Huomenissa Ekadashi

Madhava

Kun tuosta itsekurista tuli puhetta, niin muistutetaan, että huomenna on Ekadashi, eli kaksi kertaa kuukaudessa oleva paastopäivä.

Aihetta sivuttiinkin täällä jo aiemmin: http://tinyurl.com/9qr7b

Ja sitten asiaan miksi, eli miksi rajoittaa syömistään; onko tämä nyt vaan taas tällainen höh sääntö.

Paastotessa ajatukset kirkastuvat. Paastotessa ruumis puhdistuu. Paastotessa myös muistutamme itseämme kehon orjuutemme realiteeteista, kuinka paljon mielemme vielä kaipaa aistien hedelmiä. Todellisuuteen palauttavaa, kasvattavaa.

12

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lalita

      Nirjala ja 125 kierrosta japamalaa, eikös se niin mennyt... :)?

      • Madhava

        Huomenna ei näytä kiireitä olevan (kop kop), voisihan tuota katsoa jos puhtia riittää kahteen lakhaan. Jos en sitten tänne päädy sepustelemaan tarinaa taas kirjakaupalla... Ulkoilmassa olis kivempaa, mutta eipä näytä tänne aurinko paistavan enkä viitsi sateeseen mennä istumaan. Radha-kundallakin kuulemma vettä tulee harvasen päivä, tuli rakeita pari päivää sitten veden kaveriksi.


      • lalita
        Madhava kirjoitti:

        Huomenna ei näytä kiireitä olevan (kop kop), voisihan tuota katsoa jos puhtia riittää kahteen lakhaan. Jos en sitten tänne päädy sepustelemaan tarinaa taas kirjakaupalla... Ulkoilmassa olis kivempaa, mutta eipä näytä tänne aurinko paistavan enkä viitsi sateeseen mennä istumaan. Radha-kundallakin kuulemma vettä tulee harvasen päivä, tuli rakeita pari päivää sitten veden kaveriksi.

        :) Radha-kunda... !


      • Madhava
        lalita kirjoitti:

        :) Radha-kunda... !

        Siellä tosiaan vettä ropisee. Nyt pitäisi olla sellaiset about 35 astetta lämmintä normaalin mallin mukaan. Vesi vielä menettelee, mutta nuo kerran tulleet rakeet vähän tosiaan ihmetyttivät.


      • lalita
        Madhava kirjoitti:

        Siellä tosiaan vettä ropisee. Nyt pitäisi olla sellaiset about 35 astetta lämmintä normaalin mallin mukaan. Vesi vielä menettelee, mutta nuo kerran tulleet rakeet vähän tosiaan ihmetyttivät.

        Eikös sellaiset kuurot kuulu tuonne helmikuulle... Vaikka taitaa olla hieman pohjoisempana tuo kuin mitä itse olen kokenut. Mutta ohhoh.

        Vaan olipa kiva kyllä muistaa eräskin Mayapur Dham Parikram-kokemus, kun "Jaya Jagannath, Jaya Baladev, Jaya Subhadra" tarjosivat suojapaikan VALTAVILTA, pienen nyrkin kokoisilta rakeilta (ei ollut aiemmin tullut sellaista vastaan, ihan käsittämätöntä... Jotenkin huvittavaa oli, että itseasiassa minun guru-daksinani oli muutaman muun oppiveljen ja -sisaren vastaavien lahjoitusten ohella käytetty sen temppelin kunnostamiseen... :)... Siellä viimeksi käydessäni en ollutkaan enää tunnistaa paikkaa samaksi, mutta se on jo toinen juttu... Että sellaista kokemuksellisuutta).


      • kukkahattutäti
        lalita kirjoitti:

        Eikös sellaiset kuurot kuulu tuonne helmikuulle... Vaikka taitaa olla hieman pohjoisempana tuo kuin mitä itse olen kokenut. Mutta ohhoh.

        Vaan olipa kiva kyllä muistaa eräskin Mayapur Dham Parikram-kokemus, kun "Jaya Jagannath, Jaya Baladev, Jaya Subhadra" tarjosivat suojapaikan VALTAVILTA, pienen nyrkin kokoisilta rakeilta (ei ollut aiemmin tullut sellaista vastaan, ihan käsittämätöntä... Jotenkin huvittavaa oli, että itseasiassa minun guru-daksinani oli muutaman muun oppiveljen ja -sisaren vastaavien lahjoitusten ohella käytetty sen temppelin kunnostamiseen... :)... Siellä viimeksi käydessäni en ollutkaan enää tunnistaa paikkaa samaksi, mutta se on jo toinen juttu... Että sellaista kokemuksellisuutta).

        kiinnostaisi tietää?

        No, ei ole pakko vastata :)


      • lalita
        kukkahattutäti kirjoitti:

        kiinnostaisi tietää?

        No, ei ole pakko vastata :)

        Hei, Kukkahattutäti!

        Mainitsemani Jagannath Mandir on tavattoman kaunis temppeli keskellä bengalilaisviidakkoa ja tuo kokemus oli siis itselleni huima (oikeastaan, jos tuollaisen "hailing"-kuuron alle jää, voi kyllä olla todellisessa hengenvaarassa). Koominen se on ehkä vain tietyllä hienovaraisella tavalla (en ole ivan tai ironian ystävä itse). Jokin hauska vetovoima liittyy myös Baladevaan, Subhadraan ja Jagannathaan. Raekuuroja Dhamassa-tematiikka vain synnytti sen "kokemuksellisen" kirjoitukseni, hyvin yksinkertaisella ja kauniilla tavalla, ainakin itselleni. D'accord?


      • kukkahattutäti
        lalita kirjoitti:

        Hei, Kukkahattutäti!

        Mainitsemani Jagannath Mandir on tavattoman kaunis temppeli keskellä bengalilaisviidakkoa ja tuo kokemus oli siis itselleni huima (oikeastaan, jos tuollaisen "hailing"-kuuron alle jää, voi kyllä olla todellisessa hengenvaarassa). Koominen se on ehkä vain tietyllä hienovaraisella tavalla (en ole ivan tai ironian ystävä itse). Jokin hauska vetovoima liittyy myös Baladevaan, Subhadraan ja Jagannathaan. Raekuuroja Dhamassa-tematiikka vain synnytti sen "kokemuksellisen" kirjoitukseni, hyvin yksinkertaisella ja kauniilla tavalla, ainakin itselleni. D'accord?

        ok. :)


      • lalita
        lalita kirjoitti:

        Hei, Kukkahattutäti!

        Mainitsemani Jagannath Mandir on tavattoman kaunis temppeli keskellä bengalilaisviidakkoa ja tuo kokemus oli siis itselleni huima (oikeastaan, jos tuollaisen "hailing"-kuuron alle jää, voi kyllä olla todellisessa hengenvaarassa). Koominen se on ehkä vain tietyllä hienovaraisella tavalla (en ole ivan tai ironian ystävä itse). Jokin hauska vetovoima liittyy myös Baladevaan, Subhadraan ja Jagannathaan. Raekuuroja Dhamassa-tematiikka vain synnytti sen "kokemuksellisen" kirjoitukseni, hyvin yksinkertaisella ja kauniilla tavalla, ainakin itselleni. D'accord?

        --- hauska vetovoima ---

        Erityisesti vetovoimakokemus Mathurassa oli sydämenkääntävä, monella tapaa! :) Sellaisia lähinnä mietiskelin noita kirjoitellessani...


    • Vaisnava

      Paastoaminen parantaa itsekuria ja lisää kiitollisuutta siitä, että me saamme ruokaa joka päivä. En tosin ole uskaltanut paastota raskausaikana enkä nyt imetysaikana, joten viime ekadasinvietostani on aikaa.

      Tosin minua tässäkin kiinnostaa eniten paaston tarkoitus: edes kahdesti kuussa pitäisi ihmisellä olla mahdollisuus keskittyä hengellisiin asioihin, jopa naisilla, jotka yleensä tekevät joka päivä ruokaa!

    • gaborone

      *jupisee itsekseen* Miksen mä koskaan kuule/huomaa/tajua kuin vasta seuraavana päivänä että edellinen päivä oli ekadasi..

      Hare Krishna!

    • Madhava

      Lalita kyseli vanhemmassa topikissa:

      ### Mikä mahtaa olla tarina näiden rajoitusten takana? Synti mokoma niihinkin paennut?

      --- välttävät myös eri kaaleja (kerä-, kukka-, parsa-), munakoisoa, tomaattia ja erilaisia salaatteja, pinaatteja, porkkanaa jne. --- ###

      Harva tuota synnin keräytymää edes riisissä pohtii näin käytännössä. Näin raaga-margaa kun seurataan, niin pääpaino tuppaa olemaan aina ajatusmallilla, jossa haetaan kunkin toiminnon yhteyttä Krishnan rakkauteen. Ekadashi tarjoaa siihen tilaisuuden irroittautumalla ruumiin tarpeista ja syventymällä bhajanaan tavallista enemmän.

      Esimerkiksi kaikki nuo yllämainitut kasvikset jätetään pois dieetin yksinkertaistamiseksi. Yritetäänhän siinä vihjata, että helpommalla selviät jos et kokkaa ja käytät senkin ajan kyseisenä päivänä johonkin muuhun. On noihin, siis että miksi nimenomaan esimerkiksi nuo, varmasti tarinoitakin, mutta tämä vaatisi vähän laajemman Purana-kirjaston penkomista kun on käden ulottuvilla.

      Mahdollisesti relevanttia keskustelua Ekadashista:

      http://www.gaudiyadiscussions.com/index.php?showtopic=788

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe