Osaako kukaan suositella jotain hyvälaatuista videosiepparia, joka toimisi Windows kympillä? Pitäisi vielä digitoida parit VHS-nauhat ja 8mm videot, ja olisi suotavaa, jottei kuvanlaatu olisi aivan kelvotonta. Tärkeintä kumminkin, että saisi nuokin talteen.
Videosieppari
51
1970
Vastaukset
- Anonyymi
Itselläni on Königin videosieppari joka toimii oikein hyvin niin windowsissa kuin linuxissakin mutta tuota Königin siepparia ei taida enää mistään saada. Sen sijaan myyvät mm. Logilinkiä, Terratec Grabbya ja olipa joskus Lidlissä myös Silvercrestiäkin myynnissä joka on sekin ihan kelpo videosieppari.
- Anonyymi
Kdenlive ehkä paras!
- Anonyymi
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/83982/Terratec-Grabby-videosieppari-USB?list=OZCYkRKLUZFKPYeWCLyHcZNxKqa
Ja
Ensiksi pitää asentaa kaappauslaitteen ajurit koneelle sekä haluttu codek. Suosittelen käyttämään "raakadigitoinnissa" HuffYUV codekia: https://www.videohelp.com/software/HuffYUV (jos käyttää 64-bit Virtualdub ohjelmaa niin asennetaan 64-bit HuffYUV codec.
Windows 10 64-bittisessä versiossa kaikista parhaiten on toiminut VirtualDub2_44282 64-bit versio: https://sourceforge.net/projects/vdfiltermod/files/latest/download
1. Ohjelmasta valitaan ensin "Device" kohta ja sieltä Terratec tai se mikä sattuu kaappauslaitteena olemaan. Laitteen pitäisi näkyä listassa jos ajurit on asennettu. Tämän jälkeen yläreunasta Capture->Capture Avi..
2. Capture valikosta mennään "Capture settings" kohtaan josta määritetään oikea framerate joka on PAL videoissa 25.
3. Mennään yläreubasta Video->Compression kohtaan. Sieltä valitaan haluttu pakkaus.
4. Kun pakkaustapa on valittu mennään Video->Set custom format->768x576 ja YUY2 4:2:2 interleaved
5. Seuraavaksi Audio->Raw capture format->PCM 48000Hz stereo 16-bit ja myös Audio->Compression->No compression
6. Nyt voidaan kokeilla videon kaappausta. Valitaan yläreunasta File->Set capture file->(annetaan tiedostolle nimi)
7. Jos videonauhurin kuva näkyy ohjelman pieneltä ruudulta laitetaan nauhuri päälle ja painetaan ohjelman yläreunasta Capture->Capture video. Samasta paikasta myös lopetaan kaappaaminen.- Anonyymi
Miten vaan vaikeemmin voi asian tehdä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten vaan vaikeemmin voi asian tehdä!
Parempi laatu ei helpolla synnt:)
- Anonyymi
Viisaat asialla:)
- Anonyymi
Kellään kokemusta Magix Video Saverista? Vaikuttaisi olevan helppokäyttöinen suomenkielisine ohjeineen.
https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet-ja-toimistotarvikkeet/ohjelmistot/videoeditointi/magix-video-saver-ohjelmisto/VIDEOSAVER- Anonyymi
Aika kehno ja tuottaa huonoa laatua koska säätöjä niin vähän. Siksi siirryin itse tuohon VirtualDub ohjelmaan joka tuottaa pakkaamatonta laatua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika kehno ja tuottaa huonoa laatua koska säätöjä niin vähän. Siksi siirryin itse tuohon VirtualDub ohjelmaan joka tuottaa pakkaamatonta laatua.
Oletko käyttänyt? Eihän tuossa sivulla kerrota mitään säädöistä, mutta ainakin resoluutio max 1280 x 768 suurempi kuin käyttämäsi 768x576. Miksi huonoja? säätöjä edes pitäisi olla paljoa, riittää kun on hyvät. Omalla parinkympin laitteella tuli ihan hyvä kuva kun jaksoi kokeilla eri asetukset. Mukana ei tainnut ollakaan kuin pelkkä kaappausohjelma missä laadun ja formaatin valinta.
Videoiden editointiin ja muuntamiseen olen itse käyttänyt ilmaista ja helppokäyttöistä melko monipuolista Videotovideo ohjelmaa. Kokeillut olen paljonkin erilaisia, mutta tuo on minusta paras ja nopea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko käyttänyt? Eihän tuossa sivulla kerrota mitään säädöistä, mutta ainakin resoluutio max 1280 x 768 suurempi kuin käyttämäsi 768x576. Miksi huonoja? säätöjä edes pitäisi olla paljoa, riittää kun on hyvät. Omalla parinkympin laitteella tuli ihan hyvä kuva kun jaksoi kokeilla eri asetukset. Mukana ei tainnut ollakaan kuin pelkkä kaappausohjelma missä laadun ja formaatin valinta.
Videoiden editointiin ja muuntamiseen olen itse käyttänyt ilmaista ja helppokäyttöistä melko monipuolista Videotovideo ohjelmaa. Kokeillut olen paljonkin erilaisia, mutta tuo on minusta paras ja nopea.Ohjelman nimi kirjoitetaankin näköjään erikseen Video to video.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Videoiden editointiin ja muuntamiseen olen itse käyttänyt ilmaista ja helppokäyttöistä melko monipuolista Videotovideo ohjelmaa. Kokeillut olen paljonkin erilaisia, mutta tuo on minusta paras ja nopea.Olen käyttänyt. Huonoa laatua tuottaa ja on kankea käyttää..
- Anonyymi
Kunhan muistaa ettei sitä virhettä tee että tallentaa videot DVD:lle. Dvd on vanhentunut ja epävarma formaatti. Ei sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana.
- Anonyymi
Tai Mpeg2 formaattiin sekin on vanhanaikainen ja huonolaatuinen.
- Anonyymi
Älä viitsi vapunen jauhaa pashaa! DVD EI ole vanhentunut ja epävarma formaatti, muuten kuin kädettömien vapusten käsissä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai Mpeg2 formaattiin sekin on vanhanaikainen ja huonolaatuinen.
Ei ole huonolaatuinen osaavissa käsissä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi vapunen jauhaa pashaa! DVD EI ole vanhentunut ja epävarma formaatti, muuten kuin kädettömien vapusten käsissä!
Aika hyvä syy pitäisi olla että tallentaisi sille, muistikullekin mahtuu enemmän ja on helpompi käyttää, kotona tietysti ulkoinen kovalevy järkevin.
MP4 AVC/H264 on hyvä formaatti, ei vie paljon tilaa ja toimii lähes kaikilla laitteilla ja playereillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole huonolaatuinen osaavissa käsissä!
On huonolaatuinen ja vanha.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
musiikkivideosta.[7] Toisen kauden mainonnassa käytettiin puolestaan Vartiaisen ”Susta enkelit pitävät huolta” -kappaleesta tehtyä uutta 2.0-versiota. Ensimmäinen kausi esitettiin maalis–toukokuussa 2014. DVD:llä ensimmäinen kausi julkaistiin 4. joulukuuta 2015.[8
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvä syy pitäisi olla että tallentaisi sille, muistikullekin mahtuu enemmän ja on helpompi käyttää, kotona tietysti ulkoinen kovalevy järkevin.
MP4 AVC/H264 on hyvä formaatti, ei vie paljon tilaa ja toimii lähes kaikilla laitteilla ja playereillä.Ei muuten toimi kaikilla laitteilla tuo formaatti, XviD on parempi koska sille on laajempi tuki!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On huonolaatuinen ja vanha.
Huonolaatuinen vain vapusen mielestä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonolaatuinen vain vapusen mielestä!
musiikkivideosta.[7] Toisen kauden mainonnassa käytettiin puolestaan Vartiaisen ”Susta enkelit pitävät huolta” -kappaleesta tehtyä uutta 2.0-versiota. Ensimmäinen kausi esitettiin maaliskvv
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvittavien toistolaitteiden hankinta dvd:ille voi olla pian hankalaa. Niitä ei tietokoneista juuri enää löydy. Vähän kuin savikiekot että eipä niitä juuri kukaan kaipaa enää näin nykyaikana kun on parempiakin olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvittavien toistolaitteiden hankinta dvd:ille voi olla pian hankalaa. Niitä ei tietokoneista juuri enää löydy. Vähän kuin savikiekot että eipä niitä juuri kukaan kaipaa enää näin nykyaikana kun on parempiakin olemassa.
Ei ole lainkaan hankalaa kun osaa ostaa laitteet oikeasta paikasta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä enää 10-vuoden päästä löydy:D Kun menee esimerkiksi tuttavalle käymään ja haluaa näyttää tiedostoja niin joutuu kuljettamaan USB asemaa mukana kun ei tietokoneissa enää niitä ole:D oikein käytännöllistä ja mukavaa säätää:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirpputorilta ja huutonetistä vanhoja toimistokoneita niin voi vielä löytyä cd-asema.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä enää 10-vuoden päästä löydy:D Kun menee esimerkiksi tuttavalle käymään ja haluaa näyttää tiedostoja niin joutuu kuljettamaan USB asemaa mukana kun ei tietokoneissa enää niitä ole:D oikein käytännöllistä ja mukavaa säätää:D
Vapuselle nyt kaikki on liian vaikeaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapuselle nyt kaikki on liian vaikeaa!
onen on ehtinyt valmentaa lukuisissa joukkueissa ja sarjoissa niin SM-liigassa, Mestiksessä kuin Englannin ja Italian pääsarjoissakin. Huippuvalmentajaksi Jalonen nousi vuosina 2001–2007, kun hän toimi kuuden peräkkäisen kauden ajan SM-liigassa pelaavan Hämeenlinnan Pallokerhon päävalmentajana. Jalosen HPK-aikana joukkue selviytyi kaikkina kausina välieriin ja päätyi viidesti mitaleille. Kaudella 2005–2006 Jalonen teki SM-liigahistoriaa, kun HPK sai hänen valmennuksessaan seuran ensimmäisen Suomen mestaruuden. Tuolla kaudella HPK, joka oli pudonnut kolmena kautena peräkkäin välierissä, onnistui ensin voittamaan v
- Anonyymi
Itse olen vanhentunut ja epävakaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten toimi kaikilla laitteilla tuo formaatti, XviD on parempi koska sille on laajempi tuki!
Jotain antiikkisia voi olla missä ei toimi, mutta kaikissa tavallisissa toimii ja tietokoneilla kun on vaan codecit asennettuna tai sopiva player.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotain antiikkisia voi olla missä ei toimi, mutta kaikissa tavallisissa toimii ja tietokoneilla kun on vaan codecit asennettuna tai sopiva player.
Siis koita nyt tajuta että H264-koodekkia ei ole tavallisissa dvd-soittimissa, ei uusissakaan, sen sijaan XviD/DivX-levyt toistaa vallan hienosti uusimmat soittimet!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis koita nyt tajuta että H264-koodekkia ei ole tavallisissa dvd-soittimissa, ei uusissakaan, sen sijaan XviD/DivX-levyt toistaa vallan hienosti uusimmat soittimet!
Eihän niitä soittimia enää ole kenellekään:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koita nyt tajuta että dvd-soittimet ovat antiikkia.
Videosieppauslaitteena olen itse käyttänyt EasyCAP:ia, mikä on joku halpissieppari, eihän itse laitteen hinnalla ole juurikaan väliä, kunhan siinä on valmiina tarvittavat liittimet, ettei niitäkin tarvitse erikseen ostella.
Sieppaussovelluksena olen itse käyttänyt VLC:tä lähinnä siksi, että osaan sitä käyttää.
Videokuvan voi pakata lopulliseen muotoonsakin jos koneessa riittää potkua, mutta kokeilu on parasta tehdä ennen lopullista ajoa. VHS:n kuvanlaatu on niin kehno, että on täysin turhaa hifistellä asialla sen kummemmin. ; )
Sieppauksen pätkimiseen ja lopulliseen formaattiinsa muokkaukseen olen käyttänyt Avidemuxia, mutta tässäkin on hyvä käyttää, mitä osaa, edellyttäen, että jotain videoeditoria on aikaisemmin käytellyt.- Anonyymi
Ei kai noista kukaan mitään maksa, jos paraskin on ilmainen!
- Anonyymi
EasyCap taisi minullakin olla, annoin pois kun en enää tarvinnut. Ihan kevyesti se minulla toimi omalla ohjelmallaan. Siihen aikaan ei ollut vielä uudempia formaatteja, nuo on MPEG-PS ja vie aika paljon tilaa, 3 tuntia 10 gigaa, mutta tuskin viitsin muuntaakaan kun mahtuvat hyvin olemaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai noista kukaan mitään maksa, jos paraskin on ilmainen!
Paraskin videosieppauslaite on ilmainen sille, joka sen kaupasta pöllii. ; )
Itse tosin sain EasyCAP:in urakan päälle kaverilta, joka minut isoon digitointihommaan palkkasi. Tein EasyCAP:illa omatkin digitointini, jonka jälkeen VHS -nauhurini sopivasti hajosi ja vein videokasettini kierrätykseen.
Yli 30-vuotiaiden nauhojen digitointi oli "mielenkiintoista" kasettien ollessa jumissa ja nauhojen hyvin, hyvin hauraita.- Anonyymi
Ei ole täysin turhaa hifistellä. Digitaalinen pakkaus huonontaa jo entisestään huonoa analogista VHS kuvaa koska pakkaus takertuu helposti kuvavirheisiin eli bittinopeus tulee olla riittävän suuri
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole täysin turhaa hifistellä. Digitaalinen pakkaus huonontaa jo entisestään huonoa analogista VHS kuvaa koska pakkaus takertuu helposti kuvavirheisiin eli bittinopeus tulee olla riittävän suuri
Siihenhän sillä hifistelyn välttämisellä juuri pyritään, että käytetään vähäistä "vanhanaikaista" pakkausta riittävän suurella bittinopeudella.
Analogisen signaalin kohina saattaa aiheuttaa senkin, että modernia, tehokasta pakkaamista käytettäessä joutuu kevyempitehoinen kone lujille, joten Nice and Easy...- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Siihenhän sillä hifistelyn välttämisellä juuri pyritään, että käytetään vähäistä "vanhanaikaista" pakkausta riittävän suurella bittinopeudella.
Analogisen signaalin kohina saattaa aiheuttaa senkin, että modernia, tehokasta pakkaamista käytettäessä joutuu kevyempitehoinen kone lujille, joten Nice and Easy...Ei pidä paikkaansa:D
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Älä vapustele, kun et tiedä, etkä osaa! :D
sekä rumpali John Bonham. Led Zeppelin oli yksi maailman suosituimmista rockyhtyeistä 1970-luvulla. Äänitemyynnin perusteella Led Zeppelin on edelleen yksi maailman menestyneimmistä yhtyeistä: sen albumeja on myyty yli 300 miljoonaa kappaletta.[1] Yhtyeen aktiiviura päättyi rumpali Bonhamin kuoltua syyskuussa 1980. Seuraavien vuosikymmenien aikana kolme jäljelle jäänyttä jäsentä ovat esiintynee
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Analogisen signaalin kohina saattaa aiheuttaa senkin, että modernia, tehokasta pakkaamista käytettäessä joutuu kevyempitehoinen kone lujille, joten Nice and Easy...Testasin muuntaa EasyCapilla tehdyn 3h 10gigan 10 000kb/s mpeg-ps videon > mp4 h264 1000kb/s. Kesti 1h15min, tehoja vei kaikissa 4 ytimessa 98%, mutta pystyi silti hyvn koneella tekemään muuta. Kokoa oli vain 1,5 gigaa, mutta valitettavasti tuli vaakasuoraa häiriötä nopeissa liikkeissä, lomituksen poistolla lähes katosi, mutta en viitsi kokeilla enempää. Samalla formaatilla editointi tuolla Video to video ohjelmalla on nopeaa, muuntokin useimmissa muissa menee paljon nopeammin ja pienemmillä tehoilla.
- Anonyymi
VHS-videoista ei saa 4K tasoista millään, mutta eipä ole TV-lähetyksiäkään, enkä ainakaan itse tarvitse mihinkään. Hölmöt ostaa kännykän 4K-kuvauksella ja katsovat sitten pikkuruudusta, harva katsoo niitä TV:stä tai tietokoneelta.
Anonyymi kirjoitti:
Testasin muuntaa EasyCapilla tehdyn 3h 10gigan 10 000kb/s mpeg-ps videon > mp4 h264 1000kb/s. Kesti 1h15min, tehoja vei kaikissa 4 ytimessa 98%, mutta pystyi silti hyvn koneella tekemään muuta. Kokoa oli vain 1,5 gigaa, mutta valitettavasti tuli vaakasuoraa häiriötä nopeissa liikkeissä, lomituksen poistolla lähes katosi, mutta en viitsi kokeilla enempää. Samalla formaatilla editointi tuolla Video to video ohjelmalla on nopeaa, muuntokin useimmissa muissa menee paljon nopeammin ja pienemmillä tehoilla.
Kuulostaa siltä, että sinun koneesi saattaisi pystyä tekemään samaa h264 -pakkausta myös livenä, eli siepattaessa, mutta tuo on silti aina kokeilun paikka. Voimakas pakkaus lennossa on tiukka rasti koneen keskeytysten moitteettomalle toiminnalle ja pätkimättömälle I/O:lle.
Joidenkin koneen nikottelun aiheuttamien räpsyjen vuoksi pilalle mennyt sieppaus panee kyllä sieppaamaan...
- Anonyymi
Kannataa mennä kirjastoon se kopsaan!
Siellä on hyvät laiteet ja kuvan parannus. Lopputulos FullHD laatua ja parannetty alalokisen pyyhkäisyn jäljilta kunnon alkoritmillä!- Anonyymi
Kirjaston laitteet ne vasta huonoja ovat. Laatu surkeata kun ei voi laittaa asetuksista paremmaksi koska niiden muuttaminen on rajoitettu..
Anonyymi kirjoitti:
Kirjaston laitteet ne vasta huonoja ovat. Laatu surkeata kun ei voi laittaa asetuksista paremmaksi koska niiden muuttaminen on rajoitettu..
Itse pidin VLC:stä sieppaussovelluksena juuri siitä syystä, että mahdollisuudet sieppauksen parametreihin ja koodekkeihin olivat lähes rajattomat. Voittaa mm. EasyCAP:in mukana tulevan sieppaussovelluksen 100 – 0.
"Vähän" joutuu kuitenkin perehtymään. ; )- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Itse pidin VLC:stä sieppaussovelluksena juuri siitä syystä, että mahdollisuudet sieppauksen parametreihin ja koodekkeihin olivat lähes rajattomat. Voittaa mm. EasyCAP:in mukana tulevan sieppaussovelluksen 100 – 0.
"Vähän" joutuu kuitenkin perehtymään. ; )Toimiiko EasyCap myös linuxeissa kuten esimerkiksi Königin kaappari toimii?
Anonyymi kirjoitti:
Toimiiko EasyCap myös linuxeissa kuten esimerkiksi Königin kaappari toimii?
Itse käytin EasyCAP:ia nimenomaan Linuxeissa ja VLC:llä.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Itse käytin EasyCAP:ia nimenomaan Linuxeissa ja VLC:llä.
Oukki doukki ja kiitos, hyvä tietää. Itselläni on jossain EasyCap jossain "varastossani" mutta en ole sitä kokeillut kun tuo König toimii niin hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oukki doukki ja kiitos, hyvä tietää. Itselläni on jossain EasyCap jossain "varastossani" mutta en ole sitä kokeillut kun tuo König toimii niin hyvin.
Minulla oli König kun kopioin kuvat filmeiltä koneelle, yllättävän hyviä, mutta kaikki pölyhiukkasetkin näkyi selvästi. Siinä tuli mukana joku normaalisti maksullinen ohjelma.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803