Alumiinipotkurin "paikkaaminen" massoilla?

Anonyymi

Liukuvissa VP duopropeissa potkurien lapojen tyvessä esiintyy ajan myötä syöpymistä. Maalit kuluu pois ja alumiini "pitsiintyy". Luuletteko, että jotkut kemialliset metallit tms. pysyisivät tuolla? Jos saisi kuoppaa täytettyä noilla ja hioisi siistiksi, niin mahtaisiko tuo pelata muutaman vuoden? Voisi tietysti käyttää alumiinihitsauksessa täytettävänä, joka varmasti kestäisi paremmin.

Keksittekö mitään haittaa jos kokeilen? Muuten potkurit ovat ihan hyvässä kunnossa, eikä kolisteltu kiville - pelkästään veden paineesta ajan myötä tullutta kulumaa.

15

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitään estettä kokeilulle mun mielestä ei ole.
      Itse olen kokeillut ko. menetelmää potkurin kolhujen korjaamiseen vaihtelevalla menestyksellä toki korjaukset ovat olleet lapojen päissä.
      Saattaa hyvällä tuurilla pysyä kesän ehkä ei.
      Potkurin toimintaan sillä en usko olevan merkitystä, tuskin kuitenkaan haet huippunopeuksia...?

    • Anonyymi

      Voihan sitä kokeilla jollain joustavalla epoksilla.

    • Anonyymi

      Kysyin automaalaamon omistajalta, jolla on itselläänkin VP duoprop, mitä olisi tehtävissä.
      Hän sanoi, ettei mikään pinnoite pysy kiinni.

      Minuakin on ärsyttänyt tuo maalien häviäminen ja lisäksi se alumiinin näkyminen.
      Omassa potkurissani ne pahimmat jäljet ovat lapojen puolivälissä.
      Laikut ovat n. parin peukalon kokoisella alueella.

      Ainoa apu olisi teräspotkurien hankinta, mutta kalliiksi se tulisi.
      AD31

    • Näin yhden videon (netissä) jossa alumiinipotkuri paikattiin "juottamalla"Se ainakin näytti hyvältä.Siinä oli joitakin kivenhakkaamia lavoissa.Miksi tämä ei voisi toimia mutta omassa potkurissani (Volvo AQ 280) on tämä kumikytkin potkurin navassa.Miten se kestää lämpöä, sitä en tiedä ?

    • Anonyymi

      Polyuretaani liimamassa ottaa hyvin kiinni, voit hioa ja maalata
      https://www.puuilo.fi/wurth-liima-ja-tiivistemassa-w-max-musta-310ml

      Noi vp potkurit on kyllä murheen kryynejä, kavitaatio syövyttää noita reikiä, paska materiaali takaa € kilinää kassaan.

      Rosterit ovat muuten hyvät, mutta jos jotain osuu potkuriin. Niin vaihteessa hammaspyörät kilahtaa tai akseli vääntyy ja vetari on kalmo.

      • Anonyymi

        Tiedän aluksia joiden pohjia on paikattu polyuretaani liimalla joka kovettuu kovaksi alukset olleet alumiinia, kyseessä ei ole ihan pikkualuksista, ollut toimiva ratkaisu.


    • Anonyymi

      Toimii hyvin.
      Käytä sellaista kemiallista metallia, jonka kovettuminen kestää tunteja.

    • Anonyymi

      Jos kavitointi saa maalin ja metallin irtoamaan potkurista, niin ei siinä mikään pysy kuin hetken. Onhan se hyvän näköinen vesille laskettaessa, mutta syksyllä aivan samanlainen, jos venettään käyttää. Potkuri pysyy hyvänä kunhan vene ei juuri laiturista irtoa.

      • Anonyymi

        Tuo oli juuri se viesti minkä sain tuolta ammattimieheltä.
        Olen varma, että tuo automaalari on kokeillut kaikki mahdolliset pinnoitteet, mitä löytyy.

        Yksi 80 M retki riitti tavallisen maalin häviämiseen lavoista.
        Siitä sain ajatuksen kysyä viisammilta neuvoja, sillä ne rokon syömät lavat ovat todella ärsyttävän näköiset.

        Minä päätin jatkaa ajoa ja katsoa kuinka pitkään ne kestää mukana D.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli juuri se viesti minkä sain tuolta ammattimieheltä.
        Olen varma, että tuo automaalari on kokeillut kaikki mahdolliset pinnoitteet, mitä löytyy.

        Yksi 80 M retki riitti tavallisen maalin häviämiseen lavoista.
        Siitä sain ajatuksen kysyä viisammilta neuvoja, sillä ne rokon syömät lavat ovat todella ärsyttävän näköiset.

        Minä päätin jatkaa ajoa ja katsoa kuinka pitkään ne kestää mukana D.
        AD31

        Automaalarit eivät maallaa sillämenetelmällä, kuin alumiinia maallataan tai terästäkään.

        Pulverimaalaus

        Toiseksi automaalareiden primerit ovat aivan eri tavaraa, kuin vene maalit.

        Automaalarit ovat kyllä omassakadtissaan taitavia ja muutenkkn lupsakoita kavereita, kun liuottimet tehneet tehtävänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automaalarit eivät maallaa sillämenetelmällä, kuin alumiinia maallataan tai terästäkään.

        Pulverimaalaus

        Toiseksi automaalareiden primerit ovat aivan eri tavaraa, kuin vene maalit.

        Automaalarit ovat kyllä omassakadtissaan taitavia ja muutenkkn lupsakoita kavereita, kun liuottimet tehneet tehtävänsä.

        Olen oman osani tähän aiheeseen tuonut ja kertonut mitä tiedän.
        Jokainen voi tietenkin itse kokeilla miten eri aineet siellä kestää.

        Tuo viittaus automaalareiden terveydentilaan oli mielestäni melko mauton heitto.
        Niitäkin, joiden kohdalla noin on tapahtunut, on varmasti olemassa - minkä ruotiminen ei kuulu tämän ketjun aiheeseen.
        AD31


    • Anonyymi

      Noniin, kokeilin paikata epoksilla. Ja tässä tulokset: Paikat ihan saman näköiset kuin keväällä vesille laskettaessa. Eivät ole kuluneet siis silmämääräisesti lainkaan.

      Myönnetään, että kovin paljon ei ajoa menneenä kesänä tullut, mutta nämä ajot kesti todella hyvin. Aika erikoista, en nimittäin odottanut mitään kovin kummoista tulosta tämän keskustelun perusteella.

      Käytin jonkun verran aikaa, että sain aineen mahdollisimman hyvin pitsiintyneeseen pohjaan. Tartuntahan on tällöin varmasti erinomainen, kun röpelöä muotoa riittää. En siis odottanut, että kaikki irtoaisi millään - saati että koko "paikka" lumpsahtaisi irti. Eikä näin siis käynytkään, mutta varsinainen ihmetyksen aihe on, ettei epoksi näytä kuluneen yhtään. Raportoin taas vuoden päästä miltä silloin näyttää :)

    • Anonyymi

      Kyllä perstuntumalla on kokemus ettei mitkään erämiehen paska -tyyppiset "synteettiset metallit" kauaa lämmitä. Täytehitsauskin on hankalaa jos kyseessä on joku alumiini-magnesiumseos josta ei ole tarkkaa tietoa.

    • Anonyymi

      alumiinihitsausta voisi kokeilla, technoweld tms

      • Anonyymi

        Ehkä onnistuu, jos sinulla normaali happi/asetyleeni hitsauslaitteet. Nestekaasupolttimella et saa potkurinlapaa riittävän kuumaksi.
        Synteettinen metalli toimii hyvin, minulla on kokemusta molemmista tavoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6153
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3738
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1626
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1455
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1448
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      31
      1365
    Aihe