Syömishäiriöt

Anonyymi

Minun ystävällä on syömishäiriö ja tahtoisin auttaa ja tsempata mutta en tiedä miten? Oon katsonu videoita ja kaikkia artikkeleja ja oon tajunuu ainaki että ulkonäköä ei voi kommentoida ja en muutenkaan tahtois ollenkaan loukata häntä nii jos on jotain syömishäiriöstä parantuneita jotka osais kertoo että mitä voisin viestiä laittaa hänelle ja mimmoset puheenaiheet olis hyviä niin arvostan kovasti jos joku vastaa koska mun ystävä on mulle tosi tärkeä henkilö❤️

2

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sinuna kysyisin häneltä, onko hänellä asiat hyvin, vai onko joku asia huonosti, josta on ehkä vaikea puhua kenellekään.

Ymmärrettävää, että on ystävästä huolissaan, se ei kivalta itsestäkään tunnu kun toisella on joku hätä. Haluaisi auttaa, mutta ei oikein osaa.
      Yritä keskustella hänen kanssaan, jos hän sinulle vaikka puhuisi.
      Älä ala puhua hänen syömisestään mitään, vaan kyselet muita juttuja, onko joku asia joka painaa mieltä.

• Anonyymi

Joskus joku syömishäiriötyttö piirsi sairauttaan. Eli hänellä oli tavallaan kaksi eri tasoa, jotka puhuivat eri tavoin. Toiselta tasolta hän tiesi olevansa sairas ja kuolemassa nälkään, toisaalta taas haukkui itseään läskiksi jne.

Joka tapauksessa voit olla ystävä, muttet hoitaja tai terapeutti. Syömishäiriöt ovat mielenterveydenhäiriöitä. On itsellesi liian raskas tehtävä yrittää hoitaa toista. Edes ammattilaiset eivät onnistu siinä erityisen hyvin. Moni anorektikko jää kroonikoksi sairautensa kanssa tai jopa kuolee ennenaikaisesti.

Onko kaverisi diagnosoitu? Tunnustaako hän itse sairautensa? Jos hän on hoidon piirissä, niin varmaan teidän kannattaisi elää niin normaaleja hetkiä kuin vain pystyy. Eli nk. tehdä jotain kivaa yhdessä. Et sinä voi toista pumpulissa pitää. Ihan joka sanaa kaverin kanssa ei voi varoa. Ja kun on tuollainen sairaus, niin herneen voi ottaa nenään mistä vaan. Kysy kaveriltasi itseltään, mitä hän sinulta toivoo. Silloin homma olisi rehellisellä pohjalla. Ja selvää on, että syömään pakottamiset ja vastaavat eivät kuulu sinulle. Eikä kaverin ulkonäköä arvostella muutenkaan.

Yleareenassa taitaa olla vielä dokkari siitä reilut 30-vuotiaana kuolleesta anoreksiaa sairastaneesta naisesta, joka otti itsestään ja muista sairaan hyviä valokuvia. Siinä voi sivussa seurata esim. tytön äidin suhtautumistapaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      376
      8283
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      167
      2627
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      948
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      873
    5. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      860
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      836
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      833
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      69
      725
    Aihe