Karjalan kauniita naisia

kuka muistaa vielä tällaisen jatkosodan aikaisen renkutuksen "ne on Karjalan kauniita naisia, Suomen uusia alamaisia, Suomen tytöt eivät seuraamme kaipaile ne on heiliä saksmannin" tai jotenkin sinne päin. Mikä laulun nimi?
Toinen laulu mitä olen etsitynyt pitkään ja googlettamalla ei löydy mitään on Kannaksen laulu jossa sanotaan että "Karjalan kauniin kannaksen kansaa oomme me lapset lahjoitusmaan, isämme kantoivat orjuuden taakkaa, tuska vei äitimme tuonelaan"
(Olen tekemässä alustavaa tutkimusta uuteen kirjoitusprojektiini romaaniin neljän sukupolven naisista, sukutarinaa joka lähtee Viipurista ja Valkjärveltä, siirtyy Pohjois-Hämeeseen, USA:han, Etelä-Amerikkaan ja päätty Ruotsiin.)
PM

66

1419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vai että Karjalasta peräisin olevien naisten kauneutta pitäisi tässä alkaa ylistää. Ovat enimmäkseen maatuskatyyppiä, matalajalkaisia, ja herkästi lihovia. Olisit edes otsikoinut fiksummin ketjusi.

• Kysymyshän oli sodanaikaisista lauluista :)
        Otsikko oli tarkoituksenmukainen.
        Nyt olen saanut jo selville että tuo ensimmäinen siteeraus on "Väliaikaista kakki on vain" mukaelma. Renkutuksia joita suomalaiset miehet lauloivat korsuissa ja juoksuhudoissa, mutta eivät olleet salonkikelpoisia.
        Karjalan kauniin kannaksen kansaa....ei ole pilkkalaulu, vaan eräänlainen maakuntalaulu.
        Kauneus on katsojan silmässä, sanottiin ennen.
        Nykyaikainen versio on että kauneus on oluenkantajan silmässä. Uskon että jatkosodassa kun lähdettiin Suur-Suomea valloittamaan niin Aunuksella ja Vienan Karjalassa, Laatokan rannoilla ja Itä-Karjalan korpikylissä mikä tahansa otus jolla oli hame päällä oli salonkikelpoinen kaunotar hyökkääjän silmissä. Toiset olivat, toiset ei. Tämä pilkkateksti Väliaikaiseen mainitsee Karhujärven retkestä, käsittääkseni Itä-Lapissa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kysymyshän oli sodanaikaisista lauluista :)
        Otsikko oli tarkoituksenmukainen.
        Nyt olen saanut jo selville että tuo ensimmäinen siteeraus on "Väliaikaista kakki on vain" mukaelma. Renkutuksia joita suomalaiset miehet lauloivat korsuissa ja juoksuhudoissa, mutta eivät olleet salonkikelpoisia.
        Karjalan kauniin kannaksen kansaa....ei ole pilkkalaulu, vaan eräänlainen maakuntalaulu.
        Kauneus on katsojan silmässä, sanottiin ennen.
        Nykyaikainen versio on että kauneus on oluenkantajan silmässä. Uskon että jatkosodassa kun lähdettiin Suur-Suomea valloittamaan niin Aunuksella ja Vienan Karjalassa, Laatokan rannoilla ja Itä-Karjalan korpikylissä mikä tahansa otus jolla oli hame päällä oli salonkikelpoinen kaunotar hyökkääjän silmissä. Toiset olivat, toiset ei. Tämä pilkkateksti Väliaikaiseen mainitsee Karhujärven retkestä, käsittääkseni Itä-Lapissa.

Joojooo "Väliaikaista kakki on vain"

• Anonyymi

Taidat olla kotoisin rajan takaa ja pakolaisena Suomessa. Hyvin tiedät kuinka kaunis naisen pitää olla, sillä Venäjällä ulkonäköön satsataan nuorena.
        Maatuskikäisistä ei kuvia julkisteta.

• Anon. 14:09.
        Muistin, että karjalan pojista on jenkka, jota j lapsena kuulin. Hämmästyksekseni se Netissä on pantu J. Karjalaisen teokseksi. Ei varmasti ole!
        Ulkomuistista:

Kyllä sitä passaa kaikille haastaa
        että myö ollaan Karjalan maasta,
        Reiluja poikia, joill on oikia
        luonnon laatu ja meininki.

Meilläpä riittää huumorin henki
        siitäpä riittää toisillenki.
        Reiluja poikia . . . . jne.

• Anonyymi

Eli kirjoitusprojektisi käsittelee (osittain) omaa elämääsi ? Menestystä sille !

• Kyllä, se perustuu oman sukuni tarinaan, mutta päähenkilönä on nainen ja hänen selviytymisensä vaikeina aikoina, ajassa ja paikassa, hyvinä aikoina ja huonoina aikoina ja se ei tule olemaan oma elämänkerta vaan ammentamaan inspiraatiota ja sisältöä oman sukuni naisten historiasta.
        Kiitos kannustuksesta!

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kyllä, se perustuu oman sukuni tarinaan, mutta päähenkilönä on nainen ja hänen selviytymisensä vaikeina aikoina, ajassa ja paikassa, hyvinä aikoina ja huonoina aikoina ja se ei tule olemaan oma elämänkerta vaan ammentamaan inspiraatiota ja sisältöä oman sukuni naisten historiasta.
        Kiitos kannustuksesta!

Etkös sinä ollut ihan koulun johtaja siellä Kolumbiassa ja korkeasti koulutettuna naisena muissakin maissa hyvin palkatuissa töissä? Tuntuu menevän hyvin siellä joen mutkassakin anteliaassa Ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Harmi että Suomessa tarhatätien palkat on niin huonot.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kyllä, se perustuu oman sukuni tarinaan, mutta päähenkilönä on nainen ja hänen selviytymisensä vaikeina aikoina, ajassa ja paikassa, hyvinä aikoina ja huonoina aikoina ja se ei tule olemaan oma elämänkerta vaan ammentamaan inspiraatiota ja sisältöä oman sukuni naisten historiasta.
        Kiitos kannustuksesta!

Suur-Suomen perusti Stalin Kuusiselle ja sen pääksupunki on Petroskoi. Kun Suur- Suomi oli vuoden vanha, sille tehtiin postimerkki

https://touchstamps.com/Stamp/Details/51563/first-anniversary-of-karelo-finnish-ssr

Karelo-Finskaja Sovetskaja Sotsialistitšeskaja Respublika

• Anonyymi kirjoitti:

Suur-Suomen perusti Stalin Kuusiselle ja sen pääksupunki on Petroskoi. Kun Suur- Suomi oli vuoden vanha, sille tehtiin postimerkki

https://touchstamps.com/Stamp/Details/51563/first-anniversary-of-karelo-finnish-ssr

Karelo-Finskaja Sovetskaja Sotsialistitšeskaja Respublika

Mielenkiintoinen postimerkki! Ensi kerran näin kuvan. Hauskaa, että löysit tuollaisen muinaismuiston netistä.
        Mahtaako postimerkkien harrastajilla olla sitä kokoelmissaan.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Mielenkiintoinen postimerkki! Ensi kerran näin kuvan. Hauskaa, että löysit tuollaisen muinaismuiston netistä.

Ploma vetosi heti Suur- Suomi - vihjailuihin ja olisi kirjailijana hyvä tietää perhetragerioista Suur- Suomessa, kuten että Hertta Kuusisen poika tap ettiin Suur-Suomen kunniaksi leninistien keskitysleirillä kuten SKPn pääsihteerin Ville Pessin vaimo ja niin edelleen ja suuret joukot Venäjälle menneitä taviksia nimettöminä leninistien joukkohautoihin Suur- Suomessa

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Se on parimerkki. Keräsin pikkupoikana hyvän sarjan suomalaisi, oppi historiaa, kuten että suomalaispuolalaiset valtasivat Moskovan (postimerkki) vaikka turistiopas väittää ettei M ole koskaan vallattu, saksalaiset pääsivät Tulan suunnalta vain ensimmäiselle bussipysäkille, bussi ei sinä päivänä kulkenut

Ploman on hyvä tietää kun kirjoittaa historiallista nyt, että kekkosajan opetus oli historianväärennöstä koulussa. Pakon edessä tietty

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta!

Mitä haukutte karjalan ihmisiä suomalaisia he olivat. Ei ollut heidän syytään että sota syttyi yhtä vähä kuin sekin että Karjala jouduttiin luovuttamaan neuvostoliitolle silloiselle. Turvat kiinni kun ei mitään ymmärrä

• Olen aina ollut historiasta kiinnostunut, kaikki alkoi siitä kun opettelin kolmivuotiaana lukemaan Vänrikki Stoolin tarinoista. Paljon historiaa, historianväärennystä ja revisionistista historiankerrontaa on tullut luettua, tarua ja totta, mutta keskittymättä millekään erityisalueelle.
      Historiallinen tausta tai kulissit ulee vain sille osalle projektia joka liittyy äidinäitini ja äitini historiaan tai siis niihin henkilöhahmoihin jotka perustuvat heidän elämäänsä. Tärkeää on saada autenttista, pitävää tietoa heidän elämästään Viipurissa ja Suomenlahden pohjukassa, Karjalan kannaksella ja rajan tuntumassa. Paljon sodanaikaista materiaalia on kerätty arkistoihin, valokuvia ja kertomuksia siitä miten evakuoitinti tapahtui, Ylen elävät arkistot ja Luovutetun Karjalan arkistot ovat olleet erittäin hyödyllistä luettavaa. Löysin myös tätini tekemän käsikirjoituksen jossa hän kertoo sotien välisestä jälleenrakennuksen ajasta ja toisesta evakkoon lähdöstä.
      Olen kuullut niin paljon nyt näitä tarinoita, lukenut ja sulatellut lukemaani että kaikesta on tullut jonkinlainen kollektiivinen muisto, en tiedä enää kuka suojautui kaivon kannen taakse kun hävittäjät ampuivat kaikkea liikkuvaa pihoilla, kuka oli viimeisessä junassa Viipurista.
      Suur-Suomesta en ole lukenut paljoakaan, mutta olen tietoinen suomalaisten kohtalosta jotka uskoivat että heille olisi paikka uuden uljaan Neuvostoliiton rakentamisessa.

• Sinulla on kunnianhimoinen suunnitelma ja ilmeisesti insipiraatiota paljon pitemmällä. Varmasti laaja taustan tuntemus auttaa mittasuhteissa, vaikka tarina kerrottaisiinkin yksittäisten ihmisten kohtalosta, jotka joutuvat maailmantapahtumien virtaan temmatuiksi juuriltaan. Vaikka arkistotietoja onkin saatavilla, varmasti nuo tätisi kirjalliseen muotoon taltioimat asiat syventävät ja lähentävät kokonaisuutta. Puhuit tätisi käsikirjoituksesta, olisikin kiinnostavaa tietää, mihin tarkoitukseen hän sen kirjoitti, romaaniako varten? Käsikirjoituksella tarkoitetaan myös elokuvan, näytelmän yms. esityksen suunnitelmaa, vuorosanoja ja ohjeita.

Kolmen sukupolven naisten romaaneja on paljon kirjoitettu, miten naiset ovat löytäneet paikkansa sukupolvien äitien ja tyttärien ketjussa. Evakkoon ja ulkomaille lähtö antaa oman leimansa. Oletko arvellut jo kirjan sivumäärää, luulisi tulevan aika paksu kirja :). Oletko miettinyt tapahtumia yhdistävää punaista lankaa, entä minkätyyppinen kertoja olisi, ulkopuolinen vai minäkertoja?

Lähtö ja uusi alku on kiehtova aihe. Siirtolaisromaaneissa viehättää ihmisten uskallus, neuvokkuus ja sinnikkyys uuden edessä. Sukupolviromaaneista tulee mieleen Marianne Fredriksonin kirja Anna, Hanna ja Johanna, joka kertoo Taalainmaan juurevan isoäidin sinnikkyydestä köyhissä oloissa , hänen poliittisesti aktiivisen kaupunkilaisen tyttärensä elämästä ja taas tyttärentyttären paluusta juurilleen. Sen rakenne on taitava, naisten kohtalot nivutuvat luontevasti toisiinsa.

Uusista evakkokirjoista Rosa Liksomin Väylä teki minuun suuren vaikutuksen, kunhan totuin lukemaan Tornionjokilaakson murretta. Siinä nuori tyttö kuljetti kotitalonsa karjan urhoollisesti ja taitavasti turvaan Ruotsiin ja auttoi muita pakolaisia. Minulla on tilauksessa Merja Mäen Ennen lintuja, josta olen lukenut kiittäviä arvosteluja.

Menestystä projektillesi ja mukavaa kevään odotusta sinne naapurimaahan !

• Kiitos Ramoona.
        Hyvää kevään odotusta sinne Suomeen myös :)
        (Joka aamu kun herään laitan ensimmäiseksi tietokoneen päälle hyvien uutisten toivossa)
        Minulla on pari projektia vielä kesken, uusi romaani oikolukua vailla ja käännös puolessa välissä. Tämä uusin projektini on ehdottomasti kaikkein kunnianhimoisin ja vaativin mihin olen koskaan aikonut ryhtyväni ja haluan tehdä pohjustuksen huolella ja haastatella koko joukon sukulaisiani Suomessa ja lukea koko joukon artikkeleita, dokumentteja ja kirjoja asiasta.
        Haluan kohdentaa tarinan naisen tiehen, ajassa ja paikassa, kulttuurihistorialliseen taustaan ja etenkin hypoteesiin, johon olen törmännyt tavattuani useita ruotsinsuomalaisia naisia (kirjailijoita ja taiteilijoita) joilla on evakkotausta ja jotka vahvistavat käsitystäni siitä että evakkojen jälkeläiset muuttavat paljon, maasta toiseen ja että heillä on erityisen vaikeaa kasvattaa syviä juuria johonkin tiettyyn ympäristöön. Että etenkin evakkojen tyttäret ja lapsenlapset haluavat kokeilla uusia paikkoja, etsiä uusia ympäristöjä, ennen lopullista kotoutumista minnekään. Aiheesta on varmastikin kirjoitettu todella paljon ja oma otokseni on kapea.

• Anonyymi

Älkää nyt kauhistuko mutta viimeisten tiedustelutietojen mukaan putinistit aikovat pommittaa Ukrainan maan tasalle koska hävisivät

Tällöin ne tuhoavat myös länsi- Ukrainan Lvivin Unescon maailmanperintökaupungin, jonne USA ja EU harkitsivat Zelenskyin pakolaishallitusta

Zelenskyi kieltäyy toistaiseksi lähtemästä Kiovasta

Nyt on ilmestynyt vahvistettuja kuvia joissa putinistit te urastavat pakenevia perheitä kadulla. Nämä aiheuttavat USAssa pöyristyksen ja jotain tapahtuu nyt

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vinkistä, laitampa listalle.
        Maarit Turtiaisen kirja "Marttinansaari" on samasta aiheesta, mutta tarkastelee sodan ja evakkoon lähtemisen seurauksia kahdessa sukupolvessa. Myös ehdottomasti lukemisen arvoinen, palkittu ruotsinsuomalainen kirjailija.
        https://www.svt.se/nyheter/uutiset/kirjan-kirjoittaminen-auttoi-loytamaan-juuret
        PM

Sitten päätit alkaa hänen kanssaan kilpasille ja alkaa kirjoittamaan samasta aiheesta mutta laittaen paremmaksi kirjoittamalla teidän neljästä sukupolvesta.
        Et mitään omaa aihetta kirjoisikaan löydä.

• Anonyymi kirjoitti:

Sitten päätit alkaa hänen kanssaan kilpasille ja alkaa kirjoittamaan samasta aiheesta mutta laittaen paremmaksi kirjoittamalla teidän neljästä sukupolvesta.

Jos olisin sinä, olisin voinut ajatella noin. Pikkumaisesti, pahantahtoisesti, kateellisesti ja halpamaisesti.
        Mutta koska minä olen minä, en sinä, tuli mieleeni vain että "olisipa hyvä kirjoittaa meidän sukumme naisten selviytymistarina, niin kauan kuin vielä on elossa joku joka muistaa"
        Hyvää kansainvälistä naistenpäivää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sukupolvien tarina on monien kirjailijoitten aihe ja aina yhtä tuore.
        Historialliset romaanit ovat mielenkiintoisdia, ja usein se käsittele myös historiaa yleisestikin tarinan aikakausilta.
        Mkr.

• Anonyymi kirjoitti:

Sukupolvien tarina on monien kirjailijoitten aihe ja aina yhtä tuore.
        Historialliset romaanit ovat mielenkiintoisdia, ja usein se käsittele myös historiaa yleisestikin tarinan aikakausilta.
        Mkr.

Varmaan yksi tavallisimmista, etenkin naisten kirjoittamana.
        Yleensä joko kasvu-tai selviytymistarnoita, joskus puhtaasti historiallisia ja tapakulttuuria kuvaavia.
        Täällä Ruotsissa on viime vuosina kirjoitettu paljon sotalapsien lasten elämänkohtaloista, juurien etsimisestä, identiteettikriiseistä ja sodan vaikutuksesta ihmisen psyykeen sukupolvien yli, aina kolmanteen polveen. Monet terapiakirjoja. Kirjoittajat joko ruotsinsuomalaisia tai ruotsalaisia joiden suku johtaa Suomeen, suomeksi ja ruotsiksi kirjoitettuja.
        Aion viedä tätä perinnettä vielä yhden askeleen pitemmälle, miettiä miten sota vaikuttaa nimenomaan naisen elämään, psyykeen, historiaan neljän sukupolven aikajanalla ja samalla kapealla otoksella syventyä lähtemisen helppouteen ja jäämisen vaikeuteen, jos alunperin on revitty irti juuriltaan ja kuinka pitkälle tulevaisuuteen se kantaa seurauksia: juurettomuutta, muukalaisuutta, toiseutta, vaikeutta sitoutua ja kasvattaa pysyviä juuria minnekään: positiivista on helppo kyky sopeutua, hyväksyä uusia asioita, kotoutua uuteen ympäristöön, kulttuurillinen monipohjaisuus ja joustavuus, sitkeys ja kimmoisuus.
        On mahdollista, että kirjoitan sukutarinani (fiktiivisen) englanniksi.

• Anonyymi

Minun äitini tuli Karjalasta evakkona tänne Suomeen. Synnyin, mutta hänen oli olosuhteiden pakosta erottava isästäni. Isäni oli siihen se syy. Jäin jo pienenä isäni hoteisiin ja oikeus määräsi hänet minun holhoojakseni.
      En koskaan oppinut tuntemaan äitini sukua Karjalasta. On vain ihania vanhoja kuvia kauniista serkuistani, jotka olivat jo aikuisia muuttaessaan evakkoina Suomeen. Olen itse vanhoista vanhemmista syntyisin.
      Nämä kuvat jäivät muistoiksi todella kauniista ihmisistä. Sain ne äitini kuoltua itselleni.
      Suruni on siinä, että en heihin saanut koskaan tutustua. Huomaan tosin joitain piirteitä periytyneen äitini puolelta myös itselleni, joista olen "ylpeä".

• Vanhoja albumeja katsellessani olen tullut siihen tulokseen että lähes kaikki ihmiset pukeutuivat kauniimmin siihen aikaa, 1930-50-luvuilla kuinnyt. Nuoret ovat aina kauniita, niin äitinikin ja hänen siskonsa ja ystävättärensä Viipurissa ja Kuusankoskella, Lappeenrannassa ja Koivistolla kuvattuina, sotien välissä, talvella turkiskauluksissa ja turkislakeissa, kesällä raikkaissa kesäleningeissä ja helmet kaulalla. Miehet kuvattuina lähes aina joko sotapuvuissa tai kaupunkimiljöössä puku päällä, hattu päässä, pitkät päällystakit ja kiilloitetut kengät.
        Me kannamme vanhempiemme geenejä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Vanhoja albumeja katsellessani olen tullut siihen tulokseen että lähes kaikki ihmiset pukeutuivat kauniimmin siihen aikaa, 1930-50-luvuilla kuinnyt. Nuoret ovat aina kauniita, niin äitinikin ja hänen siskonsa ja ystävättärensä Viipurissa ja Kuusankoskella, Lappeenrannassa ja Koivistolla kuvattuina, sotien välissä, talvella turkiskauluksissa ja turkislakeissa, kesällä raikkaissa kesäleningeissä ja helmet kaulalla. Miehet kuvattuina lähes aina joko sotapuvuissa tai kaupunkimiljöössä puku päällä, hattu päässä, pitkät päällystakit ja kiilloitetut kengät.

tarkoitatko että nainen uskaltaisi pukeutua naisellisesti sosdemiassa
        jossa sukupuolen voi valita mieheksi tai siltä väliltä eikä kukaan välitä
        vaan nimenomaan vaatii ettei kukaan ole nainen eikä mies

• Anonyymi kirjoitti:

tarkoitatko että nainen uskaltaisi pukeutua naisellisesti sosdemiassa
        jossa sukupuolen voi valita mieheksi tai siltä väliltä eikä kukaan välitä
        vaan nimenomaan vaatii ettei kukaan ole nainen eikä mies

Minä uskon tasa-arvoisuuteen ja jokaisen omaan harkintakykyyn. Jokainen saa pukeutua niin kuin itse haluaa, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Esteetikkona minua kiehtoo retropukeutuminen ja se että pidettiin selkeä ero siitä mihin tilanteeseen milloinkin, "Jolla on riihiremputtimet sillä on kirkkohemputtimet".
        Sosialidemokratiaa parempaa järjestelmää en ole vielä löytänyt, vaikka maailmaakin on tullut tallattua.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Vanhoja albumeja katsellessani olen tullut siihen tulokseen että lähes kaikki ihmiset pukeutuivat kauniimmin siihen aikaa, 1930-50-luvuilla kuinnyt. Nuoret ovat aina kauniita, niin äitinikin ja hänen siskonsa ja ystävättärensä Viipurissa ja Kuusankoskella, Lappeenrannassa ja Koivistolla kuvattuina, sotien välissä, talvella turkiskauluksissa ja turkislakeissa, kesällä raikkaissa kesäleningeissä ja helmet kaulalla. Miehet kuvattuina lähes aina joko sotapuvuissa tai kaupunkimiljöössä puku päällä, hattu päässä, pitkät päällystakit ja kiilloitetut kengät.

Ei se kirjava retonkimekko ja halvat pompulahelmet niin kovin tyylikäs asu ollut ja tuskin niin raikkaita, ei harvoja leninkejä pesuun voitu useinkaan laittaa. Valokuvia otettiin harvoin ja niihin tälläydyttiin. Oli vain yksi talvipäällystakki, nykyisin on vapaa-aikaan eri vaatteet, jotka ovat käytännölliset, värikkäät ja laadukkaat liikuntaa varten. Turkista ei käytetä, koska turkistarhaus on niin moraalitonta. Kai ne samat painavat sarkapalttoot kesti kymmeniä vuosia. Ja nuori mies kulki rippipuvussa niin kauan kuin mahtui, sitten vihkipuvussa. Ruokaa oli vähän, eivät lihoneet, pysivät mitoissaan ja ne kerran ostetut juhlakamppeet käytettiin puhki. Työvaatteina käytettiin kaikki loppuun. En vaihtaisi sellaiseen tyylikkyyteen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se kirjava retonkimekko ja halvat pompulahelmet niin kovin tyylikäs asu ollut ja tuskin niin raikkaita, ei harvoja leninkejä pesuun voitu useinkaan laittaa. Valokuvia otettiin harvoin ja niihin tälläydyttiin. Oli vain yksi talvipäällystakki, nykyisin on vapaa-aikaan eri vaatteet, jotka ovat käytännölliset, värikkäät ja laadukkaat liikuntaa varten. Turkista ei käytetä, koska turkistarhaus on niin moraalitonta. Kai ne samat painavat sarkapalttoot kesti kymmeniä vuosia. Ja nuori mies kulki rippipuvussa niin kauan kuin mahtui, sitten vihkipuvussa. Ruokaa oli vähän, eivät lihoneet, pysivät mitoissaan ja ne kerran ostetut juhlakamppeet käytettiin puhki. Työvaatteina käytettiin kaikki loppuun. En vaihtaisi sellaiseen tyylikkyyteen.

Sinun lasisi on varmaan aina puoliksi tyhjä.
        Äidilläni oli amerikankirstullinen kauniita vaatteita jotka hänelle oli lähettänyt sisko New Yorkista.
        Kyllä minä pitäisin kukallisia puuvillamekkoja, lierihattua ja AITOJA helmiä kesäasuna mieluummin kuin reisitaskucapreja ja teboilin lippistä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sinun lasisi on varmaan aina puoliksi tyhjä.
        Äidilläni oli amerikankirstullinen kauniita vaatteita jotka hänelle oli lähettänyt sisko New Yorkista.
        Kyllä minä pitäisin kukallisia puuvillamekkoja, lierihattua ja AITOJA helmiä kesäasuna mieluummin kuin reisitaskucapreja ja teboilin lippistä.

Mahtoiko köyhällä karjalaistytöllä olla aitoja helmiä? Aika tanttamaiset ne sitäpaitsi on. Mistä ne reisitaskuhousut vetäisit, ja kyllä itselläs on kuvissa karmeita lätsiä, joiden alta roikkuu ohut vanhuksen tukka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtoiko köyhällä karjalaistytöllä olla aitoja helmiä? Aika tanttamaiset ne sitäpaitsi on. Mistä ne reisitaskuhousut vetäisit, ja kyllä itselläs on kuvissa karmeita lätsiä, joiden alta roikkuu ohut vanhuksen tukka.

Valokuvissa esteettisyys on kaukana.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sieltä siis periytyy tämä sinun pinnallisuus.

• Anonyymi kirjoitti:

haha
        fanclubini on taas istunnossa
        :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin sanottu, Paloma, tuosta puolikkaasta lasillisesta.
        Paha mieli kirjetoverillasi tuntuu olevan.
        - Ja huono muisti, sillä kyllä minunkin mielestäni entisinä aikoina naisten pukeutuminen oli naisellisempaa ja kauniimpaa kuin näinä aikoina. Lapsuudestani muistan äidin ja tätien leningit, joissa oli usein valkea kaulus ja vyö. Äidillä oli aina sukat ja kesäkengät, usein kangaskengät, matalakorkoiset. Kesähattu oli usein niinestä punottu, ja koristeena harso. Ja käsineet piti olla, kun kaupungille lähdettiin.
        Omassa nuoruudessani 50-luvulla oli pöyheät alushameet, tiukka vyötärö ja piikkikorot.
        Helmistä muistan, että oli muodissa tuohon aikaan pisarakorut korvissa. Minulla ei ollut reikiä korvissa, ja muistan, että en ollut kovin ihastunutkaan niihin korvakoruihin, olivat niin yleiset. Mutta monilla oli helmet ja ne korvikset, niin tyylikästä!
        Kyllähän ne sarkapalttootkin olivat käyttökelpoiset, Sota-aikana niitä ratkottiin ja uusittiin, käännettiin nurja puoli päällepäin ja saatiin lapsille lämpimät talvitakit. Kovina sotatalvina jokainen sarkatakki varmasti oli mieluinen.
        Mkr.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

haha
        fanclubini on taas istunnossa
        :)

Fanclubi tarkoittaa ihailijakerhoa, joten äläs nyt itsestäsi liikoja kuvittele.......

• Miten minulla on jonkinlainen hämärä mielikuva ruskeasilmäisestä, korkeaotsaisesta, kaljusta kokoomuksen puheenjohtajasta, Fredrik Reinfeldtista, joka vaalipuheessaan 2014 vetosi Ruotsin kansaan ja pyysi heitä avaamaan sydämensä pakolaisille ja maahanmuuttajille.
        Nyt meillä on sosialidemokraattinen pääministeri joka on sitä mieltä että Ruotsi voi ottaa vähemmän pakolaisia tällä kertaa. Sosialidemokraatti Andersson pitää tiukemmin kiinni pörssin nyöreistä kuin kokomuuslainen Reinfeldt. Arvoliberaaleja molemmat.
        Tässä maassa on hyvä elää.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Miten minulla on jonkinlainen hämärä mielikuva ruskeasilmäisestä, korkeaotsaisesta, kaljusta kokoomuksen puheenjohtajasta, Fredrik Reinfeldtista, joka vaalipuheessaan 2014 vetosi Ruotsin kansaan ja pyysi heitä avaamaan sydämensä pakolaisille ja maahanmuuttajille.
        Nyt meillä on sosialidemokraattinen pääministeri joka on sitä mieltä että Ruotsi voi ottaa vähemmän pakolaisia tällä kertaa. Sosialidemokraatti Andersson pitää tiukemmin kiinni pörssin nyöreistä kuin kokomuuslainen Reinfeldt. Arvoliberaaleja molemmat.
        Tässä maassa on hyvä elää.

Voi jiemura!
        Olenhan minä aina sinua pitänyt pikkuisen hyväuskoisena hölmönä. Mutta kyllä tuo jo ylitti kaiken, että sinuun uppoaa poliitikkojen vaalipuheet noin hyvin kuin kuuma veitsi voihin.

Reinfeldtin taktiikka oli vain saada aikaisemmin sossuja äänestäneiltä ääniä heittäytymällä hänkin mukamas maahanmuuttomyönteiseksi työväenpulueeksi.
        Mutta kuinkas kävikään. Tuolla puheellaan hän vain karkoitti koko joukon entisiä kannattajiaan äänestämään Sverigedemokraatteja.

Nythän moderatit ovat kääntyneet käyttämään aivan päinvastaista taktiikkaa ja alkaneet puhumaan maahanmuuttovastaisesti saadakseen takaisin äänestäjänsä Sverigedemokraateilta.
        Ettei vain tuokin anderssonskan maahanmuuton jarruttaminen puheissaan ole sitä samaa teatteria, että saisi seuraavissa vaaleissa maahanmuuttovastaisten ääniä itselleen.

• Tellukka kirjoitti:

Voi jiemura!
        Olenhan minä aina sinua pitänyt pikkuisen hyväuskoisena hölmönä. Mutta kyllä tuo jo ylitti kaiken, että sinuun uppoaa poliitikkojen vaalipuheet noin hyvin kuin kuuma veitsi voihin.

Reinfeldtin taktiikka oli vain saada aikaisemmin sossuja äänestäneiltä ääniä heittäytymällä hänkin mukamas maahanmuuttomyönteiseksi työväenpulueeksi.
        Mutta kuinkas kävikään. Tuolla puheellaan hän vain karkoitti koko joukon entisiä kannattajiaan äänestämään Sverigedemokraatteja.

Nythän moderatit ovat kääntyneet käyttämään aivan päinvastaista taktiikkaa ja alkaneet puhumaan maahanmuuttovastaisesti saadakseen takaisin äänestäjänsä Sverigedemokraateilta.
        Ettei vain tuokin anderssonskan maahanmuuton jarruttaminen puheissaan ole sitä samaa teatteria, että saisi seuraavissa vaaleissa maahanmuuttovastaisten ääniä itselleen.

"Pikkuisen hyväuskoinen" olen mielelläni, "hölmö" on henkilöön kohdistuva loukkaava nimitys. Tottakai tiedän että Reinfeldt kosiskeli uusia äänestäjiä, kysymyshän oli vaalia edeltäneestä puheesta, mutta tosiasia on että arvoliberaalina ja keskustaa lähentyneenä porvarina hän oli maahanmuuttomyönteinen.
        Minä luulen että Magdalena Andersson on rahan päälle ymmärtävä henkilö, siis joku joka osaa laskea ja ns. fiskaalikonservatiivi. Se selittää täysin hänen puheensa.
        Ruotsindemokraatit taas ovat yhtä nopeita kääntämään takkiaan kuin perussuomalaisetkin, mistä tuulee milloinkin. Kunhan vain pääsisi vaikuttamaan. Eilen Nato, tänään ei, huomenna kuka tietää.

• Paloma.se01 kirjoitti:

"Pikkuisen hyväuskoinen" olen mielelläni, "hölmö" on henkilöön kohdistuva loukkaava nimitys. Tottakai tiedän että Reinfeldt kosiskeli uusia äänestäjiä, kysymyshän oli vaalia edeltäneestä puheesta, mutta tosiasia on että arvoliberaalina ja keskustaa lähentyneenä porvarina hän oli maahanmuuttomyönteinen.
        Minä luulen että Magdalena Andersson on rahan päälle ymmärtävä henkilö, siis joku joka osaa laskea ja ns. fiskaalikonservatiivi. Se selittää täysin hänen puheensa.
        Ruotsindemokraatit taas ovat yhtä nopeita kääntämään takkiaan kuin perussuomalaisetkin, mistä tuulee milloinkin. Kunhan vain pääsisi vaikuttamaan. Eilen Nato, tänään ei, huomenna kuka tietää.

"""Eilen Nato, tänään ei, huomenna kuka tietää."""

Päinvastoin. Aikaisemmin ei, mutta onhan kaikilla varaa muuttaa mielipidettään.
        Tänään SD on Naton kannalla, jos Ruotsin turvallisuustilanne sitä vaatii ja jos Suomikin menee Natoon. Siis aivan samaa mieltä kuin anderssonskakin ja suurin osa Ruotsin eduskunnasta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OGnpX/sd-oppnar-for-natomedlemskap

• Anonyymi

Stalinin sodan jälkeen evakoilla oli paikka lännessä, Suomi siellä saattoi jatkaa

Putinstalinin jälkeen ei ole

Karjalalaiset alokkaat vietiin nyt Ukrainaan levittämään putinismia, ne on jo ta pettu Ukrainassa. Putin hakee tap pajia töihin Syyriasta, Pentagon ilmoittaa
      Pentagon officials saying Russia is trying to recruit foreign fighters, particularly from Syria

• Anonyymi

TOISEKSI SUURIN venäjänkauppias on Hollanti KIINAN JÄLKEEN

Hollannin Heineken vetäytyy. Venäjä on nyt pVenäjä kuten pKorea eli aseilla ylläpdetty köyhälä pVenäjä = Putinvenäjä

ENGLANTI KIELSI LENNOT ILMATILASSA mutta nyt se pani LAIN ELI VENÄLÄISEN KONEEN LASKEUTUMINEN KENTÄLLE MILLÄ TEKOSYYLLÄ TAHANSA ON RIKOS

KAIKKI yksityiskoneet tutkintaan oli kirjoilla missä tahansa onko niillä oligarkin yhteys
      UK criminalizes Russian planes' entering airspace, landing
      British government tightens its sanctions on Russian aircraft amid ongoing war in Ukraine

• Anonyymi

Meidän perhe oli musikaalista. Isä soitti viulua uskomattoman koskettavasti. Nyt vanhana miehenä tiedän, että siihen taitoon on pitänyt harjoitella hyvin paljon.
      Äidillä oli kaunis, kantava vahva laulu.

Hehän olivat maanhiljaisia uskovia ihmisiä. Isosiskomme lauloi kauniilla äänellään koko ajan mm. ulkona toitä tehdessään.
      Kymmenen vuotta nuorempana vitsailin joskus; se soi kuin Moskovan radio. Käytän pääni sisällä musiikkia "tyhjyyden täyttäjänä" nyt vanhanakin.

Kuuntelen musiikkia joka päivä; niitä mieleen virtaavia ennen nukkumaan menoa.
      ( nyt vain anonyyminä )

• Anonyymi

Mihin Plooma jättää Shemeikan- tyylisen isänsä parabellumin kanssa, unohtamatta venkula-veljensä?

• Anonyymi

Soittamaan viulua ...

• Anonyymi

Nobel-palkittu kirja ei voi olla vaaraksi.

Täällä vilahti otsikossa vuosia sitten lukemani loistava, vaikuttava ja erittäin ajankohtainen kirja, joka ilmestyi 2013,
      kirjoittaja sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon 2015.
      Aloitus valitettavasti poistettiin luotsin toimesta parissa minuutissa (!) ,
      poistajalla ei ollut sivistystä ymmärtää Nobel-kirjallisuuden päälle.

Sille, joka haluaa ymmärtää nyky-Venäjää "Neuvostoihmisen loppu"
      kirja on välttämätöntä luettavaa.

Mikään tietokirja ei kerro Venäjästä niinkuin ihmisten kertomukset.
      Ne ovat koskettavia järkyttävyydessään ja kertovat syvistä tunteista:
      "Ihminen kestää niin paljon kuin on saanut rakkautta"

Kirja voisi yhtä hyvin kertoa keistä tahansa diktatuurin alla elävistä ihmisistä.
      Naapurissamme Venäjällä eletään nyt diktatuuria Putinin vallassa.

Kirja on yksi mieleenpainuvimmista milloinkaan lukemistani kirjoista:
      Svetlana Aleksijevitšin kirja "Neuvostoihmisen loppu" - kun nykyhetkestä
      tuli second handia.

Kirjaa kuvailee blogissaan Jorma Melleri. Sitä tosin ei voi kuvailla.
      Se on luettava itse. Stalin ei ole sankari kirjassa. Sankareita ovat kansalaiset,
      https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/jormamelleri/267365-salainen-sankari-stalin/

• Anonyymi

"Aloitus valitettavasti poistettiin luotsin toimesta parissa minuutissa (!) ,
        poistajalla ei ollut sivistystä ymmärtää Nobel-kirjallisuuden päälle."

Totta, ikäryhmissä ei asiallisia kommentteja suojaa mikään.

• Anonyymi

Aleksijevitsin kirja on jäänyt pysyvästi mieleen.
        Se sai tunteet nousemaan pintaan ja paikoin kyyneleet silmiin.
        Se koostuu monien ihmisten erilaisista ja eripituisista tarinoista.

Kirja on melko paksu, mutta tässä tapauksessa se ei haittaa.
        Sitä voi lukea tarina kerrallaan. Välillä ajatteli, että nyt riittää, sielu ja sydän ei kestä
        enempää, mutta kirjan intensiivisyys sai taas jatkamaan.
        Ei tullut mieleenkään sitä kesken jättää.

Jokainen tarina on uusi, koska ihmiset ovat erilaisia ja Venäjä on laaja.

Tavalliset ihmiset kertovat millaista oli elämä Neuvostoliitossa, mitä tapahtui
        sen romahtaessa ja hajotessa ja millaista on elää jättiläis-Neuvostoliiton
        raunioille syntyneellä Venäjällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aleksijevitsin kirja on jäänyt pysyvästi mieleen.
        Se sai tunteet nousemaan pintaan ja paikoin kyyneleet silmiin.
        Se koostuu monien ihmisten erilaisista ja eripituisista tarinoista.

Kirja on melko paksu, mutta tässä tapauksessa se ei haittaa.
        Sitä voi lukea tarina kerrallaan. Välillä ajatteli, että nyt riittää, sielu ja sydän ei kestä
        enempää, mutta kirjan intensiivisyys sai taas jatkamaan.
        Ei tullut mieleenkään sitä kesken jättää.

Jokainen tarina on uusi, koska ihmiset ovat erilaisia ja Venäjä on laaja.

Tavalliset ihmiset kertovat millaista oli elämä Neuvostoliitossa, mitä tapahtui
        raunioille syntyneellä Venäjällä.

Kirjaston kysytyimpien joukkoon on näköjään noussut vanhempi kirja,
        Anne Applebaumin
        "Punainen nälkä - Stalinin sota Ukrainassa"
        Oletteko lukeneet sen ?
        https://www.siltalapublishing.fi/product/punainen-nalka/

• Anonyymi

On sopiva aika kaivaa esille , itänaapurin oloista kertovia kirjoja: Vankileirien saaristo, Berijan tarhat ja Laps Suomen.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä kanssasi ano 22.10 ja vaikka olisi kuinka paljon lukenut
        historioitsijoitten kirjoja, omakohtaiset kokemukset vasta kertovat todellisuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi ano 22.10 ja vaikka olisi kuinka paljon lukenut
        historioitsijoitten kirjoja, omakohtaiset kokemukset vasta kertovat todellisuudesta.

Ano 22:20
        Venäjän Gulageista kertomukset ovat tarpeeksi riipaisevia kirjoittajien kokemuksia, joita en kuuna päivänä haluaisi itse kokea.
        Järkyttävää luettavaa. Nykyinen johtaja Putin pitää Stalinia suurena sankarina.
        Tappotyö saa hänessä jatkumon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ano 22:20
        Venäjän Gulageista kertomukset ovat tarpeeksi riipaisevia kirjoittajien kokemuksia, joita en kuuna päivänä haluaisi itse kokea.
        Järkyttävää luettavaa. Nykyinen johtaja Putin pitää Stalinia suurena sankarina.
        Tappotyö saa hänessä jatkumon.

Tottakai Stalin on Putinille sankari ja esikuvakin, koska jo Stalin tapatti ukrainalaisia.
        Putin on yrittänyt luoda sädekehää Stalinin pään ympärille,
        että Stalinia pidettäisiin hyvänä ihmisenä,
        koska hän itse jatkaa Stalinin "työtä" ja hän haluaa venäläisten ajattelevan,
        että se on oikein.
        Valheita syöttämällä enemmistö venäläisistä on nyt siinä käsityksessä,
        että Putin toimiin oikein.

• Anonyymi

Pystyykö tunneherkkä lukemaan noita kirjoja ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pystyykö tunneherkkä lukemaan noita kirjoja ?

Jos jotkut on sitä helvettiä kestäneet eiköhän niistä lukemaankin pysty.

• Anonyymi

Uskomatonta. Nyt menee kateus ja vainoaminen jo yli rajan.
      "Avannosta noussut" poistatti kokonaisen vanhan kirjallisuusketjun,
      kun siihen oli tullut uusi kommentti pitkästä aikaa.

• Anonyymi

Sensuroija iskee taas ikäryhmiinkin ja lujaa. Kommenttia lähtee kuin venäjällä oltaisiin ;)))
        Onko sota sekoittanut päätä lisää ?

• Anonyymi

Tunnin päästä palautti ketjun kun huomasi, että teko oli huomattu, mutta uusin kommentti oli poissa.

• Malmstén se lauloi koko allakan naisten nimet peräjälkeen sotien slaagereissa, "Kerro mulle Irja rakkahin", "Seiskarin kaunis Siiri", "Amalia armas, kotikylän lapsi", "Eila, ihmelapsi", jne.
      "Hei Karjalasta heilin minä löysin,
      löysin pienen, sievän herttaisen.
      Hän kohta minut sitoi lemmin köysin.
      Vaivuin onnehen ikuisehen."

Hyvää viikonloppua!

• Löysin tämmöisen lista karjalaisia lauluja.https://fi.wikiquote.org/wiki/Lauluja_Karjalasta
      Voi olla, että olet itsekin sen löytänyt.
      Aika ison urakan olet itsellesi ottanut. Se on kyllä hieno asia, että taltioi menneen ajan historiaa.
      Henkilöiden tarinoiden kautta se tulee lähemmäs ihmistä, kun pelkkä historian tapahtumien kerronta.
      Ei muuta, kun lykkyä tykö.

• Anonyymi

Hiukan ikävällä tavalla nyt framilla. A.Aimo ja Dallape orkesteri. Met vanhat tämän kappaleen muistamma. Oi Odessa.

• Anonyymi

Siellä valmistaudutaan torjumaan r*ssien hyökkäystä.

• Anonyymi

""Tavalliset ihmiset kertovat millaista oli elämä Neuvostoliitossa, mitä tapahtui
      raunioille syntyneellä Venäjällä""

Tavalliset ihmiset pitävät Stalinin aikaa parempana kuin nykyistä koska heitä tavallisia pelättiin Stalinin luoman miehitysvaaran takia. Tavalliset ihmiset ja perheet osallistuvat innolla Stalinin rikoksiin varastamalla esimerkiksi suomqlaisten asunnot ja tilat Viipurissa ja tunkemalla niihin asumaan korvauksetta

Rajan siirto ei muuta omistussuhteita, tällaista ei ole rauhansopimuksessa ja Suomen valtiolla ei ole edes oikeutta lahjoittaa yksityisomaisuutta venäläisille ja Nliitto on allekirjoittanut omsisuudensuojasopimukset

Tässä Putinin sodassa yritetään palauttaa Nliitto ja tavalliset ihmiset tykkäävät palautuksesta

Nato-hyökkää,/uhkaa -mainostu on pelkkä huijaus venäläisille junteille, Putin tyhjensi Baltian ja Norjan rajan joukoista nyt ja vei ne Ukrainaan, jos Nato hyökkäisi se lähtisi heti matkaan ja Pietarissa taisteltaisiin

Putinin syyt hyökätä

Ukraina voi kehittyä länsimaiseksi ja sellainen leviää Venäjälle vaarallisesti

Ukraina arvioitiin heikoksi, epähomogeeniseksi, paljon venäläisiä ja matuja

Ukraina omat ja Venäjän oligarkit riitelivät eli Putinin kaverit valittivat omssta kohtelustaan

Öljyksuppa vähenee nopeasti ja riippuvuus Outinista lännessä lakkaa

Putin täyttää 70 samoin oligsrkit joten nyt tai ei koskaan wota pystyyn

Putin on yottunut ratkaisemaan ongelmwt väkivallalla Georgiassa ... ja mur hilla kotimaassa ja ulkomailla ...

• Anonyymi

Putinin vastusmenetelmä on

- asevarastotavaran vieminen Ukrainaan
      - uuden valmistus heti täyskäyntiin ja päivitys ja uusiminen
      - armeijan määrärahojen nostaminen kolmeen prosenttiin kuten Puola
      - maamiinavalmistus käyntiin

- suhteet poikki Fennovoima-Rosatomin -vakoilijaan ja sen vakoilukeskukseen
      Lauttasaaressa Helsingissä Raos Voima Oy
      https://yandex.ru/maps/org/raos_voima_oy/245054615469/?ll=24.901398,60.165316&z=17

- poikki suhteet Helsingin venäläistelakkaan ja Putinin oligarin Teboil-Lukoil -ketjuun

- kansoiskansalisuudet poikki, kylpylöiden (Kirkkonummi ...) ja tilojen hankinnat helikopteritukikohdiksi ...

Olen aina täälläkin sanonut, että kenenkään ei pidä VIERAANA kielenä lukea diktatuurimaan kieltä (esim. venäjää) koska kriiseissä taidot menevät hukkaan kauhea vaiva ja kepun Kulmuni ei tee taidoillaan mitään ei Halla-aho ei Li Andersson eivät saa edes viisumia maahan (ns. taistolaisongelma)
      eri asia on jos on perhekieli (venäläinen äiti)

yhtä tärkeää on katkaista kontakti yrityksiin jotka eivät usko vaan sinnittelevät diktatuurissa (Nokian renkaat Fortum ....)

nokian renkaat on 7 ja fortum 3 prosentin nousussa RAUHOITUSTILANNE mutta sota ei ole loppu Öljy laskee vauhdilla ja myös raaka-aineet

Usa ilmoitti että se vuoteen 2030 voi nelinkertaistaa kaasuntuotantonsa ajettaessa Venäjää ulos kaasumarkkinoilla
      PANIIKKI ON NYT POISSA. Kiina on talousvaikeuksissa HongKongin pörssi PUTOSI prosenttikaupalla noin 5 joten SILLÄ TUSKIN ON HALUA ALISTUA PUTINILLE

Putin pyytää sotilasapua Kiinalta
      Russia said to ask China for military equipment to help with invasion of Ukraine

• Anonyymi

Olet ilmeisesti oikea henkilö ratkaisemaan tämän riidan ja lopettamaan kaikki sodat maailmalla, koska olet noin "asiantuntija" mielestäsi.

Olisiko kuitenkin, kuin kissalla ja ketulla siinä sadussa? Siinä oli sata keinoa ketulla, mutta kissalla vain yksi, jolla pääsi puuhun.

Eikös muuten suomalaisetkin kiivenneet puihin ampumaan Talvisodan aikaan ja onneksi heillä oli tunnetusti hiihtotaito. Ei taida Niskasten sisarusten taidot meitä paljon auttaa, joten kaikki "kynnelle kykenevät" nyt vain laduille, kunnes lumet sulaa.

• Anonyymi

Puista ampujat olivat venäläisten kuvitelmia.

• Anonyymi

Luoja. Hulluudella ei ole mitään rajoja.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      480
      3744
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2786
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      278
      2154
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      449
      2003
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1354
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1261
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1128
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1035
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      1019
    10. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1018
    Aihe