Syömishäiriöt

Anonyymi

Minun ystävällä on syömishäiriö ja tahtoisin auttaa ja tsempata mutta en tiedä miten? Oon katsonu videoita ja kaikkia artikkeleja ja oon tajunuu ainaki että ulkonäköä ei voi kommentoida ja en muutenkaan tahtois ollenkaan loukata häntä nii jos on jotain syömishäiriöstä parantuneita jotka osais kertoo että mitä voisin viestiä laittaa hänelle ja mimmoset puheenaiheet olis hyviä niin arvostan kovasti jos joku vastaa koska mun ystävä on mulle tosi tärkeä henkilö❤️

2

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sinuna kysyisin häneltä, onko hänellä asiat hyvin, vai onko joku asia huonosti, josta on ehkä vaikea puhua kenellekään.

Ymmärrettävää, että on ystävästä huolissaan, se ei kivalta itsestäkään tunnu kun toisella on joku hätä. Haluaisi auttaa, mutta ei oikein osaa.
      Yritä keskustella hänen kanssaan, jos hän sinulle vaikka puhuisi.
      Älä ala puhua hänen syömisestään mitään, vaan kyselet muita juttuja, onko joku asia joka painaa mieltä.

• Anonyymi

Joskus joku syömishäiriötyttö piirsi sairauttaan. Eli hänellä oli tavallaan kaksi eri tasoa, jotka puhuivat eri tavoin. Toiselta tasolta hän tiesi olevansa sairas ja kuolemassa nälkään, toisaalta taas haukkui itseään läskiksi jne.

Joka tapauksessa voit olla ystävä, muttet hoitaja tai terapeutti. Syömishäiriöt ovat mielenterveydenhäiriöitä. On itsellesi liian raskas tehtävä yrittää hoitaa toista. Edes ammattilaiset eivät onnistu siinä erityisen hyvin. Moni anorektikko jää kroonikoksi sairautensa kanssa tai jopa kuolee ennenaikaisesti.

Onko kaverisi diagnosoitu? Tunnustaako hän itse sairautensa? Jos hän on hoidon piirissä, niin varmaan teidän kannattaisi elää niin normaaleja hetkiä kuin vain pystyy. Eli nk. tehdä jotain kivaa yhdessä. Et sinä voi toista pumpulissa pitää. Ihan joka sanaa kaverin kanssa ei voi varoa. Ja kun on tuollainen sairaus, niin herneen voi ottaa nenään mistä vaan. Kysy kaveriltasi itseltään, mitä hän sinulta toivoo. Silloin homma olisi rehellisellä pohjalla. Ja selvää on, että syömään pakottamiset ja vastaavat eivät kuulu sinulle. Eikä kaverin ulkonäköä arvostella muutenkaan.

Yleareenassa taitaa olla vielä dokkari siitä reilut 30-vuotiaana kuolleesta anoreksiaa sairastaneesta naisesta, joka otti itsestään ja muista sairaan hyviä valokuvia. Siinä voi sivussa seurata esim. tytön äidin suhtautumistapaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4502
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1689
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      89
      1185
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      46
      1017
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59