Tuomio tietämättä?

Anonyymi

Voiko oikeudesta saada tuomion ilman, että saa edes tietää asiasta? Jos kutsu oikeuteen tulee kirjeenä, jota ei koskaan saa ja oikeudenkäynti pidetään ilman, että edes kuulee asiasta?

5

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riita-asiassa periaatteessa kyllä, jos oikein ottaa sydämenasiakseen vältellä tiedoksiantoja.
      Rikosasiassa ei.

      • Anonyymi

        Kiitän vastauksesta.

        Mitä jos tiedoksianto katoaa postissa? Vai tuoko sen haastemies?

        Miten riita-asia eroaa rikosasiassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän vastauksesta.

        Mitä jos tiedoksianto katoaa postissa? Vai tuoko sen haastemies?

        Miten riita-asia eroaa rikosasiassa?

        Haaste tulee toimittaa todisteellisesti. Tapoja on monia, ja haastemiehen käyttö on yksi niistä.

        Kahta viimekätistä keinoa lukuun ottamatta todisteellisen tiedoksiannon keinot ovat sellaisia, että saat kyllä tiedon. Viimekätisinä keinoina ovat 1) haasteen luovuttaminen samaan talouteen kuuluvalle vähintään 15-vuotiaalle tai haastettavan harjoittaman liikkeen palveluksessa olevalle ja 2) kuuluttaminen.
        Näissä jälkimmäisissä keinoissa voit siis periaatteessa jäädä tietämättömäksi haasteesta, jos oikein teet kaikkesi sitä vältelläksesi.

        Riita-asia voidaan ratkaista siitä huolimatta, että haastetta ei sinulle ole saatu millään tavalla toimitettua, et siis ole edes saanut postiasi samassa taloudessa asuvalta tai liikkeesi työntekijältä etkä ole kuulutusta huomannut. Silloin annetaan ns. yksipuolinen ratkaisu. Jos pakoilet vielä ratkaisun tiedoksiantoakin, huomaat asian vasta, kun jokin seuraamus sitten konkretisoituu, esimerkiksi UO-mies vierailee pankkitilillä.

        Rikosasiassa haasteen toimittaminen ei käy näillä viimeisillä keinoilla. Rikosasiassa syytetty on aina saatava haastettua niin, että hän de facto tietää tulleensa haastetuksi. Osa rikosasioista voidaan ratkaista, vaikka vastaaja ei olisi paikalla istunnossa, mutta ei niin, että hän ei edes tiedä olevansa rikoksesta syytetty.
        Senpä vuoksi rikosasiassa haasteen toimittamiseksi syytetty voidaan esimerkiksi etsintäkuuluttaa, jos haastamisessa rupeaa olemaan vaikeuksia.
        Katso vaikka tapaus Maija-Liisa Lahtinen, joka pakoili ulkomailla 11 vuotta vanhentaen näin yhden vankeustuomion täytäntöönpanon ja toisen rikosepäilyn syyteoikeuden (ei siis saatu haastettua ja tuomittua).

        Rikosasiat ovat rikosasioita, siis jos sinun epäillään syyllistyneen rikoslaissa tai muussa laissa esitettyyn rikokseen tai rikkomukseen.
        Riita-asioita on monenlaisia. Ehkä tyypillisin riita-asia on velka-asia, jossa tuomioistuimelta haetaan tuomiota maksamatta jääneen velan saamiseksi ulosottoon. Toinen esimerkki voisi olla vuokransa maksamatta jättäneen vuokralaisen saaminen häädetyksi vuokra-asunnosta.


    • Anonyymi

      Kyllä voi. Varsinkin jos ex miehesi on tehnyt sinun puolestasi osoitteen muutoksen. Minun ex muutti avioeron jälkeen MINUN ja lastemme kanssa. Hän sai näppärästi kaikki minulle oikeudesta, lastenvslvojalta ja jopa pankista tulleet kirjeet. EI RIKOSTA! Vaikka minulle määrättiin minun ja asianajajani tietämättä lähestymiskielto, jota rikoin omistusasuntoni makuu- ja olohuoneessa. Kun tiedonanto saavutti minut poistuin ovesta, enkä saanut käydä kotonani ennen kuin oikeus käsitteli asian uudelleen. Koska olisi ollut oikeutettu korvauksiin, jos minulle ei olisi määrätty lähestymiskieltoa, sain siis vielä lisää lähestymiskieltoa, vaikka en ollut tehnyt mitään rikosta. Ex oli tehnyt rikosilmoituksia minusta, jotka kaikki kaatuivat viimeistään oikeudessa. Ex vai oli vuokrannut itselleen asunnon alle 300 metrin päästä velattomasta omistuasunnostani 4h k. Tämän lähestymiskiellon takia ex jätti lapset palauttamatta tapaamisesta luotaan ja selitteli lastensuojelulla, että en saa tavata lapsia ollenkaan. Sossu kirjasi sen, tuomari totesi vaan, että kukaan ei ollut vaatimassa, että lähestymiskieltoa ei koske oikeuden määräämiä " tapaamisia" siis minun luona asumista! Eikä tuomarille tullut mieleen, että minulla voisi olla asianajaja, jolle olisi voinut ilmoittaa oikeudenkäynti päivän. Lapset huostaanotettiin isältään kolme kertaa ennen kuin toinen muutti itsenäisesti asumaan 16 v ja se vanhempi 18v eli pääsivät lähtemään lähes yhtäaikaa. Huostaanotoista voisi säästää, jos sossut ja tuomarit sekä posti olisivat tehtäviensä tasalla.

    • Anonyymi

      Ihan sama menetkö oikeuteen, olet ansainnut tuomiosi.

      Mene lusimaan, saat hyviä loppuelämäsi kestäviä ystävyys-suhteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe