mitä päiväkotilaisten metsäretkellä

kerro opiskelijalle vinkit

Olen lähihoitaja opiskelija ja suunnittelin pitäväni näyttötuokion päiväkodin lapsille, metsässä. Lastentarhanopettajat voisivat kertoa mitä siellä metsässä sitten voisi puuhailla.

11

3156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      tällänen vinkki olisi.
      Eli vähän isommille kylläkin ja vaatisi pikkusen esisuunnittelua
      rastisysteemilla mentäisiin
      1. rasti tee matkasauva luonnosta löytyvistä materiaaleista,pelkkä keppi ei riitä
      2 rasti mieti eläimiä>mitä eläimiä voisit nähdä nyt yms.
      3 rasti piirrä kuva esim em eläimistä tms
      4 rasti jutelkaa haavereista mitä metsässä voi tulla ja miten hoitaisit vaikkapa haavan ja miten kutsuisit apua
      5 rasti mulla on tässä vaiheessa eväät,mutta en tiedä onnistuuko se päiväkodissa

      ja tästähän voi soveltaa mitä vaan....

      • LTO

        Voitte etsiä kevään merkkejä. Toisaalta taas muksut ovat tykänneet siitä, että ovat joutuneet etsimään luonnosta valmiiksi paperille piirrettyjä asioita ja rastittaneet sitä mukaan kun ovat kyseisen luontokappaleen nähneet. Mukava on myös leikki, jossa pitää etsiä jotain itseäsi suurempaa, pienempää, painavampaa, kevyempää...jotain mikä tuntuu poskea vasten pehmeältä kovalta jne. vaihtoehtoja on rajaton määrä.

        Onnea näyttöön!! Toivottavasti näistä oli apua.


      • apua oli
        LTO kirjoitti:

        Voitte etsiä kevään merkkejä. Toisaalta taas muksut ovat tykänneet siitä, että ovat joutuneet etsimään luonnosta valmiiksi paperille piirrettyjä asioita ja rastittaneet sitä mukaan kun ovat kyseisen luontokappaleen nähneet. Mukava on myös leikki, jossa pitää etsiä jotain itseäsi suurempaa, pienempää, painavampaa, kevyempää...jotain mikä tuntuu poskea vasten pehmeältä kovalta jne. vaihtoehtoja on rajaton määrä.

        Onnea näyttöön!! Toivottavasti näistä oli apua.

        kiitos vinkeistä, kokemattomana opiskelijana en olis hoksannut näitä vinkkejänne, kiitos tosi paljon. Lisääkin saa laittaa, viisivuotiaita ovat ryhmän lapset


      • lisää

        Käsitin tuon rastijutun niin, että lapsilla on kortit kädessä jossa on kuvia eri asioista esim: lintu, orava, käpy, sieni, puu jne..ja jos lapset sitten rastittavat paperiinsa ne kohdat jotka voivat nähdä.Periaatteessa näinkin voisi tehdä, eikö?


    • saa

      saako nuita rastikortteja valmiina vai pitääkö ne väsätä itse

      • tarja

        että vähän vaatii esisuuunnittelua,elikkä ne rastikyltit paikat ja tarvikkeet valmiiksi


      • mörriope
        tarja kirjoitti:

        että vähän vaatii esisuuunnittelua,elikkä ne rastikyltit paikat ja tarvikkeet valmiiksi

        tutkimassa maakävely-juttuja, saat hauskoja vinkkejä, samoin luonto-liiton siilikerholla on hyviä vinkkejä. Kannattaa kouluttautua Suomen Ladun kautta metsämörri-ohjaajaksi tai luonto-liiton kerho-ohjaajaksi.


    • Luin juuri

      tämänpäiväisestä Turun Sanomasta, että joku matkailutila järjestää Peikon etsimisretkiä. Siellä oli oikein systeemit retkeä varten, mutta sinä voit vaika etukäteen piilottaa metsään jotain esineitä, joita peikko muka on pudottanut, ja lapset saa etsiä niitä; kuusen kävyistä peikko kaivaa siemenet, mutta männynkävyistä se ei tykkää jne. Näin tutustutaan metsään hauskasti, olen varma että ainakin oma poikani tykkäisi tällaisesta retkestä! Ideoi lisää...

    • ninni

      eikö opiskelijan pitäis itse suunnitella tuokionsa.. ei minulla ainakaan tullut mieleen pyytä keneltäkään mitään valmista.
      se on kuule pakko työelämässäkin käyttää omaa päätä ja kekseliäisyyttä.

      • LTO

        Miksei opiskelijat voisi pyytää apua alan ammattilaisilta? Se, että pyytää vinkkejä toimintatuokioonsa, ei tarkoita sitä, että joku täällä olisi tehnyt tuokion opiskelijalle valmiiksi paketiksi.

        Jos itse työskentelet tällä alalla, tiedät, ettei toimintatuokio onnistu pelkillä, toisiaan seuraaville "ohjelmanumeroilla". Tämän lisäksi toimintatuokioon tarvitaan suuri annos aikuisesta itsestään, hänen kykyään huomata, mikäli joku toiminta ei nyt tällä kertaa onnistu. Ammatillisuutta on myös muuttaa suunnitelmaa ryhmän sen hetkistä tilannetta vastaavaksi.

        Itse olen vuosia työskennellyt päiväkodissa ja täytyy sanoa, että minäkin "lainaan" edelleen muiden kasvattajien ideoita!-ei lasten kanssa työskentelevät ole loputtomia ideamyllyjä itsekään-riittää, että on kyky haalia ideoita ja toteuttaa ne omaa näkemystä vastaavaksi, onnistuneeksi tuokioksi. Kyllä lapsilta tulee välitön palaute (usein käyttäytymisen muodossa), jos et itse usko siihen, mitä olette tekemässä.

        Edelleen toivotan alkuperäiselle opiskelijalle mukavaa tuokiota-oikeilla jäljillä olet!


      • Anilini

        Vanha ketju, mutta olen niin samaa mieltä LTO:n kanssa. Itse päiväkodissa 20v. työtä tehneenä itsekin etsin uusia vinkkejä toisten kokemuksista ja ideoista. Eihän kukaan tosiaankaan ole ehtymätön ideapankki ja samaa en halua toistaa vuodesta vuoteen! Eli kyllä niitä vinkkejä voi ja saa etsiä ja pyytää toisiltakin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe