Kotikäytössä Hyvinkää la-radiopuhelin Mocoma 27. Mutta kuuluu vain pelkkää suhinaa ja kohinaa. Millä kanavalla pitäisi olla ja tarviiko jotain erikois antennia tai vahvistinta?
La-puhelin Mocoma 27
7
1888
Vastaukset
- Anonyymi
Antenni on hyvä olla.
Mutta vielä tärkeämpää olisi olla vasta-asema. - Anonyymi
LA - harrasteesta on vielä keskustelua käynnissä. Hakusanalla LA harrastus löytyi esimerkiksi tämä keskustelu vuodelta 2019:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=102220 - Anonyymi
laitoin juuri itse 27 mocoman autoon, sijaitsen riihimäellä niin ei muutakon huutelemaan jospa joskus satutaan samoille taajuuksille
- Anonyymi
radiohullut.com/foorumi
- Anonyymi
anteeksi www.radiohullut.net/foorumi
sieltä löydät keskustelua ja harrastajia ehkä kokeiluihin
- Anonyymi
vanha ketju jo mutta LA-puhelinten perusteet tässä vaikka löytyy moneen kertaan eri paikoista. Todetaan alkuun että hyvä antenni ja vireessä oltava. Esim. tamperelainen liike osaa auttaa.
Mocoma 27 on AM-kone jossa kanavia olikos se 23 kpl eli kanavat 1 - 23 (ja entinen 11A) noin suunnilleen.
Keskustelu lienee mennyt FM-puolelle ja "yläkanaville" eli esim. pääkaupunkiseudulla kanava taisi olla 33 ja vieläpä tosiaan FM.
Näin ollen 27:lla ei juurikaan kuule paljoakaan eikä pääse enää juttelemaan.
Mikä on toki valitettavaa. En mä käsitä miksei voi enää olla vanhaan malliin kutsukanava 7 mihin pääsee KAIKILLA LÄNKYILLÄ kautta maan. Itse liikun paljon ympäri maata ja nyt tästä hajaannuksesta johtuen en minä voi aina tietää mikä kanava on missäkin. Samaten: kyllä kuso kulkee AM:lläkin ilman FM:ää tai saati SSB:tä. Turhaa hifistelyä lopputuloksen (ja usein sisällön) kannalta. Joka iikka voi nopeasti todeta onko kanavilla LIIKAA väkeä, ja vanhoja länkkyjä on torilla ja kaapeissa vielä kasoittain. Ei kai tässä ole tarkoitus karkoittaa porukkaa.
Kaikki koneet kuntoon ja käyttöön, sillä vähenee suhina ja kohina, ei ne kaapissa hyödytä ketään. Tai vaikka edes käyttöVALMIUTEEN, harrasteen elpymisestä on vähäisiä merkkejä.- Anonyymi
Hanki suosiolla joku vanha kone jossa on vakiona myös FM ja jonka saa modattua myös yläkanaville, niitä saa nykyään kirppiksiltä ja myyntisivustoilta muutamalla kympillä.
Kanava 31 on koko maan FM kutsukanava, mutta joissain kaupungeissa ja maakunnissa on omia rinkulakanaviakin.
AM on poissa muodista koska se menee niin herkästi läpi naapureiden stereoista ja tietokonekaiuttimista ettei sitä enää kaupungeissa ja lähiöissä asuvat halua siksi käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1202239Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n552174Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt61402Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan761393- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311140Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621123- 68979