Booky - varoitus laskutuksesta ja perinnästä

Anonyymi

Esimerkki , ostat kirjan laskulla. Saat kirjan hyvissä ajoin , laskulle eräpäiväksi merkattu lauantaina. Maksat eräpäivänä laskun. Kaikki menee hyvin, 1-3 vuoden päästä tulee maksumuistutus ja uhkausperinnästä. Vaativat korkoja ja vakiokorvausta koska rahat näkyvät heillä vasta ma tilillä eli 2 päivää myöhässä. 30 e kirja muuttuukin 30e 41e perintämaksuksi.

Booky=Porvoon kirjakeskus=Waas perintä
Samat omistajat pyörittävät näitä yrityksiä.

Varokaa ihmiset hyvät !
P.s Iltalehteen tulee juttua lähipäivinä

64

5208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huom. Koskee siis yrityksen nimissä ostamista, ei kuluttaja kauppaa.

    • Anonyymi

      Tämän voin vahvistaa! tuli juuri 2020 tilatusta setistä lasku. Eräpäivä lauantai maksuun mennyt maanantaina ja 0,53€ korkoa josta nyt siis tuli yhteensä 44,92€ lasku

    • Anonyymi

      Täällä täysin sama homma! Vanhin lasku 1,5 vuotta sitten erääntynyt, ja lauantain sijaan maanantaina maksettu! Nyt tuli sitten ensimmäinen maksumuistutus aiheesta.

    • Anonyymi

      Täällä myös sama juttu. Vuodelta 2019 laskusta (eräpäivä osunut lauantaille, maksettu maanantaina) tuli perintäkirje.

    • Anonyymi

      Sama täällä. Boikottiin koko Kirjakeskus. En osta ikinä enää mitään. Piste.

    • Anonyymi

      Sama täällä. Kolmesta kirjasta 133€:n lasku. Törkeä temppu. Nyt vaan juttua kyseisestä firmasta! Sain lisätietoa tästä. Näyttävät toteuttavan EU: n nykyistä lainsäädäntöä. EU:n direktiivi 2011/7/EU. Ovat vai odottaneet miten pääsevät kusettamaan porukkaa. Nyt muka reskontraa putsaamalla nämä tuli maksuun.

    • Anonyymi

      Porvoon Kirjakeskuksen laskuilla ei ole mitenkään sattumalta ollut eräpäivä lauantaina, vaan se on ihan tarkoituksella ajoitettu lauantaille kaikilla laskuilla vuodesta 2019 alkaen.

    • Anonyymi

      Sama täällä. Eräpäivä 30.12-maksettu 31.12? Korko 12centtiä 40e perintä ja parin vuoden korot 6,86€ =46,98 Lisätietoja saat netti-antikva(ätmerkki)elisanet.fi

    • Anonyymi

      Kyseinen firma käynyt markkinaoikeutta HUS:n kanssa sanasta asiasta jo v. 2020.

      • Anonyymi

        Hävisi myös käräjäoikeudessa samanlaisessa asiassa vuonna 2020.


    • Anonyymi

      On tullut yli tonninkin laskuja eli jokaisesta eräpäivänä maksetusta laskusta on tullut perintäkirje.

      Todella törkeää rahastusta !!!

    • Anonyymi

      Myös täällä tilanne päällä, tuli 600 e lasku jossa saatavia peritään vuodelta 2019, 2020 ja 2021. Kyse vain siitä että ep laskuissa osuu viikonloppuun ja maksu tulee seuraavana mahdollisena arkinpäivänä. Näin ollaan toimittu vuodesta 2016 ja aikaisemmin ei mitään huomautettavaa tai huomautuslaskuja. Aika käsittämätön tilanne. Reklamaatio lähetetty perintään. Toivottavasti asia saadaan loppuun käsiteltyä. Luottamus yhtiöön on tällä hetkellä aika nollassa.

    • Anonyymi

      Nyt vaan viestiä kustantajille, joiden kirjoja olette tuolta tilanneet, että ostaisivat jatkossa logistiikkapalvelunsa jostain muualta. Kustantajat itse ovat kuitenkin tilanteeseen syyttömiä.

      • Anonyymi

        Kun ei käy kirjamyynti ja Booky laajentunut velkarahalla, niin rahaa on saatava kassaan. Muutamia vuosia sitten uhreina olivat kirjakaupat ja kirjastot. Tiettävästi Helsingin kaupunginkirjastolle lasku oli n. 80.000 euroa


    • Anonyymi

      Sama henkilö hallituksen jäsen/toiminnanjohtaja firmoissa Waas, Booky, Porvoon kirjakeskus jne…. Keksinyt hyvän kusetuksen. Kuka kirjoittais ilta-sanomiin ym?

    • Anonyymi

      Menettelyä ei voi perustella direktiivillä 2011/7/EU, joka on selvästikin tarkoitettu tahallisesti tehtyiä maksujen laiminlyöntejä vastaan.

      Laskuihin, joiden eräpäivä on muu kuin pankkipäivä ja jotka pankki maksaa oman järjestelmänsä kautta velallisen tililtä velallisen toimeksiannosta, voisi soveltua EU:n asetuksen 3 artiklan 1 -kohdan b -alakohta:

      Yritysten väliset kaupalliset toimet
      1. Jäsenvaltioiden on varmistettava, että velkojalla on oikeus viivästyskorkoon yritysten välisissä kaupallisissa toimissa ilman, että maksumuistutus on tarpeen, kun seuraavat edellytykset täyttyvät:
      a) velkoja on täyttänyt sopimukseen ja lakiin perustuvat velvoitteensa; ja
      b) velkoja ei ole saanut erääntynyttä määrää ajoissa, paitsi jos velallinen ei ole vastuussa viivästyksestä.

      Lisäksi, jos laskuttaja on itse määrännyt eräpäiväksi muun kuin pankkipäivän, hänen toimintansa saa tunnusmerkkejä petoksesta, jossa käytetään hyväksi em. EU:n asetusta. Asetusta ei ole tarkoitettu heikentämään kummankaan rehellisesti toimivan osapuolen asemaa. Se on tarkoitettu epärehellistä toimintaa vastaan.

      On omituista periä viivästyksistä kauan aikaa jälkikäteen maksuja, jotka eivät ole oikeassa suhteessa velkojan kärsimään menetykseen. Eihän velkoja edes menettänyt mitään! Olemalla reklamoimatta viivästyksestä heti osoittaa velkojan hiljaisesti hyväksyneen viivästyksen.

      Se, että nyt reskontratiedostoja tutkitaan (kaiketi atk-ohjelmistolla) yli vuodenkin kuluttua "viivästymisestä" kertoo siitä, että velkojan toiminta ei ole niiden periaatteiden mukaista, joille EU:n yhteismarkkinat perustuvat.

      Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan.

      Uskomatonta, että Suomessa on noin epäeettisesti toimivia yrityksiä!

    • Anonyymi

      Porvoon Kirjakeskus on käynyt tästä jo oikeuttakin ja hävinnyt sekä käräjäoikeudessa että hovioikeudessa.

      Käräjäoikeus toteaa, että osapuolten välillä on ollut pitkäaikainen ja
      vakiintunut käytäntö, ettei viivästyskorkoja ole peritty muutoin kuin
      perintätoimiston periessä saatavia.

      Käräjäoikeus toteaa, että yhtiöiden välillä on noudatettu noin seitsemän
      vuoden ajan vakiintuneesti käytäntöä, jonka mukaan vastaajayhtiö on
      voinut maksaa yhtiön laskut eräpäivän jälkeen kohtuullisessa ajassa
      ilman viivästyskoron maksuvelvollisuutta. Myös kantaja on noudattanut
      huomautuksitta käytäntöä, jonka mukaan viivästyskoron
      maksuvelvollisuus on syntynyt vasta silloin, kun saatava on siirtynyt
      perintään. Käräjäoikeus katsoo, että käytännöstä on muodostunut osa
      yhtiöiden välistä sopimusta.

      Maksuviivästysdirektiivi ei estä, että viivästyskoron alkamisajankohta eli
      sopimuksessa määrätty maksupäivä muodostuu esimerkiksi laskuun
      merkitystä eräpäivästä poikkeavaksi osapuolten välillä pitkään
      noudatetun käytännön perusteella.

      Kantaja on yksipuolisesti muuttanut sopimusta, kun se on alkanut
      perimään viivästyskorkoja saatavista, jotka eivät ole siirtynyt perintään.
      Käytännön muuttaminen on johtunut vastaajan näkemyksen mukaan
      kantajayhtiön omistuksen ja hallituksen puheenjohtajan vaihtumisesta.
      Syntyneen käytännön muuttaminen sopimussuhteessa edellyttää
      molempien osapuolten hyväksyntää muutokselle. Asiassa ei ole
      näytetty, että vastaajayhtiö olisi sopinut kantajan kanssa tästä asiasta tai
      hyväksynyt tällaisen muutoksen. Näin ollen käräjäoikeus katsoo, ettei
      kantajayhtiöllä ole kantajan ja vastaajayhtiön välisessä
      sopimussuhteessa syntyneen käytännön mukaisesti oikeutta vaatia
      niiden kanteessa tarkoitettujen myöhässä maksettujen laskujen, joita ei
      ole siirretty perintään, viivästyskorkoa. Koska kantajalle ei ole
      muodostunut oikeutta viivästyskorkoon, ei kantajalla ole myöskään
      oikeutta kyseisten saatavien perinnästä annetun lain 10 e §:n
      mukaiseen vakiokorvaukseen.

    • Anonyymi

      Voin vahvistaa asian. Minäkin sain perintäkirjeen vuoden 2020 laskusta, jossa eräpäivänä lauantai ja maksu siirtynyt maanantaina.

      • Anonyymi

        Kyllä, meidän yritykseen tuli näitä maksumuistutuksia 8 kpl:tta!! Kaikissa oli tuo 40e perintälisä. Kaikissa näissä laskuissa oli eräpäivä lauantaina ja maksuun laskut olivat menneet maanantaina ja ilmeisesti näkyneet vastaanottajan tilillä tiistaina. Olin yhteydessä heihin ja ovat vahvasti sitä mieltä että maksu on myöhässä ja ovat oikeutettuja saamaan korvauksen. Laskut olivat vuosilta 2019-2020. Ikinä ei ole tällaisia maksukehotuksia tullut. Eipä tarvitse enää ikinä ko. yritykseltä ostaa mitään.


    • Anonyymi

      Porvoon Kirjakeskuksen sivuilta poimittua 😂😂😂

      ”Porvoon Kirjakeskus on yrityksesi logistiikkakumppani. Voit ulkoistaa meille joko yksittäisen toiminnon tai halutessasi koko toimitusketjun.

      Olemme suomalainen perheyritys, jonka arvoja ovat asiakaslähtöisyys ja yhteistyö, laadukkuus, vastuullisuus sekä rohkeus.”

    • Anonyymi

      sama juttu täällä, maksettaavaa olis 45,22

    • Anonyymi

      Waas lähetti huomautus laskun laskusta jonka eräpäivä oli 04.09 . 2021 ja joka oli maksettu vasta 29.10.2021, Niin missähän se alkuperäinen lasku on ? Lisäksi kyseisellä päivämäärällä 29.10 ei ole tiliotteellani tapahtumia , kolmanneksi lasku koskee kirjoja joita en ottanut vastaan vaan palautin ne lähettäjälle.

    • Anonyymi

      Olen informoinut kuntamme eri yksiköitä, että he jatkossa eivät tee hankintoja Porvoon kirjakeskus Oy:ltä tämän tahallisen jälkirahastuksen vuoksi. Toiminta ei ole hyvän kauppatavan mukaista. Heidän myyntiartikkeleitaan saa myös muualta. Tulevaisuus näyttää, onko heidän toimintansa ollut yritykselleen kannattavaa.

      • Anonyymi

        Niinpä. Mutta valitettavasti se on EU:n maksudirektiivin mukaista. Tulee laskujenmaksuun ryhtiä olitpa sitten saaja tai maksaja jos nämä kulut menevät läpi.


    • Anonyymi

      Ovat ilmeisesti lähetelleet näitä yksityishenkilöillekin, joilta ei voi tuota vakiokorvausta periä:

      https://www.oaj.fi/jasenyys/muita-oajn-jasenetuja/

      Aiheettomia maksumuistutuksia Waas-perintätoimistolta

      OAJ on saanut Porvoon Kirjakeskukselta tiedon, että heidän käyttämänsä perintätoimisto on lähettänyt aiheettomia maksumuistutuksia OAJ:n kirjakampanjaan osallistuneille.

      Muistutukset ovat siis virheellisiä, eikä niitä tarvitse maksaa. Kirjakeskus on toimittanut OAJ:lle seuraavan tiedon: "Kaikki tiedossa olevat laskut näihin liittyen on hyvitetty. Mikäli hyvitystä ei ole vielä tullut, kannattaa olla yhteydessä suoraan perintään osoitteeseen [email protected].

    • Anonyymi

      Tämä suomi24-palsta on juuri oikea paikka ruotia asiaa, vai mitä? Kuluttajavirastohan on aivan paperia, eikö vain?

      • Anonyymi

        Julkisuus on juuri oikea paikka ruotia tällaista kusetusta ja pienellä ihmisellä on aika rajalliset keinot tuoda asioita julkisuuteen. Vielä parempi paikka olisi jokin media, ja tuurilla tähän vielä joku tarttuukin.
        Asia täytyy saattaa mahdollisimman monelle tietoon, että osaavat pysyä erossa tämän omistajan yrityksistä.

        Eikä tämä edes ole KKV:n asia, koska kyse ei ole kuluttajista, joilta ei voi tällaisia vakiokorvauksia periä.


    • Anonyymi

      Tätä asiaa olen vääntänyt sekä Porvoon kirjakeskuksen että perintää hoitavan Waas Oy:n kanssa. 1,5 vuotta sitten kaksi päivää myöhässä maksetusta laskusta tuli liki saman määräinen lasku tämän kuun alussa. Itse asiassa eräpäivä oli aikoinaan lauantai ja maksupäivä maanantai. En jättänyt asiaa siihen vaan sähköpostit on sinkoilleet ja perintä on tällä hetkellä jäissä saatavien perinnästä annetun lakipykälän perusteella. Lisäksi ilmoittivat, että nostavat joitain velkomuskanteita saadakseen oikeuskäytännön näihin juttuihin. Toivottavasti mahdollisimman moni on ottanut asian käsittelyyn perintäfirman kanssa! LV

      • Anonyymi

        Porvoon Kirjakeskus Oy ja WaaS Oy ovat samassa omistuksessa.


    • Anonyymi

      Ainakin pitkäaikaisten asiakkaiden osalta tästä on jo oikeuskäytäntöä, jossa sekä käräjäoikeus että hovioikeus ovat todenneet, että Kirjakeskus ei voi yksipuolisella ilmoituksella alkaa veloittaa viivästyskorkoa ja vakiokorvauksia eräpäivän jälkeen maksetuista laskuista, jos käytäntö on aiemmin ollut toinen.

      Katsokaa aiempi viesti ketjussa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sama täällä, yllättäin putosi postilaatikkoon kaksi maksumuistutusta yli kahden vuoden takaisista kirjaostoista, molemmissa juuri tämä 40€ ”lisä”. Aluksi luulin olevani ongelman kanssa yksin, mutta järkyttävää, että tapauksia on lukuisia ja vieläkin härskimpiä. Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää pistää tällaisesta toiminnasta mellakan pystyyn, eikä enää koskaan tee yhtäkään ostoa Porvoon Kirjakeskuksesta.

    • Anonyymi

      Meille samanlaisia. Olisiko tässä mahdollista jakaa asianajokuluja ja ajaa asia käräjissä maaliin?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tarvetta käräjöidä, ellei Porvoon Kirjakeskus / WaaS / Booky sinne sitten joskus haasta, kun ette suostu maksamaan. Ensin on tärkeintä kiistää maksuvelvollisuus ja vaatia keskeyttämään perintä kirjallisesti.

        Täällä on hyvä pohja tuollaiselle viestille:

        https://kustantajat.fi/porvoon-kirjakeskuksen-perintatoiminta-on-aiheuttanut-alalla-hankaluuksia

        Otava on Kirjavälityksen omistaja ja Kustannusyhdistyksen suurin rahoittaja. Porvoon kirjakeskus on Kirjavälityksen ainoa kilpailija.

        Tässä tapauksessa Kustannusyhdistys tanssii Otavan ripaskaa. Ja jokainen menetetty Kirjakeskuksen asiakas sataa Otavan laariin. Kuluttajille Otava-Kirjavälitys-Suomalainen kirjakauppa tietää jatkuvasti 30 % ylihintaisia tuotteita.

        Itse asian suhteen on niin, että direktiivi on oikeusvaikutuksiltaan Suomen kansallisen lainsäädännön yläpuolella. Jos eräpäivä on lauantai, niin se kannattaa maksaa torstaina, jolloin se on perjantaina saajan tilillä.

        Maksakaa laskut ajoissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otava on Kirjavälityksen omistaja ja Kustannusyhdistyksen suurin rahoittaja. Porvoon kirjakeskus on Kirjavälityksen ainoa kilpailija.

        Tässä tapauksessa Kustannusyhdistys tanssii Otavan ripaskaa. Ja jokainen menetetty Kirjakeskuksen asiakas sataa Otavan laariin. Kuluttajille Otava-Kirjavälitys-Suomalainen kirjakauppa tietää jatkuvasti 30 % ylihintaisia tuotteita.

        Itse asian suhteen on niin, että direktiivi on oikeusvaikutuksiltaan Suomen kansallisen lainsäädännön yläpuolella. Jos eräpäivä on lauantai, niin se kannattaa maksaa torstaina, jolloin se on perjantaina saajan tilillä.

        Maksakaa laskut ajoissa!

        Jos Porvoon Kirjakeskus haluaisi kilpailla Kirjavälityksen/Otavan kanssa, se ei kuisisi asiakkaitaan silmään.
        Jos Porvoon Kirjakeskuksen tavoite oli saada asiakkaansa maksamaan laskut ennen eräpäivää, se olisi voinut keskustella asiasta ensin asiakkaiden kanssa, sillä tämä on täysin yleinen käytöntä maksaa laskut eräpäivänä. Ja olisi kannattanut keskustella asiasta myös niiden kustantajien kanssa, joita Porvoon Kirjakeskus tässä käyttää hyväkseen. Velat joita Kirjakeskus on tässä lähtenyt oma-aloitteisesti perimään, ovat alunperin näiden kustantajien saatavia. Kirjakeskus on pelkkä maksujen välittäjä. Heidän tulonsa syntyy logistiikkapalvelun laskuttamisesta kustantajilta.
        Porvoon Kirjakeskus muutti laskutusrytmiään lokakuussa 2019 niin, että kaikkien laskujen eräpäiväksi tulee lauantai, ja sen jälkeen odotti kaksi vuotta ja neljä kuukautta keräten oletettavasti kymmeniä tuhansia myöhässä maksettuja laskuja, ennen kuin alkoi periä niistä vakiokorvausta. Oletettavasti asiakkaat olisivat maksaneetkin laskut ajoissa jo ensimmäisen vakiokorvauslaskun jälkeen.
        Vaikuttaakin siltä, että Booky Groupin tarkoitus on vain kerätä mahdollisimman paljon rahaa kasaan ennen kuin sulkevat koko Kirjakeskuksen toiminnan, sillä tämän jälkeen kukaan ei halua ostaa heiltä tai heidän kauttaa mitään.


    • Anonyymi

      Milloinkahan se Iltalehden juttu ilmestyy, vai ilmestyykö?

    • Anonyymi

      Olisikot nyt Kirjakeskuksen jo aika poistaa arvonsa nettisivultaan. Booky taisi unohtaa päivittää ne, kun osti Kirjakeskuksen 2018. Ei ne arvot mitään tarkoita, jos ei toimi niiden mukaan. Tai ehkä ne parodioivat oikeiden yhtiöiden arvoja?


      ASIAKASLÄHTÖISYYS JA YHTEISTYÖ

      Rakennamme yhteistyössä asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeita vastaavan ja liiketoimintaa parhaiten tukevan palvelukokonaisuuden.

      VASTUULLISUUS

      Kannamme vastuun omasta ja asiakkaidemme liiketoiminnasta. Erityisen tärkeää meille on huolehtia henkilökunnastamme.

      • Anonyymi

        No, onhan siellä myös:

        "ROHKEUS

        Pysymme ajanhermolla muuttuvassa maailmassa ja sen tarjoamissa mahdollisuuksissa. – –"


    • Anonyymi

      Kirjakeskuksen/Booky ei tarvitse hankkia käyttöpääomaa.. se myy heti maksulla tai lyhyellä maksuajalla, mutta itse ostaa tuotteet 30 pv maksuehdolla ja -45 % alennuksella kustantajilta.

      Systeemi ei toimi jos maksuajat venyvät, ja hyvä business muutenkin.

      Kun Amazon tulee, niin Booky yskii.

      • Anonyymi

        Eipä ole tässäkään ollut kyse käyttöpääoman tehostamisesta.
        Jos kirja toimitetaan maanantaina ja laskuehto on 14 päivää, se laskutetaan seuraavana lauantaina ja odotellaan maksua 5 päivää pidempään, kuin jos lähetys olisi laskutettu heti. Sitten lähdetään perimään viivästyskorkoa ja vakiokorvausta, kun maksu on tilillä eräpäivää seuraavana pankkipäivänä.
        Jos samana maanantaina toimitetun tilauksen maksuehto onkin 60 päivää, laskutetaan se heti seuraavana päivänä tiistaina...


    • Anonyymi

      Sama juttu täällä. Maksu oli maksettu , mutta myöhässä 27.6.2020 eli 1,5 v myöhemmin. Korot 2,27 € ja vakiokorvaus 40€. Voi hyvä luoja tuota kirjakauppaa ei pidä käyttää missään nimessä!!!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Se, että eräpäiviä ei olisi tahallaan kohdistettu lauantaille, on suoranainen valhe. Laskutusrytmi on suunniteltu täysin sen perusteella.


        ”Ypyän mukaan laskuja ei ole tahallaan kirjoitettu lauantaipäiville.

        – Eri toimitus- ja laskutusrytmit, sekä maksuajat vaikuttavat siihen, mikä viikonpäivä osuu eräpäiväksi. Jostain syystä tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin erääntyy muita viikonpäiviä enemmän laskuja.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että eräpäiviä ei olisi tahallaan kohdistettu lauantaille, on suoranainen valhe. Laskutusrytmi on suunniteltu täysin sen perusteella.


        ”Ypyän mukaan laskuja ei ole tahallaan kirjoitettu lauantaipäiville.

        – Eri toimitus- ja laskutusrytmit, sekä maksuajat vaikuttavat siihen, mikä viikonpäivä osuu eräpäiväksi. Jostain syystä tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin erääntyy muita viikonpäiviä enemmän laskuja.”

        Kovin hyvin tiedät miten asia on, Taidat itse kuulua tähän vedätysporukkaan. Etkö edes häpeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin hyvin tiedät miten asia on, Taidat itse kuulua tähän vedätysporukkaan. Etkö edes häpeä.

        Eipä ole Kirjakeskuksen henkilökunta tähän syyllinen, tuskin ovat olleet edes tietoisia. Itse olen pahoillani heidänkin puolestaan. Omistajan touhuja.


      • Anonyymi

        "Kukaan Iltalehden haastattelemisista henkilöistä ei halua esiintyä jutussa nimellään..." Hahhaa, aika säälittävää uutisointia. Eikös tämä tarkoita sitä, että nämä muiden rahoilla eläjät eivät kehtaa edes seisoa kertomisiensa takana. Taas tuli osoitettua se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.


    • Anonyymi

      Miettiikö kukaan muu, että eikö tässä ollut kyse maksumuistutuksesta? Siitä ensimmäisestä minkä kyseinen firma lähettää. Miksi maksumuistutuksen reklamointi tarkoittaisi suoraan oikeuteen menoa? Eihän nämä perintäkirjeitä ole?

      • Anonyymi

        Kyllä se taitaa niin olla, että on ihan sama, missä vaiheessa velan kiistät, koska perintälaki sanoo:

        "4 b §
        Maksuvelvollisuuden kiistäminen
        Tämän lain mukaista perintää ei saa jatkaa, jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa."

        Itse ymmärrän tämän niin että jos velallinen kiistää maksuvelvollisuuden, ei velkojalle jää mitään muuta keinoa kuin viedä asia oikeuteen. No, ehkä joku paremmin asiaa tunteva voi tähän kommentoida. Aikamoinen riski se taitaa kummallekin olla tuo oikeuteen meno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se taitaa niin olla, että on ihan sama, missä vaiheessa velan kiistät, koska perintälaki sanoo:

        "4 b §
        Maksuvelvollisuuden kiistäminen
        Tämän lain mukaista perintää ei saa jatkaa, jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa."

        Itse ymmärrän tämän niin että jos velallinen kiistää maksuvelvollisuuden, ei velkojalle jää mitään muuta keinoa kuin viedä asia oikeuteen. No, ehkä joku paremmin asiaa tunteva voi tähän kommentoida. Aikamoinen riski se taitaa kummallekin olla tuo oikeuteen meno.

        Kuuluuko velkojan kuitenkin ensin vastata reklamaatioon ennen oikeustoimia? Eikö velkojan kuuluisi selkeästi ilmoittaa, mikäli reklamaatio on perusteeton ja perintää jatketaan? Koita nyt tällaisten ketkujen kanssa selvittää mitään.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluuko velkojan kuitenkin ensin vastata reklamaatioon ennen oikeustoimia? Eikö velkojan kuuluisi selkeästi ilmoittaa, mikäli reklamaatio on perusteeton ja perintää jatketaan? Koita nyt tällaisten ketkujen kanssa selvittää mitään.......

        4 b § (18.1.2013/31)

        Maksuvelvollisuuden kiistäminen

        Tämän lain mukaista perintää ei saa jatkaa, jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa.

        Perintää saa kiistämisestä huolimatta jatkaa, jos velallinen ei esitä kiistämiselle perustetta tai vetoaa ainoastaan sellaiseen perusteeseen, jolla selvästi ei ole vaikutusta velallisen maksuvelvollisuuteen.

        ...eli jos velallinen keksii hyvän perusteen, ei perintää saa jatkaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä kyllä, eikä Venäjä ole missään vaiheessa aikonut hyökätä Ukrainaan. Mieshän puhuu kuin Putin.


    • Anonyymi

      Laitettiin lakimies asialle. Rosvot kiikkiin.

      • Anonyymi

        Ehkä on liioiteltua nimitellä ketään "rosvoiksi" kun kyseessä on tilanne, jossa suomalaiset maksavat laskut myöhässä ja viime tipassa. Ruotsin tapaan pitäisi ryhtyä käyttämään yleisesti 30 päivän maksuaikaa, jolloin sekä laskun saajalle että maksajalle jää riittävästi aikaa toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä on liioiteltua nimitellä ketään "rosvoiksi" kun kyseessä on tilanne, jossa suomalaiset maksavat laskut myöhässä ja viime tipassa. Ruotsin tapaan pitäisi ryhtyä käyttämään yleisesti 30 päivän maksuaikaa, jolloin sekä laskun saajalle että maksajalle jää riittävästi aikaa toimia.

        Miten sitten reskontraohjelmat, jotka verkkolaskun vastaanottaessaan tuo laskulla mainitun eräpäivän, ja sen ollessa lauantai, siirtää sen automaattisesti seuraavalle arkipäivälle? Kalliiksi tulee tällä mallilla laskujen maksut, ellei käsin muokkaa jokaista saapuneen laskun eräpäivää aikaisemmaksi... Yksityishenkilöillä tai hyvin pienillä yrityksillä tämä on varmasti asia erikseen, kun automaatiota on vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä on liioiteltua nimitellä ketään "rosvoiksi" kun kyseessä on tilanne, jossa suomalaiset maksavat laskut myöhässä ja viime tipassa. Ruotsin tapaan pitäisi ryhtyä käyttämään yleisesti 30 päivän maksuaikaa, jolloin sekä laskun saajalle että maksajalle jää riittävästi aikaa toimia.

        Niin, ehkä se pitäisi ymmärtää, että eräpäivä ei ole mikään käsky maksaa juuri tuona päivänä, vaan päivänä, jona maksu pitää viimeistää olla hoidettu. Tältä kannalta katsottuna viime tingassa maksajat ovat itse aiheuttaneet sotkun.


    • Anonyymi

      Eivät ole. Eräpäivänä maksaminen on normaali Suomen lain mukainen käytäntö.
      Se, että Ypyä tarkoituksella asettaa eräpäivän lauantaille ja alkaa kaksi vuotta myöhemmin lähetellä 0,01 euron viivästyskorko 40€ vakiokorvaus laskuja, ei mitenkään ole asiakkaiden vika.
      Ja vaikka olisikin, tässä on toimittu niin röyhkeästi ja suunnitelmallisesti, että itse en ainakaan asioi Ypyän yhtiöiden kanssa enää missään tilanteessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Porvoo kirjakeskus jatkuu, nyt asiakkaille käräjöinti uhkaa ja 1000e 2500e maksuvaatimuksia.

      • Anonyymi

        Onkohan missään nyt varmuutta että noi 1000-2500e haasteet voi heittää romukoppaan. Selkeästi yrittää nyt kovistella porukat maksamaan lakijargonillaan.


    • Anonyymi

      Nyt on tullut EU tuomioistuimelta lausunto asiasta ja se ei tue Ypyää

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe