Onko Kiuruvedellä paljon körttiläisiä?

Anonyymi

Täällä yksi armon kerjäläinen, joka aiemmin on ollut näissä ankarammissa liikkeissä vastoin tahtoaan, ikäänkuin suvun perinteiden vuoksi.

Nyt aen suvaitsevaista ja armeliasta asuinpaikkaa, missä kuitenkin uskonasiat olisivat hyvin edustettuina jokapäiväisessä elämässä.

Olen tässä haarukoinut ja haravoinut Pohjois-Savolaisia kuntia löytääkseni sen oikean, mm. Nilsiää ja Tuusniemeä.

Kehukaa nyt Kiuruvesi!

-Armon kerjäläinen?

10

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sopivasti, niin etteivät lestat pääse hillumaan.

    • Anonyymi

      Lutherkaan ei pitänyt armoa itsestään selvyytenä, vaikka protestanttina oli silloisen kirkon suvaitsevampaa siipeä.

      Lutherkin on sanonut olevansa armon kerjäläinen: “Kerjäläisiä me olemme”.

      Eli itse ymmärrän asian niin, että armokin pitää ansaita, siis syntien anteeksisaaminen.

      Tätä ei Kiuruvedelläkään moni tunnu ymmärtävän vaan touhuavat kiireisenä lehmien parissa tai resuavat Ponssen ja kodin väliä.

    • Anonyymi

      Ihminen on pieni ja Jumala suuri!

      Körttiläisyyden voima on siinä, että esim. avoliitot, homosuhteet, tanssi, alkoholin käyttö jne. eivät ole kiellettyjä,

      Muille lahkolaisille yleensä on tärkeää heillä oleva sisäinen rauha ja pelastusvarmuus mutta usein ovat huomanneet, ettei se oma usko niin vahvaa ollutkaan, tai jotka eivät enää jaksa uskonnollisesti suorittaa, tai jotka ovat alkaneet epäillä ylhäältä saneltujen moraalisääntöjen mielekkyyttä.

      Silloin körttiläisyys antaa hyvää selkänojaa uskovalle ilman rasittavia kieltoja ja synnintuskissa kieriskelyä. Eli siis körttiläisyys julistaa parhaiten Jeesuken ilosanomaa.

      Me ihmiset emme voi tuomita toisiamme. Vain Jumala voi tuomita ihmisen.

      Armo ja oikeus!

    • Anonyymi

      Ainakaan Tuusniemeä en voi suositella, se on tunnettu lähinnä näistä julkeista tubettajistaan. Joilla ei uskonassiit taija päällimmäisenä olla.

      Sama kai Nilsiässäkin.

      Joten suosittelen Kiuruvettä!

    • Ainakin Kiuruvedellä oli paikallislehti sen verran suvaitsevainen, että julkasivat artikkelin vanhojen Siionin virsien englanninkielisestä käännöksestäni. Körttifoorumilla Siionin virsiä haukuttiin niin pahasti ja vapaasti, että oli pakko vaatia käännökseni pois siitä. Oli siinä työtä, 10.000 riimitettyä riviä.

    • Anonyymi

      Minä olem, muista em tiiä. Olen Tiukumäen ainoa körtti.

    • Anonyymi

      Eipä täällä paljo muita olekkaan.

    • Anonyymi

      On kiuruvedellä ainakin toisten elämän kyttääjiä ihan töin sitä varten eivät keskity omaan elämään vaan muiden

    • Anonyymi

      Kertokkee jotta mitenkä sen körttiläesen erottaa tavallisesta kiurukkaasta?
      Asuin aekoenaan Kiuruveellä kolome vuotta ja nuorena kulettiin Kiuruveellä tansseissa mutta vaekka kuinka koetin katella niin yhtäkään körttiläestä en nähny.
      Näkköökö sen körttiläesen vuan sytyperänen kiurukas, vae mitenkä se männöö?

      • Anonyymi

        Oma vaemo on syntyperänen kiuruvetinen ja ihan viime vuosina oon alakanna eppäelemmään jotta oeskoon tuo körttiläenen.
        On välillä niin ooto, ettee oekeen tiijä onko se tästä mualimastakaa.
        Ee ossoo mitenkää nii mieliks olla etteekö nuama mutristu eekä hiä oo näkövinnään vuan murjottaa ihan hilijoo.
        Haatoo mielessään vuoskymmeniä sitten tapahtunneeta asioeta joesta ite en muista mittään.
        Oon jottae naesta 70-luvulla kahtonu muka tarkkaan tae jottaen vastoovoo.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe