Vanhan ihmisen häpeä !

Anonyymi

Häpeän vanhuutta
häpeän sairautta
häpeän avuttomuuttani
häpen lääkärissä käyntiä
häpeän konehuonetta, ei ole uuden veronen, jokin siellä rupsuttaa,
häpeän tyhmyyttäni
on häpeä olla vanha sairas ihminen.
on häpä olla vielä elossa.

73

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Verotuksen takia sosdemin syy
      ei vanhempi osaaja voi olla työssä ja osoittaa
      taitojaan tai voi mutta alistetaan työnarvon riistämisellä veroina pois muille
      mikä saattaa masentaa

USAssa vanhat ovat tärkeitä ja työ terapeuttista
      kun niitä ei veroteta (muutamassa osavaltiossa ei ole veroja kenellekään, tietenkin kaikesta on maksettava mutta vakuutuksella pääsee heti sairashoitoon jne. )

Vanhus on työnnetty sosdemiassa kiikkustuoliin keinuttelemaan

No niin sitten parannuskeinot
      keksi jokin harrastus (jos et osaa hyötykieliä aloita englannista jne)
      https://www.ef.fi/blog/language/toimivia-vinkkeja-kielen-opiskeluun/

joka poistaa kyynisyyttä
      lisää mahdollisuuksia
      parantaa kykyjäsi
      ja tuottaa iloa

vältä näitä listoja jos nämä ovat ainoa huvi kodin ulkopuolella koska
      näissä on heikkoitsetuntoista sivuraideporukkaa

• Anonyymi

Sinä ano 11:30 jonka ihanne on Tarja Halonen ja jonka aikaa yhä elät, olet elävä esimerkki,
        mitä vanhuus voi tehdä ihmiselle. Tsemppiä !

• Anonyymi

"Ihmisen osa"

Kuulehan, meitä on paljon, et ole yksin.
      Joka viides suomalainen on täyttänyt 65 vuotta.

Valtaosa heistä elää vielä sellaista aktiivista elämää,
      joka ei kovin paljon eroa työikäisen väestön elämästä,
      mutta ennemmin tai myöhemmin useimmille tulee kuitenkin vaihe,
      jossa pitkäaikaissairaudet ja niiden aiheuttamat toiminnanvajaukset
      alkavat haitata elämää,
      monilla on yhtenä sairautena muistisairaus.
      Tulee riippuvaiseksi toisten ihmisten avusta.

. . . mutta ei "viitsittäisi" hävetä vanhuutta ! Vaikka se masentaisi.
      Minkä sille voi ? Se on kaikilla edessä. Jokaisen on yritettävä sopeutua ja kestää
      vaikeimmatkin vaiheet. Se on ihmisen osa.

• Anonyymi

Häpeän hirvittävästi rumaa kuihtunutta ruhoani
      kun lääkäri pyytää riisumaan paidan
      kuunnellakseen keuhkoja tai sydäntä.
      On alentavaa joutua näyttämään ruhonsa
      jota häpeää.
      Vanhuus on nöyrryytys ihmiselle.
      Kotona näkymättömissä yksin
      ei tarvitse nöyrtyä,
      voi surra yksin rauhassa.

• Anonyymi

Tämä aloitus on trolli.
      Korkeaan ikään elänyt ihminen olkoon ylpeä elämästään ja eläköön tyytyväisenä elämänsä loppuun asti.
      Kyllä elämänkokemus on jo antanut palkintojakin matkan varrella.

• Anonyymi

Tyytyväisenä pitäisi elää kun kaiken lopuksi on saamarin sairas ja kituu kivuissa.

• Anonyymi

Olen raivoissani siitä, että suuret teknologiayhtiöt eivät ole kiinnostuneita
        suunnittelemaan laitteita vanhoille ihmisille.

Kenenkään ei pitäisi ajatella ruokakaupan maksupäätteellä, kännykän toimintoja etsiessään
        tai tietokoneella istuessaan, että kauhea kun olen tyhmä.
        Sen sijaan laite on tyhmä ja huonosti suunniteltu.

Hyvin suunniteltu laite on sellainen, jota kuka tahansa osaa käyttää.
        Erittäin huolestuttavaa on se,
        että jopa vanhusten turvalaitteet ovat liian epävarmoja käytössä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen raivoissani siitä, että suuret teknologiayhtiöt eivät ole kiinnostuneita
        suunnittelemaan laitteita vanhoille ihmisille.

Kenenkään ei pitäisi ajatella ruokakaupan maksupäätteellä, kännykän toimintoja etsiessään
        tai tietokoneella istuessaan, että kauhea kun olen tyhmä.
        Sen sijaan laite on tyhmä ja huonosti suunniteltu.

Hyvin suunniteltu laite on sellainen, jota kuka tahansa osaa käyttää.
        Erittäin huolestuttavaa on se,
        että jopa vanhusten turvalaitteet ovat liian epävarmoja käytössä.

Vanhuus on stigma. Vanhuus on leima.
        Yhteiskunnan suuria ongelmia ovat asenteet vanhuutta kohtaan:
        kukaan ei halua tulla vanhaksi, koska vanhuus on häpeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhuus on stigma. Vanhuus on leima.
        Yhteiskunnan suuria ongelmia ovat asenteet vanhuutta kohtaan:
        kukaan ei halua tulla vanhaksi, koska vanhuus on häpeä.

Pappi Tapio Luoman ajatuksia:

Kuvittelen edessäni odottavaa tulevaisuutta. Miten elämäni muuttuu, jos menetän liikuntakykyni tai jos näköni ja kuuloni heikkenevät? Millaista on tuntea jatkuvaa kolotusta tai kipua, ja miten se vaikuttaa mieleeni ja ajatteluuni?

Entä kun tajuan, että en enää selviä kotioloissa edes lähimpieni tukemana? Miltä maailma näyttää, jos muistin katoaminen vie outoihin maisemiin?

Itseään voi toki lohduttaa sillä, ettei tuo ole vielä ajankohtaista ja huominen pitää huolen itsestään. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

Silti vanhenemisen merkitys on viisasta pitää mielessä. Se auttaa muistamaan, että mikä itsellä on vasta edessä, on monelle mitä ajankohtaisin asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvittelen edessäni odottavaa tulevaisuutta. Miten elämäni muuttuu, jos menetän liikuntakykyni tai jos näköni ja kuuloni heikkenevät? Millaista on tuntea jatkuvaa kolotusta tai kipua, ja miten se vaikuttaa mieleeni ja ajatteluuni?

Entä kun tajuan, että en enää selviä kotioloissa edes lähimpieni tukemana? Miltä maailma näyttää, jos muistin katoaminen vie outoihin maisemiin?

Itseään voi toki lohduttaa sillä, ettei tuo ole vielä ajankohtaista ja huominen pitää huolen itsestään. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.

Silti vanhenemisen merkitys on viisasta pitää mielessä. Se auttaa muistamaan, että mikä itsellä on vasta edessä, on monelle mitä ajankohtaisin asia.

Luoma on nyt arkkipiispa, joka sanoo myös että:

"Kaikki elämä on yhtä lailla ainutlaatuista ja arvokasta. Ei kuitenkaan riitä,
        että vanhustenhoidossa puhutaan ihmisarvosta,
        ellei yhteiskuntamme osaa arvostaa vanhuutta elämänvaiheena."

Olen osin samaa mieltä,
        yhteiskunta pitää ihmistä arvokkaana ihmisenä vain noin 65-70 vuotiaaseen asti.
        Vanhuutta ei aina pidetä arvokkaana ihmisen luonnollisena elämänvaiheena
        eikä vanhustakaan tietenkään sen myötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytän kohta 89 v. En tunne itseäni vanhaksi, vain kankeaksi ja hidastuneeksi.
        Minulla ei ole syytä valittaa.
        Minä en ikääni häpeä. Jokaiselle tulee päivittäin yksi vuorokausi lisää ikää. Minulla on niitä jo aika paljon koossa.
        Mitä häpeämistä siinä on?
        Menen terveyskeskukseen, jos minulla on vaivoja. Olen ikäni työtä tehnyt ja veroni maksanut. Ei minun tarvitse hävetä vaivojani. Jokaiselle niitä tulee.
        Kiitollinen voi olla, että lääketiede pystyy pitämään ihmisiltä kivut poissa. Näön ja kuulon heikkenemisen on jo apua saatavissa. Vaivamme paranevat monin verroin paremmin ja nopeammin kuin aikaisempina aikoina.
        Terveellinen elämäntapa ei ole enää naurettavaa vouhotusta. Liikkuminen ei ole enää noloa. Ikäihmisetkin käyttävät kävelysauvoja pururadoilla.
        Myötätunnolla ajattelen kipuilevia ikätovereitani. Heitäkin on, jotka eivät ole apua saaneet vaivoihinsa. Hoivakoteja ja mjuuta apua olisi todella saatava enemmän. Uusi sotejärjestelmä on sitä luvannut. Ehkä ehdimme nähdä sen vielä.
        Toivon terveydenhoidolta myötäelämistä ja kohtuullisia hoitoja kaikille.
        Mutta mitään hävettävää vanhuudessa ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytän kohta 89 v. En tunne itseäni vanhaksi, vain kankeaksi ja hidastuneeksi.
        Minulla ei ole syytä valittaa.
        Minä en ikääni häpeä. Jokaiselle tulee päivittäin yksi vuorokausi lisää ikää. Minulla on niitä jo aika paljon koossa.
        Mitä häpeämistä siinä on?
        Menen terveyskeskukseen, jos minulla on vaivoja. Olen ikäni työtä tehnyt ja veroni maksanut. Ei minun tarvitse hävetä vaivojani. Jokaiselle niitä tulee.
        Kiitollinen voi olla, että lääketiede pystyy pitämään ihmisiltä kivut poissa. Näön ja kuulon heikkenemisen on jo apua saatavissa. Vaivamme paranevat monin verroin paremmin ja nopeammin kuin aikaisempina aikoina.
        Terveellinen elämäntapa ei ole enää naurettavaa vouhotusta. Liikkuminen ei ole enää noloa. Ikäihmisetkin käyttävät kävelysauvoja pururadoilla.
        Myötätunnolla ajattelen kipuilevia ikätovereitani. Heitäkin on, jotka eivät ole apua saaneet vaivoihinsa. Hoivakoteja ja mjuuta apua olisi todella saatava enemmän. Uusi sotejärjestelmä on sitä luvannut. Ehkä ehdimme nähdä sen vielä.
        Toivon terveydenhoidolta myötäelämistä ja kohtuullisia hoitoja kaikille.
        Mutta mitään hävettävää vanhuudessa ei ole.

"Hoivakoteja ja muuta apua olisi todella saatava enemmän. Uusi sotejärjestelmä on sitä luvannut."
        Onko luvattu ? Olen kuullut, että yleisesti kerrottavan, että vanhushoivaa yritetään parantaa, mutta miten, ei ole vielä käynyt selväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hoivakoteja ja muuta apua olisi todella saatava enemmän. Uusi sotejärjestelmä on sitä luvannut."
        Onko luvattu ? Olen kuullut, että yleisesti kerrottavan, että vanhushoivaa yritetään parantaa, mutta miten, ei ole vielä käynyt selväksi.

Hah.
        Uusi sotejärjestelmä on luvannut vaikka sun mitä. Pitäähän tässä uskoa, kun on ihan vaaleilla valittu ihmiset valtuuskuntiin.
        En minä mene vannomaan, paranevatko palvelut. Mutta se ei ole meidän vanhojen häpeä, sekään.

• Anonyymi

Minä tunnen häpeää kaikista mitä tässä ketjussakin on mainittu.
      Minä tunnen häpeää myös siitä, että joskus minua kohdellaan kuin ymmärryksessäni olisi jotain vikaa vaikka en olisi ehtinyt sanomaan tai tekemään mitään. Hitauden takiako vai ryppyisen olemukseni.
      Tunsun häpeää eiken nähdessäni tv-mainoksen, jossa vanha nainen laski kolikoitaan kaupan kassalla. Jono hänen takanaan kasvoi ja jonottavat ärsyyntyivät.
      Mainos oli kaiketi jonkun ruokafirman kotiintoimituksusta.
      En hävennyt sen vanhan naisen puolesta, vaan mainoksen tekijöiden puolesta. Haluttiin häätää nainen pienten ropojensa kanssa aiheuttamasta ruuhkaa ja annettiin kuvaa jonottajille, että tilaamalla kotiin et joudu kokemaan eläkeläisen tukkivan kassaa pienen eläkkeen kolikoiden laskemisesta.

Häpeän sitä, että häpeän.

• Anonyymi

Haluaisinpa tietää minkä firman mainos se oli ! Boikottiin !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti en muista firmaa. Olin niin tyrmistynyt. Kerron, jos näen uudemman kerran.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisiko tämä uusi ruokakauppa norjalainen Oda, joka kuljettaa ostokset kotiin? En ole ihan varma, pitää katsoa telkkarista, oliko näin.

• Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti en muista firmaa. Olin niin tyrmistynyt. Kerron, jos näen uudemman kerran.

Näin saman mainoksen. Ei minua hävettänyt. Mainoshan osoittaa, että vanhuksilla on pienet eläkkeet, joten ostoksiin riittää vain roposet maksuksi. . . . Ja tässä yksi lantti vielä!
        Sehän on kantaaottava mainos!
        Nyt kaikki parantamaan ikäihmisten maksukykyä, hävetköön yhteiskunta, joka pakottaa hauraan mummon laskemaan lantteja valintamyymälän kassalla.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Näin saman mainoksen. Ei minua hävettänyt. Mainoshan osoittaa, että vanhuksilla on pienet eläkkeet, joten ostoksiin riittää vain roposet maksuksi. . . . Ja tässä yksi lantti vielä!
        Nyt kaikki parantamaan ikäihmisten maksukykyä, hävetköön yhteiskunta, joka pakottaa hauraan mummon laskemaan lantteja valintamyymälän kassalla.

Kerranki moite meni oikeaan

" hävetköön yhteiskunta "

me teimme osuutemme hyvin, ahkerasti, rehellisesti, puolivuosisataa keskimäärin,
        me keitimme maailman suurimmat eläkerahastot,
        jopa tulevien jälkeläisten turvaksi,
        meillä on maailman pienimmät työ-eläkkeet, joita saa politikot hävetä,
        ei me vanhat entiset työ-myyrät,
        häpeä kuuluu yhteikunalle ja sen tekemälle politiikalle,,,

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Kuten sanoin aiemmin, en mikään hävennyt sitä vanhaa rouvaa, en hänen pientä eläkettään, roposia vaan mainoksen pointtia:" tilaa kotiin, niin sinun ei tarvitse kärsiä ulkopuoöisista haitoista". Tuo "haitta" oli hidasteena oleva vanha rouva, joka joutui roposiaan laskemaan. Hektisessä elämässä on "raivattava" kaikki turhat hidasteet tieltä.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Ehkä olet ymmärtänyt väärin mainoksen ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerranki moite meni oikeaan

" hävetköön yhteiskunta "

me teimme osuutemme hyvin, ahkerasti, rehellisesti, puolivuosisataa keskimäärin,
        me keitimme maailman suurimmat eläkerahastot,
        jopa tulevien jälkeläisten turvaksi,
        meillä on maailman pienimmät työ-eläkkeet, joita saa politikot hävetä,
        ei me vanhat entiset työ-myyrät,
        häpeä kuuluu yhteikunalle ja sen tekemälle politiikalle,,,

Vielä pienemmät tulee olemaan seuraavilla polvilla, vaikkei se lohdutakaan,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos, ilmoita ja ehkä satun itsekin näkemään sen, ellei sitä ole poistettu.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Hehhheh varmaan joo siinä säälittiin pieneläkeläisiä !
        Ihan selkeästi tuntuu, että haluttiin osoittaa, että tilaa ruokasi meiltä
        niin ei tarvitse jonottaa kassoilla, missä vanhukset on tulppana.

• Anonyymi kirjoitti:

Hehhheh varmaan joo siinä säälittiin pieneläkeläisiä !
        Ihan selkeästi tuntuu, että haluttiin osoittaa, että tilaa ruokasi meiltä
        niin ei tarvitse jonottaa kassoilla, missä vanhukset on tulppana.

Tästä näemme taas, että alkuunpanijan tarkoitusta voidaan tulkita monin tavoin. Kukapa meistäkään nyt siis muistaa, mitä loppujen lopuksi mainoksessa mainostettiin. Ja minkä nimistä. Raamattuakin tulkitaan niin monin tavoin, ettei ole asiaa, johon ei sieltä tukea löytyisi. Palstan kirjoituksissa tämä tulkinnallisuus on useinkin huomattavissa. Ei oöle tämä ensi kerta.
        Mainostajien pitäisi paneutua asioihin tarkemmin. Mutta toisaalta - ei meittiä hämätä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä olet ymmärtänyt väärin mainoksen ?

Ei mainosta voi väärin ymmärtää! Se antaa idean, joka olisi muuten jäänyt unohduksiin. Mainoksen tarkoitus on näyttää uusi näkökulma, valistaa, neuvoa.
        Muista, muista!

• Makriina kirjoitti:

Tästä näemme taas, että alkuunpanijan tarkoitusta voidaan tulkita monin tavoin. Kukapa meistäkään nyt siis muistaa, mitä loppujen lopuksi mainoksessa mainostettiin. Ja minkä nimistä. Raamattuakin tulkitaan niin monin tavoin, ettei ole asiaa, johon ei sieltä tukea löytyisi. Palstan kirjoituksissa tämä tulkinnallisuus on useinkin huomattavissa. Ei oöle tämä ensi kerta.
        Mainostajien pitäisi paneutua asioihin tarkemmin. Mutta toisaalta - ei meittiä hämätä.

11.2. kirjoittamassani mielipiteessäni sanoin, että palstan kirjoittelussa tulkintoja toisen kirjoituksista on havaittavissa. Enpä arvannut, että toisessa ketjussa se juuri tapahtui, eli minun mainintani vuosien takaisesta tapahtumasta otettiin käsittelyyn.
        Kokemuksestakaan ihminen ei opi. Vähitellen palstalaisille tulee kertoneeksi itsestään ja elämästään jotain, ja siihen isketään heti. Ehkä muistan jonkin aikaa, mutta muistuttaisin niitä jotka kaipaisivat palstoille muutakin sisältöä kuin kaupoissa käyntiä ja reseptejä, että ei koskaan pidä avata oveaan liikaa. Virtuaaliystävyys on virtuaalisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin tuosta mainoksesta pidemmän (uusitun?) version tänään. Siihen oli lisätty "miten vaikeaa on hedelmäpussin avaaminen, panttipullojen ja -tölkkiautomaatin tukkeutuminen, meluavat ihmiset jne. Ja se vanha rouva tukkimassa kassaa kolikoidensa kanssa.
        Ei ollut niin paha, kun siihen oli koottu enemmän näytettä kaupassa asioimisen "ikävyyksistä".

ODO oli tuo kotiinkuljetusfirma.

• Anonyymi

Tulin asioilta kaupungilta,
      häpesin pankkiautomaatilla,
      ei antanu suoraan suurempaa raha summaa kuin tarvitsin,
      piti ottaa pienempinä summina sama määrä,
      arvatkaa hävettikö, muutamat asiakkaat tuijotti äherrystäni automaatilla,

---
      avasin koneen ja luin alottamani ketjun,
      kiitos myötähäpeästä, nyt itkettää nyyh,
      koko loppuelämä itkettää,
      vaikka minulla on todellisuudessa kaikki hyvin,
      tämä erakoituminen , yksin jääminen ja vanhuus vaivoineen masentaa,
      anteeksi pyydän teiltä = kuoleman halu pyörii usein mielessä,
      kaiken koen jo turhaksi,

pitkään olen ollu huonokuntoinen, ilmeiseti olen sairastanu sen kammottavan koronan,
      oireet on ollu samat ja sairaalareissut ja jälkihoidot on kestäny pitkään,
      lähes vuoden,
      nyt koen itseni kuin olisin toipumassa, jotain parempaa sisällä on tapahtumassa,
      kiitän kanssakulkijoita myötäelämisestä ja viesteistä luojalle rukousten muodossa,
      uskon luoja kuulee rukoukset vaikka ne tulisi toisen puolesta,

kiitos kaikista komenteista ne oli / on erittäin voimaannuttavia,
      elämä jatkuu,

• Anonyymi

Hyvä aloitus!
        Niin kauan kuin vaikka sivulauseessa vanhuksista puhutaan "kuluerinä", tunnen häpeää. Niin kauan kuin tulee uutisia laiminlyönneistä vanhusten hoitolaitoksista, tunnen häpeää. Niin kauan kuin vanhukset ovat yhtä samaa "harmaata massaa", ei yksilöitä, tunnen häpeää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä aloitus!
        Niin kauan kuin vaikka sivulauseessa vanhuksista puhutaan "kuluerinä", tunnen häpeää. Niin kauan kuin tulee uutisia laiminlyönneistä vanhusten hoitolaitoksista, tunnen häpeää. Niin kauan kuin vanhukset ovat yhtä samaa "harmaata massaa", ei yksilöitä, tunnen häpeää.

tunnen häpeää kun on sekava olotila,
        sokrin tasapaino heittelee,
        vanha ihminen ei osaa pitää huolta säännöllisestä syömisestä,
        vanhuus on suuri häpeän aihe,

• Anonyymi

Vanhuus, ikä, fyysinen sairaus, vika, vaiva ... ei ole häpeä eikä niissä ole mitään hävettävää. Mutta jos ihmisen mielen puoli on noinkin kipeä, niin siinä on ehkä aihetta alkaa tarkastelemaan ja miettimään, mitä muuta elämässä on jäänyt väliin. - Nm. Ei junalauta

• Anonyymi

Ruoskan isku osui ja upposi,
        oliko suuriki nautinto läimäyttää " noin älykästä " kipeetä vanhusta päin naamaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruoskan isku osui ja upposi,
        oliko suuriki nautinto läimäyttää " noin älykästä " kipeetä vanhusta päin naamaa,

Ei osunut eikä uponnut mikään eikä siinä myöskään läimäytetty kuin ehkä sen verran läpsäytettiin, että herää, oli kuka tahansa. - Nm. Huolehdi omasi

• Anonyymi

Tuo taitaa olla nuoren trollin käsialaa. Tiedoksi, että vanhuus tulee yllättävän nopeasti, mullakin 60 mittarissa.

• Anonyymi

Trolli tai ei, iäkkäillä on paljon aiheellista sanottavaa aiheeseen !

• Anonyymi

Mihin Tuoksuvattu on kadonnut, oli ennen ahkera kirjoittaja?

• Anonyymi

Eihän vanhuus ole häpeä, vaan saavutus, jos en olisi elänyt näin kauan olisin kuollut :)

Pirre 73

• Anonyymi

Sinulla ap on kirjoittamisen lahja. Väsynyt ukkeli olen minäkin. Kun jään istumaan keittön tuolille, alan näkeen unia välittömästi.
      Ulkoilmassa jaksaa paremmin kun on huonossa hapessa oleva ok-talo asuttavana.

Olen jo pitkällä yhdeksännellä vuosikymmenettä kipuamassa kuin Mount Everestiä ylöspäin. Tiedän, että välileirin hospitaalitelttaan lähivuosina kuukahdan.

• Anonyymi

Raskaat on ajatukset,
      -- aikonaan kerrottiin eskimoitten kultuurista,
      siellä kun ihminen tulee vanhaksi, tarpeettomaksi perheenjäseneksi,
      hän lähtee yksin pois meren jäälle jossa on jääkarhuja,
      hän kuolee sinne jääkarhujen ruokana,
      siellä tavallaan toimi eutanasia laki,

sitä mieltä, eutanasialaki voimmaan suomeen heti,
      vanhusten kärsimys menee yli kestävyysrajojen,
      vanhusella tulee olla itsemääräämisoikeus loppuunasti
      ikuisuuden suhteen,

kuvittelen toteutuksen siten että
      pyydän lääkkeen kotiin valmiiksi,
      otan sen itse ohjeen mukaan,
      SITTEN kun i t s e katson aikani päättyvän maanpäällä,
      kukaan muu EI ikinä saa päättää minun elämän mittaa,
      vain minä i t s e sen päätän,

ikinä ennen en ole elämääni hävenny,
      olen eläny täysillä,
      vaatinu itseltä tavllaan "täydellisyyttä " tietenkään en ole koskaan ollu täydellinen
      mutta
      pyrkiny aina parhaaseen mahdolliseen elämään,
      melkein täydellinen olen ollukki, A-luokan kansalainen heh, hiukan itsekehua väliin,
      mutta
      nyt tämä vanhuus on kauheeta aikaa, aivan hirveetä
      h ä v e t t ä ä hävettää , hävettää ,
      harmittaa ola vanha vajaa, surkee, heikko, jaksamaton,
      ei kehtaisi olla vanha avuton, mutta kun on,
      haluis aina ja ikuisesti olla terve terve terve terve jaksava aina vaan jaksais asioita,
      täysin omatoiminen terve touhukas ihminen,
      mutta
      kun ei enään ole, ei kertakaikkiaan ole,
      ei jaksa
      on vain tylsä tylsä tylsä, tylsä tylsä , väsyny, jaksamaton, idiootti,
      haluun pois
      tahdon pois silloin kun i t s e niin päätän, pois pois pois pois,

kukaan muu ei ikinä päätä minun elämäni loppua, vain minä itse,

häpeän omaa raihnauttani, vanhuuttani, häpeän häpeän häpeän

jokohan tuskan vuodatus helpottaa sieluani,
      sen näen huomenna,
      onko yhtää parempi päivä,

• Anonyymi

Nyt on iltamyöhä. Lopeta jo itsesi piinaaminen, mene nukkumaan kaikessa rauhassa
        ja nuku levollisesti !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt on iltamyöhä. Lopeta jo itsesi piinaaminen, mene nukkumaan kaikessa rauhassa
        ja nuku levollisesti !

te " pillereitten" voimalla olevat tekopitreät,
        nauttikaa itse vaan vanhan ihmisen elämän ihanuudesta,
        mä en jaksa,

ei jaksa kuunella moiteita,

• Anonyymi

Saahan sitä mennä heikoille jäille täälläkin, jos niin on kyllästynyt elämäänsä.

• Anonyymi

Alkuperäiskansoilla oli sellainen tapa, että poislähtöä haluava meni vuorille kotkien nokittavaksi. Karu kohtalo sekin.

• Anonyymi

On niin tottunut omaan "näkymättömyyteensä", ettei paljon välitä enää.

• Anonyymi

Muistellaan vaan mennitä,

meillähän ei tulevaisuutta ole,

on vain menneisyys ja siellä oikea elämä,
      monipuolisinen tapphahtumineen,

eikä enään hävetä yhtään mitään,

koitetaan pitää vaan puolemme, että meitä kohdellaan hyvin jokaista,,,

olemme ansaineet hyvä vanhuuden,,

• Anonyymi

Mitä turhaan häpeämään ? Ei hävenneet kovapalkkaiset EU-mepit
      Heinäluoma ja Pekkarinenkaan A-Studiossa, vaikka mielipiteet oli
      70-luvulta YYA-ajan Suomesta.
      Se vasta hävettikin !

Heinäluomaa kuunnellessa ihmetteli tietääkö se Ukrainan tilanteesta mitään.
      Eero on menneisyyden mies kuten Maurikin.

Onneksi politiikassa on tapahtunut "nuorennusleikkaus",
      vanhat papat on pudonneet kehityksestä, he eivät pysty enää seuraamaan
      tapahtumia.

Kummallakin on mahtavapalkkainen suojatyöpaikkaa napinpainajana
      Brysselissä, koska he ovat halunneet sellaisen paikan ja puolue on asettanut
      heidät ehdolle Brysseliin ja jotkut ihmiset ovat heitä äänestäneet.
      Pitäisi ymmärtää luovuttaa paikkansa nuoremmille, joilla on vielä muisti ja
      joilla järki vielä kulkee.

Heinäluoma ja Pekkarinen eivät suinkaan ole ainoat vallan ja rahanahneuden sokaisemat.
      On niin vaikea luopua virka-auton, mustan Audin takapenkillä
      istumisesta ja tottua jäämään linja-autosta pois "oman maitolaiturin" kohdalla
      tuntemattomana ihmisenä ilman valtaa, karrikoiden.

• Anonyymi

joo mutta,,,

" maailma muuttuu poikaseni " kuohunta on käynnissä,,,

ei vaan tiedä mihin suuntaan ,,,,

rukoilkaamme viisautta ja rauhaa maailmaan,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joo mutta,,,

" maailma muuttuu poikaseni " kuohunta on käynnissä,,,

ei vaan tiedä mihin suuntaan ,,,,

rukoilkaamme viisautta ja rauhaa maailmaan,,,,

Jos vain voi, ei kannata antaa maailmanmenon järkyttää itseään,
        Me elämme tavallamme tavallista arkeamme ja maailma menee menojaan
        joka tapauksessa.
        Suomea ei uhkaa mikään kamala asia, olkaamme ihan rauhallisia sen puolesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos vain voi, ei kannata antaa maailmanmenon järkyttää itseään,
        Me elämme tavallamme tavallista arkeamme ja maailma menee menojaan
        joka tapauksessa.
        Suomea ei uhkaa mikään kamala asia, olkaamme ihan rauhallisia sen puolesta.

niimpä
        me olemme jo sivuraiteilla,
        kattelemme elämään sivusta,

meillä on oma käsitys asioista,
        mutta
        nyt päättää meidän lasten-lasten ikäset ihmiset
        heillä on erilainen koulutus ja elämän kokemukset,
        joten me täältä sivusta voimme vain arvostella,
        muuta emme enään voi,

maailma menköön menojaan

olen jo kaiken tallaan luovuttanu,
        elän omaa vanhuksen elämääni voimieni ja kykyjeni mukaan,,,

kylläki usein koen häpeää kun olen vielä elossa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niimpä
        me olemme jo sivuraiteilla,
        kattelemme elämään sivusta,

meillä on oma käsitys asioista,
        mutta
        nyt päättää meidän lasten-lasten ikäset ihmiset
        heillä on erilainen koulutus ja elämän kokemukset,
        joten me täältä sivusta voimme vain arvostella,
        muuta emme enään voi,

maailma menköön menojaan

olen jo kaiken tallaan luovuttanu,
        elän omaa vanhuksen elämääni voimieni ja kykyjeni mukaan,,,

kylläki usein koen häpeää kun olen vielä elossa,

"kylläki usein koen häpeää kun olen vielä elossa"
        Mitä häpeämistä siinä on ?
        Ei meillä kellään ole vaihtoehtoa: Ihmisen osa on elää elämänsä loppuun
        ja jokaisella on oikeus siihen. Piste.

Et sunkaan ole marttyyriksi heittäytynyt ja "uhriutunut" ?

Piruako sille voi, että tulee vanhaksi, mutta ei se ole mikään syy alkaa itseään elävältä
        ristiinnaulitsemaan.

Koita ajatella jotain muuta välillä, ei ole hyvä itsellesi, että pyörität "samaa levyä"
        päässäsi. Sinä olet fiksu ihminen, kyllä sinä osaat muutakin ajatella !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"kylläki usein koen häpeää kun olen vielä elossa"
        Mitä häpeämistä siinä on ?
        Ei meillä kellään ole vaihtoehtoa: Ihmisen osa on elää elämänsä loppuun
        ja jokaisella on oikeus siihen. Piste.

Et sunkaan ole marttyyriksi heittäytynyt ja "uhriutunut" ?

Piruako sille voi, että tulee vanhaksi, mutta ei se ole mikään syy alkaa itseään elävältä
        ristiinnaulitsemaan.

Koita ajatella jotain muuta välillä, ei ole hyvä itsellesi, että pyörität "samaa levyä"
        päässäsi. Sinä olet fiksu ihminen, kyllä sinä osaat muutakin ajatella !

On siinä
        vanhuus hävettää
        on vaikeeta aikaa,
        on pelkkää sairautta
        väsynystä, uupumista, avuttomuutta,
        tyhmäksiki muuttuu
        vaikka ei mikään neropatti ole koskaa ollukkaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On siinä
        vanhuus hävettää
        on vaikeeta aikaa,
        on pelkkää sairautta
        väsynystä, uupumista, avuttomuutta,
        tyhmäksiki muuttuu
        vaikka ei mikään neropatti ole koskaa ollukkaa,

Auttaako sen toistaminen sinua ?
        Ei auta !
        Olet ajatuksen vanki.
        Mahdollisesti ahdistunut ?
        Ahdistuneen ihmisen ajatukset pyörivät koko ajan negatiivisissa asioissa.

Huomaa, että ympärilläsi ja elämässäsi on muutakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei auta !
        Olet ajatuksen vanki.

Iäkäs voi olla masentunutkin, ei silloin näe valoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Iäkäs voi olla masentunutkin, ei silloin näe valoa.

Pitäisi voida joka päivä jutella jonkun kanssa edes puhelimessa hetken.
        Yksinäisen ajatukset alkavat kiertää rataa on vanha tai nuori.
        Onneksi on edes tämä mahdollisuus, kirjoittaa "ulos" ajatuksiaan,
        Aina täällä toisessa päässä vastaa joku ihminen. Ihminen.
        Ehkä myös yksin. On molemminpuolinen ilo kirjoittaa ja saada vastaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäisi voida joka päivä jutella jonkun kanssa edes puhelimessa hetken.
        Yksinäisen ajatukset alkavat kiertää rataa on vanha tai nuori.
        Onneksi on edes tämä mahdollisuus, kirjoittaa "ulos" ajatuksiaan,
        Aina täällä toisessa päässä vastaa joku ihminen. Ihminen.
        Ehkä myös yksin. On molemminpuolinen ilo kirjoittaa ja saada vastaus.

Ihan samat on ajatukset,
        nyt vanhana olen minäki yksin puolison kuoleman jälkeen,
        eikä nuo jälkeläiset jaksa käydä katsomassa, soittavat vain puhelimella joskus,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei auta !
        Olet ajatuksen vanki.

Onhan hyvä tänne kirjoittaa. Voi saada vastakaikua.
        Tilaa riittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei auta !
        Olet ajatuksen vanki.

totta,
        myönnän, olen masentunu, alakuloinen,

olen enemmän negatiivinen ajattelija, siis pessimisti,

heh " pessimisti ei pety " seki on totta ,, heh,
        mutta ei sekää elämässä ole kivaa,,,,,,,, aina tavallaan vi......tt,,,,, aaa ,

v,,, t,,,tu..ksen,,, syy on tämä vanhuus,
        puoliso sai kutsun taivaaseen,
        yksin jäin norkoileen,,,
        ei kiva,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan samat on ajatukset,
        nyt vanhana olen minäki yksin puolison kuoleman jälkeen,
        eikä nuo jälkeläiset jaksa käydä katsomassa, soittavat vain puhelimella joskus,

Oletko ikinä koskaan tullut ajatelleeksi, miksi se jälkikasvu ei "jaksa käydä katsomassa"? Ettet vain ole raskasta ja ikävää katsottavaa. - Nm. Vaihda vaihde

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko ikinä koskaan tullut ajatelleeksi, miksi se jälkikasvu ei "jaksa käydä katsomassa"? Ettet vain ole raskasta ja ikävää katsottavaa. - Nm. Vaihda vaihde

heh, ilmeisesti olen erittäin vastenmielinen ruma narisija
        erittäin ikävää seuraa, siksi eivät haluu tai ehdi mua katsomaan,
        näin se vaan menee,

raikkaita silti ovat minulle,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

näin se vaan menee,

Monet "aktiivi-ikäiset" ihmiset käyvät harvoin vanhemmillaan
        tai ottavat puhelimitsekaan yhteyttä.
        Yritän uskotella itselleni,
        ettei heillä ole aikaa ajatella mitä iäkäs ihminen ajattelee ja tuntee.
        Sisimmässäni tiedän,
        että aikaa olisi, jos olisi halua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monet "aktiivi-ikäiset" ihmiset käyvät harvoin vanhemmillaan
        tai ottavat puhelimitsekaan yhteyttä.
        Yritän uskotella itselleni,
        ettei heillä ole aikaa ajatella mitä iäkäs ihminen ajattelee ja tuntee.
        Sisimmässäni tiedän,
        että aikaa olisi, jos olisi halua.

On luonnon laki
        jälkikasvu lentää pesästä, elää omaa elämäänsä
        USEINMITEN,

on tietenki poikeuksia olemassa,

vanha sanonta " lapset on laina vain "

rakkaita ovat kaikki,
        on olemassa puhelin yhteys aina tarvittaessa
        ja joskus liianki usein,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On luonnon laki
        jälkikasvu lentää pesästä, elää omaa elämäänsä
        USEINMITEN,

on tietenki poikeuksia olemassa,

vanha sanonta " lapset on laina vain "

rakkaita ovat kaikki,
        on olemassa puhelin yhteys aina tarvittaessa
        ja joskus liianki usein,

Ihmisen pitää kuulua johonkin yhteisöön. Lähimpänä on tietysti verisukulaiset, mutta on paljon muualle muuttaneita, joiden siteet perheeseen ovat katkenneet. Ehkä siitä ei ole ihmiselle haittaa ennen kuin vanhuuden päivinä, jolloin ystävyys voi kadota eläköitymisen tai sairauden taakse. Sukulaisuus ei katkea, kuten muut tuttavuudet.
        Vaikka yhteys lähiomaisiin olisi haurastunut, se on on kuitenkin aina olemassa.
        Murheelliselta aina tuntuu, kun kuulee joidenkin katkaisset yhteydet lähiomaisiinsa jonkun epäsovun ja loukatuksi joutumisen takia.
        Pitäisi aina osata nähdä, mikä on tärkeintä loppupeleissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen pitää kuulua johonkin yhteisöön. Lähimpänä on tietysti verisukulaiset, mutta on paljon muualle muuttaneita, joiden siteet perheeseen ovat katkenneet. Ehkä siitä ei ole ihmiselle haittaa ennen kuin vanhuuden päivinä, jolloin ystävyys voi kadota eläköitymisen tai sairauden taakse. Sukulaisuus ei katkea, kuten muut tuttavuudet.
        Vaikka yhteys lähiomaisiin olisi haurastunut, se on on kuitenkin aina olemassa.
        Murheelliselta aina tuntuu, kun kuulee joidenkin katkaisset yhteydet lähiomaisiinsa jonkun epäsovun ja loukatuksi joutumisen takia.
        Pitäisi aina osata nähdä, mikä on tärkeintä loppupeleissä.

Niimpä,
        olen kokenu karvaasti nuorena työnperässä kun muutettiin kauas synnyinseuduilta,
        koskaan en juurtunu uuteenpaikkakuntaa vaikka tein töitä nelkyt-vuotta eläkkeelle asti,

se on niin
        jos kerran repii juurensa synnyin seuduiltaan, ei oikeestaan juurru enään koskaan uuteen paikkakuntaan, kaikki ihmissuhteet ovat pinnallisia vaikka ystäviä ollaanki,

ja

kun kerran muuttaa sen jälkeen on h e l p p o muuttaa vaikka kuinka montakertaa uudelleen eripaikkakunnalle,

rakkaus omiin vanhempiin säilyy kuoleman jälkeeki, sitä sidettä ei katkase mikään, samoin omiin jälkikasvuun
        kaikki ovat rakkaita ajatusmaailmassa vaikka eivät ehdi pitää vanhaan fyysisesti yhteyksiä, onhan puhelimet keksitty,

niitä käytetäänki ahkerasti,

kuoleman olen sisäistäny itseeni niin että voin aivan hyvin kuolla ihan yksin omaan sänkyyni, en kaipaa ketään sänkyni viereen kun lähden tästä maailmassata, jos hyvin käy saan kuolla jokun sairaalan sänkyyn ja ilmeisesti joku hoitaja valvoo mittareita milloin kaikki on ohi,
        näin olen oman kuolemani suunitellu, en tiedä toteutuuko,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niimpä,
        olen kokenu karvaasti nuorena työnperässä kun muutettiin kauas synnyinseuduilta,
        koskaan en juurtunu uuteenpaikkakuntaa vaikka tein töitä nelkyt-vuotta eläkkeelle asti,

se on niin
        jos kerran repii juurensa synnyin seuduiltaan, ei oikeestaan juurru enään koskaan uuteen paikkakuntaan, kaikki ihmissuhteet ovat pinnallisia vaikka ystäviä ollaanki,

ja

kun kerran muuttaa sen jälkeen on h e l p p o muuttaa vaikka kuinka montakertaa uudelleen eripaikkakunnalle,

rakkaus omiin vanhempiin säilyy kuoleman jälkeeki, sitä sidettä ei katkase mikään, samoin omiin jälkikasvuun
        kaikki ovat rakkaita ajatusmaailmassa vaikka eivät ehdi pitää vanhaan fyysisesti yhteyksiä, onhan puhelimet keksitty,

niitä käytetäänki ahkerasti,

kuoleman olen sisäistäny itseeni niin että voin aivan hyvin kuolla ihan yksin omaan sänkyyni, en kaipaa ketään sänkyni viereen kun lähden tästä maailmassata, jos hyvin käy saan kuolla jokun sairaalan sänkyyn ja ilmeisesti joku hoitaja valvoo mittareita milloin kaikki on ohi,
        näin olen oman kuolemani suunitellu, en tiedä toteutuuko,,,

ano 14:40
        Tuttu tunne, ihan kuin itse olisin kirjoittanut sen minkä sinä:

"se on niin
        jos kerran repii juurensa synnyin seuduiltaan, ei oikeestaan juurru enään koskaan uuteen paikkakuntaan, kaikki ihmissuhteet ovat pinnallisia vaikka ystäviä ollaanki"

Ystäviksi on tullut, mutta on tuntenut kuitenkin olevansa "jostain muualta",
        ei "kotonaan", vaikka viihtyisikin. Sydän on siellä synnyinseudulla,
        mikä on sekin vähän kummallista, koska ei siihen voi vaikuttaa mihin syntyy,
        sekin on sattumaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

näin se vaan menee,

Sinun ulkonäkösi, oli se millainen tahansa, ei ole tämän jutun pääpointsi, vaan se, minkä näköinen sisäinen maailmasi, mielenmaisemasi ja henkesi ovat. - Nm. Valitus vei väärälle tielle

• Anonyymi

Täällä voi kirjoittaa omista tunteistaan nimettömänä ja ilman häpeää.

• Anonyymi

siitä en pääse yli enkä ympäri
        tnnen häpeää koska olen ruma ja vanha, toinen jalka jo haudassa,
        haluis olla vielä ihminen tarpeellinen edes jollekki,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

siitä en pääse yli enkä ympäri
        tnnen häpeää koska olen ruma ja vanha, toinen jalka jo haudassa,
        haluis olla vielä ihminen tarpeellinen edes jollekki,

Tunnetko, ettet ole tarpeellinen kenellekään ?
        Minustakin tuntuu siltä, mutta yritän urheasti uskoa,
        että on minulla joku merkitys ihan itsenänikin,
        itselleni, oman elämäni "päätähtenä",
        vaikka "katsojat" onkin kaikonneet
        ja "näytelmä" on muuttunut monologiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnetko, ettet ole tarpeellinen kenellekään ?
        Minustakin tuntuu siltä, mutta yritän urheasti uskoa,
        että on minulla joku merkitys ihan itsenänikin,
        itselleni, oman elämäni "päätähtenä",
        vaikka "katsojat" onkin kaikonneet
        ja "näytelmä" on muuttunut monologiksi.

Taidan olla vain itsekäs,
        yksiseni kiukuttelen itselleni,
        mouruan että hävettää,
        no jossain määrin kyllä hävettääki
        kun elämä on armotta takanapäin,,,
        vain vanhuus avuttomuus on tulevaisuutta,

mutta jälkeenjäävät,,,,
        kyllä ne mua tarvii,
        ainaki taloudellisesti,
        varmaan myös läheisyyden tunteen ja rakkauden t u n t e e n takia,
        sillä rakkauden vaistoaa,
        vaikka ei jälkeenjääviä juuri koskaan enään näekkää ,,,
        näin uskoisin,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taidan olla vain itsekäs,
        yksiseni kiukuttelen itselleni,
        mouruan että hävettää,
        no jossain määrin kyllä hävettääki
        kun elämä on armotta takanapäin,,,
        vain vanhuus avuttomuus on tulevaisuutta,

mutta jälkeenjäävät,,,,
        kyllä ne mua tarvii,
        ainaki taloudellisesti,
        varmaan myös läheisyyden tunteen ja rakkauden t u n t e e n takia,
        sillä rakkauden vaistoaa,
        vaikka ei jälkeenjääviä juuri koskaan enään näekkää ,,,
        näin uskoisin,

Uskot ihan oikein, kyllä sinua ja rakkauttasi tarvitaan !

• Anonyymi

Onhan siihen hyvä alistua, ettei edes vuodenaikoja ole kovin monia jäljellä, kalenterivuosista puhumattakaan.
      Kun elettyjä vuosia on niin paljon, että on keskimääräisesti yli kasikymppisten eliniän.

En pelkää lähteä täältä tuntemattomaan, yli rajan. En olisi voinut uskoa eläväni dinosaurusikään. Kevään merkkejä kuulen jo luonnossa.
      Talitinttien soidinlaulu on jo alkanut. Ei mitään titityytä vaan pientä ääntelyä.
      Kun on hiljaista, kuulen vielä sen, ISOA musiikkia korvilleni.

• Anonyymi

Minä pelkään ja häpeän sitä tilannetta, että alan ruikuttaa vanhuudestani ja alan kerätä säälipisteitä, kun olen niin ikäloppu ja kipujen vaivaama.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2031
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    Aihe