Continental vs. Michelin - 195-65 R15 91H ?

Anonyymi

Tällä hetkellä vaihtoehtoina seuraavat renkaat, joskaan en tiedä mikä oleellinen ero on noiden kahden Michelinin kesken, paitsi hinta.

Lieneekö noissa sen suurempia laatu-ominaisuuseroja, eli kukkaro edellä valiten?

Kummankin valmistajan renkaita on ollut omasa käytössä ja nytkin Energy Saverit.

* Michelin Primacy 4 / 64,90 € kpl

* Michelin Energy Saver MO / 75,90 € kpl

* Continental ContiEco Contanct 6 / 61,90 € kpl

19

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      MO viittaa "Mercedes Originaliin", eli Mersun malleihin optimoitu. En ostaisi ellen Mersulla aja.

      Nämä oli Moottorin testissä viime keväänä:
      -vierintävastuksessa sija 1. Energysaver 2. Primacy 4 3. Ecocontact 6
      -melussa 1. Primacy 4 2. Energysaver 3. Ecocontact 6
      -loppusijoituksissa tästä kolmikosta Primacy 4 paras ja Ecocontact 6 heikoin

      Itse ottaisin Energysaverin jos pieni polttoaineenkulutus pääasia, muussa tapauksessa Primacy 4.

      • Anonyymi

        Oikeastaan tavallisissa autoissa tuo MO eli Mersun hyväksyntä ei tarkoita mitään käytännön eroja. Jostain luin että ainoastaan urheilumalleissa tuolla alkaa olla merkitystä. Eli esim M-sarjan Bemariin en laittaisi, AMG Mersussa tuo merkintä olisi jo vaatimus, mutta tavallisessa arkiautossa ei väliä ja voi käyttää kaikissa automerkeissä.


      • Anonyymi

        Tack tiivitelmästä, kallistuu tuon Primacy 4:n puolelle riippuen saatavuudesta, mutta ehkä tuo "huonoinkaan" ei ole kovin huono jos se kolmanneksi pääsi.

        Itse asiassa tulennee pakko-autonvaihto vielä tämän vuoden kuluessa, mutta nuo renkaat pitää joka tapauksessa vaihtaa, mutta en kuitenkaan koko setin muutamien kymppien erosta ala liiaksi murehtimaan. Joskus hintaeroa syntyy myös rengastyön osalta, mutta jostakin yhdestä paikasta otan koko hoidon.

        Sitten jos jotakin halpisrengasta laittaisi pois menevään autoon, mutta eipä tuossa rengastyypissä / koossa sen kummepia säästöjä saane aikaan. Ajoa on nykyisin melko vähän, eli auton vaihtoon mennessä kyllä pärjäilisi, vaikka turvallisuus on tietty se tärkein asia. Vanha rauta, jolla enempi käyttöarvoa kuin €-arvoa ;-)


    • Anonyymi

      Homma jäi aloituksen jälkeen ns. vaiheeseen kun ollut vähän ajoa, mutta nyt rengaskierros hommattava, mutta hinnat ovat nousseet jonkin verran raaka-aine - ja energiakulujen vuoksi.

      a) Eräs myyjä myyntipuhui _Bridgestone Turanza T005_ renkaita, sillä heillä Michelinin tilaus vie aikaa.

      b) Toinen rengasliike myyntipuihui Michelinin tilalle hieman edullisemmin _Good Year EficientGrip Perf. 2_ renakiata. Heillä myös Primacy 4 suoraan varastossa, mutta lieneekö muita syitä saadan Good Yearia kaupaksi.

      Mitä tuumaatte edellä olevista? Itse olen kyllä edelleen enempi kallellaan Michelin Primacy 4 suuntaan.

      ***

      Aurauskulmat

      ps. Useampikin rengasliike laittoi tarjoukseen _vain eturenkaiden_ aurauskulmien tarkistuksen ja tarvittaessa säädön, mutta eikös ne kaikki neljä kulmaa tulisi tarkistaa.

      • Anonyymi

        Molemmat on ihan hyviä, siis Misukka ja Goodyear. Goodyearin pitäisi olla selvästi halvempi.


      • Anonyymi

        Ei niitä kulmia kannata tarkistaa jos renkaat kuluu normaalisti. Isompi riski on, että säätö epäonnistuu ja jos nivelissä on väljää, niin riski kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä kulmia kannata tarkistaa jos renkaat kuluu normaalisti. Isompi riski on, että säätö epäonnistuu ja jos nivelissä on väljää, niin riski kasvaa.

        Medley homma. Hieman vaikea arvioida rengaskulumia täsä tapauksessa, vaikka ajokilsat varsin maltillisia. Mutta uuden setin asennuksen aikaanhan kulmat tulisi tarkistaa ja tarvittaessa laittaa kohdilleen ... kuluneilla renkailla tulos voi sitten olla jotakin muuta.

        Aikoinaan osti uuden koko setin Micheliniä ja sitten vuonna 2020 katsastuksessa kehoitti (ei pakkoa) ainakin eturenkaiden vaihtoon. Hommasin Michelinin uudet renkaat taakse ja vaihadatin vanhat "suht'koht" takarenkaat eteen. Tulloin tehtiin rengasfirmassa aurauskulmien tarkistus / säätö.

        Nyt sitten meni hämärissä, oudosti asennetteuun katukiveen apukuskin puolen molemmat renkaat hajalle ja niiden tilalla vanhat epäkurantit vararenkaat. Aluvanteet vaikuttivat säilyneen ehjinä.

        Nyt sitten havaittiin varsin lievää epätasaista kulumista kuskin puolen eturenkaassa, eli aiemmassa saman puolen takarenkaassa. Ainoa "uusi" 2020 maltillisten kilsojen rengas kuskin puolen takakulmassa, joka vaikuttaisi kuluneen tasaisesti.

        Mutta tuon katukivikeikan vuoksi olisi hyvä tarkistaa kaikki kulmat, tilanne josta rengasfirmoille heti kättelyssä kerroin, mutta ovat laittaneet tarjoukseen vain etupään aurauskulien tarkistuksen / säädön.

        Mutta onhan tuohon vanhaan rautaan vaihdettu raidetanko, niveliä, heloja ja kumipuslia myös takakelkkaan jne. Viimeisessä katsastuksessa alustassa kaikki ok.

        Toisaalta, kaikki eivät edes osaa tai viitsi tehdä kulmien säätöjä kunnolla ja joissakin automalleissa se voi olla keskimääräistä kinkkisempääkin. Joskus juuri kun saa asetukset kohdilleen, niin sitten kun pultiit kiristää, niin säädöt jo liikahtaa. Siksi pahimmat "asentajat" printtaavat tuloksen ennen säätöjen kiristystä :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat on ihan hyviä, siis Misukka ja Goodyear. Goodyearin pitäisi olla selvästi halvempi.

        GoodYear oli noin 46 euroa edullisempi per koko 4:n setti. Löytyi ketju jossa on melko ristiriitaisia kokemuksia tuosta rengasmerkistä:

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/8989299/goodyear-efficientgrip


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Goodyear on moninkertainen testivoittaja tältä keväältä ja saksalaiset testanneet myös kestävimmäksi.

        Sanoisin että paras kesärengs mitä tällä hetkellä saa. Tuossa esim voitti autobildin testin ja oli lisäksi kestävin:
        https://www.tyrereviews.com/Article/2022-Auto-Bild-Summer-Tyre-Test.htm

        Löysitpä kiinnostavan testiartikkelin. Yksittäisiä ominaisuuksia kun taulukoista katselee, niin hieman vaikea hamottaa niiden erojen käytännön vaikutusta.

        Mitenköhän hyvin tuon testin rengaskoon tulokset ovat suhteutettavissa autoni rengaskokoon: 215/55 R17 .... vs .... klassikkoni 195-65 R15 91H.

        Itselleni melko vieraaksi tulleen "Bridgestone Turanza T005" menestyi sekin yllättävän hyvin.

        Renkaan mukavuus ja hiljaisuus ovat myös arjessa melko keskeisessä roolissa.

        Mutta kärkikasti on melko lähellä toisiaan ja sitten kaupoilla olevat tarjouset voivat tehdä sen loppueron, vaikka eihän muutamien kymppien erolla per kierros ole merkitystä.

        ps. Linkittämäsäni ketjussa kerrottiin GoodYearin "flatpoint" -ongelmasta, en tieä onko se edelleen ajankohtaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysitpä kiinnostavan testiartikkelin. Yksittäisiä ominaisuuksia kun taulukoista katselee, niin hieman vaikea hamottaa niiden erojen käytännön vaikutusta.

        Mitenköhän hyvin tuon testin rengaskoon tulokset ovat suhteutettavissa autoni rengaskokoon: 215/55 R17 .... vs .... klassikkoni 195-65 R15 91H.

        Itselleni melko vieraaksi tulleen "Bridgestone Turanza T005" menestyi sekin yllättävän hyvin.

        Renkaan mukavuus ja hiljaisuus ovat myös arjessa melko keskeisessä roolissa.

        Mutta kärkikasti on melko lähellä toisiaan ja sitten kaupoilla olevat tarjouset voivat tehdä sen loppueron, vaikka eihän muutamien kymppien erolla per kierros ole merkitystä.

        ps. Linkittämäsäni ketjussa kerrottiin GoodYearin "flatpoint" -ongelmasta, en tieä onko se edelleen ajankohtaista.

        Vai flatpoint, no saahan ne renkaat huonoon kuntoon typerällä ajolla, mutta nykyään abs hoitaa tuonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai flatpoint, no saahan ne renkaat huonoon kuntoon typerällä ajolla, mutta nykyään abs hoitaa tuonkin.

        Ilmeisesti et ennen kommentointia edes lukenut mitä ketjussa kerrotiin.

        Kyse oli siitä kun auton parkkeeraa yöksi, niin aamulla renkaissa on flatpoint, tasainen kohta / painauma ja liikkeelle lähtiessä on kuin ajaisi "soikeilla" renkailla. Ongelma on ketjun kommenttien mukaan ollut valmistajan tiedossa.


    • Anonyymi

      Tällaiset testit löytyivät autoni rengaskoossa, josko helppaisi muitakin renkaanvaihtajia.

      Kaikissa ominaisuuksissa parasta ei ole, mutta hyviä kompromissejä kyllä. Taitaa kallistua Michelinin puolelle, sillä se on hiljaisimmasta päästä ja kokonaisominaisuudet ihan ok.

      Bridgestone Turanza T005 ja GoodYear tuon mukaan suorastaan meluisia.

      *

      "195/65 R15 - Best summer tyres 2022 - market overview, tests, reviews"

      - https://www.thetirelab.com/195-65-R15/summer/

      "Best 195/65 R15 summer tyres in 2022 according to drivers"

      - https://www.oponeo.co.uk/blog/the-best-summer-tyres-195-65-r15-according-drivers

    • Anonyymi

      Tuo rengaskoko on vanhan auton koko. Ota mitä halvimmalla saat ei tuossa koossa ole juurikaan väliä kunhan pysyt noissa paremmissa merkeissä.

      • Anonyymi

        Miksi kirjoittelet skeidaa. Kaikissa autoissa renkaiden laadulla, turvallisuudella ja sitten lisäksi myös ajomukavuudella ja hiljaisuudella on konkreettista merkitystä.

        Linkittämieni artikeleiden mukaan noissa paremmissakin renkaissa oli selkeitä eroja, myös rengasmelun suhteen.

        Miksi ostaa silmät kiinnni kun voi tehdä myös selvitellyn valinnan suunnilleen samaan rahaan ... ja muutaman kympin hintaerolla per kierros ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kirjoittelet skeidaa. Kaikissa autoissa renkaiden laadulla, turvallisuudella ja sitten lisäksi myös ajomukavuudella ja hiljaisuudella on konkreettista merkitystä.

        Linkittämieni artikeleiden mukaan noissa paremmissakin renkaissa oli selkeitä eroja, myös rengasmelun suhteen.

        Miksi ostaa silmät kiinnni kun voi tehdä myös selvitellyn valinnan suunnilleen samaan rahaan ... ja muutaman kympin hintaerolla per kierros ei ole mitään merkitystä.

        Turha luulla että ne rengastestit kertovat melusta koko totuuden, en itse keksi mitään keinoa jolla tuollainen testitilanne pystyttäisiin täysin vakioimaan esim. tienpinnan, tuulen ym. ulkoisten tekijöiden suhteen - vertaapa esim. tilanteeseen jossa ajat autolla urissa ja niiden ulkopuolella, joilloin samakin tie muuttuu käytännössä eri tieksi. Tosiasiassa noissa melumittauksissa pitäisi ilmoittaa myös jonkinlainen virhemarginaali.

        GoodYear EfficientGrip Performance 2 on todennäköisesti Made in Poland ja siksi nyt kohtuullisen hyvin saatavilla. Ainakin edeltävä malli oli puolalainen ja itse olen ollut siihen kovin tyytyväinen. - Michelinin toimitusongelmat liittyvät Made in Russia -mentaliteettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha luulla että ne rengastestit kertovat melusta koko totuuden, en itse keksi mitään keinoa jolla tuollainen testitilanne pystyttäisiin täysin vakioimaan esim. tienpinnan, tuulen ym. ulkoisten tekijöiden suhteen - vertaapa esim. tilanteeseen jossa ajat autolla urissa ja niiden ulkopuolella, joilloin samakin tie muuttuu käytännössä eri tieksi. Tosiasiassa noissa melumittauksissa pitäisi ilmoittaa myös jonkinlainen virhemarginaali.

        GoodYear EfficientGrip Performance 2 on todennäköisesti Made in Poland ja siksi nyt kohtuullisen hyvin saatavilla. Ainakin edeltävä malli oli puolalainen ja itse olen ollut siihen kovin tyytyväinen. - Michelinin toimitusongelmat liittyvät Made in Russia -mentaliteettiin.

        "Turha luulla että ne rengastestit kertovat melusta koko totuuden, en itse keksi mitään keinoa jolla tuollainen testitilanne pystyttäisiin täysin vakioimaan esim. tienpinnan, tuulen ym. ulkoisten tekijöiden suhteen ..."

        Eivät ammattimaiset rengastestaajat suinkaan ole aivottomia ajattelu- ja analyysikykenemättömiä eilisen teeren poikia. Rengastetsteissä ajetaan kaikilla testattavilla renkailla varsin pitkät lenkit eri olosuhteissa, eli kyllä siitä aivan realistinen kokonaiskuva syntyy.

        "Michelinin toimitusongelmat liittyvät Made in Russia -mentaliteettiin."

        Väärin. Michelinillä ei ole toimitusongelmia, mutta useista käymistäni rengasfirmoista vain yksi kertoi odotusajasta, kaikilla muilla oli tuoreen leiman renkaat heti saatavilla.

        Toisekseen, Michelinin Venäjä-tilanne ei ole lainkaan Nokian Renkaita vastaava riippuvuussuhde.

        "Michelin to transfer Russian operation to local team" - 29 Jun 2022

        "Michelin Russia employs 1,000 people, including 750 at the group's Davydovo plant, about 100 kilometres outside Moscow."

        "According to Michelin, sales in Russia represent 2% of the group’s total revenue, which stood at €23.8 billion last year."

        "The site manufactures 1% of Michelin's global car tire production."

        - https://www.european-rubber-journal.com/article/2091654/michelin-announces-intention-to-transfer-russian-operation-to-local-team

        Raaka-aine, inflaatio ja logistiikkahaasteet koskevat kaikkia renkaanvalimistajia, mutta siitä huolimatta Michelinin myynti sujui huomattavan hyvin tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla ja se piti koko vuotta koskevan ohjeistuksensa.

        "Michelin: Q1 sales up 19% to 6.5 billion euros"

        - https://www.tyrepress.com/2022/04/michelin-q1-sales-up-19-to-6-5-billion-euros/

        "Consolidated sales rose by 18.7% in the first six months of 2022, while segment operating income increased by 7.7% to €1.5 billion."

        "Michelin is deploying its strategy in a turbulent environment and maintains its financial guidance for the year."

        - https://www.michelin.com/en/finance/results-and-presentations/results-and-sales/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Turha luulla että ne rengastestit kertovat melusta koko totuuden, en itse keksi mitään keinoa jolla tuollainen testitilanne pystyttäisiin täysin vakioimaan esim. tienpinnan, tuulen ym. ulkoisten tekijöiden suhteen ..."

        Eivät ammattimaiset rengastestaajat suinkaan ole aivottomia ajattelu- ja analyysikykenemättömiä eilisen teeren poikia. Rengastetsteissä ajetaan kaikilla testattavilla renkailla varsin pitkät lenkit eri olosuhteissa, eli kyllä siitä aivan realistinen kokonaiskuva syntyy.

        "Michelinin toimitusongelmat liittyvät Made in Russia -mentaliteettiin."

        Väärin. Michelinillä ei ole toimitusongelmia, mutta useista käymistäni rengasfirmoista vain yksi kertoi odotusajasta, kaikilla muilla oli tuoreen leiman renkaat heti saatavilla.

        Toisekseen, Michelinin Venäjä-tilanne ei ole lainkaan Nokian Renkaita vastaava riippuvuussuhde.

        "Michelin to transfer Russian operation to local team" - 29 Jun 2022

        "Michelin Russia employs 1,000 people, including 750 at the group's Davydovo plant, about 100 kilometres outside Moscow."

        "According to Michelin, sales in Russia represent 2% of the group’s total revenue, which stood at €23.8 billion last year."

        "The site manufactures 1% of Michelin's global car tire production."

        - https://www.european-rubber-journal.com/article/2091654/michelin-announces-intention-to-transfer-russian-operation-to-local-team

        Raaka-aine, inflaatio ja logistiikkahaasteet koskevat kaikkia renkaanvalimistajia, mutta siitä huolimatta Michelinin myynti sujui huomattavan hyvin tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla ja se piti koko vuotta koskevan ohjeistuksensa.

        "Michelin: Q1 sales up 19% to 6.5 billion euros"

        - https://www.tyrepress.com/2022/04/michelin-q1-sales-up-19-to-6-5-billion-euros/

        "Consolidated sales rose by 18.7% in the first six months of 2022, while segment operating income increased by 7.7% to €1.5 billion."

        "Michelin is deploying its strategy in a turbulent environment and maintains its financial guidance for the year."

        - https://www.michelin.com/en/finance/results-and-presentations/results-and-sales/

        Vertaat siis Britannian teillä tehtyjä melumittauksia kurjistettuun EU-Suomeen jossa ei enää osata edes kunnollista asfattia. Vain viherkommunistien ja korruptio-kokoomuksen suosimaa kierrätsasfalttia käytetään, joka on laadultaan kehitysmaihin verrattavissa eikä vertaudu mihinkään läntiseen sivistysvaltioon. Esim. Saksassa moottoritiet ovat pääosin betonia, mikä on meillä täysin puuttuva tiealusta. Voi elämä..


    • Anonyymi

      Asennutin Michelin Primacy 4:t ja tutun mukavilta vaikuttavat, joskaan moottoritielle en vielä ole ehtinyt.

      ps. Yllätyin hieman kun noissa renkaissa ei ole pyörimissuuntaa, kuten Savereissa oli, vain merkintä outsude.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1166
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1146
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      257
      997
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      959
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      940
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      923
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      869
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      32
      758
    Aihe