Hätä on jo käsillä

Anonyymi

Maatiloja lopetetaan ja huoltovarmuus on täysin retuperällä. Ruoka loppuu.

49

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaupan hyllyissä jo ruoka vähissä. Ruokaa hamstrataan.

      • Anonyymi

        Ukrainan ja Venäjän ruokakauppojen tyhjät hyllyt eivät ole suomalaisten vika eikä niitä suomalaiset kykene täyttämään vaikka kuinka tukia maatiloille lisättäisiin Suomessa. Eikä se ole suomalaisen veronmaksajan velvollisuuskaan.,


    • Anonyymi

      Hallitus havahtumassa pikkuhiljaa.

      • Anonyymi

        Miettivät keinoja laittaa kauppa kuriin ja nuhteeseen.


    • Anonyymi

      Huoltovarmuus on retuperällä, koska Keskustan tukipolitiikkaa ei ole EDES YRITTÄNYT hoitaa huoltovarmuutta vaan pelkästään maksimoimaan rahavirran kasvukeskuksista Suomen elinkelvottomille alueille ja elinkeinoihin.

      Maataloustukeen tarvittaisiin ensin RAKENTEELLINEN uudistus, jossa lähtökohdaksi otetaan huoltovarmuus. Vasta sen jälkeen voidaan katsoa mikä tuen taso riittää huoltovarmuuden varmistamiseksi.

      Mikä on huoltovarmuuden kannalta oleellista? Ihmisravinnoksi kelpaava vilja, palkokasvit, öljykasvit ja Peruna.

    • Anonyymi

      Nyt on todellakin aika laittaa huoltovarmuus kuntoon.

      Step 1.
      -Maataloustukea lisätään

      Step 2.
      -Maataloustukea lisätään

      • Anonyymi

        Jep. Eikä edes mietitä palveleeko nykyisetkään tuet huoltovarmuutta, mutta kun rekka-autolasteittain lapataan rahaa, niin kai joku euro palvelee huoltovarmuuttakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Eikä edes mietitä palveleeko nykyisetkään tuet huoltovarmuutta, mutta kun rekka-autolasteittain lapataan rahaa, niin kai joku euro palvelee huoltovarmuuttakin.

        Ei palvele vähääkään


    • Anonyymi

      Kaupan suhtautuminen viljelijöiden vaikeaan tilanteeseen on kylmä, sydämetön ja ahne.

    • Anonyymi

      Maataloustukea on maksettu kymmeniä miljardeja vuosien aikana juuri siksi, että huoltovarmuus myös raaka-aineiden osalta säilyisi kotimaassa.
      Ja nyt, kun aletaan vähän kysellä sen perään Venäjän sotaisuuden vuoksi, niin paljastuukin, ainakin näiden tuensaajien propagandan mukaan, että huoltovarmuus ruokaketjun raaka-ainetuotannon osalta ei olisikaan kunnossa.

      Eihän se nyt näinkään voi olla, veronmaksajalle syntyy väistämättä ’kusetettu olevan’ fiilis. Mihin ihmeeseen nuo kymmenet miljardit on tuhlattu?

      Jatkossa väistämättä tilanne muuttuu siten, että sinänsä välttämätöntä maataloustukea pitää kohdistaa siten, että sillä varmistetaan huoltovarmuuden olemassaolo. Ja vain sitä. Siihen riittää varmasti selvästikin vähäisempi tuki, kun karsitaan kaikki elämäntapaa, sosiaaliturvaa korvaava, maisemahoitoa, yms pois maataloustuesta. Noita varten on olemassa omia tukimuotoja ja selvyyden vuoksi maatalouden tarvitsema huoltovarmuuden kannalta välttämätön tuki pysyy omanaan. Tämä selkeyttää ja varmasti lisää veronmaksajien ymmärrystä ja hyväksyntää välttämätöntä maataloustukea kohtaan.

      • Anonyymi

        Voi hyvää päivää! Ne on syöty, hinnanalennuskorvausilla eli syöntipalkkioilla lähes ilmaiseksi tehtynä ruokana. Katso kun ihmisen pitää syödä joka vuosi, joka kuukausi, joka viikko, joka päivä kolme kertaa. Kun kaikki paitsi ruuantuotanto on turhaa, aivan turhaa, kaikki. Ja muista että ruuantuotanto mahdollistaa kaiken muun mitä täällä touhataan. Anarkia on kolmen tyhjän lautasen päässä. Ja eikun syömään!


      • Anonyymi

        Tartte erikseen mitää huoltovarmuutta toitottaa. Kun Maaseutu voi hyvin, siinä on taetta huoltovarmuudelle ihan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvää päivää! Ne on syöty, hinnanalennuskorvausilla eli syöntipalkkioilla lähes ilmaiseksi tehtynä ruokana. Katso kun ihmisen pitää syödä joka vuosi, joka kuukausi, joka viikko, joka päivä kolme kertaa. Kun kaikki paitsi ruuantuotanto on turhaa, aivan turhaa, kaikki. Ja muista että ruuantuotanto mahdollistaa kaiken muun mitä täällä touhataan. Anarkia on kolmen tyhjän lautasen päässä. Ja eikun syömään!

        No voi hyvää päivää... jos kymmenillä miljardeilla veronmaksajien antamilla tuilla ei kyetä varmistamaan kotimaisen ruoan raaka-aineiden tuotantoa huoltovarmuuden vaatimalle tasolle, niin vikaa on kyllä raaka-ainetuottajien osaamisessa.

        Päivittäinen ruoka on taasen vähän eri asia kuin huoltovarmuus. Normaalioloissa päivittäisen ruoan tuottamisessa kotimaisen raaka-aineiden välttämättömyys ei ole samaasia kuin kriiseissä, jossa huoltovarmuutta koetellaan.

        Te tukijussit mielellänne koette itsenne ruoan tuottajiksi, vaikka roolinne on tuottaa ruokaan tarvittavaa raaka-aineita. Siinä on eroa.
        Kukaan ei vähättele raaka-aineiden tärkeyttä, mutta ruokaketjussa on tärkeätä myös kyetä tekemään raaka-aineista ruokaakin ja se pitää saada myös kuluttajille, kuten sinullekin.

        Ihan yhtä lailla se on tukijussinkin anarkia kolmen tyhjän lautasen päässä.....


      • Anonyymi

        Kukaan ei osaa kertoa paljonko maataloustuesta menee huoltovarmuuden kannalta oleelliseen ja paljonko menee "elämäntapatukiin". Ja jos Keskusta saa päättää niin sitä ei missään nimessä selvitetä nytkään, vaan summamutikassa jaetun rahan perään jaeteen summamutikassa lisää rahaa, kunnes taas vuoden tai kahden päästä huomataan, että "tämähähän on syöty" ja tarvitaan taas lisää rahaa tulppaanien kasvihuonekasvatukseen ja muuhun oleelliseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi hyvää päivää... jos kymmenillä miljardeilla veronmaksajien antamilla tuilla ei kyetä varmistamaan kotimaisen ruoan raaka-aineiden tuotantoa huoltovarmuuden vaatimalle tasolle, niin vikaa on kyllä raaka-ainetuottajien osaamisessa.

        Päivittäinen ruoka on taasen vähän eri asia kuin huoltovarmuus. Normaalioloissa päivittäisen ruoan tuottamisessa kotimaisen raaka-aineiden välttämättömyys ei ole samaasia kuin kriiseissä, jossa huoltovarmuutta koetellaan.

        Te tukijussit mielellänne koette itsenne ruoan tuottajiksi, vaikka roolinne on tuottaa ruokaan tarvittavaa raaka-aineita. Siinä on eroa.
        Kukaan ei vähättele raaka-aineiden tärkeyttä, mutta ruokaketjussa on tärkeätä myös kyetä tekemään raaka-aineista ruokaakin ja se pitää saada myös kuluttajille, kuten sinullekin.

        Ihan yhtä lailla se on tukijussinkin anarkia kolmen tyhjän lautasen päässä.....

        No voi hyvänen aika. Maataloustuki vuodelta 2021 oli noin 1,85 miljardia. Se on jo syöty. Se on syöntipalkkio. Nyt on taas vuosi vaihtunut.

        Jos huoltovarmuus huolettaa niin lisätään vain tukea. Se on niin helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi hyvänen aika. Maataloustuki vuodelta 2021 oli noin 1,85 miljardia. Se on jo syöty. Se on syöntipalkkio. Nyt on taas vuosi vaihtunut.

        Jos huoltovarmuus huolettaa niin lisätään vain tukea. Se on niin helppoa.

        Tuo pari miljoonaan maksetaan joka vuosi siitä, että huoltovarmuus pysyy. Se ei ole syöntipalkkio, vaikka sinä anteliaisiin tukiin tottuneena voit niin ymmärtääkin. Se velvoittaa sinua pitämään yllä huoltovarmuutta alkutuotannoon osalta eli yhtenä ruokaketjun osana.

        Sinun asenteesi kuvaa oikein hyvin turvatuilla tuilla kyllästetyn riskittömyyteen tottuneen maatalousyrittäjän asennetta ja paksua elämää, jota ilmeisesti kauhistuttaa ajatus joutua itse vastaamaan omalla työpanoksellaan maatilayrityksensä pärjäämistä.

        Tukien lisääminen on tietysti sinulle helppoa, tulviihan sinulle ilmaista rahaa ovista ja ikkunoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pari miljoonaan maksetaan joka vuosi siitä, että huoltovarmuus pysyy. Se ei ole syöntipalkkio, vaikka sinä anteliaisiin tukiin tottuneena voit niin ymmärtääkin. Se velvoittaa sinua pitämään yllä huoltovarmuutta alkutuotannoon osalta eli yhtenä ruokaketjun osana.

        Sinun asenteesi kuvaa oikein hyvin turvatuilla tuilla kyllästetyn riskittömyyteen tottuneen maatalousyrittäjän asennetta ja paksua elämää, jota ilmeisesti kauhistuttaa ajatus joutua itse vastaamaan omalla työpanoksellaan maatilayrityksensä pärjäämistä.

        Tukien lisääminen on tietysti sinulle helppoa, tulviihan sinulle ilmaista rahaa ovista ja ikkunoista.

        Kyllähän tuki minulle maistuu, samalla ruokin sinut. Mitähän tämäkin palsta olisi ilman kirjoitteluasi.

        Jaksat kirjoitella kun syöt, kolmasti päivässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuki minulle maistuu, samalla ruokin sinut. Mitähän tämäkin palsta olisi ilman kirjoitteluasi.

        Jaksat kirjoitella kun syöt, kolmasti päivässä!

        Toruus kirpaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pari miljoonaan maksetaan joka vuosi siitä, että huoltovarmuus pysyy. Se ei ole syöntipalkkio, vaikka sinä anteliaisiin tukiin tottuneena voit niin ymmärtääkin. Se velvoittaa sinua pitämään yllä huoltovarmuutta alkutuotannoon osalta eli yhtenä ruokaketjun osana.

        Sinun asenteesi kuvaa oikein hyvin turvatuilla tuilla kyllästetyn riskittömyyteen tottuneen maatalousyrittäjän asennetta ja paksua elämää, jota ilmeisesti kauhistuttaa ajatus joutua itse vastaamaan omalla työpanoksellaan maatilayrityksensä pärjäämistä.

        Tukien lisääminen on tietysti sinulle helppoa, tulviihan sinulle ilmaista rahaa ovista ja ikkunoista.

        Kulmalan mallitila, maataloustukea 665 000 € per vuosi

        Tämän siis hyväksyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuki minulle maistuu, samalla ruokin sinut. Mitähän tämäkin palsta olisi ilman kirjoitteluasi.

        Jaksat kirjoitella kun syöt, kolmasti päivässä!

        Ahkerastipa sinäkin täällä lisätukiaisia ole vaatimassa. Palsta olisi kovin hiljainen ellei ruinaamisiasia lisätuista täällä olisi.
        Veronmaksajien kustantama tuki varmasti maistuu, kenellepä ei maistuisi.

        Enpä ole koskaan saanut sinulta tai muiltakaan tukijusseilta ruokaa. Ei, vaan aina olen ruokani ostanut kaupasta tai ravintolasta ihan kuten sinäkin teet. Ja ihan olen maksanut niistä pyydetyn hinnan niillä rahoilla jotka itse ansaitsen työlläni. Sinulla toki helpompaa, koska maksan osan sinunkin ruokalaskustasi.

        Eipä sinunkaan ahkera kirjoittelusi taida olla ruoanpuutteesta kärsinyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuki minulle maistuu, samalla ruokin sinut. Mitähän tämäkin palsta olisi ilman kirjoitteluasi.

        Jaksat kirjoitella kun syöt, kolmasti päivässä!

        Jaahas, kyllä se oikeasti on niin, että minä ruokin sinut. Olen nimittäin elintarviketeollisuudessa töissä. Ja olen vakuuttunut, että työnantajani tuotteita on tarjolla sinunkin kaupassasi, olipa se sitten kuinka perämailla tahansa, josta ruoat ostat. Ja lähes varmat, että olet niitä ostanutkin.

        Ja ilman että saan mitään tukijaisia, päinvastoin maksan niitä sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahkerastipa sinäkin täällä lisätukiaisia ole vaatimassa. Palsta olisi kovin hiljainen ellei ruinaamisiasia lisätuista täällä olisi.
        Veronmaksajien kustantama tuki varmasti maistuu, kenellepä ei maistuisi.

        Enpä ole koskaan saanut sinulta tai muiltakaan tukijusseilta ruokaa. Ei, vaan aina olen ruokani ostanut kaupasta tai ravintolasta ihan kuten sinäkin teet. Ja ihan olen maksanut niistä pyydetyn hinnan niillä rahoilla jotka itse ansaitsen työlläni. Sinulla toki helpompaa, koska maksan osan sinunkin ruokalaskustasi.

        Eipä sinunkaan ahkera kirjoittelusi taida olla ruoanpuutteesta kärsinyt.

        Olen imarreltu jos arvelet minun vastaavan suuresta osasta kirjoitteluja.

        Ja jos vaikka olisinkin.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas, kyllä se oikeasti on niin, että minä ruokin sinut. Olen nimittäin elintarviketeollisuudessa töissä. Ja olen vakuuttunut, että työnantajani tuotteita on tarjolla sinunkin kaupassasi, olipa se sitten kuinka perämailla tahansa, josta ruoat ostat. Ja lähes varmat, että olet niitä ostanutkin.

        Ja ilman että saan mitään tukijaisia, päinvastoin maksan niitä sinulle.

        "Olen nimittäin elintarviketeollisuudessa töissä"

        -sehän hienoa, olet siis jussi siinä missä minäkin, olet autuaasti unohtanut että me maanviljelijät omistamme myös elintarviketeollisuuden. Ja teemme siis yhdessä terveellistä suomalaista ruokaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pari miljoonaan maksetaan joka vuosi siitä, että huoltovarmuus pysyy. Se ei ole syöntipalkkio, vaikka sinä anteliaisiin tukiin tottuneena voit niin ymmärtääkin. Se velvoittaa sinua pitämään yllä huoltovarmuutta alkutuotannoon osalta eli yhtenä ruokaketjun osana.

        Sinun asenteesi kuvaa oikein hyvin turvatuilla tuilla kyllästetyn riskittömyyteen tottuneen maatalousyrittäjän asennetta ja paksua elämää, jota ilmeisesti kauhistuttaa ajatus joutua itse vastaamaan omalla työpanoksellaan maatilayrityksensä pärjäämistä.

        Tukien lisääminen on tietysti sinulle helppoa, tulviihan sinulle ilmaista rahaa ovista ja ikkunoista.

        Tukipapereissa ei löydy sellaista pykälää, jossa sanotan, että tämä on nyt se huoltovarmuus- tuki. Eikä mistää mitää ilmaista rahaa tule, noin arviolta puolet menee kustannuksiin ja toinen puoli jäänee ns. palkaksi tuottajalle, ainakin ennen jäi, muttanyt taitaa mennä huonommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi hyvää päivää... jos kymmenillä miljardeilla veronmaksajien antamilla tuilla ei kyetä varmistamaan kotimaisen ruoan raaka-aineiden tuotantoa huoltovarmuuden vaatimalle tasolle, niin vikaa on kyllä raaka-ainetuottajien osaamisessa.

        Päivittäinen ruoka on taasen vähän eri asia kuin huoltovarmuus. Normaalioloissa päivittäisen ruoan tuottamisessa kotimaisen raaka-aineiden välttämättömyys ei ole samaasia kuin kriiseissä, jossa huoltovarmuutta koetellaan.

        Te tukijussit mielellänne koette itsenne ruoan tuottajiksi, vaikka roolinne on tuottaa ruokaan tarvittavaa raaka-aineita. Siinä on eroa.
        Kukaan ei vähättele raaka-aineiden tärkeyttä, mutta ruokaketjussa on tärkeätä myös kyetä tekemään raaka-aineista ruokaakin ja se pitää saada myös kuluttajille, kuten sinullekin.

        Ihan yhtä lailla se on tukijussinkin anarkia kolmen tyhjän lautasen päässä.....

        Aika tampio kaupunkilainen pitääkin olla, ettei osaa ruokaa tehdä raaka-aineesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen nimittäin elintarviketeollisuudessa töissä"

        -sehän hienoa, olet siis jussi siinä missä minäkin, olet autuaasti unohtanut että me maanviljelijät omistamme myös elintarviketeollisuuden. Ja teemme siis yhdessä terveellistä suomalaista ruokaa!

        Te maanviljelijät omistatte siis sen teollisuuden jonka valitatte maksavan liian pientä hintaa maanviljelijöille?

        No pitäisikö Suomeen saada elintarviketeollisuutta jonka omistavat jotkut jotka ymmärtävät edes jotain taloudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te maanviljelijät omistatte siis sen teollisuuden jonka valitatte maksavan liian pientä hintaa maanviljelijöille?

        No pitäisikö Suomeen saada elintarviketeollisuutta jonka omistavat jotkut jotka ymmärtävät edes jotain taloudesta?

        Pitäisi saada Suomeen elintarviketeollisuuteen duunareita jotka ymmärtävät edes jotain taloudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi saada Suomeen elintarviketeollisuuteen duunareita jotka ymmärtävät edes jotain taloudesta.

        Palkat pitäisi laskea heti kolmannekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulmalan mallitila, maataloustukea 665 000 € per vuosi

        Tämän siis hyväksyt?

        Mikä on kulmalan mallitila?Ikinä en ole moisesta kuullutkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kulmalan mallitila?Ikinä en ole moisesta kuullutkaan

        No mutta... sehän on esimerkkisi erinomaisesti johdetusta maatilasta josta jää jotain myös viivan alle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuki minulle maistuu, samalla ruokin sinut. Mitähän tämäkin palsta olisi ilman kirjoitteluasi.

        Jaksat kirjoitella kun syöt, kolmasti päivässä!

        Tuotantolaitos jossa tuotetaan maitoa 50 lehmällä maksaa n.1miljoonaa euroa, siihen koneet ja peltojen ostot lisäksi. Aloittelevalla viljelijällä joka rakentaa miljoonan tuotantolaitoksen on velkaa 1,5 miljoonaa euroa ehkä enemmän. Kun meijeri maksaa maitolitrasta n.37 centtiä, laskekaa montako litraa on tuotettava 8500 litran vuosituotannolla / lehmä. Näitä kustannuksia/tulorajoja on helppo mielessään kuvitella , paljonko niitä tulee maksaa. Aivan kuin valtion virkamiehen huikeista palkoista / tehty työtunti ei saisi koskaan ihmetellä. Mielestäni julkisen sektorin palkat tulee laittaa tarkasteluun kun veronmaksajat maksaa ne. Virkamiehet tekevät käsillään ja suullaan työtä , heidän ei tarvitse ostaa tuotantolaitosta , velkaantua , ottaa riskejä, Aloitetaanko ensin valtion virkojen tarkastelusta ja eduista. Käykää Atrian sivuilla, hämmästykää mitkä kuukausi korvaukset johtajilla ja hallinnolla on. Ei ole mitenkään ihme ettei alkutuottajalle pystytä maksamaan lihakilosta $$$$


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahkerastipa sinäkin täällä lisätukiaisia ole vaatimassa. Palsta olisi kovin hiljainen ellei ruinaamisiasia lisätuista täällä olisi.
        Veronmaksajien kustantama tuki varmasti maistuu, kenellepä ei maistuisi.

        Enpä ole koskaan saanut sinulta tai muiltakaan tukijusseilta ruokaa. Ei, vaan aina olen ruokani ostanut kaupasta tai ravintolasta ihan kuten sinäkin teet. Ja ihan olen maksanut niistä pyydetyn hinnan niillä rahoilla jotka itse ansaitsen työlläni. Sinulla toki helpompaa, koska maksan osan sinunkin ruokalaskustasi.

        Eipä sinunkaan ahkera kirjoittelusi taida olla ruoanpuutteesta kärsinyt.

        Help, ostetaan ulkomailta esim.ukrainasta ruoka kun Suomen viljely on liikaa tuettua. Kuka edes haluaa olla elintarvikkeen tuottaja kun lannoitteet kallistui ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta... sehän on esimerkkisi erinomaisesti johdetusta maatilasta josta jää jotain myös viivan alle!

        Eli joku teoreettinen satutila


    • Anonyymi

      Huoltovarmuus -tukea ei ole edes olemassa. Olisiko nyt aika perustaa?

      • Anonyymi

        Huoltovarmuus-tuki voisi olla 2-3 miljardia.


    • Anonyymi

      ATämä aloitus on venäjänmielisten disinformaatiota.
      Poistoon.

    • Anonyymi

      Venäläismielesten disinformaatiota.. miksi tälläistä soopaa saa kylvää palstalla?

      • Anonyymi

        Koita nyt pysyä nahoissasi, dorko.


    • Anonyymi

      Kehitysalueiden agrisosialistit ovat kuin esko aho, nuolevat saapasta... ja lässyttävät jälkeenpäin!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Järkyttävää että Suomi ei ole huolehtinut varmuusvarastoista. Ne pitää nyt kiiruusti ostaa. Ei niitä ilmaiseksi saa.

    • Anonyymi

      Näinhän se on ollut jo 30 vuotta, että ihan kohta kaikki maatalous Suomesta loppuu.

      Ei siis mitään uutta Suomenniemellä taaskaan.

    • Anonyymi

      On ainostaan tukiähkyisten peltospedejen vika että toimiala ei kehity..

    • Anonyymi

      Järkyttävää että Suomi ei ole huolehtinut varmuusvarastoista. Ne pitää nyt kiiruusti ostaa. Ei niitä ilmaiseksi saa. Päivä päivältä tulee valtiolle kalliimmaksi.

      • Anonyymi

        Valtion spedet ei ole hoitanut hommiaan.

        noh syylliset kyllä löytyvät ja saavat rangaistuksensa kansalta.


    • Anonyymi

      Fazer on huoltovarmuusyhtiö. Venäjällä.

      Onkohan jotain mennyt pieleen?

    • Anonyymi

      Huoltovarmuus sana usein käytetty,saako veronmaksaja katetta näille maataloustuille,ruokatuotanto huoltovarmuutta,tämä vaan pitää myös muistaa,onko kansalaisilla rahaa ostaa sitä suomalaista puhdasta ruokaa,ei hätiä mitä,saahan ne myytyä ulkomaille,vähän halvemmalla kun siihen saa vientitukeakin ,kukahan maksaa sen vientituen?VALTIO MAKSAA,joo veronmaksaja voi nukkua muutaman yön rauhassa,lasku tulee myöhemmin.Pitää varmaan käydä ruokajonossa,jotta sais sitä suomessa tuotettua ruokaa.

    • Anonyymi

      Maataloustuet tulee kohdistaa vain merkityksellistä tuotantoa omaaville tiloille, ei elämäntapa-puuhastelujoille

    • Anonyymi

      Tuossa on kolme ihan eri asiaa. Sekaan osunut jotain tottakin.

      "Maatiloja lopetetaan": no mitä sitten? Keskustan ex-pj ja nykyinen avainvaikuttaja Juha Sipilä saarnasi rakennemuutoksen ja luovan tuhon siunauksellisuutta. Sitä tapahtuu nyt maataloudessa. Viljellyt hehtaarit eivät ole mihinkään hävinneet ja käytännössä alle puolet tiloista tuottaa kaiken sen, mitä yleensä tuotetaan. Loput harrastelee elämäntapaa.

      "huoltovarmuus on täysin retuperällä": no niin on ollut jo vuosikymmeniä. Se,että TUONTIHYÖDYKKEIDEN aiheuttama inflaatio nostaa "kotimaisten" jauhojen ja kananmunien hintaa paljon enemmän kuin bensan hintaa kertoo, että maatalous on TÄYSIN RIIPPUVAINEN tuontipanoksista. Maataloustukea ei ole tuunattu huoltovarmuutta varmistamaan eikä sillä ole saatu aikaan maataloutta joka huoltovarmuuden takaisi. "Huoltovarmuus" on maaginen sana, jota käytetään vain kun maataloustukien varassa eläville halutaan lisää rahaa.

      "Ruoka loppuu": juu ei lopu Suomessa. Ruokaa on niille joilla siitä on varaa maksaa. Maailmaa todella uhkaa elintarvikepula Venäjän öykkäröinnin takia, joka vaikeuttaa viljelyä ja viljan vientiä Ukrainasta. Suomessa ruoka ei lopu, mutta kallistuu.
      Oma kysymyksensä on miksi vaikkapa täysin ulkomaista alkuperää olevat pähkinät kallistuvat 3% ja "kotimaiset" jauhot 46%?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe