Tuet kehitysvammaisille

Anonyymi

Mitä tukia kehitysvammainen oikein saa? Ihmettelen mistä rahaa ostaa uusi tv, tietokone jne. Nyt vielä pari muutakin isompaa hankintaa kuulema tulollaan, ainakin puhetta niistä ollut. Ihmettelen vaan kun pitää kaikki hienoudet olla vaikka niitä ei pahemmin osata käyttää..

30

1470

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kevat saa paremmat tuet verrattuna syrjäytyneisiin nuoriin, joissa olisi taatusti potentiaalia vaikka mihin toisin kuin kehitysvammaisilla.

      • Anonyymi

        En saa tukia ainoastaan työkyvyttömyys eläke rahaa ja asumistukea eli väliin putooja kehitysvamma diagnoosi saaneet ihmiset eivät saa samaa tukea eli sanotaan että olen väliin putooja ja muka ADHD lähellä Lievää älyllistä kehitysvammaa eli Asosiaalisuus lähellä Lievää älyllistä kehitysvammaa eli älä kirjoita jos et tiedä että jotkut Lievän älyllisen kehitysvamman saaneet ihmiset eivät saa samoja tukia. Tietäisit miltä tuntuu kuulla että minulla ei mene ohjattu ryhmäkoti asuminen läpi koska korona aikana vammaissosiaali työntekijä todennut olen Alimitoittuna kehitysvamman suhteen eli olen kirjeessä yrittänyt myydä lääkkeitä muille Lievästi älyllisesti kehitysvamman saaneille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saa tukia ainoastaan työkyvyttömyys eläke rahaa ja asumistukea eli väliin putooja kehitysvamma diagnoosi saaneet ihmiset eivät saa samaa tukea eli sanotaan että olen väliin putooja ja muka ADHD lähellä Lievää älyllistä kehitysvammaa eli Asosiaalisuus lähellä Lievää älyllistä kehitysvammaa eli älä kirjoita jos et tiedä että jotkut Lievän älyllisen kehitysvamman saaneet ihmiset eivät saa samoja tukia. Tietäisit miltä tuntuu kuulla että minulla ei mene ohjattu ryhmäkoti asuminen läpi koska korona aikana vammaissosiaali työntekijä todennut olen Alimitoittuna kehitysvamman suhteen eli olen kirjeessä yrittänyt myydä lääkkeitä muille Lievästi älyllisesti kehitysvamman saaneille.

        Ns terveet on ehkä vähän kateellisia! Täällä on jokin trollitehdas joka syöttää vammaisia vastaan omia juttujaan jos itsellä on rahat finaalissa ja piikki on miljoona nallekarkkia!

        Talous osassa näitä samoja juttuja eikä syy ole todellakaan itsessä vaan muissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ns terveet on ehkä vähän kateellisia! Täällä on jokin trollitehdas joka syöttää vammaisia vastaan omia juttujaan jos itsellä on rahat finaalissa ja piikki on miljoona nallekarkkia!

        Talous osassa näitä samoja juttuja eikä syy ole todellakaan itsessä vaan muissa!

        Se trolli on enimmäkseen yksi ja sama ihminen joka täällä riehuu. Tiedän kuka hän on irl, kova valehtelemaan muutenkin. Hakee huomiota, fiksua olla reagoimatta häneen mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se trolli on enimmäkseen yksi ja sama ihminen joka täällä riehuu. Tiedän kuka hän on irl, kova valehtelemaan muutenkin. Hakee huomiota, fiksua olla reagoimatta häneen mitenkään.

        Mitä jos kyse on realismista? Keharit vie leijonanosan tuista ja muut sa pärjätä vähällä. Vanhukset makaa sängyissä paskaisissa vaipoissa. Juuri ne, jotka rakensi tämän maan. Keharit pääsee huvittelemaan ja asuntolassa voi katsoa telkkaria, oleilla ja ohjaajien kanssa tehdään ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos kyse on realismista? Keharit vie leijonanosan tuista ja muut sa pärjätä vähällä. Vanhukset makaa sängyissä paskaisissa vaipoissa. Juuri ne, jotka rakensi tämän maan. Keharit pääsee huvittelemaan ja asuntolassa voi katsoa telkkaria, oleilla ja ohjaajien kanssa tehdään ruokaa.

        Niin eikä yksin vanhukset, vaan sitten on paljo erilaisia neurologia tauteja, joissa vastaavaa ja elämä käytännössä täysin sidottu laitokseen sänkyyn/pyörätuoliin. Eikä esteettömyyteen riitä läheskään vaan se, että rakennetaan joku baana. Olisi ihan luksusta noilla saada omat ruoanlaittajat eikä tarvi syödä laitosruokaa ja vapaa-ajan ohjaajat tai sitten virkistysmatkoja!

        Samoi telkkarin perusteella naisvangeillakin ihan leppoissat oltavat uusisssa tiloissa Hämeenlinnassa. Vapausrangaistus joo, mutta sitä se on elämä monella muullakin!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eikä yksin vanhukset, vaan sitten on paljo erilaisia neurologia tauteja, joissa vastaavaa ja elämä käytännössä täysin sidottu laitokseen sänkyyn/pyörätuoliin. Eikä esteettömyyteen riitä läheskään vaan se, että rakennetaan joku baana. Olisi ihan luksusta noilla saada omat ruoanlaittajat eikä tarvi syödä laitosruokaa ja vapaa-ajan ohjaajat tai sitten virkistysmatkoja!

        Samoi telkkarin perusteella naisvangeillakin ihan leppoissat oltavat uusisssa tiloissa Hämeenlinnassa. Vapausrangaistus joo, mutta sitä se on elämä monella muullakin!

        lajijasuris

        Luulin että Suomessa vain vangit ovat ainoa kotimainen ihmisryhmä, joka saa täyden ylläpidon. Väärässä olin. Kevat ovat myös kunniakansalaisen asemassa.


      • Anonyymi

        Ei saa minä en saa Lievän älyllisen kehitysvamman saaneena edes kuule toimeentulo tukea 5 cent kun oli plussaa otin säästötilin n minä saan älyllisen kehitysvamman saaneeena ainoastaan Kelasta työkyvyttömyys eläke rahaa ja eläkeen saajan asumisen tuki rahaa

        Kaveri joka on mielenterveyden takia joutunut työkyvyttömyys eläkkeelle se saa toimeentulo tuet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se trolli on enimmäkseen yksi ja sama ihminen joka täällä riehuu. Tiedän kuka hän on irl, kova valehtelemaan muutenkin. Hakee huomiota, fiksua olla reagoimatta häneen mitenkään.

        Et tiedä kuka olen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se trolli on enimmäkseen yksi ja sama ihminen joka täällä riehuu. Tiedän kuka hän on irl, kova valehtelemaan muutenkin. Hakee huomiota, fiksua olla reagoimatta häneen mitenkään.

        Samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Itselläni on Lievä älyllinen kehitysvamma sillä tietenkin, että nostan kotiin joka kuukausi omasta eläke rahasta kuun alussa 100€ niin sillä rahalla saa nykyään Lievän älyllisen kehitysvamman saaneet ihmiset ostettua tietokoneen ja telkkarit. Ja jos mietit että 30-60% Lievän älyllisen kehitysvamman saaneiden Autismiliitto on todennut olevan Lievän älyllisen kehitysvamman suhteen nykyään väärällä diagnoosilla eli niiden oikea diagnoosi pitäisi olla Epämääräinen Autismin jota ei suostu kukaan kehitysvamma diagnoosin työntekijät korjaamaan ja sama juttu toisen diagnoosin suhteen todettu joka on ADD/ ADHD oli yhden Lievän älyllisen kehitysvamman naisen suhteen kirjotus joka uudestaan ratkennut huumeiden käyttöön ja 1983 se on syntynyt ja vaikea ADHD syynä kyseisen lievän älyllisen kehitysvamman saaneen naisen haastattelu jutussa se oli kehitysvamma sivuilla kirjoituksessa sanonut että olisi ollut kiva nuorempana saada oikea diagnoosi eikä olla kehitysvamma diagnoosilla. Eli tietenkin jos Yli puolet kehitysvamman saaneista on Alimitoitettu kehitysvamman suhteen niin ne osaa säästää rahaa eli Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi on muuttanut muotoaan aika paljon jos kehitysvammma puolella on todettu olevan meidän taitojen paremmat kuin ennen tai olemme ikuisesti selvittämättä jäänyt Asperger eli Autismin kirjon suhteen tai selvittämättä ADHD. Eli jos minulla ei ole koskaan ollut edunvalvontaa niin tietenkin on kehitysvamman saaneena pakko olla tietokone jotta saa maksettu vuokrat jne. Eli apurahaa myöntää Tukilinja kehitysvamman ja mielenterveys diagnoosin saaneille eli tuota kautta Kehitysvammmaiset joilla ei ole edunvalvontaa saa apurahaa tai läheiset maksaa osan

      • Anonyymi

        Tuntuu että näitä kehitysvammoja roiskitaan heppoisin perustein toisinaan ellei parempaakaan keksitä. On itselläkin kokemusta ja jopa semmosetkin on mitkä on aiemmin toiminut normaalisti! Tosiasiassa mä, vähän ihme kyllä, opin ja ymmärrän erittäin hyvin (keskeisin kehityshäiriössä) vaikkei sitä aina uskoisi mutta tähän on syynsä ja elämäntilannekin semmonen ettei edes kiinnosta minkä mielikuvan jättää.

        ADHD:n ja Autismiin liittyy paljon semmosia piirteitä mitkä sopisi siihen ettei lapsuudessa ole opetettu riittävästi ja oikein sekä elinympäristössä toivomisen varaa. Ihminen ei vain kehity itsestään vaan itse sekä ympäristön pitää aktiivisesti kehittää. En oikein tiedä millai itsellä mut elinympäristö ei ollut ihan optimaalinen.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Minä en ole syntynyt 1983 olen syntynyt 1982 Oulainen


    • Anonyymi

      Aloittaja, hankkiudu vammaiseksi, niin kateus häviää.

      • Anonyymi

        Voidaan toivottaa yhdessä aloittajalle em autokolariin joutumista. Mieli muuttuu heti kun hengityskoneesta pääsee vuoden tai kahden kovaan kuntoutukseen ,joka vähän auttaa ,mutta ehjäksi ei tule.


      • Anonyymi

        Onneksi nykyään voi identifioida itsensä. Olen tästä lähtien downin syndroomainen ja kuljen keppien kanssa. Haen vammaistukea ja tk-eläkettä. Ensimmäisenä käyn lääkärissä ja lääkärin pitää kunnioittaa identiteettiäni. Käyn jo inva-wc:ssa ja kerron kaikille että mulla on Downin syndrooma , jos kysytään mikä mulla on.


    • Anonyymi

      Jospa vanhemmat ostaa.

    • Anonyymi

      Monen kehitysvamman saaneena omaiset antaa sisaruksen vanhan tietokoneen jne kaikki eivät saa tukia esim minä jonka kohdalla kolmas Kehitysvamma taho vaatii palveluiden lopettamista koskaan olen muka ohjaajien mielestä väärin saanut Lievän älyllisen kehitysvamman ja minulla pitäisi olla ADHD lisänä Autimin kirjo

    • Anonyymi

      Takuueläke joka lienee n. 800€. Lisäksi asumistukea! Jos asut asumisyksikössä niin laitos vie hoitorahan et saa asumistukea ja sinulle jää muutama satanen omaa karkkirahaa!

      Siinä teille tuet!

      • Anonyymi

        Takuu eläke on reilut 100€ ja Työkyvyttömyys eläke reilut 600€ eli ei todellakaan ole 800€ itse Lievän älyllisen kehitysvamman saaneena maksan nettipankki jutut ja minun vammaissosiaali työntekijä huusi minun kohdallani ei mene läpi ohjattuna ryhmäkoti asuminen koska käytös häiriöt eivät kuulu Lievään älylliseen kehitysvammmaan ja kukaan lääkäri ei suostu selvittää Autismia josta ohjaajat sanoo. Eli asun vuokralla ja jos edunvalvonta ei mene väliin putooja kehitysvamman saaneilla läpi niin ne osaa tehdä itse säästää rahaa kotiin käteisellä 100€ joilla kehitysvamman saaneilla ei ole edunvalvontaa ja ne ovat arvioitu Autismiliiton mukaan on väärällä diagnoosilla Lievän älyllisen kehitysvamman suhteen. Ja jos Lievän älyllisen kehitysvamman saaneiden asiakkaiden kohdalla ei mene edunvalvonta läpi koska ei ole myöhässä mitkään laskut niin edunvalvoja ei mene läpi ja jos ohjaajat ovat seuranneet minun laskujen maksua niin ne sanoi minulla on rahan arvon ymmärtäminen näin ollen Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi on muuttanut muotoaan josta Kehitysvamma kirjoissa kirjoittaa esim Heikki Seppälä. Tai sitten yli puolet Lievän älyllisen kehitysvamman saaneet ovat nykyään ikuisesti selvittämättä Autismin kirjon suhteen. Eli ne joiden kohdalla ei mene edunvalvonta läpi ne hakevat apu rahaa Tukilinja jutun kautta tietokoneeseen joilla ja Tukilinja myöntää apurahoja kehitysvamman saaneille tietokoneeseen jos ei mene edunvalvonta läpi ja mielenterveys diagnoosi saaneille joilla on työkyvyttömyys eläke myös. Tai sitte kehitysvamman ja mielenterveys diagnoosin ihmiset jotka ovat työkyvyttömyys eläkkeellä niiden omaiset antaa sisaruksen vanhan tietokoneen jne jos joku sisarus ostaa uuden tietokoneen ja kännykän. Eli ne jotka eivät ole oikeasti Lievän älyllisen kehitysvamman tasolla eli ovat saaneet Lievän älyllisen kehitysvamman siksi koska Heikkolahjaisuus ei ole diagnoosi niin ne eivät saa mitään tukea eli meidän kohdalla ei ole tarve edunvalvontaan jos luette aiheesta Heikkolahjaisuus. Ja ne jotka psykologi ok todennut koko testi Lievän älyllisen kehitysvamman tasolla ne saavat oikeuden Kehitysvammaisten kesäleirille. Ei ole oikein meitä Heikkolahjaisuus tasolla olevia kohtaan jos meillä laitetaan Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi joka ei ole selkeästi oikea kaveri jolla on Heikkolahjaisuus uusin muoto niin sano miksi meille ei voida laittaa omaksi diagnoosiksi Epämääräinen Kehitysvamma joka antaa samat oikeudet päästä kesäleirille ja avustaja saada


      • Anonyymi

        Niinhän se vanhustentalokin vie. Ei sen kummempaa.


    • Anonyymi

      Minulla on eläke ja asun vanhemmilla vielä joten ruoka menee vanhempien rahoista. Ostan puhelimen sun muuta viihdettä nyt kun vielä voi. Sitten kun saan oman asunnon niin alkaa olla tiukempaa. Ja täyttä skeidaa on se että asumisyksikkö is sä ruoka tulee ilmaiseksi niinkuin eräät väittää. Kehitysvammainen maksaa ruoan ja hoidostaan asumisyksikössä.
      Oletteko miettineet miksi monet kehitysvammaiset kerää roskiksista pulloja ja tölkkejä?

    • Anonyymi

      Jos takuueläke on sataeuroa, niin se tulee pienen eläkkeen päälle täydentämään sitä. Itse en laskisi ja mainitsisi sitä mitenkään erillään. Jos olet tehnyt töitä ja saanut työeläkkeen niin sen päälle ei makseta takuueläkettä! Jos on alhainen työeläke, niin sitä täydennetään kansaneläkkeellä ja mahdollisella asumistuella!

      Mutta jos olet laitoksessa niin laitos vie hoitomaksut ja hoidettaville jää pieni käyttöraha!

    • Anonyymi

      Omat lapseni ovat opiskelleet jo vuosia sitten. Opiskeluaikoina he asuivat betoniloukoissa, joissa ei ollut hetkeäkään rauhaa muiden asuntorauhaa häiritsijöiden takia, oli sisäilma- ja homeongelmaa, eikä vuokrayksiötä saanut nopeasti vaan sai odottaa vuosia, opintotuki oli vähän yli 200 euroa ja siihen päälle asumistuki. Juuri ja juuri saivat vuokrat maksettua ja jos ruokaa sai ostettua, niin syötiin kaurapuuroa ja makaronia ketsupilla. Töissä käyminen oli ainoa mahdollisuus tienata lisää, mutta siinäpä onkin ongelmana myös se paljon voit tienata menettämättä tukia. Tai sitten nostaa opintolainaa ja elää velaksi. Opiskelija tekee käytännössä kokoaikatyötä: opiskele klo 8-15, tee mahdollisuuksien mukaan töitä 4-6 tuntia, todennäköisesti viikonloppuisin, ja opiskele ja opiskele, muista myös treenata.

      Sitten kehitysvammainen sukulaistyttö sai automaattisesti työkyvyttömyyseläkkeen, on ollut erityisavustajat, on kaikenlaista kurssia vaikkei kaikkia asioita ole opittu, aloitti erityisammattikoulun ja on tuettu kaikin puolin niin asumisessa, osa-aikaisessa työssä kuin arjessa. Asuntolassa on kaikenlaista toimintaa, leivotaan, pelataan ja käydään elokuvateatterissa/huvipuistossa/konserteissa yms. yhdessä ohjaajien kanssa. Ruokaankin on hyvin panostettu, ihan kuin hotellitason aamiainen. Ihan kiva ja sydämellinen ihminen on, mutta vähempikin olisi voinut riittää hänen kohdalla.

      Miksi normaaliälyisillä opiskelijoilla on velvollisuuksia? Miksi vain heidän pitää nostaa opintolainaa tai tehdä vielä rankan koulupäivän jälkeen töitä? Omat lapseni olisivat varmasti olleet tyytyväisiä, jos opiskelija-asuntolatkin olisivat olleet noin viihtyisiä kuin missä sukulaistyttö asuu nykyään.

      • Anonyymi

        No mutta jospa lapsesi hakeutuisi vammaiseksi niin ehkä hän saisi nuo edut. Vaikka heittäytymällä auton alle.kieltäytyisilö avusta ? No ei ,ja kovasti olisit vanhempana hakemassa kaikki tuet.


    • Anonyymi

      Itse olen saanut isän vanhan äkykännykän ja joidenkin omaiset ostaa älyllisen kehitysvamman saaneelle yksin asuvalle tietokoneen joilla ei mene edunvalvonta läpi ja vanhemmat eivät hoida älyllisen kehitysvamman saaneeena olevan pankkitilejä jos älyllisen kehitysvamman saaneeena oleva osaa itse hoitaa talous asiat.

      Ja sellainen kuin Tukilinja ry myöntää tietokoneeseen rahaa nämä diagnoosin saaneille.

      Kehitysvamma, mielenterveys, Adhd, Autismi jm, Tourette jos ne on työkyvyttömyys eläkkeellä.

      Ja joidenkin edunvalvonta laittaa säästöön rahaa.

      Ja jotkut älyllisen kehitysvamman saaneeena ostaa tori. Fi sivujen kautta käytettynä älykännykän tai tietokoneen

      Ei ne saa mitään tuki rahaa joilla on älyllinen kehitysvamma niiden omaiset ostaa esim uuden kännykän ja antaa älyllisen kehitysvamman saaneeena olevalla lapselle oman vanhan
      Ja kaikki jotka ovat saaneet älyllisen kehitysvamman niillä ei ole edunvalvonta juttua ne maksaa yksin verkkopankin kautta vuokran jos vanhemmat ovat saaneet oppimaan älyllisen kehitysvamman saaneeena olevan ymmärtää rahan arvon.

      Itsellä ei ole koskaan vanhemmat maksanut minun puolestani mitään laskuja eikä ole lähtenyt pankkiin ei asuntola ohjaajat ja tästä syystä kehitysvamma puolella työntekijät sanoo olen heidän mielestään saanut väärin Lievän älyllisen kehitysvamman.

      Ja tämän kaltaiset älyllisen kehitysvamman saaneeena olevat joilla on matematiikka vahvuus ne tarvitsee netin, että ne saa maksettuua vuokran, sähkön kotivakuutus jutun jos ei osaa itsenäisesti hoitaa.

      Monen älyllisen kehitysvamman saaneeena olevan vanhemmat lähtee heti ottaa edunvalvonta juttua ja kehitysvamma alan psykiatri puolelta on todettu älyllisen kehitysvamman saaneeena joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma oppii kyllä itse hoitaa talous asiat jos vanhemmat osaa ohjeistetaa, että älyllisen kehitysvamman saaneeena oleva ei saa ostaa mitään ennen kuin on puhunu vanhemmille ja niiden kanssa ostaa käytetyn kännykän tai tietokoneen.
      Itse saan ainoastaan älyllisen kehitysvamman työkyvyttömyys eläke rahaa ja eläkeen saajan asumisentuen Kelasta ja on säästötili johon siirän joka kuukausi 200€

      Eli joillakin älyllisen kehitysvamman saaneeena on Kehitysvamma säästötili jos ne haluaa ja ne ei saa näin ollen toimeentulo tukea

    • Anonyymi

      Lopeta ihmettelemästä toisten asioista , jokaisella on omat ostoksensa eikä niiden pitäisi ihmetyttää ketään muuta .
      En ymmärrä tuota kiinnostusta toisten ihmisten olemisesta ja tekemisistä , kukin elää omalla tyylillään eikä ole pakotettu tilintekoon kellekkään omasta taloudellisesta tilanteestaan .

      • Anonyymi

        Mutta se näyttää olevan monen elämän suola.kun lukee tätä palstaa tulee tietämään että missään ei ole Näin kateellisia ja ilkeitä ihmisiä kuin suoli 24 palstalla.


    • Anonyymi

      Jokaisen Oma asia paina mieleen

    • Anonyymi

      Itse saan ainoastaan työkyvyttömyys eläke rahaa ja asumistuki rahaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe