Syömishäiriöt

Anonyymi

Minun ystävällä on syömishäiriö ja tahtoisin auttaa ja tsempata mutta en tiedä miten? Oon katsonu videoita ja kaikkia artikkeleja ja oon tajunuu ainaki että ulkonäköä ei voi kommentoida ja en muutenkaan tahtois ollenkaan loukata häntä nii jos on jotain syömishäiriöstä parantuneita jotka osais kertoo että mitä voisin viestiä laittaa hänelle ja mimmoset puheenaiheet olis hyviä niin arvostan kovasti jos joku vastaa koska mun ystävä on mulle tosi tärkeä henkilö❤️

2

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sinuna kysyisin häneltä, onko hänellä asiat hyvin, vai onko joku asia huonosti, josta on ehkä vaikea puhua kenellekään.

Ymmärrettävää, että on ystävästä huolissaan, se ei kivalta itsestäkään tunnu kun toisella on joku hätä. Haluaisi auttaa, mutta ei oikein osaa.
      Yritä keskustella hänen kanssaan, jos hän sinulle vaikka puhuisi.
      Älä ala puhua hänen syömisestään mitään, vaan kyselet muita juttuja, onko joku asia joka painaa mieltä.

• Anonyymi

Joskus joku syömishäiriötyttö piirsi sairauttaan. Eli hänellä oli tavallaan kaksi eri tasoa, jotka puhuivat eri tavoin. Toiselta tasolta hän tiesi olevansa sairas ja kuolemassa nälkään, toisaalta taas haukkui itseään läskiksi jne.

Joka tapauksessa voit olla ystävä, muttet hoitaja tai terapeutti. Syömishäiriöt ovat mielenterveydenhäiriöitä. On itsellesi liian raskas tehtävä yrittää hoitaa toista. Edes ammattilaiset eivät onnistu siinä erityisen hyvin. Moni anorektikko jää kroonikoksi sairautensa kanssa tai jopa kuolee ennenaikaisesti.

Onko kaverisi diagnosoitu? Tunnustaako hän itse sairautensa? Jos hän on hoidon piirissä, niin varmaan teidän kannattaisi elää niin normaaleja hetkiä kuin vain pystyy. Eli nk. tehdä jotain kivaa yhdessä. Et sinä voi toista pumpulissa pitää. Ihan joka sanaa kaverin kanssa ei voi varoa. Ja kun on tuollainen sairaus, niin herneen voi ottaa nenään mistä vaan. Kysy kaveriltasi itseltään, mitä hän sinulta toivoo. Silloin homma olisi rehellisellä pohjalla. Ja selvää on, että syömään pakottamiset ja vastaavat eivät kuulu sinulle. Eikä kaverin ulkonäköä arvostella muutenkaan.

Yleareenassa taitaa olla vielä dokkari siitä reilut 30-vuotiaana kuolleesta anoreksiaa sairastaneesta naisesta, joka otti itsestään ja muista sairaan hyviä valokuvia. Siinä voi sivussa seurata esim. tytön äidin suhtautumistapaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      5534
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      2891
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      21
      2095
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      1868
    5. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1697
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      339
      1656
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1606
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      25
      1372
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1341
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      217
      1327
    Aihe