Mitkä lääkkeet koviin kuukautiskipuihin (teillä on)?

Maiju3

Niin mitkä lääkkeet teillä on koviin kuukautiskipuihin, siis todella koviin?

Haen lähinnä reseptilääkeitä, eli kaikki Buranat on kyllä hyvin tiedossa.



Itselleni lääkäri kirjoitti pari kuukautta reseptin Clotam-nimiseen lääkkeeseen. Olin ihan erikoislääkärillä (yksityisellä nais-gynekologilla siis), mutta hänen asenteensa vaivaani oli EVVK, eikä sanonut juuta eikä jaata oireeni kuvailtua, istui vain kauan hiljaa ja tuijotti todella umpimielisesti minua.

Koska hiljaisuus kesti ja kesti ja oli melko vaivautunutta, niin kerroin sitten että olin kuullut lääkkeestä nimeltä Clotam. Sen hän sitten määräsikin mitään kyselemättä, ja nousi ylös sen merkiksi että minun pitäisi selvästi lähteä, vaikka olin ollut siellä vasta jtn viisi minuuttia! Kysyin sitten varovasti, että koska kipuni ovat niin hirveän kovat niin ei kai vatsassani ole mitään vikana. Sen hän sitten suostui katsomaan, mutta huokaili ja mutisi sitä ennen ja oli kovakourainen. Ei siellä sitten ollut mitään, mutta halusin vain varmuuden kun kerran siellä olin, olen nimittäin pelännyt sitä vaihtoehtoa aina välillä.


Sen jälkeen tajusin, että onhan niitä varmasti muitakin lääkkeitä, jotka voisivat auttaa jopa paremmin ja sopia minulle paremmin. Olisinkin juuri halunnut kuulla lääkäriltä eri lääkkeistä, niiden vaikuuksista, eroista ym. Toki tiedän, ettei hän ole mikään lääke-esittelijä/myyjä, mutta silti. Koska hän ei sitten auttanut, niin siksi haen apua täältä (epätoivoista, tiedän!)

Harmitti myös se, että se oli tavallaan eka gynekologi-käyntini, ja siitä jäi niin hirveän huono kuva. =(

17

7683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maiju3

      Niin ja vielä siitä etten mitenkään liioitellut kipujani, mutta en vähätellytkään, kerroin niistä juuri niin kuin kuuluukin. Ne todellakin täysin estävät normaalin elämän, ainakin ekana päivänä. Kivun lisäksi oksentelen, vatsani on todella sekaisin, pyörryttää ja jalat menevät välillä alta. Olin siis asiallinen, mutta lääkäri sanoi ihan suoraan että "kipujen kanssa on vain opittava elämään ja kokemaan sitä kipua".

      En ole vielä hakenut Clotam-lääkkeitä, koska vielä ei ole ollut tarvista. Mm. täältä Suom24:sta luin paljon huonoja kokemuksia Clotamista, ja nyt alkoi todella arveluttamaan ja kaduttamaan.

      Olisi siis todellakin pitänyt olla vain hiljaa siellä lääkärissä eikä mainita Clotamia, olla siis niinkuin ei tietäisi itselleen mitään sopivaa lääkettä, niin sitten olisin ainakin saanut tietää mitä lääkäri suosittelee. Nt hän vain määräsi suoraan sen minkä ekana mainitsin, vaikka en mitenkään ilmaissut haluavani sitä.

      • tyyt.käyt.

        ainakin on auttanut nimenomaan Clotam.


      • Maiju3
        tyyt.käyt. kirjoitti:

        ainakin on auttanut nimenomaan Clotam.

        Kiitos nopeasta vastauksesta!!

        Haluaisitko kertoa lisää Clotamista, eli onko ollut sivuvaikutuksia (millaisia), miten vahvaa Clotamia käytät, miten paljon / miten usein eli montako kertaa sitä voi ottaa vuorokaudessa, paljonko maksoi, oletko ollut tyytyväinen jne...


        Yritän vain vaurautua niihin ja kuulla niistä mahdollisimman paljon, sillä kai haen sitten nyt ne jos niihin se resepti on...


      • Maiju3
        tyyt.käyt. kirjoitti:

        ainakin on auttanut nimenomaan Clotam.

        Mikä Clotam sinulla on näistä?

        Clotam (kapseli), Reseptivalmiste, Oy Gea Ab
        Clotam (peräpuikko), Reseptivalmiste, Oy Hexal Ab
        Clotam (tabletti), Reseptivalmiste, Oy Gea Ab
        Clotam Retard, Reseptivalmiste, Oy Hexal Ab

        (www.tohtori.fi/laakkeet)

        Osaatko kertoa, mikä on Clotam Retard, ja onko kapselilla ja tabletilla eroa vaikutuksessa / tehossa?


      • lurlee

        Kävin juuri kovien kipujen takia gynellä ja minulta löydettiin useampia myoomia kohdusta. Gynen mukaan nämä voivat aiheuttaa kovia kipuja ja runsaita vuotoja ja myöhemmin kannattaa ehkä harkita kohdun poistoa. Kipuihin sain Miranaxia,joka auttaa kyllä, muttei vie kipua ihan kokonaan.


    • Maiju3

      Noista kahdesta olen kuullut netistä (lähinnä keskustelupalstoilta). Onko vielä muita suositeltavia / hyväksi havaittuja?


      Entä millaisia noi ovat?

      • Maiju3

        Niin ja nyt sain vielä kuulla apteekista, että Clotamia ei ole saatavana kuin vain 100 kpl:n pakkauksissa! Nyt tuskin enää otan sitä, vaikka lääke on jo tilattu apteekkiin. Jos Clotam ei sovikkaan minulle, jos siitä tulee vähänkin sivuvaikutuksia tai jos se ei auta ollenkaan, niin siinä on sitten 99 pilleriä turhaan, ja ne ovat myös melko kalliita, tai siis ainakin se 100 kpl:n paketti.

        Huoh, nyt ei taaskaan ole mitään lääkettä kipuihin, ja sille samalle lääkärille en ainakaan mene koska oli niin kauhea.

        Lääkäri väitti että olisi myös 30 kpl:n paketteja, ja niin väittää useimmat nettisivutkin. Toivottavasti se lääke on edes tabletteina, sillä en usko että saan kapseleita ollenkaan alas. (Peräkapseleista puhumattakaan). Missä muodossa teillä on Clotamit?

        Niin ja apteekissa väitettiin, että Clotam on ihan uusi lääke. Itse kuulin sitä ja sain yhden tabletin yli neljä vuotta sitten, että tuskin kovin uusi on. Kyllä apteekissa taas osataan..


        Niin ja silloin lääkärissä lääkäri suostui, tosin vastahakoisesti, tutkimaan vatsani, ja siellä ei kuulemma ollut mitään epäilyttää tai ylimääräistä. Onneksi..


    • Nina

      Minulle Clotamia määrättiin aikoinaan migreeniä helpottamaan, mutta olen sitä käyttänyt myös kuukautiskipuihin. Tehokas lääke, muistaakseni minulla on ollut sekä kapseleita että tabletteja. Suosittelen kokeilemaan!

      Ikävää, että lääkäri oli noin epäystävällinen ja välinpitämätön. Tuollainen kohtelu ammattilaisen taholta masentaa. Omituista myös se, että jouduit itse pyytämään, että lääkäri tarkastaisi, että kaikki on kunnossa. Olisi luullut hänen itse pitävän tarkastusta tärkeänä, kun kerran kuukautiskipujen takia menit vastaanotolle. Monestihan gyne katsoo oikein ultraäänellä kohdun ja munasarjat, jos on esim. endometrioosi-epäilyjä. Mene seuraavan kerran eri lääkärille!

      Ja vielä: siinä vaiheessa, kun ehkäisy tulee ajankohtaiseksi, niin kannattaa harkita e-pillereitä, sillä nekin vähentävät kuukautiskipuja.

    • on.......

      ollut clotamia lääkkeenä ja ei auttanut yhtään!! kivut on niin karseet. nykyään joudun syömään panacodia. hyvin on auttanut.. kesällä menenkin varmaan tutkituttamaan onko endoa.

    • meri

      tietoa samaan ongelmaan.kuukautiset alkoivat 12vuotiaana ja aluksi söin jotain resepti lääkettä(nimeä en muista).sitten siirryin e-pilsuihin.eka femoden.sain vain lisäoireita(itkukohtauksia),seuraavaksi mercilon.ei tehoa.nyt syön gracialia.toimi aluksi tehokkaasti.vähensi vuotoa ja kipuja.nyt ovat ongelmat palanneet.ikää on 27v.gyne sanoi et enää auttaisi vain synnytys.olen sinkku joten mielelläni etsisin muun vaihtoehdon.2 ekaa päivää ovat todella pahoja.vinkkejä??

      • _mä vaan_

        ihan vaan tiedoksi, ettei kivut aina katoa/vähene synnytyksen myötä.


      • tuulia
        _mä vaan_ kirjoitti:

        ihan vaan tiedoksi, ettei kivut aina katoa/vähene synnytyksen myötä.

        ei se aina niin ole ett kivut lähtee/lievenee synnytyksen jälkneen. mulla pahentunut.


      • Anonyymi
        _mä vaan_ kirjoitti:

        ihan vaan tiedoksi, ettei kivut aina katoa/vähene synnytyksen myötä.

        Mulla vaan pahentuneet entisestään synnytysten jälkeen kuukautiskivut. Että näin. Ja siitä on jo kauan, 15 vuotta. Edelleen kärvistellään. Miranax ei auta mitään, kuin Mynthonia söis. Ibuprofeeni auttaa jonkin verran. Täytyy taas kääntyä lääkärin puoleen.


    • varjopuoli

      Niin, itse olen kärsinyt siitä asti kun menkat alkoivat niin näitä kipuja.. (eli 8 vuotta..) ja mistään pienistä kivuist en todellakaan puhu. Itselläni toimii parhaiten se, että välillä vaihtaa särkylääke merkkiä. Buranat ja miranaxit on tullut kokeiltua.En osaa sanoa yhtään mikä parhaiten auttaisi.. Mutta se, että saa ajatukset pois siitä kivusta on erittäin hyvä ja toimiva konsti, esim lähteä lenkille kavereiden kanssa tms... Mutta se mitä yleensä joudun tekemään on hakea terveyskeskuksesta Voltaren piikki pakaraan. :) Toimii.

      • Maiju3

        Valitettavasti urheilu ei auta mulla (kerran vain pahensi), ja sitäpaitsi en pysty edes ollenkaan liikkumaan, makaan vain tietyssä asennossa sängyssä. En siis pysty edes pukemaan, että voisin lähteä ulos, joten miten voisin kävellä saatika juosta?


      • Tupsu
        Maiju3 kirjoitti:

        Valitettavasti urheilu ei auta mulla (kerran vain pahensi), ja sitäpaitsi en pysty edes ollenkaan liikkumaan, makaan vain tietyssä asennossa sängyssä. En siis pysty edes pukemaan, että voisin lähteä ulos, joten miten voisin kävellä saatika juosta?

        Hei!Kärsin monet vuodet erittäin kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta,mikään lääke ei auttanu,kunnes pari vuotta sitten kävin gynellä joka oli todella mukava ja se määräsi mulle cyklokapronia ja miranaxin yhteiskäyttöä vuodon pahimpina päivinä ja sen jälkeen kuukautiskivut ovat olleet historiaa.Suosittelen lämpimästi,minulle ne toivat ainakin avun.


      • Anonyymi
        Tupsu kirjoitti:

        Hei!Kärsin monet vuodet erittäin kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta,mikään lääke ei auttanu,kunnes pari vuotta sitten kävin gynellä joka oli todella mukava ja se määräsi mulle cyklokapronia ja miranaxin yhteiskäyttöä vuodon pahimpina päivinä ja sen jälkeen kuukautiskivut ovat olleet historiaa.Suosittelen lämpimästi,minulle ne toivat ainakin avun.

        Mulla Cyklocapron tosiaan niukentaa hieman vuotoa, mutta Miranax ei auttanut kipuihin yhtään. Huonompi kuin Ibuprofeeni. Ei mitään vaikutusta. Yksilöllistä tuntuu olevan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe