Tuli ikävä parempaa kokkia, kun tein puolukoista puuroa.

Anonyymi

Naisväki ihmetteli, miksi kuorineen? Miten puolukat kuoritaan?

38

167

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä on harmi kuulla tuollaista!

• Anonyymi

Vispipuuro tehdään tehosekoittajalla hienoksi.

• Anonyymi

En olisi minäkään tiennyt. En edes omista tehosekoitinta. Nainen olen.

• Anonyymi

Sauvasekoitinkin käy, mutta vispipuuroa on tehty iät ja ajat että kunpa olisi Martta kuka kertoisi miten se ennenvanhaan tehtiin.
        Ainiin onhan meillä google.

• Anonyymi

Kuorineen tykkään minäkin sen tehdä. Tosin oppikirja neuvoo keittämään puolukoita ja siivilöimään marjat pois. Nesteestä keitetään se puuro ja lopuksi vispataan kuohkeaksi.

• Anonyymi

Naapurin emäntä laittoi ensin rusinat ja vasta sitten siivilöi puolukat pois. Isäntä vähän protestoi ettei tässä sopassa rusinoita löydy. Emäntä parkaisi että mihin ne siitä olisi hävinnyt, vetele vain naamaasi. Tämmöistä täällä korvessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naapurin emäntä laittoi ensin rusinat ja vasta sitten siivilöi puolukat pois. Isäntä vähän protestoi ettei tässä sopassa rusinoita löydy. Emäntä parkaisi että mihin ne siitä olisi hävinnyt, vetele vain naamaasi. Tämmöistä täällä korvessa.

Kyllä se siitä punaisesta puolukoiden keitinliemestä neuvotaan tekemään kirjoissa. Itse tykkään tehdä kuorineen keittäen ja marjat mukaan jättäen. En ole vielä ihan niin saita, että keitetyt puolukat kuivaisin uudelleen käyttöön. Vaikka kyllähän nuo jotkut kuulemma sekoittaa kahvipöönätkin käytön jälkeen kukkamullan joukkoon niin ei kulu multaa niin paljon. Tuo sinun rusinasoppajuttu taitaa olla kalavale etpä tainnut uskoa, että puolukoiden keitinvedestä neuvotaan vispipuuro keittämään mannaryynejä käyttäen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se siitä punaisesta puolukoiden keitinliemestä neuvotaan tekemään kirjoissa. Itse tykkään tehdä kuorineen keittäen ja marjat mukaan jättäen. En ole vielä ihan niin saita, että keitetyt puolukat kuivaisin uudelleen käyttöön. Vaikka kyllähän nuo jotkut kuulemma sekoittaa kahvipöönätkin käytön jälkeen kukkamullan joukkoon niin ei kulu multaa niin paljon. Tuo sinun rusinasoppajuttu taitaa olla kalavale etpä tainnut uskoa, että puolukoiden keitinvedestä neuvotaan vispipuuro keittämään mannaryynejä käyttäen.

Tiedän muutaman, jotka laittavat nuo kuoret sämpylöihin. Sämpylätaikina siis tehdään siinä samalla. Itsekin tosin keittelen puuron kuorineen päivineen. Kuitua niistä saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ryyneistä tämä keitettiin ja ihan eri asia on rusinasoppa. Etpä tosiaankaan tarkalta vaikuta, koska meilläpäin pestään jugurttitörpötkin. Hyvää maanparannusainettahan kahvinsakat on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ryyneistä tämä keitettiin ja ihan eri asia on rusinasoppa. Etpä tosiaankaan tarkalta vaikuta, koska meilläpäin pestään jugurttitörpötkin. Hyvää maanparannusainettahan kahvinsakat on.

Kuulostaa mun edesmenneen mummun touhuilta. Jogurttipurkit oli juomamukeina ja leipäpussit pakastuspusseina. Toki oli rahaa uusiinkin ja oli niitä oikeita juomalasejakin.

• Anonyymi

Isotöiseksi menee jos puolukat pitää kuoria. Jauhanut olen.

• Anonyymi

Miten niin pikkuisia edes kuorisi.

• Anonyymi

Minä keitän puolukat kuorineen päivineen. Tehosekoittimella ne voi hienontaa jos haluaa. Vedessä keitetyt puolukat voi siivilöidä jos haluaa olla hienö. Lauhalla tai lusikalla voi hieroa marjoja siivilän pohjalla etyä saa kaiken mehun talteen. Kuorien kanssa puurot on terveellisempiä kun niistä saa kuitua.

• Anonyymi

En mäkään niitä kuoria ikinä poista, vaikka nainen olenkin. Tosin mä jätän ne tarkotuksella, sillä siivilöimällähän ne sieltä helposti pois saisi.

• Anonyymi

Puolukat kaltataan.

• Anonyymi

Ehdottomasti yksitellen 😂

• Anonyymi

Isotöistä. Tomaateille toimii hyvin. Vaan puolukka on niin pieni.

• Anonyymi

Sauvasekoittimella ensin hienonnetaan puolukat... Sitten keitellään puuro. Nam!

• Anonyymi

Ihana nainen kuorii puolukat ja poistaa siemenet. Ja vasta sitten tarjoilee kermavaahdon kanssa rakastamalleen miehelle.
      Ihan vinkkinä vaan, arvoisat xx-sukupuolen edustajat. Btw

• Anonyymi

Niissä kuorissa on kuitua, joten terveellisempää säilyttää ne kuoret siinä joukossa.

• Anonyymi

Ryynien kuorinta on vieläkin vaikeampaa 🌐🤣😅

• Anonyymi

Jaa, no ruispuolukkapuuroon niitä ei kyllä ainakaan tartte erotella pois, kuoria.

½ l vettä
      4-5 dl Myllyn Paras Ruisjauhoja
      2 dl puolukkasurvosta tai 4-5 dl pakastepuolukoita
      ½-1 dl sokeria
      Valmistusohje
      Puuro liedellä: Kuumenna vesi kiehuvaksi kattilassa ja vispilöi joukkoon puolukat, jauhot ja sokeri. Anna puuron hautua liedellä miedolla lämmöllä välillä sekoittaen noin 1 tunti.

Puuro uunissa: Vispilöi veden joukkoon puolukat, jauhot ja sokeri. Hauduta puuroa uunissa 120-150 asteessa 5-10 tuntia ja muutama tunti vielä alhaisemmassa lämpötilassa.

Imelletty puuro: Jos haluat imelletyn marjapuuron, vispilöi jauhot ja puolukkasurvos noin 70-asteiseen veteen ja anna sen imeltyä kannen alla uunissa 60–65 asteen lämmössä noin viisi tuntia. Maista ja lisää tarvittaessa sokeria vasta tässä vaiheessa. Kypsennä tämän jälkeen 120-150 asteessa muutama tunti kunnes puuro sakenee.

Puuro mikrossa: Ruispuolukkapuuro syntyy nopeasti ja helposti ruishiutaleista, pieni annos vaikka mikrossa. Katso ohjeet hiutalepaketista tai tästä linkistä.

Resepti:
      Arja Elina Laine, Myllyn Paras Oy

• Anonyymi

Tuleeko myllynparhaalta torinon rinnalle iisebel-spagettia tai jotain?
        -macaronemonster-

• Anonyymi

Imellettyäkin puuroa pirtinuunissa teen ja se vieläkin paremman makuista Ei sen tarvitse uunissa ihan noin kauan olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Imellettyäkin puuroa pirtinuunissa teen ja se vieläkin paremman makuista Ei sen tarvitse uunissa ihan noin kauan olla.

Juu hyvää on ruisjauhoihin tehtynä ainakin. Vaan rönttöset ne vasta maistuukin. Ainakin, jos itse leipoo. Parasta on, jos leivinuunissa saa ne paistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu hyvää on ruisjauhoihin tehtynä ainakin. Vaan rönttöset ne vasta maistuukin. Ainakin, jos itse leipoo. Parasta on, jos leivinuunissa saa ne paistaa.

Ruisjauhoihin tietenkin ja jos haluaa vähän ruokaisampaa voi pottujakin laittaa. Keittää vain potut pehmeäksi suolattomassa vedessä ja survoo kuin pottuvoin. Ruisjauholla sitten satsin imellyttää pirtinuunissa ja sillä keitoksella nälkä siirtyy pitkäksi aikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruisjauhoihin tietenkin ja jos haluaa vähän ruokaisampaa voi pottujakin laittaa. Keittää vain potut pehmeäksi suolattomassa vedessä ja survoo kuin pottuvoin. Ruisjauholla sitten satsin imellyttää pirtinuunissa ja sillä keitoksella nälkä siirtyy pitkäksi aikaa.

Tuohan on rönttösten täyte. Kuori on sama kuin karjalanpiirakoissa.

• Anonyymi

Mitä turhia. Puolukoiden kuorista saa kuitua.

• Anonyymi

Pistä puolukka/ puolukat suuhun pureskele huolella sylje kuoret pois suusta, sitten syljet kuorettoman survoksen kattilaan.

• Anonyymi

No parempi ettei sellaista ole. Pysyy linjat kurissa, kun syö vähemmän.

• Anonyymi

Puolukat voi kuoria perunankuorimakoneessa.

• Anonyymi

Tuon haluaisin nähdä.

• Anonyymi

ryohon en tieda sanoa yhtaab nutaan

• Anonyymi

en ole taaskaan kuuullut mtaan pitkaan aikaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en ole taaskaan kuuullut mtaan pitkaan aikaan

kuulehan yksi asia juhalla ei ole ajokorttia mutta kuitenkin se ajaa moottoripyöralla en vaan tieda etta miksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kuulehan yksi asia juhalla ei ole ajokorttia mutta kuitenkin se ajaa moottoripyöralla en vaan tieda etta miksi

Ajaminen varmaan lystiä eikä ajamiseen korttia tarvita, paremminkin mopo pitää olla. Eikö Juha ajattele ollenkaan, että on siellä muitakin kulkijoita jos yleisellä tiellä tööräilee. Kaikille ne pitäisi yhteiset säännöt kelvata.

• Anonyymi

Juhannukseen ei ole pitkää enää ja pääsee pihajumppaan. Simaa kaupan päälle

• Anonyymi

Siitä jumpasta tiedä, mutta simantekoa en malta juhannukseen asti odottaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe