Uusi rotta

Maya

Eli meillä tällainen tilanne: Kaksi rottatyttöä löytyy ennestään, mutta haluaisin niille kolmannen kaverin. Tytsyt ovat hieman arkoja yksilöitä (Minä tyhmä otin eläinkaupasta) ja suurinpiirtein puoli vuotiaita.
Tytöt tulevat keskenään hyvin toimeen, pientä kinastelua tietty aina, ja ovat sisaruksia. :)

Sellaista, että minkäikäinen rotta kannattaisi heille ottaa kaveriksi ja kannattaako edes? Tottuvatko rotat hyvin uuteen tulokkaaseen?

6

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MuiGGu

      No voit sinä kyllä ottaa niille uuden kaverin. Uuden kaverin pitäisi olla kahden muun rotan kanssa suurinpiirtein samanikäisiä. Kyllä minun rottani ainakin ovat tottuneet uuteen tulokkaaseen! :) Hyvää kevättä!

      • jansku

        Siis uuden rotan ei tarvitse olla samanikäinen kuin nykyiset rottasi...yleensä mahdollisimman nuori poikanen otetaan paljon paremmin vastaan uudessa laumassa.


      • uhrimieli_f
        jansku kirjoitti:

        Siis uuden rotan ei tarvitse olla samanikäinen kuin nykyiset rottasi...yleensä mahdollisimman nuori poikanen otetaan paljon paremmin vastaan uudessa laumassa.

        On aika kaksipiippuisia juttuja uuden rotan ottamisesta entisten seuraksi.
        Itse olen miettinyt samaa, mutta olen unohtanut koko ajatuksen.
        Kaverini otti uuden rotan vanhalle seuraksi ja vanha tappoi sen.Suosittelen,että jos päädyt ottamaan uuden kannattaa se totuttaa vanhoihin niin että uutta pidetään toisessa häkissä ja häkit aivan vierekkäin.


      • uhrimieli_f kirjoitti:

        On aika kaksipiippuisia juttuja uuden rotan ottamisesta entisten seuraksi.
        Itse olen miettinyt samaa, mutta olen unohtanut koko ajatuksen.
        Kaverini otti uuden rotan vanhalle seuraksi ja vanha tappoi sen.Suosittelen,että jos päädyt ottamaan uuden kannattaa se totuttaa vanhoihin niin että uutta pidetään toisessa häkissä ja häkit aivan vierekkäin.

        Jos rotta on elänyt elämänsä yksin, se on voinut erakoitua niin pahoin, ettei siedä muita rottia reviirillään. Kysyjän tapauksessa en näkisi mitään estettä uudelle tulokkaalle, koska rottia on ennestään kaksi.

        Naaraiden kohdalla huomasin, että ne ovat erittäin reviiritietoisia ja tarvitsivat kunnolla aikaa ennen kuin saatoin pistää tulokkaan niiden seuraksi. On hyvä konsti pitää häkit vierekkäin niin, etteivät vanhat pääse tulokkaan kimppuun eli häkkien välissä on oltava 10-15 cm rako. Häntä voi tulla ulos pinnojen välistä ja... Rottia voi myös vaihdella häkistä toiseen. Puolueettomalla maaperällä jaloittelu, kun koko porukka on hajustettu (lähinnä rinta, peräpää) alkoholittomalla ja hajusteettomalla dödöllä, on hyvä kun rotat ovat tottuneet toistensa läsnäoloon. Haju yhdistää laumaa, eli samalta tuoksuvat rotat ovat samaa laumaa. Häkki pestään kunnolla ja hajustetaan sekin ennen kuin rotat päästetään samaan häkkiin.


        http://members.fortunecity.com/rotankolo


    • Omppu-04

      Yleensä rotat sopeutuvat uusiin kämppiksiin hyvin. Kaiken varalta kannattanee kuitenkin ottaa kaksi rottaa, sillä jos nuo kaksi aiempaa eivät hyväksykään uutta, ei sinulle jää yhtä yksinäistä rottaa vaan sille on kaveri jokatapauksessa. Nuorien rottien tuominen laumaan onnistunee paremmin kuin vanhempien.

      Meillä ei sopeuttamisessa ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Tytöistä yksi on vähän pomottavaa tyyppiä mutta hyvin on mennyt alusta saakka. :)

    • Rottafani

      Meillä on kaksi uros rottaa noin 8 kk ikäistä ja ne tappelevat aina silloin tällöin olemme ottamassa nyt uutta uros pentua meille joten toivottavasti ne tottuvat toisiinsa. :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe