisen paljon.

        Toiseen alarmistipöljäilyyn vastaan, että kokeileppa ensin, itse ja kerro sitten lopputulos. Minä nimittäin olen kaikki kokeeni tehnyt ensin itse, ja kertonut sitten lopputuloksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä (idioottien APH:ksi haukkuma) olen kanssasi aivan samaa mieltä. Jos ne lasipullot kestäisivät lämmittämisen tuottaman paineen juuri tuo ero siinä tulisi.

        Koe olisi helpompi tehdä viemällä ne pullot pariksi minuutiksi kuumaan saunaan, ja turvallisempaa olisi käyttää muovipulloja. Kokemukseni mukaan kaasut laajenee saunassa melkoisen paljon.

        Toiseen alarmistipöljäilyyn vastaan, että kokeileppa ensin, itse ja kerro sitten lopputulos. Minä nimittäin olen kaikki kokeeni tehnyt ensin itse, ja kertonut sitten lopputuloksen.

        Voisitko tarkentaa mielipiteesi perusteita.

        Tuo väite tarkoittaisi sitä, että CO2 lämpenisi enemmän, ja kasvihuoneilmiö olisi näin oikeutettu väite ?

        Niinkö, ja miksi juuri 3,8 % ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä (idioottien APH:ksi haukkuma) olen kanssasi aivan samaa mieltä. Jos ne lasipullot kestäisivät lämmittämisen tuottaman paineen juuri tuo ero siinä tulisi.

        Koe olisi helpompi tehdä viemällä ne pullot pariksi minuutiksi kuumaan saunaan, ja turvallisempaa olisi käyttää muovipulloja. Kokemukseni mukaan kaasut laajenee saunassa melkoisen paljon.

        Toiseen alarmistipöljäilyyn vastaan, että kokeileppa ensin, itse ja kerro sitten lopputulos. Minä nimittäin olen kaikki kokeeni tehnyt ensin itse, ja kertonut sitten lopputuloksen.

        Tämä se on oikeaa fysiikkaa ja ilmastotiedettä.

        Joku kakara heittää hihastaan jonkun prosenttiluvun, ja toinen kakara, joka ei myöskään tiedä asiasta mitään, kertoo asian olevan juuri näin.

        Kovaa on meno huh huh ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko tarkentaa mielipiteesi perusteita.

        Tuo väite tarkoittaisi sitä, että CO2 lämpenisi enemmän, ja kasvihuoneilmiö olisi näin oikeutettu väite ?

        Niinkö, ja miksi juuri 3,8 % ?

        Kyllä sen CO2:n lämpötila olisi tuossa tapauksessa aivan täsmälleen sama kuin ilmankin. Siinä energiamäärässä, joka lämpötilan on nostanut esim 60 astetta, on kuitenkin tuo 3,8 % ero. Onko tämä liian vaikea ymmärtää.

        Energiamäärä mitataan jouleina ja kilojouleina. Jokaisella aineella on yksilöllinen kyky absorboida noita jouleja itseensä. Kun aine absorboi tietyn määrän energiaa, sen lämpötila nousee yhden asteen.

        Kun se on absorboinut sata kertaa enemmän energiaa, sen lämpötila nousee 100 astetta. Nämä arvot, kuinka paljon mikäkin aine absorboi, jotta lämpötila nousisisi yhden asteen on mitattu laboratoriossa jo kauan sitten.

        Tuo kaveri, jolle vastasin, ilmiselvästi tiesi tuon asian, vaikka ilmastoapostoleilla persidenttiä ja EU komissiota myöten ei ole siitä hajuakaan. Se kun on ammatillista tietoa.

        On hälyyttävää, että meidän asioista päättää ihmiset, joiden tietotaso fysiikasta on 1800 luvun tasolla tai vielä sitäkin huonompi. Sitä totaalista tietämättömyyttä vastaan minä olen nyt "sotinut" pian 5 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen CO2:n lämpötila olisi tuossa tapauksessa aivan täsmälleen sama kuin ilmankin. Siinä energiamäärässä, joka lämpötilan on nostanut esim 60 astetta, on kuitenkin tuo 3,8 % ero. Onko tämä liian vaikea ymmärtää.

        Energiamäärä mitataan jouleina ja kilojouleina. Jokaisella aineella on yksilöllinen kyky absorboida noita jouleja itseensä. Kun aine absorboi tietyn määrän energiaa, sen lämpötila nousee yhden asteen.

        Kun se on absorboinut sata kertaa enemmän energiaa, sen lämpötila nousee 100 astetta. Nämä arvot, kuinka paljon mikäkin aine absorboi, jotta lämpötila nousisisi yhden asteen on mitattu laboratoriossa jo kauan sitten.

        Tuo kaveri, jolle vastasin, ilmiselvästi tiesi tuon asian, vaikka ilmastoapostoleilla persidenttiä ja EU komissiota myöten ei ole siitä hajuakaan. Se kun on ammatillista tietoa.

        On hälyyttävää, että meidän asioista päättää ihmiset, joiden tietotaso fysiikasta on 1800 luvun tasolla tai vielä sitäkin huonompi. Sitä totaalista tietämättömyyttä vastaan minä olen nyt "sotinut" pian 5 vuotta.

        Mitä helvetin houretta tuo nyt oli ?

        Yksinkertainen kysymys mielipiteestäsi, kumpi lämpenee enemmän, miksi, ja mistä tuo 3.8 % on kotoisin.
        Tähän ei liity vähääkään se millä suureella energia ilmoitetaan, vai vastailetko sinä kiemurtelemalla asioihin, joita et ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen CO2:n lämpötila olisi tuossa tapauksessa aivan täsmälleen sama kuin ilmankin. Siinä energiamäärässä, joka lämpötilan on nostanut esim 60 astetta, on kuitenkin tuo 3,8 % ero. Onko tämä liian vaikea ymmärtää.

        Energiamäärä mitataan jouleina ja kilojouleina. Jokaisella aineella on yksilöllinen kyky absorboida noita jouleja itseensä. Kun aine absorboi tietyn määrän energiaa, sen lämpötila nousee yhden asteen.

        Kun se on absorboinut sata kertaa enemmän energiaa, sen lämpötila nousee 100 astetta. Nämä arvot, kuinka paljon mikäkin aine absorboi, jotta lämpötila nousisisi yhden asteen on mitattu laboratoriossa jo kauan sitten.

        Tuo kaveri, jolle vastasin, ilmiselvästi tiesi tuon asian, vaikka ilmastoapostoleilla persidenttiä ja EU komissiota myöten ei ole siitä hajuakaan. Se kun on ammatillista tietoa.

        On hälyyttävää, että meidän asioista päättää ihmiset, joiden tietotaso fysiikasta on 1800 luvun tasolla tai vielä sitäkin huonompi. Sitä totaalista tietämättömyyttä vastaan minä olen nyt "sotinut" pian 5 vuotta.

        Niin, vuosia on mennyt, ja yhtä väärässä olet edelleen.

        Tilanyhtälön mukainen moolinen muutos noudattaa kaavaa T=PV/C.
        Tuossa P*V on kaasun sisältämä energia, ja jos kummallekin kaasulle energian muutos on sama, niiden lämpötilaero riippuu kaasuvakio C suuruudesta, muuttuipa kaasun energia vakio paineessa tai vakio tilavuudessa.


        HUOM !
        Moolisen C .n laatu on muotoa Nm*K⁻1, ja se EI OLE SAMA kuin OMINAISLÄMPÖKAPASITEETTI .


    • Anonyymi

      Minä tein kerran ilmastonmuutostestin.
      Tyhjensin pihalla hiilidioksidisammuttimen ja totesin että ilmaston lämpötila ei muuttunut mitattavissa määärin.

      • Anonyymi

        Jos olisi ollut riittävästi mielikuvitusta niin varmaan lisääntyneen hiilidioksidin vaikutuksenkin olisi voinut arvata tai ennustaa.


    • Anonyymi

      Lapset, lapset! Ihan hyvää keskustelua, mutta tehkää ensin ne testit, älkää arvailko tuloksia!

    • Anonyymi

      APH:n teesi on kuulunut, että kaikki kaasut lämpenevät aivan samalla tavalla. Miksi siis testin pullo jossa on hiilidioksidia lämpenee selvästi enemmän kuin pullo jossa on tavallista hengitysilmaa?

      • Anonyymi

        Aph siirtyi kai availemaan uusia ketjuja kun meni liian vaikeaksi.


    • Jos pulloissa on korkit kiinni, hiilidioksidipullo lämpenee enemmän. Jos korkit avataan, molemmissa pulloissa on sama lämpötila. Tämä johtuu kaasujen painosta. Hiilidioksidi on raskaanpi kaasu, joka lämmetessään synnyttää suljettuun tilaan korkeamman paineen.

      • Anonyymi

        Totta kai korkit avattuna lämpötila on sama, niissähän on silloin samaa ilmaa!?

        Selitäpä myös tuo 2. testi.


      • Anonyymi

        Suljetussa tilassa kaasun lämpötilan noustessa myös paine nousee. Mitä korkeampi lämpötila sitä korkeampi paine. Kyse oli siitä kumpi kaasu sitoo lämpöä paremmin, ja taisit tuossa myöntää että hiilidioksidi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suljetussa tilassa kaasun lämpötilan noustessa myös paine nousee. Mitä korkeampi lämpötila sitä korkeampi paine. Kyse oli siitä kumpi kaasu sitoo lämpöä paremmin, ja taisit tuossa myöntää että hiilidioksidi.

        Totta kai hiilidioksidi sitoo lämpöä, eihän tuota kukaan koskaan ole kieltänytkään. Kyse on siitä, että kotikonstein pullojen lämpötilaeroa on mahdoton havaita, jos koe tehdään oikein. Kiinteän korkin sijasta pullot on siis suljettava löysällä ilmapallon kuorella, jonne kaasu voi laajeta ilman, että paine pullon sisällä nousee.


      • Anonyymi
        Veenvetäjä kirjoitti:

        Totta kai hiilidioksidi sitoo lämpöä, eihän tuota kukaan koskaan ole kieltänytkään. Kyse on siitä, että kotikonstein pullojen lämpötilaeroa on mahdoton havaita, jos koe tehdään oikein. Kiinteän korkin sijasta pullot on siis suljettava löysällä ilmapallon kuorella, jonne kaasu voi laajeta ilman, että paine pullon sisällä nousee.

        Olipa taas selitys. Miksi paine ei saisi nousta? Kyllä lämpötilaeron näkee kotikonstein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas selitys. Miksi paine ei saisi nousta? Kyllä lämpötilaeron näkee kotikonstein.

        Jos puristat kaasua kokoon, nousee sen lämpötila ilman erillistä lämmitystäkin eikä tuohon tarvita edes lämpömittaria. Jos joskus olet pumpannut ilmaa pöyrän kumiin, olet varmaan itsekin huomannut asian pelkällä kämmenellä. Jos sen sijaan teet tuon pullokokeen kuvaamallani tavalla tai jätät korkit hitusen raolleen, et takuulla pysty kaasujen lämpötilaeroa kotikonstein mittaamaan. Kokeile itse äläkä jankuta.


      • Anonyymi
        Veenvetäjä kirjoitti:

        Jos puristat kaasua kokoon, nousee sen lämpötila ilman erillistä lämmitystäkin eikä tuohon tarvita edes lämpömittaria. Jos joskus olet pumpannut ilmaa pöyrän kumiin, olet varmaan itsekin huomannut asian pelkällä kämmenellä. Jos sen sijaan teet tuon pullokokeen kuvaamallani tavalla tai jätät korkit hitusen raolleen, et takuulla pysty kaasujen lämpötilaeroa kotikonstein mittaamaan. Kokeile itse äläkä jankuta.

        Kalorimetriaa on vaikeaa tehdä tarkasti laboratoriossakin. Se oppivat aikanaan myös Fleischmann ja Pons. Kylmäfuusio osoittautui kalorimetrian virheeksi.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

        Alussa esitetyssä kokeessa "2" liekin näkyminen ei loppuisi, kun tilannetta katsottaisiin lämpökameralla. Liekki himmenisi taustaansa nähden siksi, että CO2 absorboisi osan pitkäaaltoisesta lämpösäteilystä ja uudelleenlähettäisi sen satunnaisiin suuntiin. Lämpökamera katselee myös CO2 absorptiospetrin ulkopuolella joten se näkisi läpi pääsevän osan säteilystä ongelmitta.

        Näitä kotitestejä on yritetty esittää esimerkiksi lämpösäteilyn epäilijöille vuosien ajan liittyen paljon yksinkertaisempaan asiaan eli kylmemmästä kappaleesta lämpimämpään kappaleeseen tapahtuvaan lämmönsiirtoon (lämmön nettosiirto oli silloinkin lämpimästä kylmään). Vaikka kokeet olivat tehtävissä avaamalla lähimmän arkkupakastimen ovi ei niitä siltikään haluttu tehdä. Syynä se, että koetulos olisi kumonnut kokeen tekijän väärän kuvitelman asiasta ja osoittanut tietyn väitteen paikkansapitämättömäksi.


      • Anonyymi
        Veenvetäjä kirjoitti:

        Jos puristat kaasua kokoon, nousee sen lämpötila ilman erillistä lämmitystäkin eikä tuohon tarvita edes lämpömittaria. Jos joskus olet pumpannut ilmaa pöyrän kumiin, olet varmaan itsekin huomannut asian pelkällä kämmenellä. Jos sen sijaan teet tuon pullokokeen kuvaamallani tavalla tai jätät korkit hitusen raolleen, et takuulla pysty kaasujen lämpötilaeroa kotikonstein mittaamaan. Kokeile itse äläkä jankuta.

        Tämä ei ole fysiikkapalsta, mutta kapea vihje perusteista näyttää olevan tarpeen.

        Kaikki kaasut noudattavat tilanyhtälöä n*c*T = P*V.
        Vakio C vaihtele hyvin vähän eri kaasujen välillä ja kun lämpötilaa muutetaan, niin joko paine tai tilavuus, tai molemmat muuttuvat niin että energia ( P*V) vastaa lämpötilan muutosta.

        Kaasun energiasisältöä voidaan kasvattaa myös mekaanisesti, eli tilavuutta muuttamalla, jolloin sekä paine että lämpötila muuttuvat.
        Koska paine ja lämpötila ovat toisiinsa vaikuttavia, niin tässä tapauksessa ne molemmat muuttuvat eksponentiaalisesti suhteessa tilavuuden muutokseen, ja kaasut, joiden molekyylissä olevien atomien määrä on pienempi, reagoivat muutokseen enemmän, ts. eksponentti on esim. vety 1,66, ilma 1,4 jne.

        Kaasun massalla, eli molekyylipainolla ei ole merkitystä, vaan lämpö on molekyylien liikkeen lisäksi myös molekyylien sisältämien atomien liikettä.
        ----

        Oikaistaan vielä palstan muuan "fyysikon" sitkeä väärinkäsitys.
        Ominaislämpökapasiteetti vakiopaineessa (Cp) tarkoittaa lämmön ja tilavuuden lisäykseen tarvittavaa energiaa, vakiotilavuudessa (Cv) lämmön ja paineen.
        Ominaislämpökapasiteetit kertovat siis tarvittavan kokonaisenergiamäärän, eivät suinkaan kaasun sisältämän energian muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalorimetriaa on vaikeaa tehdä tarkasti laboratoriossakin. Se oppivat aikanaan myös Fleischmann ja Pons. Kylmäfuusio osoittautui kalorimetrian virheeksi.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

        Alussa esitetyssä kokeessa "2" liekin näkyminen ei loppuisi, kun tilannetta katsottaisiin lämpökameralla. Liekki himmenisi taustaansa nähden siksi, että CO2 absorboisi osan pitkäaaltoisesta lämpösäteilystä ja uudelleenlähettäisi sen satunnaisiin suuntiin. Lämpökamera katselee myös CO2 absorptiospetrin ulkopuolella joten se näkisi läpi pääsevän osan säteilystä ongelmitta.

        Näitä kotitestejä on yritetty esittää esimerkiksi lämpösäteilyn epäilijöille vuosien ajan liittyen paljon yksinkertaisempaan asiaan eli kylmemmästä kappaleesta lämpimämpään kappaleeseen tapahtuvaan lämmönsiirtoon (lämmön nettosiirto oli silloinkin lämpimästä kylmään). Vaikka kokeet olivat tehtävissä avaamalla lähimmän arkkupakastimen ovi ei niitä siltikään haluttu tehdä. Syynä se, että koetulos olisi kumonnut kokeen tekijän väärän kuvitelman asiasta ja osoittanut tietyn väitteen paikkansapitämättömäksi.

        Tuohon kokeeseen en ole törmännyt, mutta selitys on varsin looginen.

        Myös kommetti 13.02.2022 00:49, on selvää pässinlihaa jokaiselle lukion fysiikan sisäistäneelle, mutta jos joku heti kättelyssä kieltää kaasujen tilayhtälön, niin millä sellaista mistään kykenee vakuuttamaan?

        Tällä palstalla on muutama, jotka tuntevat jotenkin ilmastonmuutoksen perusteet ja joilla on edes säälliset tiedot fysiikasta. Heille näitä ei edes tarvitse selittää (paitsi ehkä tuo kynttiläkoe). Sitten on pari aikoja sitten reestä pudonnutta, joille selittäminen on ajahukkaa. Palstalla ei taida enää olla muuta kuin ääripäät jäljellä; ne joille asia on selvä ja ne jotka eivät enää kykene sitä omaksumaan.

        Kiitos kuitenkin kommenteistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole fysiikkapalsta, mutta kapea vihje perusteista näyttää olevan tarpeen.

        Kaikki kaasut noudattavat tilanyhtälöä n*c*T = P*V.
        Vakio C vaihtele hyvin vähän eri kaasujen välillä ja kun lämpötilaa muutetaan, niin joko paine tai tilavuus, tai molemmat muuttuvat niin että energia ( P*V) vastaa lämpötilan muutosta.

        Kaasun energiasisältöä voidaan kasvattaa myös mekaanisesti, eli tilavuutta muuttamalla, jolloin sekä paine että lämpötila muuttuvat.
        Koska paine ja lämpötila ovat toisiinsa vaikuttavia, niin tässä tapauksessa ne molemmat muuttuvat eksponentiaalisesti suhteessa tilavuuden muutokseen, ja kaasut, joiden molekyylissä olevien atomien määrä on pienempi, reagoivat muutokseen enemmän, ts. eksponentti on esim. vety 1,66, ilma 1,4 jne.

        Kaasun massalla, eli molekyylipainolla ei ole merkitystä, vaan lämpö on molekyylien liikkeen lisäksi myös molekyylien sisältämien atomien liikettä.
        ----

        Oikaistaan vielä palstan muuan "fyysikon" sitkeä väärinkäsitys.
        Ominaislämpökapasiteetti vakiopaineessa (Cp) tarkoittaa lämmön ja tilavuuden lisäykseen tarvittavaa energiaa, vakiotilavuudessa (Cv) lämmön ja paineen.
        Ominaislämpökapasiteetit kertovat siis tarvittavan kokonaisenergiamäärän, eivät suinkaan kaasun sisältämän energian muutosta.

        Tuo sepustuksesi oli yhtä aikaa järkevä ja järjetön ja ihmettelin, mihin sinä tuolla pyrit kunnes tulin viimeiseen kappaleeseen. Yritit vahoilla opeilla poisselittää ominaislämpökapasiteettia.

        Et taida itse edes ymmärtää, mikä ristiriita viimeisessä kappaleessasi on. Ensin selität ominaislämpökapasiteetin oikein, ja sitten kumoat oman selityksesi. Kyllä se teorioiden päähän pänttääminen voi sekoittaa pään perusteellisesti.

        Pilkotaanpa tuo termi ominaislämpökapasiteetti osiin ominais lämpö kapasiteetti.

        Sana ominais tarkoittaa kullekkin aineelle ominaista luonnon vakiota. Se on siis luonnonlaki.

        Sana lämpö kuvaa energiaa, joka ilmoitetaan jouleina.

        Kapasiteetti taas tarkoittaa, kuinka monta joulea energiaa aine voi vastaanottaa, jotta lämpötila muuttuu yhden asteen.

        Toivottavasti tämä nyt selvitti jotakin. Termi ei siis sisällä lainkaan lämpötilan muutoksesta seuraavaa paineen tai painon muutosta. Se kuvaa ainoastaan sitä, kuinka monta joulea energiaa tarvitaan lämpötilan muutokseen.

        Ominaislämpökapasiteetti mitataan aineen painokiloa kohti. Lasketaan vakiolämpöisen vesialtaan läpi kilo kaasua, ja mitataan kuinka paljon altaan veden lämpötila laskee. Nestemäisenä voidaan mitata, kuinka paljon kaasu painaa.

        Kun tiedetään, kuinka paljon vesi voi sisältää energiaa, lämpötilan muutoksesta voi laskea kuinka paljon energiaa kaasu on absorboinut vedestä sen läpi kulkiessaan.

        Todellisuudessa ominaislämpökapasiteetit on suhteellisia lukuja. Ensin on mitattu, kuinka suuren lämpötilan muutoksen vedessä aiheuttaa paineellisen nesteytetyn ilman läpivirtaus, ja sovittu sen arvoksi 1 kj/kg/ K.

        Sitten siihen on verrattu erillisiä nesteytettyjä kaasuja, kuinka paljon ne muuttaa veden lämppötilaa, kun ne absorboi lämpöä vedestä. Tämä on ainoa luotettava keino mitata, kuinka paljon mikäkin aine absorboi energiaa.

        Tämä on ollut aikanaan perustutkimusta, joka tuli mahdolliseksi vasta sitten, kun kaikkia kaasuja ja ilmaa oli saatavissa nesteytettynä. Se taas meni melko pitkälle 1900 luvulle. Kaasuteollisuus alkoi toimittaa nestemäisiä kaasuja vasta 1930 luvulla.

        Kaikki ennen tätä esitetty tieto kaasuista on ollu pelkkää summittaista teoreettista arvausta. Sen takia en luota siihen. Minä tuotan ainoastaan laboratoriossa mitattuihin tuloksiin, koska niiden suhteen vertaisarviointi on mahdollista ja luotettavaa.

        Täysin luotettavaa tietoa kaasuista on siis ollut vasta 1930 luvulla. Minä olen sen perusteellä kyseenalaistanut kaiken kaasutiedon, mikä on sitä varhaisempaa. Täällä sitten on pontevasti kuviteltu, että minä muka yritän kumota tiedettä.

        Miksi se totuus ei koskiaan mene jakeluun. Minähän olen sanonut, että tiede on kumonnut aiemman tieteen jo kauan ennen kuin minä synnyin. Minä olen vain ymmärtänyt, että tiede on kumonnut tiedettä.

        Ei tässä ole mitään kummallista. Tieteessähän on tapahtunut tätä kaiken aikaa. 1900 luvulla kumottiin todella paljon aiempaa tiedettä, kun tutkimusmenetelmät kehittyivät. Miksi jotku ei tätä tajua millään.

        Minä olen vain huomannut ne ristiriidat vanhan ja uuden tiedon välillä. Koulupojat ei niitä havaitse. Niiden havaitsemiseen tarvitaan käytännön kokemusta, joka koulupojilta puuttuu täysin varsinkin kaupungeissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sepustuksesi oli yhtä aikaa järkevä ja järjetön ja ihmettelin, mihin sinä tuolla pyrit kunnes tulin viimeiseen kappaleeseen. Yritit vahoilla opeilla poisselittää ominaislämpökapasiteettia.

        Et taida itse edes ymmärtää, mikä ristiriita viimeisessä kappaleessasi on. Ensin selität ominaislämpökapasiteetin oikein, ja sitten kumoat oman selityksesi. Kyllä se teorioiden päähän pänttääminen voi sekoittaa pään perusteellisesti.

        Pilkotaanpa tuo termi ominaislämpökapasiteetti osiin ominais lämpö kapasiteetti.

        Sana ominais tarkoittaa kullekkin aineelle ominaista luonnon vakiota. Se on siis luonnonlaki.

        Sana lämpö kuvaa energiaa, joka ilmoitetaan jouleina.

        Kapasiteetti taas tarkoittaa, kuinka monta joulea energiaa aine voi vastaanottaa, jotta lämpötila muuttuu yhden asteen.

        Toivottavasti tämä nyt selvitti jotakin. Termi ei siis sisällä lainkaan lämpötilan muutoksesta seuraavaa paineen tai painon muutosta. Se kuvaa ainoastaan sitä, kuinka monta joulea energiaa tarvitaan lämpötilan muutokseen.

        Ominaislämpökapasiteetti mitataan aineen painokiloa kohti. Lasketaan vakiolämpöisen vesialtaan läpi kilo kaasua, ja mitataan kuinka paljon altaan veden lämpötila laskee. Nestemäisenä voidaan mitata, kuinka paljon kaasu painaa.

        Kun tiedetään, kuinka paljon vesi voi sisältää energiaa, lämpötilan muutoksesta voi laskea kuinka paljon energiaa kaasu on absorboinut vedestä sen läpi kulkiessaan.

        Todellisuudessa ominaislämpökapasiteetit on suhteellisia lukuja. Ensin on mitattu, kuinka suuren lämpötilan muutoksen vedessä aiheuttaa paineellisen nesteytetyn ilman läpivirtaus, ja sovittu sen arvoksi 1 kj/kg/ K.

        Sitten siihen on verrattu erillisiä nesteytettyjä kaasuja, kuinka paljon ne muuttaa veden lämppötilaa, kun ne absorboi lämpöä vedestä. Tämä on ainoa luotettava keino mitata, kuinka paljon mikäkin aine absorboi energiaa.

        Tämä on ollut aikanaan perustutkimusta, joka tuli mahdolliseksi vasta sitten, kun kaikkia kaasuja ja ilmaa oli saatavissa nesteytettynä. Se taas meni melko pitkälle 1900 luvulle. Kaasuteollisuus alkoi toimittaa nestemäisiä kaasuja vasta 1930 luvulla.

        Kaikki ennen tätä esitetty tieto kaasuista on ollu pelkkää summittaista teoreettista arvausta. Sen takia en luota siihen. Minä tuotan ainoastaan laboratoriossa mitattuihin tuloksiin, koska niiden suhteen vertaisarviointi on mahdollista ja luotettavaa.

        Täysin luotettavaa tietoa kaasuista on siis ollut vasta 1930 luvulla. Minä olen sen perusteellä kyseenalaistanut kaiken kaasutiedon, mikä on sitä varhaisempaa. Täällä sitten on pontevasti kuviteltu, että minä muka yritän kumota tiedettä.

        Miksi se totuus ei koskiaan mene jakeluun. Minähän olen sanonut, että tiede on kumonnut aiemman tieteen jo kauan ennen kuin minä synnyin. Minä olen vain ymmärtänyt, että tiede on kumonnut tiedettä.

        Ei tässä ole mitään kummallista. Tieteessähän on tapahtunut tätä kaiken aikaa. 1900 luvulla kumottiin todella paljon aiempaa tiedettä, kun tutkimusmenetelmät kehittyivät. Miksi jotku ei tätä tajua millään.

        Minä olen vain huomannut ne ristiriidat vanhan ja uuden tiedon välillä. Koulupojat ei niitä havaitse. Niiden havaitsemiseen tarvitaan käytännön kokemusta, joka koulupojilta puuttuu täysin varsinkin kaupungeissa.

        Ei voi olla totta ? ?

        Lue nyt vaikka sieltä Wikistä, että ominaislämpökapasiteetti tarkoittaa energiaa, joka tarvitaan aineen lämpötilan kohottamiseen.
        Kiinteille ja nesteille asia on selvä, mutta kaasut reagoivat lämmön muutokseen myös tilamuutoksin, jotka on myös sisällytettävä tarvittavaan energiaan.

        Energia voidaan ilmoittaa millä tahansa käytössä olevalla suureella, ja mittausmenetelmiäkin on useita, joten voit mainiosti tunkea ne Joulet ja vesiastiasi hanuriisi.

        Nyt on jo kohdallani vaikeuksia ymmärtää, kuinka pohjattoman tyhmä kukaan voi olla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sepustuksesi oli yhtä aikaa järkevä ja järjetön ja ihmettelin, mihin sinä tuolla pyrit kunnes tulin viimeiseen kappaleeseen. Yritit vahoilla opeilla poisselittää ominaislämpökapasiteettia.

        Et taida itse edes ymmärtää, mikä ristiriita viimeisessä kappaleessasi on. Ensin selität ominaislämpökapasiteetin oikein, ja sitten kumoat oman selityksesi. Kyllä se teorioiden päähän pänttääminen voi sekoittaa pään perusteellisesti.

        Pilkotaanpa tuo termi ominaislämpökapasiteetti osiin ominais lämpö kapasiteetti.

        Sana ominais tarkoittaa kullekkin aineelle ominaista luonnon vakiota. Se on siis luonnonlaki.

        Sana lämpö kuvaa energiaa, joka ilmoitetaan jouleina.

        Kapasiteetti taas tarkoittaa, kuinka monta joulea energiaa aine voi vastaanottaa, jotta lämpötila muuttuu yhden asteen.

        Toivottavasti tämä nyt selvitti jotakin. Termi ei siis sisällä lainkaan lämpötilan muutoksesta seuraavaa paineen tai painon muutosta. Se kuvaa ainoastaan sitä, kuinka monta joulea energiaa tarvitaan lämpötilan muutokseen.

        Ominaislämpökapasiteetti mitataan aineen painokiloa kohti. Lasketaan vakiolämpöisen vesialtaan läpi kilo kaasua, ja mitataan kuinka paljon altaan veden lämpötila laskee. Nestemäisenä voidaan mitata, kuinka paljon kaasu painaa.

        Kun tiedetään, kuinka paljon vesi voi sisältää energiaa, lämpötilan muutoksesta voi laskea kuinka paljon energiaa kaasu on absorboinut vedestä sen läpi kulkiessaan.

        Todellisuudessa ominaislämpökapasiteetit on suhteellisia lukuja. Ensin on mitattu, kuinka suuren lämpötilan muutoksen vedessä aiheuttaa paineellisen nesteytetyn ilman läpivirtaus, ja sovittu sen arvoksi 1 kj/kg/ K.

        Sitten siihen on verrattu erillisiä nesteytettyjä kaasuja, kuinka paljon ne muuttaa veden lämppötilaa, kun ne absorboi lämpöä vedestä. Tämä on ainoa luotettava keino mitata, kuinka paljon mikäkin aine absorboi energiaa.

        Tämä on ollut aikanaan perustutkimusta, joka tuli mahdolliseksi vasta sitten, kun kaikkia kaasuja ja ilmaa oli saatavissa nesteytettynä. Se taas meni melko pitkälle 1900 luvulle. Kaasuteollisuus alkoi toimittaa nestemäisiä kaasuja vasta 1930 luvulla.

        Kaikki ennen tätä esitetty tieto kaasuista on ollu pelkkää summittaista teoreettista arvausta. Sen takia en luota siihen. Minä tuotan ainoastaan laboratoriossa mitattuihin tuloksiin, koska niiden suhteen vertaisarviointi on mahdollista ja luotettavaa.

        Täysin luotettavaa tietoa kaasuista on siis ollut vasta 1930 luvulla. Minä olen sen perusteellä kyseenalaistanut kaiken kaasutiedon, mikä on sitä varhaisempaa. Täällä sitten on pontevasti kuviteltu, että minä muka yritän kumota tiedettä.

        Miksi se totuus ei koskiaan mene jakeluun. Minähän olen sanonut, että tiede on kumonnut aiemman tieteen jo kauan ennen kuin minä synnyin. Minä olen vain ymmärtänyt, että tiede on kumonnut tiedettä.

        Ei tässä ole mitään kummallista. Tieteessähän on tapahtunut tätä kaiken aikaa. 1900 luvulla kumottiin todella paljon aiempaa tiedettä, kun tutkimusmenetelmät kehittyivät. Miksi jotku ei tätä tajua millään.

        Minä olen vain huomannut ne ristiriidat vanhan ja uuden tiedon välillä. Koulupojat ei niitä havaitse. Niiden havaitsemiseen tarvitaan käytännön kokemusta, joka koulupojilta puuttuu täysin varsinkin kaupungeissa.

        Sanot ominaislämpökapasiteetista:
        "Se kuvaa ainoastaan sitä, kuinka monta joulea energiaa tarvitaan lämpötilan muutokseen."
        Eli koska hiilidioksidilla tämä arvo on pienempi kuin ilmaseoksella, niin hiilidioksidi lämpenee herkemmin, eikö totta? Miten siis voit väittää että kaikki kaasut absorvoivat lämpöä aivan samalla tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sepustuksesi oli yhtä aikaa järkevä ja järjetön ja ihmettelin, mihin sinä tuolla pyrit kunnes tulin viimeiseen kappaleeseen. Yritit vahoilla opeilla poisselittää ominaislämpökapasiteettia.

        Et taida itse edes ymmärtää, mikä ristiriita viimeisessä kappaleessasi on. Ensin selität ominaislämpökapasiteetin oikein, ja sitten kumoat oman selityksesi. Kyllä se teorioiden päähän pänttääminen voi sekoittaa pään perusteellisesti.

        Pilkotaanpa tuo termi ominaislämpökapasiteetti osiin ominais lämpö kapasiteetti.

        Sana ominais tarkoittaa kullekkin aineelle ominaista luonnon vakiota. Se on siis luonnonlaki.

        Sana lämpö kuvaa energiaa, joka ilmoitetaan jouleina.

        Kapasiteetti taas tarkoittaa, kuinka monta joulea energiaa aine voi vastaanottaa, jotta lämpötila muuttuu yhden asteen.

        Toivottavasti tämä nyt selvitti jotakin. Termi ei siis sisällä lainkaan lämpötilan muutoksesta seuraavaa paineen tai painon muutosta. Se kuvaa ainoastaan sitä, kuinka monta joulea energiaa tarvitaan lämpötilan muutokseen.

        Ominaislämpökapasiteetti mitataan aineen painokiloa kohti. Lasketaan vakiolämpöisen vesialtaan läpi kilo kaasua, ja mitataan kuinka paljon altaan veden lämpötila laskee. Nestemäisenä voidaan mitata, kuinka paljon kaasu painaa.

        Kun tiedetään, kuinka paljon vesi voi sisältää energiaa, lämpötilan muutoksesta voi laskea kuinka paljon energiaa kaasu on absorboinut vedestä sen läpi kulkiessaan.

        Todellisuudessa ominaislämpökapasiteetit on suhteellisia lukuja. Ensin on mitattu, kuinka suuren lämpötilan muutoksen vedessä aiheuttaa paineellisen nesteytetyn ilman läpivirtaus, ja sovittu sen arvoksi 1 kj/kg/ K.

        Sitten siihen on verrattu erillisiä nesteytettyjä kaasuja, kuinka paljon ne muuttaa veden lämppötilaa, kun ne absorboi lämpöä vedestä. Tämä on ainoa luotettava keino mitata, kuinka paljon mikäkin aine absorboi energiaa.

        Tämä on ollut aikanaan perustutkimusta, joka tuli mahdolliseksi vasta sitten, kun kaikkia kaasuja ja ilmaa oli saatavissa nesteytettynä. Se taas meni melko pitkälle 1900 luvulle. Kaasuteollisuus alkoi toimittaa nestemäisiä kaasuja vasta 1930 luvulla.

        Kaikki ennen tätä esitetty tieto kaasuista on ollu pelkkää summittaista teoreettista arvausta. Sen takia en luota siihen. Minä tuotan ainoastaan laboratoriossa mitattuihin tuloksiin, koska niiden suhteen vertaisarviointi on mahdollista ja luotettavaa.

        Täysin luotettavaa tietoa kaasuista on siis ollut vasta 1930 luvulla. Minä olen sen perusteellä kyseenalaistanut kaiken kaasutiedon, mikä on sitä varhaisempaa. Täällä sitten on pontevasti kuviteltu, että minä muka yritän kumota tiedettä.

        Miksi se totuus ei koskiaan mene jakeluun. Minähän olen sanonut, että tiede on kumonnut aiemman tieteen jo kauan ennen kuin minä synnyin. Minä olen vain ymmärtänyt, että tiede on kumonnut tiedettä.

        Ei tässä ole mitään kummallista. Tieteessähän on tapahtunut tätä kaiken aikaa. 1900 luvulla kumottiin todella paljon aiempaa tiedettä, kun tutkimusmenetelmät kehittyivät. Miksi jotku ei tätä tajua millään.

        Minä olen vain huomannut ne ristiriidat vanhan ja uuden tiedon välillä. Koulupojat ei niitä havaitse. Niiden havaitsemiseen tarvitaan käytännön kokemusta, joka koulupojilta puuttuu täysin varsinkin kaupungeissa.

        "Miksi se totuus ei koskiaan mene jakeluun. Minähän olen sanonut, että tiede on kumonnut aiemman tieteen jo kauan ennen kuin minä synnyin. "

        Dementikon houreita jälleen kerran. Vai osaatko kertoa, miksi noita sinun mielestäsi kumottuja teorioita opetetaan yliopistoissa ja korkeakouluissa tänäkin päivänä?
        Kyseiset yhtälöt ovat täysin valideja omilla pätevyysalueillaan sinun houreistasi huolimatta.


      • Anonyymi
        aqnostikko kirjoitti:

        Ei voi olla totta ? ?

        Lue nyt vaikka sieltä Wikistä, että ominaislämpökapasiteetti tarkoittaa energiaa, joka tarvitaan aineen lämpötilan kohottamiseen.
        Kiinteille ja nesteille asia on selvä, mutta kaasut reagoivat lämmön muutokseen myös tilamuutoksin, jotka on myös sisällytettävä tarvittavaan energiaan.

        Energia voidaan ilmoittaa millä tahansa käytössä olevalla suureella, ja mittausmenetelmiäkin on useita, joten voit mainiosti tunkea ne Joulet ja vesiastiasi hanuriisi.

        Nyt on jo kohdallani vaikeuksia ymmärtää, kuinka pohjattoman tyhmä kukaan voi olla ?

        "vaikeuksia ymmärtää, kuinka pohjattoman tyhmä kukaan voi olla ?"

        Tuo on merkittävä syy sille, että APH on vuosien ajan saanut vastauksia vaikka sama kuvio on toistunut alusta (kesä 2018) asti eikä mitään kehitystä ole tapahtunut. Vastailijoilla on väärää kuvitelmaa siitä, että jokainen viestien lukija oikeasti ottaisi vastaan tiedon ja muuttaisi mielipidettään huomatessaan omassa ajattelussaan virheen.

        Kun on yrittänyt korjata virhettä toisessa eikä siinä onnistu toistuvista yrityksistä huolimatta niin on juuri oikea hetki lopettaa ajan tuhlaaminen siihen. Opettamisesta palkkaa saavalla voi olla velvoite yrittää loppuun asti mutta keskustelupalstalla ei sellaista velvoitetta onneksi ole.


    • Anonyymi

      Mitä noiden lapsellisten kokeiden muka pitäisi todistaa?

      • Ilmeisesti aloittaja haluaa todistaa, että CO2 absorboi lämpösäteilyä. Koejärjestely on kuitenkin niin alkeellinen, ettei sillä pysty erottamaan mikä osuus lämpenemisestä on aiheutunut absorbtiosta ja mikä siitä, että kaasu on kosketuksissa pullon kuumaan pintaan. Al Gorehan yritti samaa kuuluisassa "nobeltutkimuksessaan" mutta epäonnistui ja joutui väärentämään tuloksen tai kukaan ei ainakaan ole onnistunut toistamaan Goren esittämää koetta.


      • Anonyymi
        Veenvetäjä kirjoitti:

        Ilmeisesti aloittaja haluaa todistaa, että CO2 absorboi lämpösäteilyä. Koejärjestely on kuitenkin niin alkeellinen, ettei sillä pysty erottamaan mikä osuus lämpenemisestä on aiheutunut absorbtiosta ja mikä siitä, että kaasu on kosketuksissa pullon kuumaan pintaan. Al Gorehan yritti samaa kuuluisassa "nobeltutkimuksessaan" mutta epäonnistui ja joutui väärentämään tuloksen tai kukaan ei ainakaan ole onnistunut toistamaan Goren esittämää koetta.

        CO2:n lämpösäteilyn absorboiminen on todistettu jenkkilässä jo 1960 luvulla.
        Oikonomiko se siellä uudella nikillä huutelee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      156
      3569
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      57
      1246
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      249
      1086
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      43
      970
    5. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      299
      944
    6. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      68
      913
    7. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      53
      912
    8. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      52
      874
    9. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      54
      869
    10. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      65
      854
    Aihe