Autoissa se on vasemmalla, mutta minkä takia veneissä on yleensä ratti oikealla?
Miksi veneissä on ratti/ohjauspulpetti oikealla?
18
1030
Vastaukset
- Anonyymi
Sen pitää olla jommalla kummalla puolella ellei sitten ole keskellä. Jos se on toisella puolella, niin jompi kumpi puoli on yleisempi.
Itse tykkäisin vasemmalla puolella olevasta koska silloin kaasu on vasemmalla ja ohjaus oikealla kädellä. Joku voi tyykätä kaasukahvasta oikealla seinällä.
Makuasia.- Anonyymi
Ei ratin puoli määrittele kaasun puolta. Saa sen kaasun veneen sisälaidasta ohjauspulpetin vasempaan laitaan tai ratin viereen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ratin puoli määrittele kaasun puolta. Saa sen kaasun veneen sisälaidasta ohjauspulpetin vasempaan laitaan tai ratin viereen.
Jep, jep, mutta kaikissa veneissä ei ole pulpettia.
Kaasun vetäminen rungon reunaa pitkin on helpoin ja edullisin ratkaisu, mutta sekään ei selitä koska kaasu voi olla kummalla puolella vaan.
Omassa veneessä ratti on vasemmalla ja kaasut oikena käden puolella paneelissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, jep, mutta kaikissa veneissä ei ole pulpettia.
Kaasun vetäminen rungon reunaa pitkin on helpoin ja edullisin ratkaisu, mutta sekään ei selitä koska kaasu voi olla kummalla puolella vaan.
Omassa veneessä ratti on vasemmalla ja kaasut oikena käden puolella paneelissa.Niin, onhan joissain se rattikin rungon reunaa pitkin kun pulpetti puuttuu.
- Anonyymi
Syyt voisivat olla historialliset, mutta on vaikea kuvitella, että ne kantaisivat tähän päivään.
Näkyvyys voisi olla toinen syy, mutta yhtä vaikea on kuvitella huvivenettä, josta olisi näkyvyyttä vain yhteen suuntaan saati sitten, että voisi sanoa kumpi suunta on tärkeämpi.
Oikealta tulevaa pitää väistää ja ratti oikealla antaa varmasti paremman näkyvyyden siihen suuntaan, mutta silti... - Anonyymi
Kysymystä on pohdittu myös tieliikenteessä. Mikäli auton ohjausratti
olisi oikealla niin tiet (ja kustannukset) olisivat hieman kapeammat.
Ohitukseen lähteminen hieman vaikeampaa.
Kysykää postinkantajilta. Tieliikenteestä kertyy kokemuksia
kun vasemmalle pysäköiminen on taajama-alueelle nyt sallittu.- Anonyymi
Jos ratti on oikealla, niin silloin kyseessä on vasemmanpuoleinen liikenne. Kuljettajan täytyy olla lähempänä keskiviivaa, että näkee vastaantulijan ja pystyy kohtaamistilanteessa ohjaamaan turvallisesti. Tämä nyt menee vähän ohi alkuperäisen aiheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ratti on oikealla, niin silloin kyseessä on vasemmanpuoleinen liikenne. Kuljettajan täytyy olla lähempänä keskiviivaa, että näkee vastaantulijan ja pystyy kohtaamistilanteessa ohjaamaan turvallisesti. Tämä nyt menee vähän ohi alkuperäisen aiheen.
"Jos ratti on oikealla, niin silloin kyseessä on vasemmanpuoleinen liikenne. Kuljettajan täytyy olla lähempänä keskiviivaa, että näkee vastaantulijan ja pystyy kohtaamistilanteessa ohjaamaan turvallisesti. Tämä nyt menee vähän ohi alkuperäisen aiheen."
Ei nyt ihan noinkaan. Ruotsissa oli aikoinaan vasemmanpuoleinen liikenne (siirtyivät oikeanpuoleiseen 1960-luvun alussa) ja ratti oli tästä huolimatta vasemmalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos ratti on oikealla, niin silloin kyseessä on vasemmanpuoleinen liikenne. Kuljettajan täytyy olla lähempänä keskiviivaa, että näkee vastaantulijan ja pystyy kohtaamistilanteessa ohjaamaan turvallisesti. Tämä nyt menee vähän ohi alkuperäisen aiheen."
Ei nyt ihan noinkaan. Ruotsissa oli aikoinaan vasemmanpuoleinen liikenne (siirtyivät oikeanpuoleiseen 1960-luvun alussa) ja ratti oli tästä huolimatta vasemmalla.Ruåtsissa ensin siirtyi hlöautot ja kahden vkon kuluttua raskasliikenne oikeanpuoleiseen liikenteeseen.
- Anonyymi
Ratti on oikealla, koska nimensä mukaisesti styyrpuurin puolelta ohjataan. Ei siinä kai sen kummenpaa syytä ole, kuin perinne.
- Anonyymi
Styypuurin (oik.) muistaa siitä että sieltä tulevan kanssa on tyyriinpi
kolaroida. - Anonyymi
Perinne on hiukan ohut syy.
Perässä keskellä oleva peräsin on n.2400 vuotta vanha keksintö. Siitä lähtien ei ole ollut tarvetta ohjata venettä vain toiselta puolelta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perinne on hiukan ohut syy.
Perässä keskellä oleva peräsin on n.2400 vuotta vanha keksintö. Siitä lähtien ei ole ollut tarvetta ohjata venettä vain toiselta puolelta...Voihan perinne olla ohut syy, mutta kovin monet asiat pvat edelleen kuten ovat vain siksi, että niin ne ovat ennenkin olleet.
Ei oikea puoli ole ohjauspulpetille sen parempi kuin vasenkaan. Siksi ei ole ollut syytä alkaa tekemään vasuriveneitä.
- Anonyymi
Itselläni ohjaus on oikealla ja hyvä syy sille on propulsion voiman suunta, eli vaihde taakse siirtää perää oikealle joten sivukiinnitys on helppoa ja yleensäkin taakse päin ajo, kun voi sivu ovesta nähdä ulos samalla. Vene yhdellä koneella ja akselilinjalla.
- Anonyymi
Kyllä se niin on, että ruori, eli peräsin oli alunperin helpoin laittaa irrallisena veneen ulkopuolelle. Samalla lailla kun perinteisessä soutuveneessä pidetään perää ja avustaan kulkua melalla. oikeakätiselle sitä hommaa on luontevinta tehdä veneen oikealla partaalla, ja siksi se on stryyrpuuri.
Sitten kun veneeseen tuli apumoottori, laitettiin potkuri pyörimään niinpäin, että se kompensoisi styyrpuurin puolella ajavan kipparin painon. Syntyi yleisin potkurin pyörimissuunta, joka taas tulevaisuudessa määräsi sen millä puolen yleisimmin ohjauslaite sijaitsee ja kuski istuu.
Syy on oikeasti historiallinen. - Anonyymi
Itseasiassa joskus 70 luvulla oli suuntaus, että veneiden ohjaus oli siirtymässä paaran puolelle. Tämä näkyy mm vanhoissa Coronet veneissä ja omassa Fammarissa on myös ohjaus "väärällä" puolella. Sittemmin uudemmissa veneissä on menty taas perinteisempään suuntaan, Kaasukahvan sijainti tuskin on selitys, sillä se on paljolti tottumus kysymys ja se voidaan kyllä sijoittaa ihan kummalle puolelle ruoria hyvänsä. Ehkä pienissä avoveieissä kahvan sijoittaminen laidalle on kuitenkin helpompaa. Uskottavin selitys on kuitenkin näkyvyys, ohjauspisteen sijaitessa oikealla on näkyvyys oikealle parempi. Autoissa vasenta puolta puoltaa vastaantulioiden kohtaaminen ja ohitustilanteen arviointi, mutta veneessä ei tälläistä tekijää ole. Paaran puolen ohjaus on muuten myös kätevä yksin kylkikiinnitykseen tultaessa, kun veneet on usein tehty vasen kylki laituriin kiinnitettäväksi, mm täyttö ym yhteiden kannalta. Tosiasiassa luulen kuitenkin asiaa ohjaavan sen, että jonkinlainen sovittu standardi on hyvä asioiden sijoittelussa. Ohjaus voi olla oikealla tai vasemmalla kunhan kaikki noudattavat samaa käytäntöä ja totuttua sijoittelua.
- Anonyymi
Oikealta näkee oikealle paremmin koska sieltä tulijoita pitää väistää. Siksi.
Nykyään suuntaus näyttää olevan keskipulpettiveneissä vasemmalla oleva ratti, joka johtunee siitä, että autolla ajaminen on melkoisesti yleistynyt viimeisten vajaan sadan vuoden aikana ja ihmiset ovet meillä tottuneet ajamaan vasemmalta. Kaasukahva on myöskin silloin vähemmän tiellä jos ja kun se halutaan oikealla kädellä käytettäväksi.- Anonyymi
Tuota voisi kehitää vielä pitemmälle ja miettiä miksi auton ratti on yleensä vasemmalla puolella.
Heittäisin väitteen, että kyse on siitä, että suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä ja se vaikuttaa sekä liikenteen puoleen, että veneilyssä ratin puoleen. Veneilyssä merkitys on vähäisempi koska vesillä tilaa on yleensä paljon enemmän kuin kaduilla ja teillä.
Vasemman puoleinen liikenne perustui aikoinaan siihen, että oikeakätinen ratsastaja halusi miekan olevan vastaantulijan puolella, ihan vain varovaisuussyistä. Myöhemmin, kun useamman hevosen vetämän vaunut yleistyivät, ohjastaja halusi pitää oikean käden piiskaa varten (sillä annetaan enimmäkseen merkkejä, ei varsinaisesti piiskata), jolloin hänen oli istuttava vasemmalla puolella ja oli luontevaa, että vaunut kohtasivat niin, että ohjastajat olivat tien puolella.
Kun kätisyys ja tekniikan kehittyminen on vaikuttanut liikenteen puoliinkin, niin miksei sitten veneilyssä ruorin puoleen. Ihmiset valitsevat sen, mikä tuntuu luonnollisemmalta eivätkä aina edes mieti mistä se johtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1842044Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681702Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä811514En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461416- 481354
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1201086- 173997
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke214957Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja44791Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784