ACIM kommentoi useaa mielenkiintoista asiaa Raamatusta. Näyttää siltä että ACIM:n mukaan Raamattua tulee lukea hiukan kriittisesti:
"As you read the teachings of the Apostles, remember that I told them myself that there was much they would understand later, because they were not wholly ready to follow me at that time."
"These are some of the examples of upside-down thinking in the New Testament, although its gospel is really only the message of love."
UT:n sanoma on Rakkaus mutta apostolit koska apostolit eivät vielä olleet täydellisiä rakkaudessa ja anteeksiantamuksessa heiltä lipsahteli virheellisiä juttuja Raamattuun. Ihan ymmärrettävää. Tässä olen joskus miettinyt että miksei Jeesus aikanaan huolehtinut siitä että Raamattuun tuli vain totuuksia?
No sitten niitä luvattuja esimerkkejä nurinkurisesta ajattelusta:
"If the Apostles had not felt guilty, they never could have quoted me as saying, "I come not to bring peace but a sword. "This is clearly the opposite of everything I taught."
Ylläolevaa kohtaa olen nänhyt ainakin jonkun vanhoillislestadiolaisen lukevan ihan sellaisenaan. Minusta ACIM antaa sympaattisen korjauksen apostolien sitaattiin. :)
Tämä on niitä kohtia joissa minulla menee ACIM selvästi Raamatun edelle, vaikka monien kristittyjen mielestä ACIM on eksytystä.
Jeesus jatkaa:
"Nor could they.." [siis apostolit] "..have described my reactions to Judas as they did, if they had really understood me. I could not have said, "Betrayest thou the Son of man with a kiss? " unless I believed in betrayal.
The whole message of the crucifixion was simply that I did not. The "punishment" I was said to have called forth upon Judas was a similar mistake. Judas was my brother and a Son of God, as much a part of the Sonship as myself. Was it likely that I would condemn him when I was ready to demonstrate that condemnation is impossible?"
Lohduttavaa saada tietää tämä Juudaksenkin tapaus. Moni uskoo että Juudas joutui ikuiseen kadotukseen, siis oli se "kadotuksen lapsi". Jeesus perustelee myös miksi Juudasta koski sama armo kuin muitakin. Tuomiota ei Jeesuksen systeemissä kertakaikkiaan ollut, tuomitseminen oli sula mahdottomuus. Joten kadotustuomio ei voinut kohdata myöskään Juudasta. Tämä kuvaa tarkalleen Jumalan armoa. Se on 100%nen ja koskee jokaista. Jumalan puolelta meidän syntiongelmamme on selvitetty.
Miten ACIM suhtautuu Raamattuun?
5
701
Vastaukset
Raamattua tulee tosiaan lukea hieman kriittisesti. Täytyy muistaa että se on kirjasarja, jonka useammat ihmiset ovat kirjoittaneet. Vaikka he olisivat olleet Pyhän hengen johdattamia, niin silti mukaan on voinut tulla inhimillisen ihmisen väärinymmärryksiä ja virheellisiä tulkintoja.
Historiallisestihan Jeesuksesta on kirjoitettu noin 12 evankeljumia, joista vain 4 kelpuutettiin edustamaan oikeaoppista "kirkon näkemystä" Raamattuun.
Jos olemme kiinnostuneita siitä mitä Jeesus todella sanoi, niin meidän tulisi tutkia kaikkia 12 evankeljumia kriittisin mielin;)
>>
"If the Apostles had not felt guilty, they never could have quoted me as saying, "I come not to bring peace but a sword. "This is clearly the opposite of everything I taught."
>>
Eli "jos apostolit eivät olisi tunteneet syyllisyyttä, he eivät olisi koskaan väittäneet minun sanovat: "En minä tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan". Tämä on täysin vastoin kaikkea mitä olen opettanut."
Itse olen ymmärtänyt tämän kohdan siten että totuudella ja vääryydellä on jatkuva sota keskenään...
Mitä Juudakseen tulee, niin hänenkin kohtalo on "erehtymättömissä käsissä".
En usko ikuiseen helvettiin, mutta Raamattu ja Jeesus puhuvat usein tuomiosta. Uskon että meidän kaikkien elämä kerran arvioidaan. Kuoleman jälkeen tulee ikäänkuin checkpoint, jossa sydämemme punnitaan. Tuolloin elämämme elämä laitetaan ikään kuin puntariin.
Kristityt puhuvat uskosta Jeesukseen usein "taianomaisesti." Aivan kuin dogmit tai rituaalit merkitsisivät Jumalalle yhtään mitään. Todellinen usko näkyy arkipäivän elämässämme ja tavassa jossa suhtaudumme lähimmäisiimme.
Tätä sen sijaan en ymmärrä:
>>
The whole message of the crucifixion was simply that I did not.
>>
Eli "Koko ristiinnaulitsemisen sanoma oli jotain jota en tehnyt"?? Vai ymärsinkö väärin?- A. Acomlainen
..believe in betrayal. Uskonut kavaltamiseen.
"...unless I believed in betrayal.
The whole message of the crucifixion was simply that I did not."
Jeesus tarkoittaa että että kavaltaminen on samaa harhaa kuin kaikki muukin tässä maailmassa. - A. Acimlainen
Totuus ja vääryys ovat ristiriidassa keskenään mutta koska totuus on kaikki kaikessa vääryys poistuu harhana ja tulee Rauha. Tätä Rauhaa tuli Jeesus tuomaan. Minusta esim. vanhoillislestadiolaiset edelleen taistelevat pahaa vastaan, ja pahaa sellaisena kuin he sen näkevät.
Vääryyttä vastaan ei pidä taistella koska taistelemallahan sitä sotaa ylläpidetään. Tätä sotaa Jeesus ei halunnut jatkaa vaan hänellä on toisen menetelmä tarjolla. Sota ja vääryys on EPÄTODELLISTA. Huomio kiinnitetään vain Totuuteen ja Hyvään.
Nämä kaksi asiaa ovat yhtä kaukana toisistaan kuin itä lännestä:
1. Vastustaa pahaa
2. Puolustaa hyvää - admata.
A. Acimlainen kirjoitti:
Totuus ja vääryys ovat ristiriidassa keskenään mutta koska totuus on kaikki kaikessa vääryys poistuu harhana ja tulee Rauha. Tätä Rauhaa tuli Jeesus tuomaan. Minusta esim. vanhoillislestadiolaiset edelleen taistelevat pahaa vastaan, ja pahaa sellaisena kuin he sen näkevät.
Vääryyttä vastaan ei pidä taistella koska taistelemallahan sitä sotaa ylläpidetään. Tätä sotaa Jeesus ei halunnut jatkaa vaan hänellä on toisen menetelmä tarjolla. Sota ja vääryys on EPÄTODELLISTA. Huomio kiinnitetään vain Totuuteen ja Hyvään.
Nämä kaksi asiaa ovat yhtä kaukana toisistaan kuin itä lännestä:
1. Vastustaa pahaa
2. Puolustaa hyvää>>
Vääryyttä vastaan ei pidä taistella koska taistelemallahan sitä sotaa ylläpidetään. Tätä sotaa Jeesus ei halunnut jatkaa vaan hänellä on toisen menetelmä tarjolla.
>>
Gandhi puhui tästä paljon. Hän taisteli vääryyttä vastaan mm. aktiivisella yhteistyöstä kieltäytymisellä. "Silmä silmästä saa koko maailman sokeutumaan".
Käsitys on linjassa tähän Jeesuksen opetukseen:
Luukas 6:
"27 "Mutta teille, jotka minua kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat.
28 Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä.
29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa toinenkin poski. Jos joku vie sinulta viitan, anna hänen ottaa paitasikin.
30 Anna jokaiselle, joka sinulta pyytää, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinulta jotakin vie.
31 "Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille.
32 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, mitä kiitettävää siinä on? Syntisetkin rakastavat niitä, joilta itse saavat rakkautta.
33 Jos te teette hyvää niille, jotka tekevät hyvää teille, mitä kiitettävää siinä on? Syntisetkin tekevät niin." - sandy
Lause tulee lukea edellisen lauseen yhteydessa. Eli: "...unless I believed in betrayal... I did not." Eli Jeesus ei uskonut kasitykseen petos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323857- 851905
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151771Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1291313Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi381298VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981274- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1111014