Ankannokan tukivaijeri

Anonyymi

Ankanokan kärjen ja rungon vesilinjan kiinnityspisteen välillä on nyt 8mm vaijeri. Vaijeripääte on saanut hittiä ja vääntynyt hieman (en minä vaan edellinen omistaja 😅). Vaijerilla on melko suuri rooli, koska keulaharus kiinnittyy myös ankannokan kärkeen. Olisiko mitään järkeä korvata tukivaijeria haponkestävällä kettingillä vanttiruuvilla? Painoerolla ei ole merkitystä. Kettinkiä olisi helppo hommata metritavarana varalle ja vaihtokin onnistuu kesken kauden jos tulee pussailtua veneellä.

Miten nuo varmuuskertoimet murtolujuuksissa menee vaijeri vs. kettinki? Mistä vahvoja hst-sakkeleita?

32

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuten jo totesit, sinulle ei painolla ole merkitystä, joten aina löytyy vähintään yhtä lujaa ketjua minkä tahansa paksuisen vaijerin tilalle. Ketjulla on sitten myös suurempi poikkipinta, ja siten suurempi vastus vedessä ollessaan.
      Lujuudet vaihtelevat sekä ketjulla että vaijerilla niin paljon, ettei mitään voi etukäteen sanoa, tarkista lujuusrvot kunkin toimittajan ja tuotteen kohdalta erikseen!
      Mikäli osuma vaijeriin on olennaisesti hetkellisesti lyhentänyt matkaa vaijerin päiden välillä, on ankannokka silloin taipunut alaspäin. Onko varmaa ettei mitään ole vaurioitunut joko itse ankannokassa, taikka sen kiinnityksessä runkoon? Keulaharus siirtää ankannokkaan myös sivusuuntaisia kuormia, joista aiheutuu taivutusta ankannokan runkokiinnitykseen. Se voi olla ratkaisevasti heikentynyt, mikäli vaurioita on tullut, vaikka vauriot olisivat jääneet sinun kannaltasi piileviksi.
      Kaikki riippuu käytetyistä materiaaleista ja toteutetusta designista, joita ei täältä käsin ole mitään järkeä ryhtyä arvailemaan. Oletettavasti jotkut trollit silti kohta vastaavat mutuiluaan täytenä totena, välittämättä niistä vaaroista joita se veneellesi aiheuttaa.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Rupesin ajattelemaan tarkemmin, että tarpeeksi vahvat sakkelit/togglet
        jo itsessään vaativat kettingiltä suurehkoa silmäkokoa. Se ei sinänsä haittaa vaikka, vastusta toki lisää. Kevyessä kelissä rungon kiinnityskohta pysyy
        reilusti vesilinjan yläpuolella.

        Vanha vaijerin pääte oli lievästi vääntynyt, mutta vaihtoon menee kuitenkin. Itse ankannokka on nyt iroitettuna autotallissa ja teen siihen pari pientä muutosta. Ankannokan kiinnityskohdat rungossa on rakenteiltaan ehjiä, vaikka siellä aika onnettomat aluslevyt olikin.


    • Anonyymi

      8 mm rikivaijerin murtolujuus on n. 5 tn ja tavallisen 10 mm kettingin 4 tn. Kettinki on paljon heikompaa teräslaatua ja myötörajassa ero on vielä suurempi.

    • Anonyymi

      Laita aisi tankona, jonka päihin hitsautat sopivat kiinnikeet.

      • Anonyymi

        Kävi tämäkin mielessä. Mikähän olisi ainevahvuus jos umpitangosta laittaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävi tämäkin mielessä. Mikähän olisi ainevahvuus jos umpitangosta laittaisi?

        Laita hieman paksummasta, niin kestää hieman mahdollisia laituri kontakteja 12mm voisi olla hyvä, ohuempikin tietysti käy, vetolujuuttA löytyy jo huomattavasti ohuemmastakin tangosta.

        Noita olen useassa veneessä nähnyt, missä "ankanokka".

        Eikö noita tankoja ole jossain veneissä vantteinakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita hieman paksummasta, niin kestää hieman mahdollisia laituri kontakteja 12mm voisi olla hyvä, ohuempikin tietysti käy, vetolujuuttA löytyy jo huomattavasti ohuemmastakin tangosta.

        Noita olen useassa veneessä nähnyt, missä "ankanokka".

        Eikö noita tankoja ole jossain veneissä vantteinakin?

        Löytyy vetolujuutta, jos on sellaiseen erikoiskäyttöön tehty. Kuten polkupyörän pinnat tai rod-vantit ovat. Niiden murtolujuus on n. 1400 MPa. Tavallisen haponkestävän murtolujuus on vain n. 500 MPa. Vielä suurempi ero on myötölujuudessa, joka on n. 1000-1200 vs. n. 200 MPa.

        5 tn murtolujuuteen vaaditaan siis vain 6,5 mm rodi, mutta tavallinen haponkestävä tanko pitää olla reilut 11 mm. Samaan myötörajaan vaaditaan melkein n. 15 mm tanko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy vetolujuutta, jos on sellaiseen erikoiskäyttöön tehty. Kuten polkupyörän pinnat tai rod-vantit ovat. Niiden murtolujuus on n. 1400 MPa. Tavallisen haponkestävän murtolujuus on vain n. 500 MPa. Vielä suurempi ero on myötölujuudessa, joka on n. 1000-1200 vs. n. 200 MPa.

        5 tn murtolujuuteen vaaditaan siis vain 6,5 mm rodi, mutta tavallinen haponkestävä tanko pitää olla reilut 11 mm. Samaan myötörajaan vaaditaan melkein n. 15 mm tanko.

        Mitään tankoa ei kannata laittaa omaan kokemukseen pukspröötistä perustuen. Silloin, kun maston on poissa, ei ole ankannokkaa ylöspäin vetävää voimaa ja ankannokka saattaa sen verran laskea, että se tanko alkaakin työntää, jolloin se puskee alapään sakkelia toiseen suuntaan. Ketju on parempi, koska se ei milloinkaan työnnä alaspäin.


    • Anonyymi

      Mulla on vastaavassa käytössä haponkestävä ketju ja vanttiruuvi. Alapäässä on lenkki, joka menee keularangan läpi. Eri ketjuilla on eri lujuuksia. Laadukkaasta ketjusta se varmaan ilmoitetaan.

      • Anonyymi

        Minkäkokoista kettinkiä sulla on ja minkälaisessa veneessä? Minkäkokoisella vanttiruuvilla kiinni?

        Tutkiskelin että 10mm haponkestävä nostokettinki kestäisi aivan riittävästi ja hieman enemmänkin, mutta sen silmukasta saa max 13mm rikipultin läpi. Vanhan 8mm tukivaijerin päässä on 5/8" vanttiruuvi, mutta se on jotakin vanhempaa mallistoa, koska sen rikipultti on ainoastaan 13mm. Varastosta löytyisi uusia Seldenin 1/2" vanttiruuveja, 13mm rikipultilla. Seldeneissä murtokuorma 6800kg, jonka luulisi riittävän, koska 8mm vaijerin murtokuorma on pienempi. En toki halua heikentää rakennetta, onko vastalauseita?


    • Anonyymi

      Älä vaihda.

      Vaijeri joustaa, kettinki tai tanko ei.

      Koko veneen runko taipuu tuulessa ja allokossa eikä etäisyys ankannokasta vaijerin kiinnikkseeseen ole vakio vaan elää. Se elää myös lämpötilavaihteluissa.
      Vaijeri joustaa liikeessä, jolloin kuorimitus kiinnikkeissä on huomatavasti pienempi.

      Jos vaihdat kettinkiin tai tankoon, kuormasta tulee nykivä ja kertomia pitäisi lisä nyrkkisääntönä kuusinkertaseksi vaijeriin verrattuna. Silloin ei riitä, että vahvistat kiinnityspisteet vaan pitää vahvistaa myös runkoa niiden ympäriltä.

      Voi käydä muuten niin, että ankannokka ja toinen kiinnityspiste kestävät, mutta runko murtuu niiden ympäriltä. Rungon eläminen muuttuu vain vähän, mutta joustaminen siirtyy paikkoihin, joita ei ole tehty kestämään muodonmuutoksia.

      • Anonyymi

        Kaikki joustaa ja rikivaijeri ei ole kovinkaan joustava. Sekä ketjussa että vaijerissa on rakenteellista joustoa, jossa säikeet tai lenkit taipuvat ja asettuvat tiiviimmin toisiinsa. Kumpi joustaa enemmän riippuu materiaalista ja paksuusesta.

        Tanko joustaa vähemmän, mutta joustaa sekin. Taas materiaalivalinta on oleellista. Suurlujuusteräksestä tehty ohuempi joustaa enemmän samalla murtolujuudella.

        Ankannokan tukivaijeri lienee aika lyhyt. Ei se paljoa jousta mistään noista tehtynä. Rikivaijerilla 1 mm 2 m matkalla joustoa vastaa 5% murtolujuudesta. Jousto tulee muualta pääosin. Etustaagi on pituudeltaan moninkertainen ja on kiinni pitkässä mastossa, joka on pitkillä vanteilla tuettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki joustaa ja rikivaijeri ei ole kovinkaan joustava. Sekä ketjussa että vaijerissa on rakenteellista joustoa, jossa säikeet tai lenkit taipuvat ja asettuvat tiiviimmin toisiinsa. Kumpi joustaa enemmän riippuu materiaalista ja paksuusesta.

        Tanko joustaa vähemmän, mutta joustaa sekin. Taas materiaalivalinta on oleellista. Suurlujuusteräksestä tehty ohuempi joustaa enemmän samalla murtolujuudella.

        Ankannokan tukivaijeri lienee aika lyhyt. Ei se paljoa jousta mistään noista tehtynä. Rikivaijerilla 1 mm 2 m matkalla joustoa vastaa 5% murtolujuudesta. Jousto tulee muualta pääosin. Etustaagi on pituudeltaan moninkertainen ja on kiinni pitkässä mastossa, joka on pitkillä vanteilla tuettu.

        Tanko vie kuormaa molempiin suuntiin. Se on vihoviimeinen ratkaisu, jos rakenne on tehty kestämään vain vetoa.

        Pienikin venyminen vähentää suurinta voimaa merkittävästi ja vastaavasti joustamattomuus lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanko vie kuormaa molempiin suuntiin. Se on vihoviimeinen ratkaisu, jos rakenne on tehty kestämään vain vetoa.

        Pienikin venyminen vähentää suurinta voimaa merkittävästi ja vastaavasti joustamattomuus lisää.

        Tuskin kukaan haluaa, että siinä ankannokan asennossa on joustoa. Sen pitäisi olla kiinteä osa runkoa. Jousto on rikivaijereissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kukaan haluaa, että siinä ankannokan asennossa on joustoa. Sen pitäisi olla kiinteä osa runkoa. Jousto on rikivaijereissa.

        Runko itsessään ei ole kiinteä osa, jos kiinteällä tarkoitetaan sitä, ettei se muuta muotoaan allokossa ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runko itsessään ei ole kiinteä osa, jos kiinteällä tarkoitetaan sitä, ettei se muuta muotoaan allokossa ym.

        Tämä alkaa jo muistuttaa Herakleitoksen filosofiaa. Kaikki on liikkeessä ja muuttaa muotoaan. Mikään ei pysy samana. Myös purjehtija ja vene taipuvat ajan kuluessa ja ovat koko ajan liikkeessä.


    • Anonyymi

      Ei se mitään jousta. Rikiin vedetään kunnon esijännitys. Minulla ainakin takastaagien kiristäminen kiristää pukspröötin tukiketjun. Ei se sen jälkeen veny mihinkään. Jos se olisi löysä, olisi genua notkolla koko ajan, mikä olisi erittäin huono trimmi ja rasittaisi koko mastoa.

      • Anonyymi

        Totta kai se venyy. Esijännitys perustuu venymiin ja takastaagia kirustettäessä venyy takastaagi, etustaagi ja se tukiketju. Muodonmuutoksia tapahtuu myös rungossa, puukspröötissä ja mastossa. Vantit saattavat löystyä, jos ne ovat taaksepäin suunnattuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai se venyy. Esijännitys perustuu venymiin ja takastaagia kirustettäessä venyy takastaagi, etustaagi ja se tukiketju. Muodonmuutoksia tapahtuu myös rungossa, puukspröötissä ja mastossa. Vantit saattavat löystyä, jos ne ovat taaksepäin suunnattuja.

        Esijännityksen jälkeen se ketju ei veny, sitä tarkoitin, eli purjehduskaudella.


      • Anonyymi

        Jos se ei joustaisi, et saisi esijännitystä. Jännitys perustuu venymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se ei joustaisi, et saisi esijännitystä. Jännitys perustuu venymään.

        Saisin tietysti, koska ne takastaagit venyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisin tietysti, koska ne takastaagit venyvät.

        Joku paikka antaa kuitenkin periksi. Siinä menetetään joustoa.


    • Anonyymi

      On syynsä sille, miksi lentokoneen siipi ei ole jäykkä...

      • Anonyymi

        Eikä autonrenkaat kiveä...


    • Anonyymi

      Mutta pää on kumia purjehdus palstalla🌚

      • Anonyymi

        Jos siltä tuntuu.


    • Anonyymi

      Täällä taas viisaat taistelee metrin kettinginpätkästä.

      • Anonyymi

        Niin. Sinä et, joten et ole...


    • Anonyymi

      Kun veneen edellinen runkokatsastus on tehty vaijerilla, joudutaan vene runkokatsastamaan uudelleen jos vaijerin tilalle asennetaan kettinki.
      On syytä teettää lujuuslaskelmat jos näin suuriin rakennemuutoksiin lähdetään. Ne laskelmat sitten mukaan runkokatsastukseen.

      • Anonyymi

        Runkokatsastaja ei ymmärrä mitään lujuuslaskelmasta.
        Ja mihinkä perustuu tuo uusi runkokatsastus väite?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkokatsastaja ei ymmärrä mitään lujuuslaskelmasta.
        Ja mihinkä perustuu tuo uusi runkokatsastus väite?

        "Vene peruskatsastetaan joka viides vuosi ja silloin, kun vene on vaihtanut omistajaa tai rekisteröintiseuraa. Peruskatsastus tehdään myös, jos vene on vaurioitunut tai veneseura katsoo siihen olevan aihetta." -Katsastusohjesääntö 2/2.65./2021.
        Tuossa jo heti kaksi syytä, eli veneen vaurioituminen ja kun "Veneseura katsoo siihen olevan aihetta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vene peruskatsastetaan joka viides vuosi ja silloin, kun vene on vaihtanut omistajaa tai rekisteröintiseuraa. Peruskatsastus tehdään myös, jos vene on vaurioitunut tai veneseura katsoo siihen olevan aihetta." -Katsastusohjesääntö 2/2.65./2021.
        Tuossa jo heti kaksi syytä, eli veneen vaurioituminen ja kun "Veneseura katsoo siihen olevan aihetta."

        No hyvä. Laitappa sitten vaadittava lujuuslaskelma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1918
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1844
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      93
      1585
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1413
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1151
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1110
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      948
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      103
      895
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe