Teslan Berliinin tehdas alkaa suoltaa Tesloja Volkswagenien niskaan

Anonyymi

”Alkaa olla valmista” – Teslan Berliinin-tehtaan avauspäätöstä odotetaan tänään 4.3.2022.

"Tehtaan tuotanto aloitetaan mitä ilmeisimmin Model Y-katumaasturimallin valmistuksella. Sen jälkeen vuorossa lienee yhtiön keskihintainen sedan-malli Model 3."

Miksiköhän se TM halusi jättää tuon Model Y:n viimeiseksi talviautovertailussa??

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/alkaa-olla-valmista-teslan-berliinin-tehtaan-avauspaatosta-odotetaan-tanaan/315288a7-2ff4-4f3f-bda1-fe461eeee4a4

2

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksiköhän se TM halusi jättää tuon Model Y:n viimeiseksi talviautovertailussa??:: mietippä sitä. Johtuisiko siitä että oli huonoin testeissä.

    • Anonyymi

      Lämmityslaite oli joukon huonoin. Samoin ajettavuus oli TM:n vertailuhistorian surkein.
      Kokemattoman käsissä jopa vaarallinen auto ajaa liukkaalla.

      TM:
      "Tesla on juuri tällainen auto, jonka toiminta yllättää kuljettajan. On erikoista, että regeneroinnin voimakkuussäädöstä on luovuttu, sillä siitä oli apua käyttötestissämme olleen Model 3:n kohdalla.

      Teslan vakionopeudensäädin
      Vakionopeudensäädin on matka-ajossa mahtava varuste. Monen mielestä nopeuden edellä ajavaan autoon sovittava mukautuva vakionopeudensäädin on vielä parempi varuste.

      Järjestelmien kehitystyössä painottuu kesäkeli. Talvella jo perinteinen vakionopeudensäädin yllättää kelin muuttuessa liukkaaksi, ja mukautuvaa järjestelmää piinaavat lumeentuvat anturit ja kamerat. Etäisyys edellä ajavaan autoonkin jää liukkaalla usein liian pieneksi. Pisimmän turvavälin tarjosivat Polestar ja Volkswagen.

      Vakionopeudensäätimen toiminta nousi riesasta ongelmaksi Teslan kohdalla. Kohuttu Autopilot-ajoavustin ei Lapin lumisilla teillä onneksi suostunut aktivoitumaan, vaan ohjelmaa ja tilanteita tarjosi perinteinen mukautuva vakionopeudensäädin.

      Teslassa se elää omaa elämäänsä. Jopa täydellisessä talvisäässä järjestelmä saattoi hetkeksi lopettaa toiminnan ilman mitään näkyvää syytä. Maahantuojan mukaan testiin saamassamme Model Y:ssä on kameroiden lisäksi tutka. Anturipuoli tuskin selittää ongelmaa, jota esiintyi myös täydellisessä talvikelissä. Ongelma tuntui pahenevan äskettäin uudelleenlinjatuilla sivuteillä. Ehkä syynä on vanhentunut karttadata?

      Ongelmatilanteissa Teslan nopeus laski 10–30 km/h, sitten toiminta palautui ja auto kiihdytti takaisin pyydettyyn vauhtiin. Ennakoimaton toiminta voi ärsyttää kokenutta kuljettajaa, kokematonta se säikäyttää. Kun tähän yhdistyy Teslan voimakas moottorijarrutus, huono alusta ja tunnottoman nopea ohjaus, voi uraisella tiellä tilanne johtaa levottomaan käytökseen, pahimmillaan ulosajoon. Takana tuleva liikennekään ei varmasti arvosta keskellä suoraa jarruttavaa Teslaa. Siinäkin on vaaranpaikka.

      Ei ihme, että Tesla ei suosittele vakionopeudensäätimen käyttöä talviolosuhteissa. Maantieajon arvosana kuusi koskee käytöstä ilman vakionopeudensäädintä – sitä kun ei ole pakko käyttää. Vakionopeudensäätimen kanssa maantieajon arvosana on tyly nelonen.

      Teslassa ollaan kaukana rennosta maantieajokokemuksesta, jossa voi nauttia matkan taittumisesta. Ongelma korostuu sillä, että ohjaus on raskas ja tunnoton mutta välityssuhteeltaan nopea. Tämä on myrkyllinen yhdistelmä yllättävässä tilanteessa. Seurauksena ohjausta tulee vaistomaisesti käännettyä liikaa. Tällä ohjauksella ei ole rentoa ajaa, vaikkei yllätyksiä tulisikaan.

      Teslan jousitus on myös tarkoitettu lähinnä sileälle Kalifornian suoralle, koska pienikin epätasaisuus saa koko auton heilumaan. Ajaminen on hyvin rasittavaa, jos tiehen on paakkuuntunut lunta tai tie on muuten epätasainen. Jousitus toimii hienosti vain pyöreissä ja laajoissa heitoissa.

      Valtaosan ajasta Teslassa tutisee menemään ja kuljettaja pelkää irrottaa kättä ohjauspyörästä. Käsi on kuitenkin jossain kohtaa irrotettava, kun pitää käyttää keskinäyttöä. Säätöpainikkeisiin osuminen on kuitenkin kuin Squid Game -hittisarjan haaste. Kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      107
      11575
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      142
      4339
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      117
      4082
    4. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      453
      4039
    5. 62
      3621
    6. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      54
      2828
    7. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      19
      2561
    8. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      57
      2039
    9. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      43
      1924
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      19
      1612
    Aihe