Kotikäytössä Hyvinkää la-radiopuhelin Mocoma 27. Mutta kuuluu vain pelkkää suhinaa ja kohinaa. Millä kanavalla pitäisi olla ja tarviiko jotain erikois antennia tai vahvistinta?
La-puhelin Mocoma 27
7
1708
Vastaukset
- Anonyymi
Antenni on hyvä olla.
Mutta vielä tärkeämpää olisi olla vasta-asema. - Anonyymi
LA - harrasteesta on vielä keskustelua käynnissä. Hakusanalla LA harrastus löytyi esimerkiksi tämä keskustelu vuodelta 2019:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=102220 - Anonyymi
laitoin juuri itse 27 mocoman autoon, sijaitsen riihimäellä niin ei muutakon huutelemaan jospa joskus satutaan samoille taajuuksille
- Anonyymi
radiohullut.com/foorumi
- Anonyymi
anteeksi www.radiohullut.net/foorumi
sieltä löydät keskustelua ja harrastajia ehkä kokeiluihin
- Anonyymi
vanha ketju jo mutta LA-puhelinten perusteet tässä vaikka löytyy moneen kertaan eri paikoista. Todetaan alkuun että hyvä antenni ja vireessä oltava. Esim. tamperelainen liike osaa auttaa.
Mocoma 27 on AM-kone jossa kanavia olikos se 23 kpl eli kanavat 1 - 23 (ja entinen 11A) noin suunnilleen.
Keskustelu lienee mennyt FM-puolelle ja "yläkanaville" eli esim. pääkaupunkiseudulla kanava taisi olla 33 ja vieläpä tosiaan FM.
Näin ollen 27:lla ei juurikaan kuule paljoakaan eikä pääse enää juttelemaan.
Mikä on toki valitettavaa. En mä käsitä miksei voi enää olla vanhaan malliin kutsukanava 7 mihin pääsee KAIKILLA LÄNKYILLÄ kautta maan. Itse liikun paljon ympäri maata ja nyt tästä hajaannuksesta johtuen en minä voi aina tietää mikä kanava on missäkin. Samaten: kyllä kuso kulkee AM:lläkin ilman FM:ää tai saati SSB:tä. Turhaa hifistelyä lopputuloksen (ja usein sisällön) kannalta. Joka iikka voi nopeasti todeta onko kanavilla LIIKAA väkeä, ja vanhoja länkkyjä on torilla ja kaapeissa vielä kasoittain. Ei kai tässä ole tarkoitus karkoittaa porukkaa.
Kaikki koneet kuntoon ja käyttöön, sillä vähenee suhina ja kohina, ei ne kaapissa hyödytä ketään. Tai vaikka edes käyttöVALMIUTEEN, harrasteen elpymisestä on vähäisiä merkkejä.- Anonyymi
Hanki suosiolla joku vanha kone jossa on vakiona myös FM ja jonka saa modattua myös yläkanaville, niitä saa nykyään kirppiksiltä ja myyntisivustoilta muutamalla kympillä.
Kanava 31 on koko maan FM kutsukanava, mutta joissain kaupungeissa ja maakunnissa on omia rinkulakanaviakin.
AM on poissa muodista koska se menee niin herkästi läpi naapureiden stereoista ja tietokonekaiuttimista ettei sitä enää kaupungeissa ja lähiöissä asuvat halua siksi käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2604596Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit432776Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061604Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
- 471119
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116