Teslan Berliinin tehdas alkaa suoltaa Tesloja Volkswagenien niskaan

Anonyymi

2

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksiköhän se TM halusi jättää tuon Model Y:n viimeiseksi talviautovertailussa??:: mietippä sitä. Johtuisiko siitä että oli huonoin testeissä.

    • Anonyymi

      Lämmityslaite oli joukon huonoin. Samoin ajettavuus oli TM:n vertailuhistorian surkein.
      Kokemattoman käsissä jopa vaarallinen auto ajaa liukkaalla.

      TM:
      "Tesla on juuri tällainen auto, jonka toiminta yllättää kuljettajan. On erikoista, että regeneroinnin voimakkuussäädöstä on luovuttu, sillä siitä oli apua käyttötestissämme olleen Model 3:n kohdalla.

      Teslan vakionopeudensäädin
      Vakionopeudensäädin on matka-ajossa mahtava varuste. Monen mielestä nopeuden edellä ajavaan autoon sovittava mukautuva vakionopeudensäädin on vielä parempi varuste.

      Järjestelmien kehitystyössä painottuu kesäkeli. Talvella jo perinteinen vakionopeudensäädin yllättää kelin muuttuessa liukkaaksi, ja mukautuvaa järjestelmää piinaavat lumeentuvat anturit ja kamerat. Etäisyys edellä ajavaan autoonkin jää liukkaalla usein liian pieneksi. Pisimmän turvavälin tarjosivat Polestar ja Volkswagen.

      Vakionopeudensäätimen toiminta nousi riesasta ongelmaksi Teslan kohdalla. Kohuttu Autopilot-ajoavustin ei Lapin lumisilla teillä onneksi suostunut aktivoitumaan, vaan ohjelmaa ja tilanteita tarjosi perinteinen mukautuva vakionopeudensäädin.

      Teslassa se elää omaa elämäänsä. Jopa täydellisessä talvisäässä järjestelmä saattoi hetkeksi lopettaa toiminnan ilman mitään näkyvää syytä. Maahantuojan mukaan testiin saamassamme Model Y:ssä on kameroiden lisäksi tutka. Anturipuoli tuskin selittää ongelmaa, jota esiintyi myös täydellisessä talvikelissä. Ongelma tuntui pahenevan äskettäin uudelleenlinjatuilla sivuteillä. Ehkä syynä on vanhentunut karttadata?

      Ongelmatilanteissa Teslan nopeus laski 10–30 km/h, sitten toiminta palautui ja auto kiihdytti takaisin pyydettyyn vauhtiin. Ennakoimaton toiminta voi ärsyttää kokenutta kuljettajaa, kokematonta se säikäyttää. Kun tähän yhdistyy Teslan voimakas moottorijarrutus, huono alusta ja tunnottoman nopea ohjaus, voi uraisella tiellä tilanne johtaa levottomaan käytökseen, pahimmillaan ulosajoon. Takana tuleva liikennekään ei varmasti arvosta keskellä suoraa jarruttavaa Teslaa. Siinäkin on vaaranpaikka.

      Ei ihme, että Tesla ei suosittele vakionopeudensäätimen käyttöä talviolosuhteissa. Maantieajon arvosana kuusi koskee käytöstä ilman vakionopeudensäädintä – sitä kun ei ole pakko käyttää. Vakionopeudensäätimen kanssa maantieajon arvosana on tyly nelonen.

      Teslassa ollaan kaukana rennosta maantieajokokemuksesta, jossa voi nauttia matkan taittumisesta. Ongelma korostuu sillä, että ohjaus on raskas ja tunnoton mutta välityssuhteeltaan nopea. Tämä on myrkyllinen yhdistelmä yllättävässä tilanteessa. Seurauksena ohjausta tulee vaistomaisesti käännettyä liikaa. Tällä ohjauksella ei ole rentoa ajaa, vaikkei yllätyksiä tulisikaan.

      Teslan jousitus on myös tarkoitettu lähinnä sileälle Kalifornian suoralle, koska pienikin epätasaisuus saa koko auton heilumaan. Ajaminen on hyvin rasittavaa, jos tiehen on paakkuuntunut lunta tai tie on muuten epätasainen. Jousitus toimii hienosti vain pyöreissä ja laajoissa heitoissa.

      Valtaosan ajasta Teslassa tutisee menemään ja kuljettaja pelkää irrottaa kättä ohjauspyörästä. Käsi on kuitenkin jossain kohtaa irrotettava, kun pitää käyttää keskinäyttöä. Säätöpainikkeisiin osuminen on kuitenkin kuin Squid Game -hittisarjan haaste. Kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7655
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4243
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3725
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2445
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2388
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2339
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe