Raajarikkoisten huomioiminen eri yhteyksissä

Anonyymi

Tämän asian tiimoilta on paljonkin empiiristä tietoa kertynyt v 2022.
Moni asiahan räpsähtää silmille kun vasta itse kokee konkreettiset puutteet ja asenteet.
Beng

31

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitäisikö olla jokin amuletti, mitä voisi vilauttaa eri yhteyksissä?
      Ohikulkija

    • En minä oikeassa elämässä.
      Mutta tällaisissa Mielien Kuvitus-palstoissa olen yrittänyt korostaa.
      Korostaa yli-leveän rulla-tuolin merkitystä vastoin-käymisissä ja kädettömyyksissä.
      Tuoli autaa yli-turvonneita vahhuksia, kuviteltuja sairauksia, mielen-terveyttäkin toisinaan.
      Tuoli nimittäin voi tehdä hulluksikin.
      Kokeilkaapa tuolia.
      Se opettaa ihmisille oikean-puoleista liikennettä.
      Sekä että pientä ei pidä suureksi kuvitella.
      Jos pienen on vain ansainnut.

      H.

    • Anonyymi

      raajarikkoiset ja kunnanvaivaiset hoidettiin ennen vaivaistaloissa jossa
      saivat asua rauhassa
      maalla pantiin kahleisiin pois silmistä navettoon tai muuta

      • Anonyymi

        Hei. Vuosi 2022.
        Suuren sairaalan päivystyksessä tai osastolla ei erityisvälineitä.
        Syväkyykky pissanäytteen antamiseksi naiselta oli järkky alastulo; Kas kun proteesi ei mennyt sijoiltaan.
        Suihkussa on onneksi lattialastat, joilla voit auttaa vaatteet pois ja ylle.
        Jos jotain putoaa, voi kyynärsauvoilla poimia vaatteita kuin riisiä tikuilla.
        Mitään telineitä kyynärsauvoille ei ollut. Patenttini: kuminauha sauvasta sauvaan ja sain kieputettua pöytään kiinni. Montako kertaa? Eihän vessoissakaan mitään telineitä ollut.
        Melko uusi sairaala!
        Ne suppeat ajatukset ja asenteet!
        Beng


    • Anonyymi

      Kaivan tämän ketjun takaisin.
      Tiedän, ettei moni pidä sanasta raajarikko, mikä takavuosikymmeninä oli ihan arkinen ilmaisu. Se on tavallaan kaiken liikuntarajoitteisuuden yleisnimike, ei kovin kaunis.
      Nykyisin puhutaan nivelrikoista ja muista sairauksista ihan omilla nimillään.

      Minulle tuli mieleen Maija Elomaa (Könkkölä). Hän muistaakseni valmistui arkkitehdiksi.
      Hän menetti näkönsä todella nuorena parikymppisenä diabeteksen takia.
      Mutta hän tähdensi rakennusten ja ympäristön suunnittelua niin, että olisi turvallista liikkua eikä tapaturmia tapahtuisi.
      Arvostan hänen kaltaisiaan. Sitkeitä.

      Siksipä ihmettelen, jos isosta laitoksesta puuttuu sellainen huomioiva panostaminen.
      Useilla meillä voi olla tilapäinen liikkumisrajoite oli ikä mikä vain.
      Tämä on samankaltaista välinpitämättömyyttä. Kuoppia.
      Beng

    • Anonyymi

      Kokoomuslaiset myöhemmin vihreät Könkkölät olivat suuria etujen kähmijöitä ja linssiluteita
      poliittisin perustein etuja kahmiakseen


      Professori Jorma Palo ytitti ksikkensa estääkseen heidän julkkisetulunsa jotta muutkin saisivat jotain

      Sitä paitsi hoitaja-Maija paloi loppuun aikana, jolloin ylilääkäri Jorma Palo ja Hyksin liittohallitus epäsivät avustajat sillä perusteella, ettei Kalle ole ...

    • Anonyymi

      Miten niin hoitaja? Hänhän oli puoliso.
      Tuosta, mitä kirjoitit, ei minulla ole haisuakaan.
      Beng
      Oikeastaan aiheeseeni M.E. liittyy tuon tarkoituksenmukaisen suunnittelun kautta.
      Tavallaan odotan kokemuskertomuksia siitä, millaisia tilanteita on muilla kenties ollut.

      • Anonyymi

        Niin et tiedäkään tässäkään taustoja mutta olet toimittajien vietäviswä

        Älä kysy minulta
        Viimeinenkappale
        on kopio lehdestä malliksi ei minun kirjoittamani

        Aiheesta lönkkölöt kähmimässä on keskusteltu piireissä paljon ja vuosia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin et tiedäkään tässäkään taustoja mutta olet toimittajien vietäviswä

        Älä kysy minulta
        Viimeinenkappale
        on kopio lehdestä malliksi ei minun kirjoittamani

        Aiheesta lönkkölöt kähmimässä on keskusteltu piireissä paljon ja vuosia

        Minä luin wikistä henkilön perustiedot. Vain tuo yksi asia kiinnosti.
        Ihan hyvä, että oikaisit lainauksen osalta - siis ettei kirjoittamaasi.
        Beng
        Mistään 'piirien' paljosta keskustelusta en ole kuullut. Vaikuttaa pahansuopaisuudelta, minusta, kun en tarkemmin tiedä enkä oikein haluakaan. RIP K:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä luin wikistä henkilön perustiedot. Vain tuo yksi asia kiinnosti.
        Ihan hyvä, että oikaisit lainauksen osalta - siis ettei kirjoittamaasi.
        Beng
        Mistään 'piirien' paljosta keskustelusta en ole kuullut. Vaikuttaa pahansuopaisuudelta, minusta, kun en tarkemmin tiedä enkä oikein haluakaan. RIP K:lle.

        miten niin millä kriteerillä prof Jorma budomjärvijuttu Palo on pahasuopainen
        verrattuna ahnekönkkölöihin

        wikipedia voi olla hyvä katsoa vuosilukua tms mutta jako hyvin ja pahoihin
        ei sieltä löydy

        mm. sen takia että ei ranskalainen täydentäjä osaa italian historiaa kirjoittaa
        kun ranska on italian miehittäjä kautta aikojen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten niin millä kriteerillä prof Jorma budomjärvijuttu Palo on pahasuopainen
        verrattuna ahnekönkkölöihin

        wikipedia voi olla hyvä katsoa vuosilukua tms mutta jako hyvin ja pahoihin
        ei sieltä löydy

        mm. sen takia että ei ranskalainen täydentäjä osaa italian historiaa kirjoittaa
        kun ranska on italian miehittäjä kautta aikojen

        No hei. Miten tämä kirjoittamasi liittyy mitenkään siihen, mistä ajattelin jutustaa.
        Yritän metsästää niitä sietämättömiä paikkoja, missä nivelrikkoinen tai muutoin itsensä kolhinut tai onnettomuudessa ollut joutuu asioimaan, mutta missä puitteet ovat terveelle, vain terveelle.
        Kävin apteekissa. Todella tyylikkäät modernit tuolit. Mutta oli mahdoton istua, saati kammeta itsensä kynärsauvoilla ylös. Seistä ei voinut, koska olisin saattanut pökrätä.
        Beng


    • Ikävä kuulla, Beng, noista hankaluuksista mitä olet kuntoutujana joutunut kokemaan, taksireissuista alkaen.
      Minähän en ole vielä kuntoutuja, vaan "odottaja", vai pitäisikö jo sanoa uupunut odottaja, eli lonkkanivelleikkausjonossa.
      Minulla ei oikeastaan ole ollut asiointivaikeuksia, mutta enpä ole osannut mitään erityishuomiota odottaakaan. (Riittäästi) ystävällisyyttä ja avun tarjouksia olen saanut osakseni ja kun ajattelen, että tilani on ohimenevä, mitään "rakenteellisia" muutoksia en odotakaan.
      Jos jotakin, niin jonkinlaista "sauvanpidikettä" olisin minäkin kyllä kaivannut asiointitiskien luona.
      Sauvahan kaatuu heti, jos sen asettaa sileää seinää vasten nojaamaan ja niin joutuu tekemään, jos pitää käyttää kahta kättä samanaikaisesti. Kaatuneen sauvan nosto lattialta voi joillekin olla ylivoimaista. Kaupoissa voi sauvan asettaa ostoskärryyn ja ottaa tukea kärrystä.
      Kunnan apuvälinelainaamosta olen saanut sen, mitä olen tarvinnut ja kun olen kai luonnostani aika "taipuisa" selviän arjestani aika hyvin, kunhan maltan tehdä kaikki askareeni hitaasti. Tuo kuntoutusaika voi tietysti tuoda ikäviä yllätyksiä minullekin, mutta sen näkee sitten.
      Tsemppiä vain kuntotusväiheeseen sinulĺe. Ne huomiot ja parannusehdotukset mitkä itse tekee kannattaa tietysti kierrättää, tulevat sitten avuksi muillekin.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Ehken ole kehunut operoinutta sairaalaa. Kaikkihan sitä ennen meni kohdallani jetsulleen.
        En toivo, että et säikähdä kirjoituksiani kokemuksistani. Eihän kaikkialla ja kaikille tarvitse tapahtua samoin. Toivon kohdaltasi vilpittömästi niin.
        Kahden kuukauden kasaamaan syö mummoa.
        Beng
        Hanki sitä sellaista (vaikka mustaa) kuminauhaa (mitä ennen käytettiin housuissa vyötärökujassa) ja solmi usealla solmulla nauha kyynärsauvat tapista toiseen ja yläpuoliseen väliin. Kokeile nauhan riittävyyttä, kun laitat ne roikkumaan kumpparista niskan takaa, että väli on sopiva. Solmuja täytyy olla monta, jottei luista ja pääse irti. Ilman tätä, hoitajia olisi pitänyt hälyttää tämän tästä nostelemaan keppejä. Ja kotona toimii myös. Ei kiva, mutta jos ne kaatuvat kaukana nipistimestä, millä ihmeellä saat ne ylös.
        Katsos. Monia asioita näkee toisin, kun jotain tapahtuu. Ei sitä varmaan viisastu, mutta tajuaa, että paljon on jäänyt huomaamatta.


    • Koskaan ei yhteiskuntaa saada sillai esteettömäksi,
      että kaikkien olisi joka paikassa vaivatonta liikkua,
      varsinkaan jos normaali toimintakyky on jostain syystä huonontunut.
      Johan pelkkä ikäkin saattaa vaikeuttaa liikkumista, hengästyttää jne
      Se on totta, että sitten sen huomaa ja asiaa joutuu pohtimaan, kun joutuu omakohtaisesti kokemaan asian.

      Toisaalta uusissa julkisissa rakennuksissa asia jo monin tavoin huomioidaan,
      ovet aukeavat itsestään ja kynnyksettömia liikkumisia
      ja rappuja voi kiertää hisseillä.

      Meillä on varsin uusi sairaala ja siellä olen huomannut paljon esteettömyyttä lisäävia juttuja, toisaalta helpottavat henkilökuntaa ja toisaalta potilaita, jotka tulevat sairaalaan.
      Jos ajatellaan, että sauraalassa esimerkiksi liikkuu satoja potilaita ja heillä on jokaisella omaan vaivaa helpottava apuväline, tuskin esim vessoja koukutetaan tai sisusteaan muuta kuin yleisen tarpeen mukaan.
      Riittävä tila on jo aika merkittävä tarve.

      Tässä uudessa sairaalapytingissä on jokaiselle potilaalle oma huone ja kaikissa huoneissa on esim liukuovet ja tietenkin viimeistä tekniikka joka paikassa.

      Monissa julkisissa tiloissa ja odotustiloissa olen huomannut, että istuimia eri korkeuksin on jo saatavilla.

      • Anonyymi

        Eipä ehkä saada täysin esteettömäksi. Tavallaan on kyse liikuntarajoitteisen ergonomiasta.
        Ehkä palautteista saadaan uudistuksia aikaan, hitaastikin.

        Tuo oma huone on luxusta. Monta hyvää puolta. Toisten henkilökohtaiset tiedot; sotut, sairaudet? kysymykset ja vastaukset esim. elvytyksestä jne. Toisaalta ryhmähuoneessa voit hälyttää naapurille apua, jos hän haluaa eikä itse pysty.

        Beng


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikuntavammaisille paljon apuvälineitä esim. kävelyyn
        https://www.slimminglabs.com/wellpro-walking-stick-wandelstok.html?___store=finnish&utm_source=Google_Smart_Shopping&utm_campaign=Low_Roas&gclid=EAIaIQobChMItLzXyrmR9gIVcAWiAx1PSAo9EAQYAiABEgLbKPD_BwE

        Keppi taskumatilla ja soittokellolla - vapuksi
        https://www.partyking.fi/keppi-taskumatilla-ja-soittokellolla-17351.html?gclid=EAIaIQobChMI96T16r-R9gIVCWIYCh1kogQBEAQYAiABEgIPt_D_BwE


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyynärsauvat on lyhyt välivaihe. Mitään aikarajaa kyynärsauvojen käytölle ei ole.
        Potilas voi luopua kyynärsauvojen käytöstä heti, kun kävely tuntuu vakaalta.

        Niinpä. Yksilöllistä.
        Hiivin vielä kuin Sally Albatrossi tyynellä merellä suljetuin moottorein.
        Tänään voin sanoa, että jo alkaa tuntumaan paremmalta.
        Beng
        Välillä olen ollut perkheleellisen piruullisen pahala päällä.
        Korjaisin hetkessä maailman viat ja puutteet ja kurjuudet. Tuost' poikki ja pinoon.
        Voisiko siihen vaikuttaa sekin, että lopetin suitsuttelun juuri leikkelyä ennen.
        Viime yönä näin unta, että minun teki mieli tuprutella. Ei ollut savukkeita, mutta lukuisia sytkäreitä. Unessa ajattelin, että jos suitsutan yhden, poltan pian toisen. Muiden tupakointi unessa herätti addiktion. Mutta. Miten unessa voikin ajatella hullunkurisen johdonmukaisesti.
        Beng


    • Anonyymi

      Onpa noita sauvoja ja apuvälineitä paljon erilaisia. Pärjäsin hyvin tavallisilla kyynärsauvoilla. Haava parani hyvin. Kipua ei ollut oikeastaan mitään.
      Viikko leikkauksesta kävin lähikaupassa taksilla.Pari viikkoa leikkauksesta kävin
      jo sienestämässä. Kuukausi leikkauksesta tein muutaman kilometrin lenkkejä ja
      oli aivan ihanaa kun ei enää lonkka kipeytynyt. Leikkauksen ajankohtana olin
      vähän alle 70v. Valmistauduin leikkaukseen puolisen vuotta vahvistamalla jalkalihaksia, keskivartalolihaksia ja käsivarsiasen minkä voin, se helpotti leikkauksen jälkeen liikkumista.Ei ollut niin hutera olo eikä toheloinut keppien kanssa. Apu alkuun ei olisi ollut pahasta, mutta siinähän tuo meni.
      Nukuin jarrusukat jalassa ja samat kotihousulökärit päällä enkä mennyt kokovartalosuihkuun kahteen viikkoon, kun ei haavakaan saanut kastua.
      Kosteusliinoilla saa itseään pestyä tai märällä froteepyyhkeellä ja käsisuihkulla.
      Ottakaa rennosti !!!

      • Anonyymi

        21:52 olet ollut 'ihmelapsi'.
        Kuvauksesi toipumisesta on uskottava.
        Beng
        Ylle ilmestyneet apuvälinetiedotteet olisi ollut hyvä saada koottuna listana, jotta olisi voinut hankkia jotain, jos tarvis.
        Tuo kyynärsauvapidike esim. Pitäisi olla ja sairaaloissa ja trk:ssa.
        Lainaamossa on jotain, muttei tietenkään kaikkea. Perusjutskia.
        Rustakin myy jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21:52 olet ollut 'ihmelapsi'.
        Kuvauksesi toipumisesta on uskottava.
        Beng
        Ylle ilmestyneet apuvälinetiedotteet olisi ollut hyvä saada koottuna listana, jotta olisi voinut hankkia jotain, jos tarvis.
        Tuo kyynärsauvapidike esim. Pitäisi olla ja sairaaloissa ja trk:ssa.
        Lainaamossa on jotain, muttei tietenkään kaikkea. Perusjutskia.
        Rustakin myy jotain.

        Kyynärsauvapidikkeet olisi hyvä halutessaan saada sauvoja lainattaessa mukaan.
        (Kauppakasseja taitaa enää harva käyttää, mutta kauppakasseillekin on pidikkeitä,
        kun ja jos vielä jossain tiskillä asioi,
        ainakin kassoilla, saa kassin koukkuun roikkumaan siksi aikaa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyynärsauvapidikkeet olisi hyvä halutessaan saada sauvoja lainattaessa mukaan.
        (Kauppakasseja taitaa enää harva käyttää, mutta kauppakasseillekin on pidikkeitä,
        kun ja jos vielä jossain tiskillä asioi,
        ainakin kassoilla, saa kassin koukkuun roikkumaan siksi aikaa.)

        Minulla on sellainen juhlakäsilaukulle tarkoitettu koukkusysteemi.
        Tuskin jaksaa täyttä kauppakassia kannatella.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21:52 olet ollut 'ihmelapsi'.
        Kuvauksesi toipumisesta on uskottava.
        Beng
        Ylle ilmestyneet apuvälinetiedotteet olisi ollut hyvä saada koottuna listana, jotta olisi voinut hankkia jotain, jos tarvis.
        Tuo kyynärsauvapidike esim. Pitäisi olla ja sairaaloissa ja trk:ssa.
        Lainaamossa on jotain, muttei tietenkään kaikkea. Perusjutskia.
        Rustakin myy jotain.

        Täältäpä linkki Bengille apuvälineistä, tai mikseipä kaikille muillekin tarvitseville. On kylläkin ruotsinkielellä, mutta näkeehän kuvista minkälaiseen tarkoitukseen niitä apuvälineitä on. https://www.varsam.se/hjalpmedel/forflyttning


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältäpä linkki Bengille apuvälineistä, tai mikseipä kaikille muillekin tarvitseville. On kylläkin ruotsinkielellä, mutta näkeehän kuvista minkälaiseen tarkoitukseen niitä apuvälineitä on. https://www.varsam.se/hjalpmedel/forflyttning

        Hei. Kiitos. Oli ihan mielenkiintoista katsoa tuota tarjontaa.
        En tiedä, onko meillä yhtä hyvää valikoimaa.
        Beng


    • Anonyymi

      Olkalaukku on hyvä. Hihna kaulan takaa selän yli. Ei vie voro (niin helposti)
      eikä tarvitse ripustaa mihinkään eikä unohdu mihinkään, niinkuin käsilaukulle voi käydä, kun sen käsistään laskee.
      Kauppakassia en ole tarvinnut kuuteen vuoteen, tilaan ruuat netistä kotiin
      kerran viikossa. Ei nivelet kestä kanniskella. Netistä ruuan tilaaminen on
      loistava juttu. En suurin surminkaan ikimaailmassa enää koskaan lähtisi tarpomaan kauppaan näilläkään keleillä. Ulkoilu ilman kauppakasseja on mukavampaa.

      • Anonyymi

        Aikana ennen 'tätä' kävin kaupassa selkärepun ja juu pienen olkalaukun kanssa, jos kukkaro ei mahtunut takin taskuun.
        Nyt olen miettinyt, että sitten kun pystyn ulkoistamaan itseni, pitäisikö ostaa sellainen 'mummokassikärry'.
        Kätevintä olisi vain tilata ruokaostokset kotiin.
        Yhden tarjokkaan osalta törmäsin jälleen kerran taas kummallisuuteen. Voi olla, että palaan siihen. Tai no joo. Ko. kaupan hyllyhintoja ei näy mistään sillä perusteella, ettei se ole nettikauppa. Ihan sakkoa paitsi pakolliset tarjoukset. Asiaan puuttuminen on vielä kesken.
        Todellakin. Nettitilaaminen hyvä palvelu näillä keleillä. Moni liukastu tuolla piilojäisillä teillä, parempijalkainenkin.
        Jokin iso uudistus tuli koronan ansiosta ja toteuttajakauppiaiden. Miten sitä ennen..... (Flooraa)
        Beng


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe