Onko suurella veneellä vaikeampi saavuttaa runkonopeus?

Anonyymi

Jos vesilinjan pituus on 30 jalkaa, runkonpeus on 7,2 solmua.

Jos vesilinjan pituus on 300 jalkaa, runkonopeus on 23,2 solmua.

Onko suuremmalla veneellä vaikeampi purjehtia lähelle maksimia?

18

724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      300-jalkainen vene?? Fregatti Suomen Joutsenen vesilinjaa on noin 230 jalkaa ja kokonaispituus reilut 300 jalkaa. Eivätpä taida olla ihan mielekkäitä vertailukohteita. Olisko parempi vertailla 30:n jalan vesilinjaa vaikkapa 40:n jalan vesilinjaan. Jollain voisi olla jopa ihan oikeita kokemuksia✌️

      • Anonyymi

        Juu ja Suomen Joutsenen suurin nopeus purjehtiessa oli n. 17 solmua.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo on rekisteröity purjeavusteiseksi moottorialukseksi. Onko mielestäsi vertailukelpoinen?


    • Anonyymi

      Mikä on maksimi? Ei ainakaan runkonopeus, joka on helposti ylitettävissä lähes kaikilla purjeveneillä.

      Kovin eri kokoisten veneiden vertaaminen on vaikeaa. Yleensä veneiden mittasuhteet, urheilullisuus jne. muuttuvat reilusti koon kasvaessa 30 jalasta 100 jalkaan, puhumattakaan 300 jalasta.

      Vaikkapa Melges 24 (7 m vesilinja), 35-jalkainen C/R-vene (10 m vesilinja) ja reilut 42-jalan cruiseri (12 m vesilinja) ovat suunnilleen yhtä nopeita kaikissa keleissä. Sitten vaikkapa 100-jalkainen kisavene (30 m vesilinja), kuten Wild Oats XI, on melko tarkasti nopeudeltaan 2-kertainen kaikissa oloissa. No onhan tuossa 4-kertainen vesilinja eli 2-kertainen runkonopeus Melgesiin verrattuna.

    • Anonyymi

      Skorpiosin keskinopeus Atlantia ylitettäessä oli juuri 20,6 solmua. Veneen pituus on 125 jalkaa eli 38 metriä. Runkonopeus 27 solmua. Aika helposti siis saavuttaa.

    • Anonyymi

      Veneen runkonopeus on paitsi kiinni rungon pituudesta niin myös leveydestä. Kaava jolla runkonopeus lasketaan on likiarvokaava ja siinä esiintuu vain vesilinjan pituus. Yleensä rungon pituus ja leveys on jossakin suhteessa, mutta saman pituinen kapearunkoinen vene on leveärunkoista nopeampi (tai katamaraani on yksirunkoista nopeampi koska sen runkojen pituus leveys suhde on suurempi).
      Sinänsä mitään ihmeellistä ei tapahdu kun runkonopeus saavutetaan, kulkuvastus vain jatkaa kasvuaan exponentiaalisen kaavansa mukaan ja usein pienillä aluksilla matkanopeutena käytetään hieman runkonopeuden ylittävää nopeutta esimerkiksi kertoimella 1,3. Suurilla aluksilla runkonopeuden ylittäminen vaatii enemmän ponnisteluja joten matkanopeutena on usein runkonopeuden suhdeluku alle yhden. Siis suuri uppoamarunkoinen on runkonopeuteensa nähden usein hitaampi.

      • Anonyymi

        Runkonopeus on teoreettinen lukema, joka riippuu vain vesilinjasta. Miten vastus lisääntyy ennen ja jälkeen runkonopeuden riippuu sitten runkomuodosta, jossa leveys on yksi tekijä.

        Millä purjeveneellä matkanopeus on 1,3-kertainen runkonopeuteen verrattuna? Hyvin harva purjevene pääsee koneella edes runkonopeuteensa kaasunpohjassa. Purjeilla pääse ylikin, muttei 1,3-kertaisesti kuin enintään hetkellisesti.

        Jotkut monirunkoiset toki pääsevät.

        Moottoriveneissä ja laivoissa sitten yleensä järki kasvaa laivoihin siirryttäessä eli ei enää pyritä lähellekään runkonopeutta, koska tehontarve ja siten kulutus on jo kasvanut valtavan suureksi ennen runkonopeutta.

        Vaikkapa oman veneeni 10 m vesilinjan runkonopeus on 7,7 kn. Koneella huippunopeus 7,2 kn ja matkanopeutena 6 kn, johon riittää n. 1 hv/tn ja kulutus alle 2 l/h. Suuremmalla koneella kulkisi kaasu pohjassa tuon 7,7 kn, mutta se vaatii 5 hv/tn ja kuluttaisi 7 l/h.

        Karkea nyrkkisääntö jokainen lisäsolmu tuplaa kulutuksen tyypillisillä veneluokan uppoumarunkoisilla

        Laivoissakin on ollut järjettömyyksiä, kuten turbiinikoneillaan yli 30 kn kulkenut Finnjet. Tulihan siihenkin sitten dieselit, joilla matkanopeus tiputettiin samaan 20 kn luokkaan kuin muilla autolautoilla, joilla runkonopeus on reilut 30 kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkonopeus on teoreettinen lukema, joka riippuu vain vesilinjasta. Miten vastus lisääntyy ennen ja jälkeen runkonopeuden riippuu sitten runkomuodosta, jossa leveys on yksi tekijä.

        Millä purjeveneellä matkanopeus on 1,3-kertainen runkonopeuteen verrattuna? Hyvin harva purjevene pääsee koneella edes runkonopeuteensa kaasunpohjassa. Purjeilla pääse ylikin, muttei 1,3-kertaisesti kuin enintään hetkellisesti.

        Jotkut monirunkoiset toki pääsevät.

        Moottoriveneissä ja laivoissa sitten yleensä järki kasvaa laivoihin siirryttäessä eli ei enää pyritä lähellekään runkonopeutta, koska tehontarve ja siten kulutus on jo kasvanut valtavan suureksi ennen runkonopeutta.

        Vaikkapa oman veneeni 10 m vesilinjan runkonopeus on 7,7 kn. Koneella huippunopeus 7,2 kn ja matkanopeutena 6 kn, johon riittää n. 1 hv/tn ja kulutus alle 2 l/h. Suuremmalla koneella kulkisi kaasu pohjassa tuon 7,7 kn, mutta se vaatii 5 hv/tn ja kuluttaisi 7 l/h.

        Karkea nyrkkisääntö jokainen lisäsolmu tuplaa kulutuksen tyypillisillä veneluokan uppoumarunkoisilla

        Laivoissakin on ollut järjettömyyksiä, kuten turbiinikoneillaan yli 30 kn kulkenut Finnjet. Tulihan siihenkin sitten dieselit, joilla matkanopeus tiputettiin samaan 20 kn luokkaan kuin muilla autolautoilla, joilla runkonopeus on reilut 30 kn.

        Myynnissä oli suhteellisen halvalla venäläinen alumiininen 40-metrinen maihinnousualus, jossa oli kaksi järeätä tähtimoottoria, joiden voimalla aluksen huippunopeudeksi saatiin 38 solmua. Olisipa mukavaa nykyhinnoilla ajella sillä vaikkapa itämeren kierros plaanaten siirtymät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkonopeus on teoreettinen lukema, joka riippuu vain vesilinjasta. Miten vastus lisääntyy ennen ja jälkeen runkonopeuden riippuu sitten runkomuodosta, jossa leveys on yksi tekijä.

        Millä purjeveneellä matkanopeus on 1,3-kertainen runkonopeuteen verrattuna? Hyvin harva purjevene pääsee koneella edes runkonopeuteensa kaasunpohjassa. Purjeilla pääse ylikin, muttei 1,3-kertaisesti kuin enintään hetkellisesti.

        Jotkut monirunkoiset toki pääsevät.

        Moottoriveneissä ja laivoissa sitten yleensä järki kasvaa laivoihin siirryttäessä eli ei enää pyritä lähellekään runkonopeutta, koska tehontarve ja siten kulutus on jo kasvanut valtavan suureksi ennen runkonopeutta.

        Vaikkapa oman veneeni 10 m vesilinjan runkonopeus on 7,7 kn. Koneella huippunopeus 7,2 kn ja matkanopeutena 6 kn, johon riittää n. 1 hv/tn ja kulutus alle 2 l/h. Suuremmalla koneella kulkisi kaasu pohjassa tuon 7,7 kn, mutta se vaatii 5 hv/tn ja kuluttaisi 7 l/h.

        Karkea nyrkkisääntö jokainen lisäsolmu tuplaa kulutuksen tyypillisillä veneluokan uppoumarunkoisilla

        Laivoissakin on ollut järjettömyyksiä, kuten turbiinikoneillaan yli 30 kn kulkenut Finnjet. Tulihan siihenkin sitten dieselit, joilla matkanopeus tiputettiin samaan 20 kn luokkaan kuin muilla autolautoilla, joilla runkonopeus on reilut 30 kn.

        Kaikilla laivoilla kulutus ei rajoita konetehoja eikä saavutettavaa vauhtia, esim ydinkäyttöisillä lentotukialuksilla. Silti yksikään niistä ei saavuta runkonopeuttaan, ei lähellekään. Syy on siis ihan muualla kuin kulutuksessa. Ydinreaktori olisi myös ollut kohtuullisen helppoa suunnitella siten, että siitä irtoaa vähintäänkin riittävästi lämpötehoa, sekään ei siis ole este runkonopeuden saavuttamiseen.
        Todelliset ongelmat riittävän propulsiotehon tuottamiseksi ovat siis jossain muualla tehonsiirrossa, kuten:
        potkureissa, akseleissa, alennusvaihteissa, taikka höyryturbiinissa tai lauhduttimessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla laivoilla kulutus ei rajoita konetehoja eikä saavutettavaa vauhtia, esim ydinkäyttöisillä lentotukialuksilla. Silti yksikään niistä ei saavuta runkonopeuttaan, ei lähellekään. Syy on siis ihan muualla kuin kulutuksessa. Ydinreaktori olisi myös ollut kohtuullisen helppoa suunnitella siten, että siitä irtoaa vähintäänkin riittävästi lämpötehoa, sekään ei siis ole este runkonopeuden saavuttamiseen.
        Todelliset ongelmat riittävän propulsiotehon tuottamiseksi ovat siis jossain muualla tehonsiirrossa, kuten:
        potkureissa, akseleissa, alennusvaihteissa, taikka höyryturbiinissa tai lauhduttimessa.

        Ydinkäyttöisen lentotukialuksen vauhtia rajoittaa myös sen saattoalusten vauhti, ei se voi ilman niitä mennä minnekään. Tuskin siinä itsessään on esim. sukellusveneen torjuntaan kummoisia laitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla laivoilla kulutus ei rajoita konetehoja eikä saavutettavaa vauhtia, esim ydinkäyttöisillä lentotukialuksilla. Silti yksikään niistä ei saavuta runkonopeuttaan, ei lähellekään. Syy on siis ihan muualla kuin kulutuksessa. Ydinreaktori olisi myös ollut kohtuullisen helppoa suunnitella siten, että siitä irtoaa vähintäänkin riittävästi lämpötehoa, sekään ei siis ole este runkonopeuden saavuttamiseen.
        Todelliset ongelmat riittävän propulsiotehon tuottamiseksi ovat siis jossain muualla tehonsiirrossa, kuten:
        potkureissa, akseleissa, alennusvaihteissa, taikka höyryturbiinissa tai lauhduttimessa.

        Kyllä siinäkin tulee tehot vastaan. Nimitz-luokan lentotukialuksessa on jo lähes 200 MW tehoa ja vauhtia yli 30 kn. Jos pitäisi kulkea reilusti yli 40 kn runkonopeutta, tehoa saattaisi tarvita lähes 1 GW. Siis tuollaisen Loviisan voimalan verran. Ja tietysti koko systeemi pitää mitoittaa tuon mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkonopeus on teoreettinen lukema, joka riippuu vain vesilinjasta. Miten vastus lisääntyy ennen ja jälkeen runkonopeuden riippuu sitten runkomuodosta, jossa leveys on yksi tekijä.

        Millä purjeveneellä matkanopeus on 1,3-kertainen runkonopeuteen verrattuna? Hyvin harva purjevene pääsee koneella edes runkonopeuteensa kaasunpohjassa. Purjeilla pääse ylikin, muttei 1,3-kertaisesti kuin enintään hetkellisesti.

        Jotkut monirunkoiset toki pääsevät.

        Moottoriveneissä ja laivoissa sitten yleensä järki kasvaa laivoihin siirryttäessä eli ei enää pyritä lähellekään runkonopeutta, koska tehontarve ja siten kulutus on jo kasvanut valtavan suureksi ennen runkonopeutta.

        Vaikkapa oman veneeni 10 m vesilinjan runkonopeus on 7,7 kn. Koneella huippunopeus 7,2 kn ja matkanopeutena 6 kn, johon riittää n. 1 hv/tn ja kulutus alle 2 l/h. Suuremmalla koneella kulkisi kaasu pohjassa tuon 7,7 kn, mutta se vaatii 5 hv/tn ja kuluttaisi 7 l/h.

        Karkea nyrkkisääntö jokainen lisäsolmu tuplaa kulutuksen tyypillisillä veneluokan uppoumarunkoisilla

        Laivoissakin on ollut järjettömyyksiä, kuten turbiinikoneillaan yli 30 kn kulkenut Finnjet. Tulihan siihenkin sitten dieselit, joilla matkanopeus tiputettiin samaan 20 kn luokkaan kuin muilla autolautoilla, joilla runkonopeus on reilut 30 kn.

        Finnjetin dieselit asennettiin jäissä kulkua varten, nopeusrajoitus taisi olla 14kn. Gurbiinit ovat erittäin epätaloudellisia pienillä tehoilla. Sitten dieselien ja turbiinien yhteiskäytöllä saatiin 2kn lisää nopeutta.
        Nykyisten lauttojen ja RoRo laivojen nopeus on luokkaa 27kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnjetin dieselit asennettiin jäissä kulkua varten, nopeusrajoitus taisi olla 14kn. Gurbiinit ovat erittäin epätaloudellisia pienillä tehoilla. Sitten dieselien ja turbiinien yhteiskäytöllä saatiin 2kn lisää nopeutta.
        Nykyisten lauttojen ja RoRo laivojen nopeus on luokkaa 27kn.

        Juuri valmistuneen Gloryn huippunopeus on 22 kn. Samaa luokkaa muidenkin ruotsinkaivojen. Joillain reiteillä nopeus on tärkeä valtti. Silloin on noita 27 solmua kulkevia kuten Megastar.

        Finnjet ja kaikki nuo ovat hiukan yli 200 m eli runkonopeus n. 35 solmua. Finnjetin huippunopeus oli 33,5 kn. Finnjetin turbiinit olivat 66 MW. Nykyisissä on 20-30 MW, vaikka leveyttä ja korkeutta on tullut reilusti lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri valmistuneen Gloryn huippunopeus on 22 kn. Samaa luokkaa muidenkin ruotsinkaivojen. Joillain reiteillä nopeus on tärkeä valtti. Silloin on noita 27 solmua kulkevia kuten Megastar.

        Finnjet ja kaikki nuo ovat hiukan yli 200 m eli runkonopeus n. 35 solmua. Finnjetin huippunopeus oli 33,5 kn. Finnjetin turbiinit olivat 66 MW. Nykyisissä on 20-30 MW, vaikka leveyttä ja korkeutta on tullut reilusti lisää.

        Korjauksena Megastarissa on 46 MW dieselit. Nykyisten leveydet 30-35 m ja Finnjet 24 m. Glory taitaa olla levein ja siinä on 30 MW.

        Varsin paljon siis maksaa vauhdin kasvatus 22 solmusta 27 solmuun niin investointina kuin polttoainekuluina, vaikka ollaan reilusti alle runkonopeuden.


    • Anonyymi

      Eikös tämän rajoittavan määreen nimi ole uopuma, joka voi erota paljonkin saman pituus*leveys aluksissa?

      Tehoa, kun tarvitaan massan liikutteluun Kw)tonnia kohden ja aluksen runko muoto vaikuttaa vielä lisäksi.

    • Anonyymi

      Kyllä niin elävästi muistan kun 1978 läksin Finnjetillä Saksaan kesäduuniin. Harmajan jälkeen lyötiin turbiniit täysteholle ja Finnjet lähti kiihdyttämään niin, että savupiippubaarissa sai pidellä Tuborgin Elephantista kiinni...

      • Anonyymi

        Mä ajelin kerran Finnjetillä Saksaan kovassa lounaismyrskyssä. Aina kun se törmäsi isoon aaltoon, tuntui kun laiva olisi pysähtynyt sekunniksi. Onneksi oli parempi visiiri kuin Estoniassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

      kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      185
      6300
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      100
      3451
    3. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      10
      2732
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      110
      2309
    5. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      161
      1776
    6. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      112
      1609
    7. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      13
      1464
    8. On se tullut jo ihan kaikilta osin selväksi

      Ei tämä meidän juttu tule koskaan etenemään.
      Ikävä
      129
      1267
    9. Montako naista

      On menossa mun lisäksi?
      Ikävä
      15
      1194
    10. Elämäni biisi vieraslista la 11.10. yllättää iloisesti - Nämä huippujulkkikset sinisille sohville!

      Elämäni Biisi vieraina lauantaina ovat mm. Ellen Jokikunnas ja Esko Eerikäinen sekä liuta muita julkkiksia. Tämä jakso v
      Tv-sarjat
      12
      1170
    Aihe