Det verkar vara väldigt känsligt om

Anonyymi

någon vågar kalla obligatorisk skolfinska till pakkosuomi?
Varför det när obligatorisk svenska i varje kedja kallas pakkoruotsi ?

50

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Inte bor det nu vara någon skillnad.

      • Anonyymi

        Inte något som helst.


      • Det inte bara ”borde vara en skillnad”, utan är det på riktigt.
        Svenskspråkiga har påtvingad obligatorisk finska utan att någonsin ha haft möjligheten att välja. Finnarna har obligatorisk skolsvenska, eftersom 100 % av föräldrarna till de finskspråkiga skolbarnen frivilligt valde svenska! Skillnaden är fundamental och i en rättsstat omöjlig.

        Fyller Finland kriterierna för en rättsstat?


      • Anonyymi

        Men skillnad är det alltid ändå.


      • Anonyymi

        Lika fult både pakkoruotsi och pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lika fult både pakkoruotsi och pakkosuomi.

        Vem började med det ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började med det ?

        De språkaktiva började använda paskoruotsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De språkaktiva började använda paskoruotsi.

        Kuka keksi 'pakkoruotsin', joku yhdistyskö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lika fult både pakkoruotsi och pakkosuomi.

        Precis vad det är.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började med det ?

        Inte svenskspråkiga i allafall.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De språkaktiva började använda paskoruotsi.

        Aktiva började.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började med det ?

        Inte svenskspråkiga i alla fall.


      • Anonyymi

        Inge skillnad alls.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började med det ?

        Inte svenskspråkiga i alla fall.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De språkaktiva började använda paskoruotsi.

        De är skyldiga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka keksi 'pakkoruotsin', joku yhdistyskö?

        Finskhetsförbundet kanske ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De språkaktiva började använda paskoruotsi.

        Populärt ord i de kretsarna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lika fult både pakkoruotsi och pakkosuomi.

        Det stämmer.


    • Anonyymi

      Något av deras underliga komplex,de räknar sig till elitbefolkningen,de som bestämmer här.

      • Anonyymi

        Påtvingad finska är det,går inte välja bort.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Påtvingad finska är det,går inte välja bort.

        Precis likadant tvång för svenskspråkiga som svenska är för finskspråkiga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Precis likadant tvång för svenskspråkiga som svenska är för finskspråkiga.

        Vem började använda "pakkoruotsi " ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började använda "pakkoruotsi " ?

        Inte var det vi svenskspråkiga åtminstone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte var det vi svenskspråkiga åtminstone.

        Visst passar det att använda pakkosuomi,säger allt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Visst passar det att använda pakkosuomi,säger allt.

        Pakkosuomi on hyvä termi, sopii fennomaanin suuhun myös.


      • Anonyymi

        Passar alldeles perfekt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Passar alldeles perfekt.

        Obligatorisk skolfinska är onödigt långt att använda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Obligatorisk skolfinska är onödigt långt att använda.

        Därför är pakkosuomi så bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Precis likadant tvång för svenskspråkiga som svenska är för finskspråkiga.

        Bort med pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började använda "pakkoruotsi " ?

        Tiotals år ,varje dag har man sett ordet pakkoruotsi här.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiotals år ,varje dag har man sett ordet pakkoruotsi här.

        Tiettyjen tahojen keksimä termi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bort med pakkosuomi.

        Gärna så fort som möjligt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiotals år ,varje dag har man sett ordet pakkoruotsi här.

        All svenska kallas pakkoruotsi,inte bara skolsvenskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        All svenska kallas pakkoruotsi,inte bara skolsvenskan.

        Kielifennomaaneilla on oma logiikka tässä. Vaikka kieli on pakollinen (englanti / suomi), sitä ei saa kutsua pakolliseksi. Vain ruotsia saa. Logiikasta viis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielifennomaaneilla on oma logiikka tässä. Vaikka kieli on pakollinen (englanti / suomi), sitä ei saa kutsua pakolliseksi. Vain ruotsia saa. Logiikasta viis.

        Lapsellista itkua aikuisilta, faktojen ohittamista, uhriutumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        All svenska kallas pakkoruotsi,inte bara skolsvenskan.

        Ja pakkoruotsittajiksi kutsutaan kaikkia, jotka kantavat huolta riittämättömästä kielitaidosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Precis likadant tvång för svenskspråkiga som svenska är för finskspråkiga.

        Icke sade Nicke.


      • De har tid och händer som är på tomgång, liksom allt därifrån uppåt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkosuomi on hyvä termi, sopii fennomaanin suuhun myös.

        Jämlikhet framför allt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Obligatorisk skolfinska är onödigt långt att använda.

        Mycket krångligare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vem började använda "pakkoruotsi " ?

        Någon språkaktiv troligen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Påtvingad finska är det,går inte välja bort.

        Inte på något sätt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Precis likadant tvång för svenskspråkiga som svenska är för finskspråkiga.

        Det får inte säga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Precis likadant tvång för svenskspråkiga som svenska är för finskspråkiga.

        Tvång är alltid tvång.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pakkoruotsittajiksi kutsutaan kaikkia, jotka kantavat huolta riittämättömästä kielitaidosta.

        Precis alla oberoende av språk.


    • Anonyymi

      Aktiivi päättää muiden puolesta, mitä sanoja saa käyttää.

    • Anonyymi

      Ruotsi on kuulemma ainoa pakollinen kieli Suomessa. Suomea ja englantia ei tarvitse kenenkään opiskella (?).

    • Anonyymi

      Kieliaktiiville on mahdoton ajatus, että suomi on pakollinen kieli. Kieliaktiivia ei totuudet kiinnosta.

    • Anonyymi

      Aihe on tabu. Samoin pakkoenglanti on tabu.

      • Anonyymi

        Niitä ei saa mainita, niistä ei saa puhua.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe