ACIM ja itsetyydytys

A. Acimlainen

Tämä keskustelu jota nyt ryhdymme käymään admatan (ja tietysti muidenkin!) kanssa on jo alkanut Lestadiolaisuus-palstalla jolla on mietitty onko itsetyydytys syntiä vai ei. ACIM ei mainitse missään (tietääkseni) sanaa itsetyydytys mutta puhuu fyysisistä impulsseista. Itse olen taipuvainen vetämään johtopäätöksen että itsetyydytys ON syntiä, eli jotain joka erottaa Jumalasta.

Tässä linkki minun viestiini Admatalle lestadiolaisuuspalstalla:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000008204149


Admata, sinulle ei siis auennut tämä linkki:

http://www.pyramus.com/acim/WcompanionI6.htm#impulses


Kokeilepa sitten näin:

http://www.pyramus.com/acim/

Sen jälkeen menet sivulla melkein alas.
Klikkaat Miracles Companion

Sitten oikealla ylhäällä Go directly to INDEX

Seuraavaksi Look Up A Word Beginning With The Letter ja sieltä I . I:n kohdalta impulses.

38

4351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

      Sanooko se Ihmeiden oppikurssin oletettu Jeesus että tämä on nyt sitten uusi Raamattu josta teidän kuuluu lukea kirjainta silmämuna kovana ja unohtaa täysin HENKI?

      Minusta kuulostaa että olette tuolla menolla kovaa vauhtia pyrkimässä tuomitsemaan ihmisiä.

      Onko se sitten parempi että joku mies raiskaa naisen, kun masturboiminenkin on synti??? Hän saattaa ehkä ajatella että hitto vie, koska olisin syntinen tumputtaessani, niin voinpa samantien pakottaa naisen seksiin, koska sekin on synti.

      Miettikää vähän mihin päädytte julistuksillanne.

      • A. Acimlainen

        ..Henki pitää unohtaa.
        Palstalla keskustellaan asioista ja näkemyksistä - perustellen. Jos joku kokee sen tuomitsemisena niin menköön itseensä. Ettei olisi niin että tuomitsee itsensä sen perusteella mitä täällä sanotaan. Kiitos mielipiteestäsi. Eriävät mielipiteet tasapainottavat keskustelua. Tule toistekin.


      • Qadesha
        A. Acimlainen kirjoitti:

        ..Henki pitää unohtaa.
        Palstalla keskustellaan asioista ja näkemyksistä - perustellen. Jos joku kokee sen tuomitsemisena niin menköön itseensä. Ettei olisi niin että tuomitsee itsensä sen perusteella mitä täällä sanotaan. Kiitos mielipiteestäsi. Eriävät mielipiteet tasapainottavat keskustelua. Tule toistekin.

        miten innostun tätä(kin) asiaa penkomaan. Aion jokatapauksessa vilkaista sitä Ihmeiden oppikirjaa jossakin vaiheessa, nythän varsinaisesti tiedän vasta kirjan taustoista Ultra-lehden artikkelin perusteella jotain.

        Itse olen sitä ilmeisesti melko harvinaista koulukuntaa jonka mielestä totuus löytyy ihmisen sisältä, ja parhaatkin kirjat ovat vain viitteellisiä oppaita siihen mikä on se "Tie, Totuus ja Elämä".

        Yksi ajatus minulla on näin etukäteen että sen kirjan sisällön toimittanut taho olisi sanonut sitä Jeesuksen kertomaksi sen vuoksi että sillä tavalla ihmiset kiinnostuisivat siitä. Minä en ole aivan varma onko mitään Jeesusta koskaan edes ollutkaan, ja jos ei ole ollut, silloinhan "Jeesus-nickname" on kenen tahansa olennon käytettävissä...

        Mutta jos nyt sitten olisikin ollut ja peräti sen kirjankin sanellut, niin mikäpä siinä. Jumala hän ei kuitenkaan minulle ole, ja sen vuoksi tämä(kään) kirja ei minulle ole se Kirjojen Kirja, koska mitään sellaista ei edes ole olemassakaan.

        Ihmisen pitäisi mielestäni itse tavallaan tulla Kirjojen Kirjaksi, olla elävä todistus siitä että Henki voi vaikuttaa materiassa.


      • A. Acimlainen
        Qadesha kirjoitti:

        miten innostun tätä(kin) asiaa penkomaan. Aion jokatapauksessa vilkaista sitä Ihmeiden oppikirjaa jossakin vaiheessa, nythän varsinaisesti tiedän vasta kirjan taustoista Ultra-lehden artikkelin perusteella jotain.

        Itse olen sitä ilmeisesti melko harvinaista koulukuntaa jonka mielestä totuus löytyy ihmisen sisältä, ja parhaatkin kirjat ovat vain viitteellisiä oppaita siihen mikä on se "Tie, Totuus ja Elämä".

        Yksi ajatus minulla on näin etukäteen että sen kirjan sisällön toimittanut taho olisi sanonut sitä Jeesuksen kertomaksi sen vuoksi että sillä tavalla ihmiset kiinnostuisivat siitä. Minä en ole aivan varma onko mitään Jeesusta koskaan edes ollutkaan, ja jos ei ole ollut, silloinhan "Jeesus-nickname" on kenen tahansa olennon käytettävissä...

        Mutta jos nyt sitten olisikin ollut ja peräti sen kirjankin sanellut, niin mikäpä siinä. Jumala hän ei kuitenkaan minulle ole, ja sen vuoksi tämä(kään) kirja ei minulle ole se Kirjojen Kirja, koska mitään sellaista ei edes ole olemassakaan.

        Ihmisen pitäisi mielestäni itse tavallaan tulla Kirjojen Kirjaksi, olla elävä todistus siitä että Henki voi vaikuttaa materiassa.

        ..on että ihminen löytää oman sisäisen Opettajansa. Eli samoilla linjoilla ollaan.


      • Anneli
        Qadesha kirjoitti:

        miten innostun tätä(kin) asiaa penkomaan. Aion jokatapauksessa vilkaista sitä Ihmeiden oppikirjaa jossakin vaiheessa, nythän varsinaisesti tiedän vasta kirjan taustoista Ultra-lehden artikkelin perusteella jotain.

        Itse olen sitä ilmeisesti melko harvinaista koulukuntaa jonka mielestä totuus löytyy ihmisen sisältä, ja parhaatkin kirjat ovat vain viitteellisiä oppaita siihen mikä on se "Tie, Totuus ja Elämä".

        Yksi ajatus minulla on näin etukäteen että sen kirjan sisällön toimittanut taho olisi sanonut sitä Jeesuksen kertomaksi sen vuoksi että sillä tavalla ihmiset kiinnostuisivat siitä. Minä en ole aivan varma onko mitään Jeesusta koskaan edes ollutkaan, ja jos ei ole ollut, silloinhan "Jeesus-nickname" on kenen tahansa olennon käytettävissä...

        Mutta jos nyt sitten olisikin ollut ja peräti sen kirjankin sanellut, niin mikäpä siinä. Jumala hän ei kuitenkaan minulle ole, ja sen vuoksi tämä(kään) kirja ei minulle ole se Kirjojen Kirja, koska mitään sellaista ei edes ole olemassakaan.

        Ihmisen pitäisi mielestäni itse tavallaan tulla Kirjojen Kirjaksi, olla elävä todistus siitä että Henki voi vaikuttaa materiassa.

        Anthony de Mello S.J.:n sanoin:
        "Te keskitätte kaiken huomionne pennin arvoisiin tietoihin, joita keräilette kirjoista ja opettajilta. Olisi parempi jos kiinnittäisitte huomionne maljaan, jossa tietoanne säilytätte."
        Pidän Ihmeiden Oppikurssin sanomasta, se ei ole ristiriidassa tämän(kään) kirjoituksen kanssa.


      • Opettajat ovat
        A. Acimlainen kirjoitti:

        ..on että ihminen löytää oman sisäisen Opettajansa. Eli samoilla linjoilla ollaan.

        Kaikki homoja ,--opetustoiminta kuuluu ihmisen homogeeniseen viettiin ja sellaiset ovat heikkoja.


    • admata.

      Liekö syy tuon palomuurini asetusten, vai selainko ei sivusta tykkää...

      Voisit A.Acimlainen varmaan kertoa tässä palstalla miten sinä olet ymmärtänyt ACIM:in suhtautuvan itsetyydytyksen synnillisyyteen.

      Itse ajattelen ettei itsetyydytys ole sen kummallisempi asia kuin vaikkapa syöminen. Ylensyöminen ja ähmiminen on hmm. "epäsopivaa". Aivan samoin itsetyydytys on normaali seksuaalinen tarve, ellei satu kumppania olemaan. Sairaalloinen tai pakonomainen itsetyydytys on puolestaan addiktio, eli silloin ei ole kaikki hyvin. Tämä ei kuitenkaan tee itsetyydytyksestä itse asiana luonnollista Jumalan luoman seksuaalisuuden hyväksymistä kummempana.

      • .A Acimlainen

        ACIM:n lähtökohta on se että Jumala ei luonut ruumistamme kuten ei muutakaan fyysistä maailmaa. Ihmisen keho on tulosta Jumalasta eroamisesta itsenäiseksi egoksi. Tämä ego rakentaa itselleen ruumiin jonka suojissa se voi olla rauhassa Jumalalta ja veljiltään.
        Tässä perspektiivissä nähtynä ihmisellä on kahden tyyppisiä impulsseja:

        1. Ego-impulssit jotka lähes aina ilmaistaan fyysiseen ruumiin kautta (ja joihin siis itsetyydytystarvekin kuuluu) sekä 2.Jumalasta peräisin olevat impulssit joihin ihmeeet kuuluvat.

        "Thoughts of God are unacceptable to the ego, because they clearly point to the nonexistance of the ego itself. The ego therefore distortes them..."

        "Your distorted perceptions produce a dense cover over miracle impulses, making it hard for them to reach your own awareness....Physical impulses are misdirected miracle impulses. All real pleasure comes from doing God's Will"

        Yllä olevan kopioin kirjoittamalla enkä leikkaus-liimausmenetelmällä, joten siinä saattaa olla kirjoitusvirheitä.


      • .A Acimlainen kirjoitti:

        ACIM:n lähtökohta on se että Jumala ei luonut ruumistamme kuten ei muutakaan fyysistä maailmaa. Ihmisen keho on tulosta Jumalasta eroamisesta itsenäiseksi egoksi. Tämä ego rakentaa itselleen ruumiin jonka suojissa se voi olla rauhassa Jumalalta ja veljiltään.
        Tässä perspektiivissä nähtynä ihmisellä on kahden tyyppisiä impulsseja:

        1. Ego-impulssit jotka lähes aina ilmaistaan fyysiseen ruumiin kautta (ja joihin siis itsetyydytystarvekin kuuluu) sekä 2.Jumalasta peräisin olevat impulssit joihin ihmeeet kuuluvat.

        "Thoughts of God are unacceptable to the ego, because they clearly point to the nonexistance of the ego itself. The ego therefore distortes them..."

        "Your distorted perceptions produce a dense cover over miracle impulses, making it hard for them to reach your own awareness....Physical impulses are misdirected miracle impulses. All real pleasure comes from doing God's Will"

        Yllä olevan kopioin kirjoittamalla enkä leikkaus-liimausmenetelmällä, joten siinä saattaa olla kirjoitusvirheitä.

        >>
           ACIM:n lähtökohta on se että Jumala ei luonut ruumistamme kuten ei muutakaan fyysistä maailmaa. Ihmisen keho on tulosta Jumalasta eroamisesta itsenäiseksi egoksi
        >>

        Tunnetko lainkaan Gnostilaisuutta, joka oli alkuseurakunnan merkittävin kilpaileva tulkinta Jeesuksesta ja Jumalasta nykyisen, voittaneen, tulkinnan rinnalla?

        Gnostilaisuus uskoo että ensimmäinen syntiinlankeamus tapahtui Jumalallisella tasolla ja tämän johdosta olento nimeltä Demiurgi karkoitettiin kaikkein korkeimmalta tasolta. Tämä Demiurgi oli yksin ja kuvitteli olleensa aina olemassa. Materialinen mailma on tämän Demiurgin luomusta, mutta henki meissä tulee kuitenkin "kaikkein korkeimmalta". Tämä on mielenkiintoinen oma maailmansa.

        >>
        1. Ego-impulssit jotka lähes aina ilmaistaan fyysiseen ruumiin kautta (ja joihin siis itsetyydytystarvekin kuuluu) sekä 2.Jumalasta peräisin olevat impulssit joihin ihmeeet kuuluvat.
        >>

        En sanoisi perustarpeitamme ego-impulsseiksi. Tuon tulkinnan kautta voisimme halveksia kaikkia afyysisiä tarpeitamme ja mennä pitkälle asketismiin. Ajatellaanpa vaikkapa karamellin syöntiä. Tuo karamellin syöminen ei vie meitä lainkaan lähemmäksi Jumalaa ja tyydyttää vain lihallista nautintoamme. Onko karamellin syönti näinollen syntiä?

        ps. Mitään linkkejäsi en ole valitettavasti onnistunut saamaan auki.


      • A. Acimlainen
        admata kirjoitti:

        >>
           ACIM:n lähtökohta on se että Jumala ei luonut ruumistamme kuten ei muutakaan fyysistä maailmaa. Ihmisen keho on tulosta Jumalasta eroamisesta itsenäiseksi egoksi
        >>

        Tunnetko lainkaan Gnostilaisuutta, joka oli alkuseurakunnan merkittävin kilpaileva tulkinta Jeesuksesta ja Jumalasta nykyisen, voittaneen, tulkinnan rinnalla?

        Gnostilaisuus uskoo että ensimmäinen syntiinlankeamus tapahtui Jumalallisella tasolla ja tämän johdosta olento nimeltä Demiurgi karkoitettiin kaikkein korkeimmalta tasolta. Tämä Demiurgi oli yksin ja kuvitteli olleensa aina olemassa. Materialinen mailma on tämän Demiurgin luomusta, mutta henki meissä tulee kuitenkin "kaikkein korkeimmalta". Tämä on mielenkiintoinen oma maailmansa.

        >>
        1. Ego-impulssit jotka lähes aina ilmaistaan fyysiseen ruumiin kautta (ja joihin siis itsetyydytystarvekin kuuluu) sekä 2.Jumalasta peräisin olevat impulssit joihin ihmeeet kuuluvat.
        >>

        En sanoisi perustarpeitamme ego-impulsseiksi. Tuon tulkinnan kautta voisimme halveksia kaikkia afyysisiä tarpeitamme ja mennä pitkälle asketismiin. Ajatellaanpa vaikkapa karamellin syöntiä. Tuo karamellin syöminen ei vie meitä lainkaan lähemmäksi Jumalaa ja tyydyttää vain lihallista nautintoamme. Onko karamellin syönti näinollen syntiä?

        ps. Mitään linkkejäsi en ole valitettavasti onnistunut saamaan auki.

        ..karamellin syöminen on syntiä ja juuri siitä syystä kuin sanoit ;)

        Silti en sano että kaikki syöminen pitäisi suin päin lopettaa.

        Joku varmaan järkyttyy tästä keskustelusta nyt, että olen menossa jonkunlaiseen fundamentalismiin tai sillä tavalla.


      • A. Acimlainen
        A. Acimlainen kirjoitti:

        ..karamellin syöminen on syntiä ja juuri siitä syystä kuin sanoit ;)

        Silti en sano että kaikki syöminen pitäisi suin päin lopettaa.

        Joku varmaan järkyttyy tästä keskustelusta nyt, että olen menossa jonkunlaiseen fundamentalismiin tai sillä tavalla.

        Kaikki uskovaisethan pyrkivät Taivaaseen, eli Hengelliselle tasolle missä Jeesuskin, joka ei nykyään popsi tikkareita, on.

        Hengellisellä tasolla jotta voitasisiin olla tekemisissä toinen toisemme kanssa täytyy kokea todellisuus samalla tavalla. Ei ole korvia joilla kuulla niin tarvitaan jotain muuta jolla kommunikoidaan.

        Täällä fyysisessä maailmassa meillä taas on jonkunlainen kontakti kun on fyýsiset silmät joilla voi nähdä toisen imeskelevän karamelliään samalla kun itsellä on kova nälkä. Tämä kokemusten erilaisuus ja eriarvoisuus voi poistua vain hengellisellä tasolla yhdistymällä. Kaikilla on sama fiilis tai kokemus Jumalan Rakkaudesta. Kaikilla on Kaikki yhtä aikaa.

        Kun ei yhtään tee syntiä eli ei kerää mitään aarretta maanpälle niin silloin ihmiselle käy kuin Jeesukselle, hän seuraa Jeesusta sinne missä Hän nyt on. Tämä on pelastus.


      • admata.
        A. Acimlainen kirjoitti:

        ..karamellin syöminen on syntiä ja juuri siitä syystä kuin sanoit ;)

        Silti en sano että kaikki syöminen pitäisi suin päin lopettaa.

        Joku varmaan järkyttyy tästä keskustelusta nyt, että olen menossa jonkunlaiseen fundamentalismiin tai sillä tavalla.

        ..."Lihan tarpeita"...

        >>
           ..karamellin syöminen on syntiä ja juuri siitä syystä kuin sanoit ;)
        >>

        Mielestäni tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Ajatellaanpa hetki.

        Karamellin syöminen ei vie meitä sinällänsä yhtään lähemmäksi Jumalaa, mutta se ei sinällänsä vie meitä myöskään pois Jumalasta.

        Karamellin syönti voi viedä meitä pois Jumalasta sillä tavalla että menemme kioskille ostamaan karamellia, koska "liha" haluaa sitä ja samanaikaisesti jää välistä "hengen ravinto", joka olisi ollut vaikkapa Jumalan sanan tutkimista ilman tuota "karamellin himoa".

        Toisaalta karamelli voi laukaista positiivisen mielleyhtymän ja vaikkapa auttaa keskittymään Raamatun tai tässä tapauksessa ACIM:in sanomaan. Karamellin hyvä maku voi saada myös ACIM:in maistumaan hyvältä kun nämä kaksi asiaa yhdistää.

        Aivan samalla tavalla halu tyydyttää itseämme, voi viedä meidät pois Jumalan sanan tutkimisesta. Toisaalta se voi myös auttaa tutkimaan Jumalan sanaa.

        Seksuaaliselle halullemme emme voi mitään ja jos yritämme vain kieltää sen ja keskittyä Jumalan sanan tutkimiseen, niin emme pysty keskittymään koska halumme häiritsee sitä. Tällöin itsetyydytys voi auttaa asiaa. Kun paineet on purettu, niin silloin pystymme taas paremmin keskittymään itse asiaan:)

        Asiaa voisi myöskin verrata vaikkapa kutinaan. Lihamme valittaa kutinasta, mutta jos sitä ei rapsuta, niin henkemmekään ei pysty keskittymään hengellisiin asioihin:)


      • A. Acimlainen
        admata. kirjoitti:

        ..."Lihan tarpeita"...

        >>
           ..karamellin syöminen on syntiä ja juuri siitä syystä kuin sanoit ;)
        >>

        Mielestäni tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Ajatellaanpa hetki.

        Karamellin syöminen ei vie meitä sinällänsä yhtään lähemmäksi Jumalaa, mutta se ei sinällänsä vie meitä myöskään pois Jumalasta.

        Karamellin syönti voi viedä meitä pois Jumalasta sillä tavalla että menemme kioskille ostamaan karamellia, koska "liha" haluaa sitä ja samanaikaisesti jää välistä "hengen ravinto", joka olisi ollut vaikkapa Jumalan sanan tutkimista ilman tuota "karamellin himoa".

        Toisaalta karamelli voi laukaista positiivisen mielleyhtymän ja vaikkapa auttaa keskittymään Raamatun tai tässä tapauksessa ACIM:in sanomaan. Karamellin hyvä maku voi saada myös ACIM:in maistumaan hyvältä kun nämä kaksi asiaa yhdistää.

        Aivan samalla tavalla halu tyydyttää itseämme, voi viedä meidät pois Jumalan sanan tutkimisesta. Toisaalta se voi myös auttaa tutkimaan Jumalan sanaa.

        Seksuaaliselle halullemme emme voi mitään ja jos yritämme vain kieltää sen ja keskittyä Jumalan sanan tutkimiseen, niin emme pysty keskittymään koska halumme häiritsee sitä. Tällöin itsetyydytys voi auttaa asiaa. Kun paineet on purettu, niin silloin pystymme taas paremmin keskittymään itse asiaan:)

        Asiaa voisi myöskin verrata vaikkapa kutinaan. Lihamme valittaa kutinasta, mutta jos sitä ei rapsuta, niin henkemmekään ei pysty keskittymään hengellisiin asioihin:)

        Ihmisellä ei ole edes neutraaleita ajatuksia. Jokainen ajatus tukee joko elämää tai kuolemaa.


      • A. Acimlainen
        admata. kirjoitti:

        ..."Lihan tarpeita"...

        >>
           ..karamellin syöminen on syntiä ja juuri siitä syystä kuin sanoit ;)
        >>

        Mielestäni tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Ajatellaanpa hetki.

        Karamellin syöminen ei vie meitä sinällänsä yhtään lähemmäksi Jumalaa, mutta se ei sinällänsä vie meitä myöskään pois Jumalasta.

        Karamellin syönti voi viedä meitä pois Jumalasta sillä tavalla että menemme kioskille ostamaan karamellia, koska "liha" haluaa sitä ja samanaikaisesti jää välistä "hengen ravinto", joka olisi ollut vaikkapa Jumalan sanan tutkimista ilman tuota "karamellin himoa".

        Toisaalta karamelli voi laukaista positiivisen mielleyhtymän ja vaikkapa auttaa keskittymään Raamatun tai tässä tapauksessa ACIM:in sanomaan. Karamellin hyvä maku voi saada myös ACIM:in maistumaan hyvältä kun nämä kaksi asiaa yhdistää.

        Aivan samalla tavalla halu tyydyttää itseämme, voi viedä meidät pois Jumalan sanan tutkimisesta. Toisaalta se voi myös auttaa tutkimaan Jumalan sanaa.

        Seksuaaliselle halullemme emme voi mitään ja jos yritämme vain kieltää sen ja keskittyä Jumalan sanan tutkimiseen, niin emme pysty keskittymään koska halumme häiritsee sitä. Tällöin itsetyydytys voi auttaa asiaa. Kun paineet on purettu, niin silloin pystymme taas paremmin keskittymään itse asiaan:)

        Asiaa voisi myöskin verrata vaikkapa kutinaan. Lihamme valittaa kutinasta, mutta jos sitä ei rapsuta, niin henkemmekään ei pysty keskittymään hengellisiin asioihin:)

        ..sanoo kyllä jossain ACIM että kehollammekaan ei ole mitään tarkoitusta itsessään. Se on täysin neutraali ja sitä voidaan käyttää Jumalan tai egon tarkoituksiin.


    • A. Acimlainen
    • Anneli

      Lukekaa luku V "miten ego käyttää syyllisyyttä"
      ja YMMÄRTÄKÄÄ.

      • A. Acimlainen

        ..heittää siitä vähän kopsaa tähän? Jatketaan sitten keskustelua. Pointtisi pysähdytti minut jotenkin ja tuli tunne että se on asiayhteydessä tärkeä ottaa esille. (Kannatan aina mahdollisimman monivivahteista keskustelua)
        Minulla ei ole kirjan suomenkielistä versiota.


      • Anneli
        A. Acimlainen kirjoitti:

        ..heittää siitä vähän kopsaa tähän? Jatketaan sitten keskustelua. Pointtisi pysähdytti minut jotenkin ja tuli tunne että se on asiayhteydessä tärkeä ottaa esille. (Kannatan aina mahdollisimman monivivahteista keskustelua)
        Minulla ei ole kirjan suomenkielistä versiota.

        "Jos sallit itsesi tuntea syyllisyyttä, vahvistat vain virhettä, etkä salli, että se tehdään tekemättömäksi puolestasi. Sinun ei tarvitse pelätä, että ylempi oikeusaste tuomitsee sinut. Se pelkästään luopuu syytteestä sinua vastaan. Jumalan lasta ei voida syyttää mistään, ja jokainen syyllisyydestä puhuva todistaja Jumalan luomusten yhteydessä sanoo väärän todistuksen Jumalasta itsestään. Syyte saattaa olla täysin vedenpitävä mutta se ei ole Jumalanpitävä".


      • A. Acimlainen
        Anneli kirjoitti:

        "Jos sallit itsesi tuntea syyllisyyttä, vahvistat vain virhettä, etkä salli, että se tehdään tekemättömäksi puolestasi. Sinun ei tarvitse pelätä, että ylempi oikeusaste tuomitsee sinut. Se pelkästään luopuu syytteestä sinua vastaan. Jumalan lasta ei voida syyttää mistään, ja jokainen syyllisyydestä puhuva todistaja Jumalan luomusten yhteydessä sanoo väärän todistuksen Jumalasta itsestään. Syyte saattaa olla täysin vedenpitävä mutta se ei ole Jumalanpitävä".

        esimerkki sellaisesta *virheestä joka pitäisi sallia tehdä tekemättömäksi puolestaan* ?
        Syyllisyyttä siitä ei siis kannata tuntea mutta miten siihen pitäisi suhtautua siinä tapauksessa että haluaa olla olla identiteetiltään Kristus? Tämähän on acimlaisen tavoite.


        Keskustelua voisi muuten laajentaa muihin fyysisiin nautintoihin.


      • admata.
        A. Acimlainen kirjoitti:

        esimerkki sellaisesta *virheestä joka pitäisi sallia tehdä tekemättömäksi puolestaan* ?
        Syyllisyyttä siitä ei siis kannata tuntea mutta miten siihen pitäisi suhtautua siinä tapauksessa että haluaa olla olla identiteetiltään Kristus? Tämähän on acimlaisen tavoite.


        Keskustelua voisi muuten laajentaa muihin fyysisiin nautintoihin.

        >>
        Syyllisyyttä siitä ei siis kannata tuntea mutta miten siihen pitäisi suhtautua siinä tapauksessa että haluaa olla olla identiteetiltään Kristus? Tämähän on acimlaisen tavoite.
        >>

        Ah, kuinka vähän tiedänkään tästä aiheesta. Täytynee yrittää hommata jostain kirjoja lainaan.

        Tuo identiteetiltään kristus hieman hämmentää minua. Toki Jeesus näytti esimerkkiä siitä kuinka meidän tulisi elää ja olla. Tuo hmm. pyrkiminen kristuksen kaltaiseksi vaan hieman hämmentää ja liekö edes mitenkään realistista. Olemme virheellisiä ihmisiä, kun taasen Jeesus oli Jumalan poika...

        Ei sillä etteikö meidän tulisi pyrkiä ottamaan esimerkkiä Jeesuksesta. Tuo identiteetiltään puolestaan viittaa Buddhalaisuuteen, jossa buddha sanana tarkoittaa valaistunutta, eikä niinkään henkilöä Siddharta Gautama.


      • A. Acimlainen
        admata. kirjoitti:

        >>
        Syyllisyyttä siitä ei siis kannata tuntea mutta miten siihen pitäisi suhtautua siinä tapauksessa että haluaa olla olla identiteetiltään Kristus? Tämähän on acimlaisen tavoite.
        >>

        Ah, kuinka vähän tiedänkään tästä aiheesta. Täytynee yrittää hommata jostain kirjoja lainaan.

        Tuo identiteetiltään kristus hieman hämmentää minua. Toki Jeesus näytti esimerkkiä siitä kuinka meidän tulisi elää ja olla. Tuo hmm. pyrkiminen kristuksen kaltaiseksi vaan hieman hämmentää ja liekö edes mitenkään realistista. Olemme virheellisiä ihmisiä, kun taasen Jeesus oli Jumalan poika...

        Ei sillä etteikö meidän tulisi pyrkiä ottamaan esimerkkiä Jeesuksesta. Tuo identiteetiltään puolestaan viittaa Buddhalaisuuteen, jossa buddha sanana tarkoittaa valaistunutta, eikä niinkään henkilöä Siddharta Gautama.

        Pari esimerkkiä:

        "Christ waits for your acceptance of Him as yourself, and of His Wholeness as yours."

        Harjoituskirjan puolelta:

        "Then I lose myself in my [True] Identity, and recognize that Christ is but my Self."

        Tätä harjoitellaan siis päivittäin (eri muodoissa).


      • Qadesha
        admata. kirjoitti:

        >>
        Syyllisyyttä siitä ei siis kannata tuntea mutta miten siihen pitäisi suhtautua siinä tapauksessa että haluaa olla olla identiteetiltään Kristus? Tämähän on acimlaisen tavoite.
        >>

        Ah, kuinka vähän tiedänkään tästä aiheesta. Täytynee yrittää hommata jostain kirjoja lainaan.

        Tuo identiteetiltään kristus hieman hämmentää minua. Toki Jeesus näytti esimerkkiä siitä kuinka meidän tulisi elää ja olla. Tuo hmm. pyrkiminen kristuksen kaltaiseksi vaan hieman hämmentää ja liekö edes mitenkään realistista. Olemme virheellisiä ihmisiä, kun taasen Jeesus oli Jumalan poika...

        Ei sillä etteikö meidän tulisi pyrkiä ottamaan esimerkkiä Jeesuksesta. Tuo identiteetiltään puolestaan viittaa Buddhalaisuuteen, jossa buddha sanana tarkoittaa valaistunutta, eikä niinkään henkilöä Siddharta Gautama.

        Sikäli kuin nyt kirjaa tunnen ja sen taustoja, niin Ihmeiden oppikurssin mukaan jokainen ihminen henkenä on Jumalan Poika. Kristus taitaa olla Jumala kaikissa meissä, meidän jokaisen jo valmiiksi täydellinen henki. Kirjan mukaan ongelmat syntyvät vain mielen tasolla, kun mieli luo omia harhojaan.

        Jeesus sitten lienee persoona joka oppi tuomaan Kristuksen itsessään esille, niin että ego kuoli pois ja Jumala, puhdas henki jäi jäljelle.

        JOS Jeesus oli olemassa. Minä en näitä asioita ikinä pysty heittämään absolut totuuksina, ja tähän kirjaankin olen vasta tutustumassa.

        Vaikuttaa jokatapauksessa äärilaidan "oikean polun" kirjalta, ja mikäs siinä, vaikka jokusia aikoja olenkin tutkinut täällä netissä myös "vasenta polkua". Ja kaikkinensa taidan todeta että kumpikin on minulle liian nopeaa etenemistä!


      • admata.
        Qadesha kirjoitti:

        Sikäli kuin nyt kirjaa tunnen ja sen taustoja, niin Ihmeiden oppikurssin mukaan jokainen ihminen henkenä on Jumalan Poika. Kristus taitaa olla Jumala kaikissa meissä, meidän jokaisen jo valmiiksi täydellinen henki. Kirjan mukaan ongelmat syntyvät vain mielen tasolla, kun mieli luo omia harhojaan.

        Jeesus sitten lienee persoona joka oppi tuomaan Kristuksen itsessään esille, niin että ego kuoli pois ja Jumala, puhdas henki jäi jäljelle.

        JOS Jeesus oli olemassa. Minä en näitä asioita ikinä pysty heittämään absolut totuuksina, ja tähän kirjaankin olen vasta tutustumassa.

        Vaikuttaa jokatapauksessa äärilaidan "oikean polun" kirjalta, ja mikäs siinä, vaikka jokusia aikoja olenkin tutkinut täällä netissä myös "vasenta polkua". Ja kaikkinensa taidan todeta että kumpikin on minulle liian nopeaa etenemistä!

        Mielenkiintoista.

        Jopa niin mielenkiintoista että tein aiheesta uuden avauksen:)


      • Anneli
        A. Acimlainen kirjoitti:

        esimerkki sellaisesta *virheestä joka pitäisi sallia tehdä tekemättömäksi puolestaan* ?
        Syyllisyyttä siitä ei siis kannata tuntea mutta miten siihen pitäisi suhtautua siinä tapauksessa että haluaa olla olla identiteetiltään Kristus? Tämähän on acimlaisen tavoite.


        Keskustelua voisi muuten laajentaa muihin fyysisiin nautintoihin.

        "Ego käyttää kehoa hyökkäämiseen, mielihyvän saavuttamiseen ja ylpeilläkseen" IOK luku6 V,A5(3)

        Mutta: "Ketään ei rangaista synneistä, eivätkä Jumalan Pojat ole synnintekijöitä. Koko rankaisemisen käsite sisältää toisen ihmisen syyllistämisen projisointia ja vahvistaa käsitystä jonka mukaan syyllistäminen on oikeutettua. Seurauksena on syllistämisen oppitunti... IOK luku6 16(4) ja vielä

        "Synnin tekeminen ei ole vahingollista, vaan vahingollista on jäädä lepäämään siihen mitä on saavuttanut" Erich Fromm/Omistamisesta olemiseen


      • A. Acimlainen
        Qadesha kirjoitti:

        Sikäli kuin nyt kirjaa tunnen ja sen taustoja, niin Ihmeiden oppikurssin mukaan jokainen ihminen henkenä on Jumalan Poika. Kristus taitaa olla Jumala kaikissa meissä, meidän jokaisen jo valmiiksi täydellinen henki. Kirjan mukaan ongelmat syntyvät vain mielen tasolla, kun mieli luo omia harhojaan.

        Jeesus sitten lienee persoona joka oppi tuomaan Kristuksen itsessään esille, niin että ego kuoli pois ja Jumala, puhdas henki jäi jäljelle.

        JOS Jeesus oli olemassa. Minä en näitä asioita ikinä pysty heittämään absolut totuuksina, ja tähän kirjaankin olen vasta tutustumassa.

        Vaikuttaa jokatapauksessa äärilaidan "oikean polun" kirjalta, ja mikäs siinä, vaikka jokusia aikoja olenkin tutkinut täällä netissä myös "vasenta polkua". Ja kaikkinensa taidan todeta että kumpikin on minulle liian nopeaa etenemistä!

        ACIM on valtavan radikaali. Se sanoo itsekin että se on vain JOILLEKIN tie löytää oma sisäinen opettajansa. Tämänkin palstan juttuja tulee lukea sillä mielellä.

        Mutta jos joku väittää esim. olevansa ainoassa oikeassa uskossa, niin sellainen voi omaa uskoaan ACIM:iin verratessaan miettiä että kuinka vakavaa se on kun tosipaikka tulee. ACIM on melkoinen pähkinä purtavaksi.


    • SpedePappa

      Jos joku haluaa runkata niin runkatkoon, tuskimpa missään uskonnossa ollaan ilman, sitä ei vaan kerrota mitä tehdään, eiks juu?

      • A. Acimlainen

        Avauksen otin esille siinä mielessä että tutkittaisiin olisiko ACIM:n mukaan mielekästä edes yrittää olla runkkaamatta. ACIMkaan ei pakota ihmistä mihinkään. Kertoo vain mitä mistäkin seuraa. Sitten on jokaisella vapaus ottaa tai jättää.

        ACIM:laisen tehtävänä on tehdä ihmeitä ja näiden Jumalalta tulevien ihmeimpulssien on vaikea päästä tietoisuuteen jos siinä on lihallisia impulsseja viemässä huomiota. Tai oikeastaan - mikäli olen oikein käsittänyt - lihalliset impulssit ovat vääristyneitä ihmeiden tekoon inspiroivia impulsseja. Ihminen alkaakin runkkaamaan kun Jumala kehottaa muihin töihin. Jumalan työt jäävät tekemättä (aina silloin kun runkkaa)


      • IOK

        Ohjasi keskustelua lainomaisuudesta armon suuntaan.

        Raamatun Paavalikin sanoi, että "puhtaille on kaikki puhdasta".


      • A. Acimlainen
        IOK kirjoitti:

        Ohjasi keskustelua lainomaisuudesta armon suuntaan.

        Raamatun Paavalikin sanoi, että "puhtaille on kaikki puhdasta".

        ..tästä kohdasta.

        "Physical impulses are misdirected miracle impulses."

        Haluan mennä asiassa todella syvälle. Vedän nyt ainakin tässä ketjussa itse sitä kantaa että itsetyydytysimpulssit ovat vääristyneitä impulsseja. Käytän ACIM:ia tässä mutta minulla on vielä yksi oma paukku taskussa jonka jätän tuonnemmaksi. Voisin ottaa vastakkaisenkin roolin. Kontrastien ja vastakkaisten mielipiteiden avulla asiaan voi porautua syvälle ja ketju kokonaisuudessaan - jos se kehittyy pitkälle - voi antaa hyvän yleiskuvan aiheesta.


    • taas alkaa.

      Jos ihminen puuttuisi vain siihen että tutkii omassa sydämessään, vain sitä että onko tämä ja tämä tekemiseni sopusoinnussa omantuntoni kanssa,niin kaikilla olisi maailmassa parempi olo.

      • admata.

        >>
        Jos ihminen puuttuisi vain siihen että tutkii omassa sydämessään, vain sitä että onko tämä ja tämä tekemiseni sopusoinnussa omantuntoni kanssa,niin kaikilla olisi maailmassa parempi olo.
        >>

        Toki voi myös yhdessä havainnoida onko joku tekeminen sopusoinnussa tuntojen kanssa sekä pohtia mitä perusteita milläkin tulkinnalla on;)

        Eri asia sitten on erimieltä olevan tuomitseminen "vääräuskoiseksi", tms... Raamatussakin varoitellaan paljon tuomitsijoista, joita valitettavasti kristinuskon piirissä riittää yllin kyllin. ACIM:in sanoman olen tähän asti käsittänyt puhtaasti positiiviseksi ainakin siinä mielessä että siitä puuttuvat tuomitsemiset:)


    • maapallolla asuva

      elämä on syntiä, eikö vain?
      Jumala on luonut syntisiä ihmisiä, eikö vain?
      miksi?
      onko Hän luonut synnittömiä ihmisiä? ai ei vai?
      miksei?

    • maapallolla asuva

      ymmärrät kai, että olet itsekin Jumala. Olet mikrokosmoksen haltija.
      Olet hienomekaaninen mestariteos. Voit luoda mitä vain. Voit tehdä mitä haluat. Voit olla hyvä ja paha. Sinä vaikutat joka asiaan. Kaikki mihin uskot, on totta, koska ethän muuten uskoisi. Sinä asut sinussa. Sinussa on maailma, maailma on sinussa.

      • iokjussi

        >>>
        ymmärrät kai, että olet itsekin Jumala. Olet mikrokosmoksen haltija.
        >>>

        IOK:n mukaan Jumala loi Pojan, ja Pojan, Kanssaluojansa kanssa loput. Luominen tapahtuu ikuisuudessa ja on ikuista. Tekeminen tapahtuu aika/paikka tilassa, jossa mikään ole pysyvää. Seuraavassa muutamia asiaan liittyviä otteita IOK:sta.

        "Ego on Jumalasta eroamisen jälkeisen itsen kyselevä osa, tehty eikä luotu." IOK 46.3.1

        "Tiedon puusta syöminen ilmaisee symbolisesti,että ihminen anastaa itselleen kyvyn luoda itse." IOK 55.4.1 (Luomisessa Isä ja Poika luovat yhdessä, joten yksin et pysty luomaan)

        "Voit nähdä itsesi kykeneväksi luomaan, mutta muuta et voi tehdä kuin uskoa siihen. Et voi tehdä sitä todeksi. Ja, kuten jo sanoin, kun vihdoin näet oikein, voit olla vain iloinen siitä, että et pystykkään luomaan. IOK 55.4.6-8 (Todella hyvä, koska luominen on pysyvää)

        "Jokainen tekee itselleen egon eli itsen, joka häilyväisyytensä vuoksion altis suunnattomille vaihteluille." IOK 62.2.1

        "Jumala pystyy yhtä vähän luomaan katoavaista, kuin ego pystyy tekemään ikuista." iok 61.11.7

        "Ego teki maailman sellaiseksi, millaisena se sen näkee, mutta Pyhä Henki, egon tekemisten uudelleen tulkitsija näkee maailman opetusvälineenä, joka saa sinut palaamaan kotiin." IOK 88.11.1

        "Sinulla ei ole kykyä tuhota totuutta, mutta sinulla on kyky omaksua se täydellisesti. Se kuuluu sinulle, koska Jumalan laajentumana loit sen Hänen kanssaan. Se on sinun, koska se on osa sinua, niin kuin sinäkin olet osa Jumalaa, koska Hän loi sinut." IOK 89.1.4-6

        "Sovitus antaa sinulle parannetun mielen voiman, mutta luomisen voima tulee Jumalalta." IOK 91.6.1

        "Pelko ja rakkaus joko tekevät tai luovat riippuen siitä, onko niiden synnyttäjänä eli innoittajana ollut ego vai Pyhä Henki, mutta ne tulevat palaamaan ajattelijan mieleen ja vaikuttamaan hänen koko havaintomaailmaansa." IOK 136.1.5


      • Qadesha
        iokjussi kirjoitti:

        >>>
        ymmärrät kai, että olet itsekin Jumala. Olet mikrokosmoksen haltija.
        >>>

        IOK:n mukaan Jumala loi Pojan, ja Pojan, Kanssaluojansa kanssa loput. Luominen tapahtuu ikuisuudessa ja on ikuista. Tekeminen tapahtuu aika/paikka tilassa, jossa mikään ole pysyvää. Seuraavassa muutamia asiaan liittyviä otteita IOK:sta.

        "Ego on Jumalasta eroamisen jälkeisen itsen kyselevä osa, tehty eikä luotu." IOK 46.3.1

        "Tiedon puusta syöminen ilmaisee symbolisesti,että ihminen anastaa itselleen kyvyn luoda itse." IOK 55.4.1 (Luomisessa Isä ja Poika luovat yhdessä, joten yksin et pysty luomaan)

        "Voit nähdä itsesi kykeneväksi luomaan, mutta muuta et voi tehdä kuin uskoa siihen. Et voi tehdä sitä todeksi. Ja, kuten jo sanoin, kun vihdoin näet oikein, voit olla vain iloinen siitä, että et pystykkään luomaan. IOK 55.4.6-8 (Todella hyvä, koska luominen on pysyvää)

        "Jokainen tekee itselleen egon eli itsen, joka häilyväisyytensä vuoksion altis suunnattomille vaihteluille." IOK 62.2.1

        "Jumala pystyy yhtä vähän luomaan katoavaista, kuin ego pystyy tekemään ikuista." iok 61.11.7

        "Ego teki maailman sellaiseksi, millaisena se sen näkee, mutta Pyhä Henki, egon tekemisten uudelleen tulkitsija näkee maailman opetusvälineenä, joka saa sinut palaamaan kotiin." IOK 88.11.1

        "Sinulla ei ole kykyä tuhota totuutta, mutta sinulla on kyky omaksua se täydellisesti. Se kuuluu sinulle, koska Jumalan laajentumana loit sen Hänen kanssaan. Se on sinun, koska se on osa sinua, niin kuin sinäkin olet osa Jumalaa, koska Hän loi sinut." IOK 89.1.4-6

        "Sovitus antaa sinulle parannetun mielen voiman, mutta luomisen voima tulee Jumalalta." IOK 91.6.1

        "Pelko ja rakkaus joko tekevät tai luovat riippuen siitä, onko niiden synnyttäjänä eli innoittajana ollut ego vai Pyhä Henki, mutta ne tulevat palaamaan ajattelijan mieleen ja vaikuttamaan hänen koko havaintomaailmaansa." IOK 136.1.5

        >IOK:n mukaan Jumala loi Pojan, ja Pojan, Kanssaluojansa kanssa loput.

        Ja tämä Poika on yhteisnimitys kaikille sieluille. Minun nähdäkseni kaikille eläville olennoille, vaikka IOK:ssa ei kai puututakaan muiden elävien olentojen kuin ihmisten olemukseen.

        Elikä IOK:n "Poika" ei tarkoita sitä että Jumala loi Jeesuksen kanssa kaiken, kuten nyt joku tietysti täällä jo luulee. Jeesus on vain yksi Jumalan Pojista. Hän onnistui panemaan pois egonsa ja tiedostamaan Jumalan itsessään.

        Ja se että Jumala "loi" Pojan ei tarkoita sitä että Poika olisi Jumalasta irrallinen. IOK:han korostaa koko ajan että erillisyys mitä ihmiset tuntevat itsensä ja Jumalan välillä on harhaa.

        Jumala on luonut vain itsensä, ja se itse minkä "hän" loi on rakentanut itselleen egoja ja kehoja.


      • Qadesha
        Qadesha kirjoitti:

        >IOK:n mukaan Jumala loi Pojan, ja Pojan, Kanssaluojansa kanssa loput.

        Ja tämä Poika on yhteisnimitys kaikille sieluille. Minun nähdäkseni kaikille eläville olennoille, vaikka IOK:ssa ei kai puututakaan muiden elävien olentojen kuin ihmisten olemukseen.

        Elikä IOK:n "Poika" ei tarkoita sitä että Jumala loi Jeesuksen kanssa kaiken, kuten nyt joku tietysti täällä jo luulee. Jeesus on vain yksi Jumalan Pojista. Hän onnistui panemaan pois egonsa ja tiedostamaan Jumalan itsessään.

        Ja se että Jumala "loi" Pojan ei tarkoita sitä että Poika olisi Jumalasta irrallinen. IOK:han korostaa koko ajan että erillisyys mitä ihmiset tuntevat itsensä ja Jumalan välillä on harhaa.

        Jumala on luonut vain itsensä, ja se itse minkä "hän" loi on rakentanut itselleen egoja ja kehoja.

        Sanoin "hän" koska itse en miellä Jumalaa ihmiseksi.

        Mutta yritän kumminkin täällä, huolimatta omista termeistäni, pyrkiä käyttämään sellaista kieltä mitä muutkin ymmärtävät.


    • A. Acimlainen

      ;)-

    • runkku jumalatonta

      Jumala on mies puolinen henkilö ,--ei suinkaan sitä miespuolista runkkaa muut kuin homot ,--siis normaali ihminen runkkaa vastakkaista sukupuolta himoitessa,,-- Tai tee saatana miten itse haluat , mutta jumala on homo ,kaikki viittaa siihen ja sitä on turha väitellä vastaan.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2019
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1194
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 11
      994
    Aihe