”Alkaa olla valmista” – Teslan Berliinin-tehtaan avauspäätöstä odotetaan tänään 4.3.2022.
"Tehtaan tuotanto aloitetaan mitä ilmeisimmin Model Y-katumaasturimallin valmistuksella. Sen jälkeen vuorossa lienee yhtiön keskihintainen sedan-malli Model 3."
Miksiköhän se TM halusi jättää tuon Model Y:n viimeiseksi talviautovertailussa??
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/alkaa-olla-valmista-teslan-berliinin-tehtaan-avauspaatosta-odotetaan-tanaan/315288a7-2ff4-4f3f-bda1-fe461eeee4a4
Teslan Berliinin tehdas alkaa suoltaa Tesloja Volkswagenien niskaan
2
182
Vastaukset
- Anonyymi
Miksiköhän se TM halusi jättää tuon Model Y:n viimeiseksi talviautovertailussa??:: mietippä sitä. Johtuisiko siitä että oli huonoin testeissä.
- Anonyymi
Lämmityslaite oli joukon huonoin. Samoin ajettavuus oli TM:n vertailuhistorian surkein.
Kokemattoman käsissä jopa vaarallinen auto ajaa liukkaalla.
TM:
"Tesla on juuri tällainen auto, jonka toiminta yllättää kuljettajan. On erikoista, että regeneroinnin voimakkuussäädöstä on luovuttu, sillä siitä oli apua käyttötestissämme olleen Model 3:n kohdalla.
Teslan vakionopeudensäädin
Vakionopeudensäädin on matka-ajossa mahtava varuste. Monen mielestä nopeuden edellä ajavaan autoon sovittava mukautuva vakionopeudensäädin on vielä parempi varuste.
Järjestelmien kehitystyössä painottuu kesäkeli. Talvella jo perinteinen vakionopeudensäädin yllättää kelin muuttuessa liukkaaksi, ja mukautuvaa järjestelmää piinaavat lumeentuvat anturit ja kamerat. Etäisyys edellä ajavaan autoonkin jää liukkaalla usein liian pieneksi. Pisimmän turvavälin tarjosivat Polestar ja Volkswagen.
Vakionopeudensäätimen toiminta nousi riesasta ongelmaksi Teslan kohdalla. Kohuttu Autopilot-ajoavustin ei Lapin lumisilla teillä onneksi suostunut aktivoitumaan, vaan ohjelmaa ja tilanteita tarjosi perinteinen mukautuva vakionopeudensäädin.
Teslassa se elää omaa elämäänsä. Jopa täydellisessä talvisäässä järjestelmä saattoi hetkeksi lopettaa toiminnan ilman mitään näkyvää syytä. Maahantuojan mukaan testiin saamassamme Model Y:ssä on kameroiden lisäksi tutka. Anturipuoli tuskin selittää ongelmaa, jota esiintyi myös täydellisessä talvikelissä. Ongelma tuntui pahenevan äskettäin uudelleenlinjatuilla sivuteillä. Ehkä syynä on vanhentunut karttadata?
Ongelmatilanteissa Teslan nopeus laski 10–30 km/h, sitten toiminta palautui ja auto kiihdytti takaisin pyydettyyn vauhtiin. Ennakoimaton toiminta voi ärsyttää kokenutta kuljettajaa, kokematonta se säikäyttää. Kun tähän yhdistyy Teslan voimakas moottorijarrutus, huono alusta ja tunnottoman nopea ohjaus, voi uraisella tiellä tilanne johtaa levottomaan käytökseen, pahimmillaan ulosajoon. Takana tuleva liikennekään ei varmasti arvosta keskellä suoraa jarruttavaa Teslaa. Siinäkin on vaaranpaikka.
Ei ihme, että Tesla ei suosittele vakionopeudensäätimen käyttöä talviolosuhteissa. Maantieajon arvosana kuusi koskee käytöstä ilman vakionopeudensäädintä – sitä kun ei ole pakko käyttää. Vakionopeudensäätimen kanssa maantieajon arvosana on tyly nelonen.
Teslassa ollaan kaukana rennosta maantieajokokemuksesta, jossa voi nauttia matkan taittumisesta. Ongelma korostuu sillä, että ohjaus on raskas ja tunnoton mutta välityssuhteeltaan nopea. Tämä on myrkyllinen yhdistelmä yllättävässä tilanteessa. Seurauksena ohjausta tulee vaistomaisesti käännettyä liikaa. Tällä ohjauksella ei ole rentoa ajaa, vaikkei yllätyksiä tulisikaan.
Teslan jousitus on myös tarkoitettu lähinnä sileälle Kalifornian suoralle, koska pienikin epätasaisuus saa koko auton heilumaan. Ajaminen on hyvin rasittavaa, jos tiehen on paakkuuntunut lunta tai tie on muuten epätasainen. Jousitus toimii hienosti vain pyöreissä ja laajoissa heitoissa.
Valtaosan ajasta Teslassa tutisee menemään ja kuljettaja pelkää irrottaa kättä ohjauspyörästä. Käsi on kuitenkin jossain kohtaa irrotettava, kun pitää käyttää keskinäyttöä. Säätöpainikkeisiin osuminen on kuitenkin kuin Squid Game -hittisarjan haaste. Kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2126726Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan504377- 1923765
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42441840Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1641566Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj161481Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän231257- 791205
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391179Rönkön kurkut ja tomaatit
Onko tämä toiminta loppunut? Kasvitarhalla ei näy elämää ja tielle näkyvät kasvihuoneet : ovet auki ja tyhjinä.31967