Sysmän kunnanhallituksen päätösvalmistelun taso surkea

Anonyymi

Viikonloppuna jäi työkiireiltä aikaa vilkaista, mitä mökkikunnassa puuhastellaan näin talviaikana ja luin kunnanhallituksen maanantain kokouksen esityslistan. Ei voi kun ihmetellä valmistelun tasoa tai paremmin sen puutetta. Samaa asiaa käsitellään monta kertaa, mutta vaan sinnikkäästi ajetaan samaa päätöstä samoilla perusteilla, vain valmistelijan nimi vaihtuu, mutta lisäperusteita päätökseen ei viitsitä hakea. Vinkkinä voin kertoa, että netti on täynnä hyviä esimerkkejä hyvästä päätösvalmistelusta.

Kyllä kunnanhallituksen asema on hankala, kun se joutuu tekemään päätöksiä hatusta vetäistyillä luvuilla, kuten on tapahtunut lomituspalvelun palkkoja käsitellessä. Ensin korotetaan hatusta vetäistyillä luvuilla kakkostason päällikköpalkkoja ilman mitään vertailua verrokkikuntiin ja sitten vaaditaan, että samaa linjaa tulee vetää ylöspäin asti, että suhteelliset palkkaerot säilyvät. Sysmän kunnan tapa tulkita KVTES:ä on kyllä mielenkiintoinen.

Oikeaa vertailupohjaa olisi ollut helppo löytää, sillä samassa vuodenvaihteessa tapahtui kolme muuta vastaavaa lomituspalvelualueen muutosta. Vastuukunnat Mikkeli, Kurikka ja Vehmaa. Näitä ei ole haluttu käyttää vertailukohteina, vaan on selitelty (Kunnanhallitus 10.1.), että Mikkeli ja Kurikka ovat kaupunkeja ja nimike ei ole johtaja, vaan lomituspalvelupäälikkö. Jos lomituspalvelupäällikön vastuu on sama kuin lomituspalvelujohtajan ei nimike ja se, että esimies on kunnanjohtajan sijasta apulaiskaupunginjohtaja, voi olla alentava tekijä. KT julkaisee palkkatilastoja ja niiden mukaan lomituspalvelupäällikön tehtäväkohtainen palkka oli viimeisimmän tilaston (10/2020) mukaan 3.074 ja kokonaispalkka 3.538. Lomitusjohtajan osalta ei vähäisen määrän johdosta ko. julkisesta tilastosta löydy tietoja, sillä yleisin vastaava nimike on juuri lomituspalvelupäällikkö. Kannattaa huomata, että tehtäväkohtainen palkka on vain pohjapalkka.

Kunnanhallituksen tulee vaatia, että ennen oikaisuvaatimuksen käsittelyä hankitaan verrokkikuntien palkkatiedot, korrektius syistä niitä ei voida julkaista netissä, mutta kunnanhallituksen tausta-aineistoon ne voidaan liittää, ja sen jälkeen tehdään oikeudenmukainen palkkapäätös, korotetaan lomituspalvelujohtajan palkkaa, jos vertailuaineisto tukee päätöstä, eikä tarvita enää palkka-arpajaisia. Samaa periaatetta olisi hyvä soveltaa myös jatkossa.

Kirkko Soi tapahtuman avustusanomus (77§) . Esityslistan mukaan kunnanhallitus päättää myöntää Kirkko Soi tapahtumalle avustusta. Tälläinen avustus kuuluu kyllä kunnan toimivaltaan, mutta kyllä kunnan tulisi tietää kenelle avustus myönnetään, sillä tällaista tapahtumaa tai vastaavaa yhdistystä ei löydy mistään rekisteristä. Jos avustus myönnetään päätökseen tulee lisätä, että avustus myönnetään tapahtuman järjestäjälle x-henkilölle tai yritykselle, jos avustuksen hakija täyttää yleiset myöntämisedellytykset.

Hämmennystä aiheuttaa myös suolistosyövän seulonnan palvelusopimus (79§). Aiemmin on kerrottu, että Sysmän kunnalla ja Terveystalolla on terveyspalvelujen kokonaispalvelusopimus, jolloin tuntuisi itsestään selvältä, että Terveystalon tulee järjestää tämä seulonta, eikä Sysmän kunnan tehdä sopimusta. Sopimusta ei ole liitteenä, joten maksajasta ei voida varmistua. Tämä on erittäin tärkeä sopimus ja kunnanhallituksen tulisikin selvittää, miten Terveystalo on hoitanut asian tähän asti.

Jos sopimus on vain muodollisuus ja Terveystalo maksaa kaikki kustannukset asia on kunnossa, mutta tästä olisi hyvä mainita pöytäkirjassa. Jos maksajana on osinkin Sysmän kunta, on syytä kysyä millainen sopimus on tehty aikanaan, jos se ei kata mitään.

Pykälässä 80 käsitellään ensihoidon kustannusoikaisua. Päätöstekstiä lukemalla saa kuvan, että Sysmän kunta olisi saamassa palautusta, mutta ilmeisesti koko korvaus korkoineen menee kaikki Terveystalolle ja vain valituskulut jäävät Sysmän kunnalle. Hyvä pöytäkirjaustapa edellyttää, että tämä mainitaan myös päätöspöytäkirjassa.

Jotta olisi myös jotain positiivista kommenttia, näyttää siltä, että Sysmän kunta on saanut osaavan uuden teknisen johtajan Waltteri Martelinin. Hienoa, että uimahallin urakoitsijan (71§) kanssa on käyty sopimusneuvottelu tarjouksen sisällöstä ja yksityiskohdista, jotta kaikki olivat yksimielisiä siitä, mitä on sovittu tehtäväksi. Esimerkkejä epäonnistuneista hankkeista riittää, kun vasta takuukorjaustarkastuksen yhteydessä on alettu etsiä kokouspöytäkirjoja, niitä löytämättä.

Valtuustoaloitteiden käsittelyyn voisi vielä lisätä kommentteja, mutta jätetään ne ensi kertaan.

38

2883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyttä asiaa. Asia ratkaistaan junttausmenetelmällä, sitä jumpataan niin kauan kunnes tietyt henkilöt saavat ajamansa asian läpi. Vasta sitten rauhoittuvat seuraavaa kertaa odottamaan. Tämä jatkuu niin kauan kuin tietyt henkilöt ovat ohjaimissa, valitettavasti.

    • Anonyymi

      Olipa hyvä kirjoitus. Kerrankin rakentava ja positiiviseen sävyyn kirjoitettu. Paikalliset trollit voisivat ottaa oppia. Tässä on etukäteen viestitetty mahdollisista virheistä eikä jälkikäteen arvosteltu ja haukuttu nimittelyllä sekä turhilla oikaisupyynnöillä tai valituksilla. Kirjoita lisää, oli mukava lukea.

    • Anonyymi

      Hienoa teeskentelyä aloittajalta, sinä mistään muualta ole. Ja "asiantuntemus" oikein loistaa tuossa lomituspalvelujutussa. Jos verrokkikuntien palkkoja aletaan vertailemaan, niin pitää myös vertailla lomitusalueiden kokoa, henkilökunnan ja palveltavien tilojen määrää. Vai onko aloittaja sitä mieltä että Helsingin kaupunginjohtajalla ja Enontekiön kunnanjohtajalla pitäisi olla sama palkka? Tässäpä vähän listaa noista alueiden koosta pähkäilyä varten.
      Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikkö (18 kuntaa)
      Etelä-Suomen lomituspalvelut (52 kuntaa)
      Haapaveden kaupunki (3 kuntaa)
      Iisalmen kaupunki/Ylä-Savon lomituspalvelut (5 kuntaa)
      Kaakkois-Suomen lomituspalvelut (21 kuntaa)
      Kalajoen kaupunki (4 kuntaa)
      Kankaanpään kaupunki (10 kuntaa)
      Kaustisen kunta (4 kuntaa)
      Keuruun kaupunki (20 kuntaa)
      Kuopion kaupunki/Sydän-Savon lomituspalvelut (14 kuntaa)
      Liperin kunta, lomituspalvelut (6 kuntaa)
      Muhoksen kunta (11 kuntaa)
      Nivalan kaupunki (3 kuntaa)
      Pedersöre avbytarservice (12 kuntaa)
      Pielisen Karjalan lomituksen paikallisyksikkö (3 kuntaa)
      Posion kunta (3 kuntaa)
      Reisjärven kunta (4 kuntaa)
      Ristijärven kunta (5 kuntaa)
      Sallan kunta (4 kuntaa)
      Sastamalan lomituspalvelut (18 kuntaa)
      Siikalatvan kunta, lomituspalvelut (4 kuntaa)
      Sodankylän kunta (5 kuntaa)
      Sotkamon kunta (3 kuntaa)
      Tohmajärven kunta/Keski-Karjalan lomituspalvelut (4 kuntaa)
      Toholammin kunta (4 kuntaa)
      Vehmaan lomituspalvelut (25 kuntaa)
      Ylitornion kunta (11 kuntaa)

      Toinen asia on tuo seulontatutkimus. Aloittajalla lienee jonkinsortin harhaluulo siitä että terveystalon sopimus kattaisi kaikki mahdolliset seulonnat yms. Eipä voisi olla enempää väärässä tälläkään kohdalla. Mielenkiinnolla jään odottamaan aloittajan "ensi kertaa".

      • Anonyymi

        Sinulta jäi laittamatta kuinka paljon kussakin kunnassa on johtavia hallintohenkilöitä, voisitko ystävällisesti lisätä ne? Tuskinpa kaikki työt johtajalle kaatuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta jäi laittamatta kuinka paljon kussakin kunnassa on johtavia hallintohenkilöitä, voisitko ystävällisesti lisätä ne? Tuskinpa kaikki työt johtajalle kaatuu.

        Mitähän merkitystä sillä on lomituspalvelun kannalta paljonko kunnissa on johtavia hallintohenkilöitä. Ihan tutkimattakin asiaa väitän että Helsinkin kaupungissa on enemmän johtavia hallintohenkilöitä kuin Enontekiön kunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän merkitystä sillä on lomituspalvelun kannalta paljonko kunnissa on johtavia hallintohenkilöitä. Ihan tutkimattakin asiaa väitän että Helsinkin kaupungissa on enemmän johtavia hallintohenkilöitä kuin Enontekiön kunnassa.

        Siis lomitustoiminnassa, eikös tästä ollut kyse?


      • Anonyymi

        Kuntien lukumäärä vertailu on täysin harhaanjohtavaa. Olennaista on sen sijaan henkilökunnan ja lomituspäivien määrä, esimerkiksi Etelä-Pohjanmaa on täysin vertailukelpoinen. Ei aloittaja ole pyytänyt vertaamaan kuin uusiin alueisiin, nyt yritetään sekoittaa ottamalla mukaan myös muita pieniä alueita. Lisäksi Sysmän johtamalla alueella on päällikkö tason määrä poikkeavan suuri. Tulee ehdottomasti verrata muihin vastaaviin alueisiin, eikä vetäistä korotuksia hatusta. Kyllä nykyisessä korotuksesta on jo alueen koko lisää liikaakin. Jos ei vertailua pelätä, niin miksi vastustetaan faktojen hakua.

        On todella mielenkiintoista, jos Terveystalon sopimus ei sisällä mitään seulontatoimenpiteitä, vaan kaikesta tulee maksaa kunnan erikseen, mikä ulkoistussopimus tällainen oikein on, kunta maksaa ennalta sovitun määrän ja Terveystalo saa tehdä mitä huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntien lukumäärä vertailu on täysin harhaanjohtavaa. Olennaista on sen sijaan henkilökunnan ja lomituspäivien määrä, esimerkiksi Etelä-Pohjanmaa on täysin vertailukelpoinen. Ei aloittaja ole pyytänyt vertaamaan kuin uusiin alueisiin, nyt yritetään sekoittaa ottamalla mukaan myös muita pieniä alueita. Lisäksi Sysmän johtamalla alueella on päällikkö tason määrä poikkeavan suuri. Tulee ehdottomasti verrata muihin vastaaviin alueisiin, eikä vetäistä korotuksia hatusta. Kyllä nykyisessä korotuksesta on jo alueen koko lisää liikaakin. Jos ei vertailua pelätä, niin miksi vastustetaan faktojen hakua.

        On todella mielenkiintoista, jos Terveystalon sopimus ei sisällä mitään seulontatoimenpiteitä, vaan kaikesta tulee maksaa kunnan erikseen, mikä ulkoistussopimus tällainen oikein on, kunta maksaa ennalta sovitun määrän ja Terveystalo saa tehdä mitä huvittaa.

        Korotukset ovat täysin tuulesta temmattuja. Kävin katsomassa saman tilaston, ilman minkäänlaista korotusta on jo aivan posketon palkka. Hurjaa touhua Sysmässä?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntien lukumäärä vertailu on täysin harhaanjohtavaa. Olennaista on sen sijaan henkilökunnan ja lomituspäivien määrä, esimerkiksi Etelä-Pohjanmaa on täysin vertailukelpoinen. Ei aloittaja ole pyytänyt vertaamaan kuin uusiin alueisiin, nyt yritetään sekoittaa ottamalla mukaan myös muita pieniä alueita. Lisäksi Sysmän johtamalla alueella on päällikkö tason määrä poikkeavan suuri. Tulee ehdottomasti verrata muihin vastaaviin alueisiin, eikä vetäistä korotuksia hatusta. Kyllä nykyisessä korotuksesta on jo alueen koko lisää liikaakin. Jos ei vertailua pelätä, niin miksi vastustetaan faktojen hakua.

        On todella mielenkiintoista, jos Terveystalon sopimus ei sisällä mitään seulontatoimenpiteitä, vaan kaikesta tulee maksaa kunnan erikseen, mikä ulkoistussopimus tällainen oikein on, kunta maksaa ennalta sovitun määrän ja Terveystalo saa tehdä mitä huvittaa.

        Ei tainnut kunnanjohto tietää sopimusta allekirjoittaessaan mitä se tulee tulevaisuudessa maksamaan ja mitä se pitää sisällään. Toinen osapuoli osasi katsoa tulevaisuuteen ja ennakoida miten väestö kehittyy ja laati sopimuksen sen mukaisesti. Ei ole ensimmäinen sopimus josta tulee takkiin.


      • Anonyymi

        Tämä on taas Sysmän putiinin tyhjänpäiväistä narratiiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta jäi laittamatta kuinka paljon kussakin kunnassa on johtavia hallintohenkilöitä, voisitko ystävällisesti lisätä ne? Tuskinpa kaikki työt johtajalle kaatuu.

        Eihän tuo harmaahapsinen diktaattori pysty loogiseen ajatteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo harmaahapsinen diktaattori pysty loogiseen ajatteluun.

        No ei. Tämäkin valmistelu oli Kylli tädin ja ohuen yläpilven välimaastosta.


    • Anonyymi

      Kiva lukea selkeä ja Sitoutumattomien tavoitteisiin hyvin sopiva kommentti sysmäläisestä kuntapolitiikasta ja vieläpä ihan ulkopuolisen kirjoittamana. Kiitoksia.
      Terveisin
      Veijo Kare

      • Anonyymi

        Selkeiden kommenttien kruunaamaton kuningas…


      • Anonyymi

        Tavoitteet ja harjoitettu politiikka ei vaan missään vaiheessa kohdanneet Sitoutumattomien kohdalla.

        Sitoutumattomien visiitti näyttäytyy irvokkaana lukuna Sysmän poliittisessa lähihistoriassa.

        Sitoutumattomien politiikan polttoaineina oli mm. viha, kauna, epäasiallinen käytös ja opportunismi, vaikka Veijo koittaa sivistyneistön edustajana muuta väittääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavoitteet ja harjoitettu politiikka ei vaan missään vaiheessa kohdanneet Sitoutumattomien kohdalla.

        Sitoutumattomien visiitti näyttäytyy irvokkaana lukuna Sysmän poliittisessa lähihistoriassa.

        Sitoutumattomien politiikan polttoaineina oli mm. viha, kauna, epäasiallinen käytös ja opportunismi, vaikka Veijo koittaa sivistyneistön edustajana muuta väittääkin.

        Vittumaisia tyyppejä takatukan talutusnuorassa, bonuksena imbesiili paksupoika..


    • Anonyymi

      Koska ei näytä menevän läpi uutena aloituksena, lisään tämän vanhaan saman aiheen ketjuun, koska valmistelun taso on taas heikkoa:

      Sysmän kunnanhallituksen tämän päivän kokouksen esityslistalla on K-Market Suvituulen vahingonkorvaushakemus vesikriisin kustannuksista yhteensä 6.405,99 €. Tähän hakemukseen liittyvät tarkemmat laskelmat on merkitty liikesalaisuuksi ja tekninen toimisto esittää hakemusta hyväksyttäväksi, koska lukuja on pidettävä uskottavina. Tässä kohtaa herää epäilys, mikä on teknisen toimen asiantuntemus arvioida ruokakaupan myyntikatteita.

      Ennen hakemuksen hyväksymistä kunnanhallituksen tulisi saada selvitys seuraavista laskelman kuluista.
      Ykköskohta on menetetyn myynnin määrä (4.822). Tästä luvusta ei käy ilmi, onko kyseessä Herkkutiskin arvioidun myynnin määrä sellaisenaan vai arvioidun myyntikatteen perusteella laskettu menetetty määrä. Myynnin menetyksen korvausmäärä tulee arvioida myyntikatteen perusteella, sillä eihän myytävien tuotteiden hankintahinta ole nolla. Laskentaperuste tulee kertoa ja tämän voi kertoa paljastamatta julkisesti todellista katetta.
      Tätäkään laskentaperustetta ei mikään vakuutusyhtiö hyväksyisi sellaisenaan korvausperusteeksi, vaan sitä tulee kohtuullistaa siirtyneen myynnin perusteella, sillä koska Herkkutiskin tuotteita ei ole ollut saatavilla, ovat asiakkaat varmasti ostaneet tilalle kaupan muita ruokatuotteita.

      Kakkoskohta on palkkakustannukset, tätä on vaikea arvioida, mutta ei voida pitää uskottavana, että Herkkutiskin myyjä olisi istunut vain tyhjän tiskin takana tekemättä muita kaupan töitä, jos näin on ollut, se on ollut kaupan työnjohdon virhe ei kunnan korvattava. Osan palkkamenoista korvaukseen on varmaan peruste.

      Kolmoskohta pilaantuneet tuotteet on selkein perusteiltaan, kunhan siihen ei ole laskettu mukaan normaalia muuta hävikkiä.

      Kunnanhallituksen esityksen arvonlisäverokohta on esityksen kukkanen ja osoittaa kuinka pihalla tekninen toimi on alv-säännöksistä. Vahingonkorvaukselle esitetään maksettavaksi lisäksi päälle 24 prosentin arvonlisävero. Vahingonkorvaus on kuitenkin kokonaan vapaa arvonlisäverosta.

      Tämä ensimmäinen korvaushakemus tulisi käsitellä huolella, sillä hakemuksia tulee riittämään, jos arviointi jää teknisen toimiston uskottavuusarvioinnin varaan.

      Muutoinkin kunnanhallituksen valmistelutaso on taas luokattoman huono. Matkailutoimen hoidon kunnanhallitus palautti uuteen valmisteluun, mutta mitään muutosta ei näy tapahtuneen, on vain lisätty arvio, ettei näitä ostopalveluja ehkä niin paljon tarvitakaan.
      Yleinen tapa on, että keskeneräiset asiat dokumentoidaan siten, että jatkajakin saa asiasta tolkun. On mahdotonta käsittää, että tiedot voivat olla vain viranhaltijan päässä. Jos sopimus hyväksytään, kunnanhallituksen tulee määritellä palvelun käytölle rajat. Ei asioihin perehdyttämiseen voi mennä yhtä työpäivää enempää ja normaalin muun yleisperehdytyksen voi hoitaa kuka muu tahansa kunnanvirastosta.

      Hallinto-oikeuden lausunto on täyttä sekoilua, kun ilmoitetaan, ettei oikaisuvaatimusta käsiteltäessä ole ollut kyse esteellisyyden arvioinnista, vaikka juuri tätä oikaisuvaatimus koski. Valitettavasti tulee vielä uusi päätöskierros, sillä hallinto-oikeus varmasti palauttaa asian.

      Jottei menisi pelkäksi kritiikiksi, voidaan antaa kiitokset työryhmälle uudesta avustusten käsittelyohjeesta, joka selkeyttää nykyistä sekavaa menettelyä. Soveltamisessa voi tulla vielä ongelmia, miten tulkitaan liiketoiminnan ja voiton tavoittelun käsitteitä, mutta ohje on selvä parannus aiempaan.

      Saman sisältöisen viestin kirjoitin jo eilen avauksena, mutta koska sitä ei vielä näy listalla lisään tähän vanhaan ketjuun. Toivottavasti ei tule tuplana tai triplana.

      • Anonyymi

        Nyt on kunnanhallituksen pöytäkirja julkaistu ja valitettavasti kunnanhallituksen esittelijät tai jäsenet eivät olleet lukeneet tätä kirjoitusta, niin olisi vältytty taas yhdeltä lainvastaiselta päätökseltä, jota ei voida panna täytäntöön ja joka menee kumoon, kun vaan joku tekee oikaisuvaatimuksen.

        Vesikriisin vahingonkorvauspäätöksessä (349§) päätetään Suvituulen taustayhtiölle maksaa vahingonkorvauksena 6.405,99 alv 24 %. Vahingonkorvauksesta ei kuitenkaan suoriteta arvonlisäveroa lainkaan. Asia selviää esimerkiksi yksinkertaisella googlauksella (vahingonkorvaus alv) eikä tarvitse lukea koko arvonlisäverolakia läpi. Onko näin mahdollisesti toimittu jo aiemminkin ? Sysmän kunnan tilintarkastajille ja tarkastuslautakunnalle tässä olisi hyvä tutkimisaihe. Päätösesityksen perustelut on niin suppeat, että muihin kohtiin, onko korvausperusteet oikeat ei pysty ottamaan kantaa.

        Jos vahingonkorvaushakemuksessa on haettu perusteetonta arvonlisäveroa, täytyy myös hakemuksen tekijän katsoa peiliin, kyse lienee tietämättömyydestä? Hakija peruuttanee hakemuksen tältä osin, eikä halua syyllistyä tietoiseen verolain rikkomiseen.

        Matkailupalvelun hoidon osalta kunnanhallitus on kuitenkin onneksi pitänyt hyvin linjansa, eikä hyväksynyt kunnanjohtajan tarjoamaa kultaista kädenpuristusta maksettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kunnanhallituksen pöytäkirja julkaistu ja valitettavasti kunnanhallituksen esittelijät tai jäsenet eivät olleet lukeneet tätä kirjoitusta, niin olisi vältytty taas yhdeltä lainvastaiselta päätökseltä, jota ei voida panna täytäntöön ja joka menee kumoon, kun vaan joku tekee oikaisuvaatimuksen.

        Vesikriisin vahingonkorvauspäätöksessä (349§) päätetään Suvituulen taustayhtiölle maksaa vahingonkorvauksena 6.405,99 alv 24 %. Vahingonkorvauksesta ei kuitenkaan suoriteta arvonlisäveroa lainkaan. Asia selviää esimerkiksi yksinkertaisella googlauksella (vahingonkorvaus alv) eikä tarvitse lukea koko arvonlisäverolakia läpi. Onko näin mahdollisesti toimittu jo aiemminkin ? Sysmän kunnan tilintarkastajille ja tarkastuslautakunnalle tässä olisi hyvä tutkimisaihe. Päätösesityksen perustelut on niin suppeat, että muihin kohtiin, onko korvausperusteet oikeat ei pysty ottamaan kantaa.

        Jos vahingonkorvaushakemuksessa on haettu perusteetonta arvonlisäveroa, täytyy myös hakemuksen tekijän katsoa peiliin, kyse lienee tietämättömyydestä? Hakija peruuttanee hakemuksen tältä osin, eikä halua syyllistyä tietoiseen verolain rikkomiseen.

        Matkailupalvelun hoidon osalta kunnanhallitus on kuitenkin onneksi pitänyt hyvin linjansa, eikä hyväksynyt kunnanjohtajan tarjoamaa kultaista kädenpuristusta maksettavaksi.

        Hyviä huomioita ja asiallinen kirjoitus muutenkin!
        Lähetäthän nämä kirjoituksesi myös kh:n pj:lle kj:lle ja Suvituulen kauppiaalle jotta he voivat ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kunnanhallituksen pöytäkirja julkaistu ja valitettavasti kunnanhallituksen esittelijät tai jäsenet eivät olleet lukeneet tätä kirjoitusta, niin olisi vältytty taas yhdeltä lainvastaiselta päätökseltä, jota ei voida panna täytäntöön ja joka menee kumoon, kun vaan joku tekee oikaisuvaatimuksen.

        Vesikriisin vahingonkorvauspäätöksessä (349§) päätetään Suvituulen taustayhtiölle maksaa vahingonkorvauksena 6.405,99 alv 24 %. Vahingonkorvauksesta ei kuitenkaan suoriteta arvonlisäveroa lainkaan. Asia selviää esimerkiksi yksinkertaisella googlauksella (vahingonkorvaus alv) eikä tarvitse lukea koko arvonlisäverolakia läpi. Onko näin mahdollisesti toimittu jo aiemminkin ? Sysmän kunnan tilintarkastajille ja tarkastuslautakunnalle tässä olisi hyvä tutkimisaihe. Päätösesityksen perustelut on niin suppeat, että muihin kohtiin, onko korvausperusteet oikeat ei pysty ottamaan kantaa.

        Jos vahingonkorvaushakemuksessa on haettu perusteetonta arvonlisäveroa, täytyy myös hakemuksen tekijän katsoa peiliin, kyse lienee tietämättömyydestä? Hakija peruuttanee hakemuksen tältä osin, eikä halua syyllistyä tietoiseen verolain rikkomiseen.

        Matkailupalvelun hoidon osalta kunnanhallitus on kuitenkin onneksi pitänyt hyvin linjansa, eikä hyväksynyt kunnanjohtajan tarjoamaa kultaista kädenpuristusta maksettavaksi.

        Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle taas jatkoi järjettömyyksien sarjaa. Pöytäkirjasta sai lukea että Lehtosalo-Lönberg poistui salista ja Mäkinen toimi valmistelijana ja esittelijänä. Samaisesta pöytäkirjasta ilmenee että Kitkiöjoki, Järvinen, Karola, Aromaa ja Kotolahti jäivät saliin "puolueettomina" lausuntoa hyväksymään. Miten tuo jengi voi olla noin sekaisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle taas jatkoi järjettömyyksien sarjaa. Pöytäkirjasta sai lukea että Lehtosalo-Lönberg poistui salista ja Mäkinen toimi valmistelijana ja esittelijänä. Samaisesta pöytäkirjasta ilmenee että Kitkiöjoki, Järvinen, Karola, Aromaa ja Kotolahti jäivät saliin "puolueettomina" lausuntoa hyväksymään. Miten tuo jengi voi olla noin sekaisin?

        Miten tuo Aromaa nyt tähän liittyy😵


    • Anonyymi

      Jaaha elomaa taas alotranu.

      • Anonyymi

        Kylä tarvii Elomaan kaltaisia äänitorvia koska hyväveliverkosto panttaa tekemisiään.


    • Anonyymi

      Elomaa vs Kotolahti.

    • Anonyymi

      Tuo "Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle taas jatkoi järjettömyyksien sarjaa. " on mun ainoa kommentti tässä ketjussa, muut kommentit ja aloitus on kyllä ihan muiden käsialaa.
      Elomaa

      • Anonyymi

        No sanos sää ny mistä tuo Aromaan esteellisyys juontaa juurensa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanos sää ny mistä tuo Aromaan esteellisyys juontaa juurensa?

        Lue oikaisuvaatimus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue oikaisuvaatimus

        Ei kun kerro vaan lyhkäsesti se tähän, kun eihän noita oikasuvaatimuksia kukaan normi-ihminen jaksa alkaa kaivelemaan saati että lukiskin ne vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun kerro vaan lyhkäsesti se tähän, kun eihän noita oikasuvaatimuksia kukaan normi-ihminen jaksa alkaa kaivelemaan saati että lukiskin ne vielä.

        Kunnanhallitus
        Valittulantie 5
        19700 SYSMÄ
        Oikaisuvaatimus
        Oikaisuvaatimus Sysmän kunnanhallituksen päätökseen 10.1.2022 §3 ”Kelluvien lomakylä
        -hankkeen sovintoesitys”
        Kunnanhallituksen tulee purkaa pykälään liitetty virheellinen muutoksenhakukielto, käsitellä
        asia uudelleen ja hylätä sovintoesitys sen valmisteluun liittyvien esteellisyyksien vuoksi.
        Perustelut:
        Virheellinen muutoksenhakukielto tulee purkaa koska tämä asia käsiteltiin
        kaksiosaisesti
        1. kunnanhallitus hyväksyi sovintosopimuksen
        2. kunnanhallitus esitti valtuustolle myöntämistä
        ”Kunnanhallitus hyväksyy Lakeliving Oy:n kanssa neuvotellun sovintosopimuksen
        ehtoineen Lakeliving Oy:n ja Sysmän kunnan välisen riidan ratkaisuksi.
        Sovintosopimus on ratkaisu myös kunnanjohtaja Marketta Kitkiöjokea vastaan
        esitettyyn viimesijaiseen vaatimukseen.
        Kunnanhallitus esittää valtuustolle sovintosopimuksen mukaisen määrärahan
        seitsemänkymmentäviisituhatta (75 000) euroa myöntämistä kunnanhallituksen
        kuluvan vuoden talousarvioon sovintokorvaussumman maksamiseksi.”
        Pykälään liitetty oikaisuvaatimuskielto on perusteeton sopimuksen hyväksymisen
        osalta. Asia olisi tullut käsitellä kahdessa pykälässä.
        Sovintoesityksen valmisteluun on osallistunut esteellisiä henkilöitä ja sovintoesityksen
        käsittelyyn kunnanhallituksessa osallistui ja oli läsnä esteellisiä henkilöitä.
        Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 27.9.2021 §280 ”Muut asiat”
        ”Kunnanhallitus nimesi kunnan edustajiksi mahdollisiin sovintoneuvotteluihin Lake
        Living Oy:n riita-asiassa kuntaa edustavan asianajajan lisäksi kunnanhallituksen
        puheenjohtaja Lilli Karolan ja valtuuston puheenjohtaja Veikko Kotolahden. Jäsen
        Eevakaisa Lehtosalo-Lönnberg poistui asian käsittelyn ajaksi perusteena läheisen
        asianosaisuus.”
        Kotolahden kunnanvaltuustossa esittämä ennakkoasenne vaarantaa hänen
        toimimisensa neuvotteluissa puolueettomasti ja kunnan eduksi.
        • Kotolahti on valtuustossa puheenvuorossaan kertonut oman kantansa jonka
        mukaan kunta on menetellyt taitamattomasti ja ”leväperäisesti” tässä
        tapauksessa.
        • Tämänkaltainen ennakkoasenne vaarantaa neuvottelijan puolueettomuuden ja
        toimimisen kunnan eduksi. (Hallintolaki 28§ 1 momentti 7 kohta, KHO
        vuosipäätös 2019:4)
        • Kotolahti on ollut esteellinen niin toimimaan sopimusneuvottelijana kuin
        olemaan läsnä asian käsittelyssä kunnanhallituksen kokouksessa 10.1.2022.
        • Kotolahti valtuustossa 29.3.2021 §27 ”Muut asiat”:
        ”Sysmän kunta sekä kunnanjohtaja on haastettu oikeuteen, jossa vastaajille
        esitetään lähes 2 milj. euron korvausvaade. Riippumatta siitä mikä tulee
        olemaan lopputulos, on varsin huolestuttavaaa että kunnan taholta ei ole taitoa
        hoitaa asioita joutumatta oikeuteen. On aina otettava huomioon myös, että jos
        vaade joudutaan maksamaan, jolloin tuo on järkyttävän suuri kustannus asian
        leväperäisestä hoitamisesta”
        Karolan esteellisyys sovintoneuvottelijana toimimiseen ja asian käsittelyyn
        kunnanhallituksessa
        • Karola on toiminut kunnanhallituksessa sopimuksen valmistelu- ja tekoaikana.
        Mikäli oikeuskäsittelyssä todettaisiin kunnanhallituksen menetelleen
        virheellisesti, Karola olisi mukana siinä joukossa, joita mahdollinen
        henkilökohtainen korvausvaatimus koskisi.
        Aromaan esteellisyys asian käsittelyyn kunnanhallituksessa 10.1.2022
        • kunnanhallitus on päätöksessään 10.2.2014 §36 valinnut Aromaan
        vuokrasopimusta valmistelevaan työryhmään
        • ”Kunnanhallitus nimeää sopimusta valmistelevaan työryhmään Kari Niittymäen,
        Tuomas Jutilan, Veli-Pekka Koskisen, Timo Aromaan ja kunnanjohtajan.
        Sopimusluonnos tuodaan erikseen kunnanhallituksen hyväksyttäväksi.”
        • Mikäli oikeuskäsittelyssä todettaisiin kunnanjohtajan vetämän työryhmän
        menetelleen virheellisesti, Aromaa olisi mukana siinä joukossa jota mahdollinen
        henkilökohtainen korvausvaatimus koskisi.
        Sysmässä 2.2.2022
        Jukka Elomaa
        Sysmän kunnan asukas


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun kerro vaan lyhkäsesti se tähän, kun eihän noita oikasuvaatimuksia kukaan normi-ihminen jaksa alkaa kaivelemaan saati että lukiskin ne vielä.

        Ethän ymmärtäisi kuitenkaan. Olet liian laiska etsimään tietoa, liian laiska lukemaan tekstin ja liian köpsä ymmärtääksesi lukemasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän ymmärtäisi kuitenkaan. Olet liian laiska etsimään tietoa, liian laiska lukemaan tekstin ja liian köpsä ymmärtääksesi lukemasi.

        Ebin servaus bro :DD
        Olisit sanonut että käyttää text to speech jotta ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän ymmärtäisi kuitenkaan. Olet liian laiska etsimään tietoa, liian laiska lukemaan tekstin ja liian köpsä ymmärtääksesi lukemasi.

        Ohhoh😂


    • Anonyymi

      Paljon on porua Sysmässä, toinen ääripää on matkailun nimissä kaikkia nuoleskelevat tyypit ja sitten kolmas on sysmällä ylpeilijät, voi hemmetti on sekaista sakkia, onneksi muualla on fiksuja ihmisiä

      • Anonyymi

        Kaikinpuolin reilu kylä.Kunta antaa tukeaan niin tasaväkisesti.Epäonnistujat voidaan haukkua alkoholisteiksi ja sulkea piireistä, siis niistä piireistä missä päätetään minne kunnan ja kuntalaisten rahat virtaa.
        Tällä kylällä on kaksi pariskuntaa jotka saavat nauttia kunnan täydestä luottamuksesta ja me KAIKKI tiedämme ketkä nämä kaksi pariskuntaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikinpuolin reilu kylä.Kunta antaa tukeaan niin tasaväkisesti.Epäonnistujat voidaan haukkua alkoholisteiksi ja sulkea piireistä, siis niistä piireistä missä päätetään minne kunnan ja kuntalaisten rahat virtaa.
        Tällä kylällä on kaksi pariskuntaa jotka saavat nauttia kunnan täydestä luottamuksesta ja me KAIKKI tiedämme ketkä nämä kaksi pariskuntaa on.

        Tarkoitatko M&M ja M&J?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikinpuolin reilu kylä.Kunta antaa tukeaan niin tasaväkisesti.Epäonnistujat voidaan haukkua alkoholisteiksi ja sulkea piireistä, siis niistä piireistä missä päätetään minne kunnan ja kuntalaisten rahat virtaa.
        Tällä kylällä on kaksi pariskuntaa jotka saavat nauttia kunnan täydestä luottamuksesta ja me KAIKKI tiedämme ketkä nämä kaksi pariskuntaa on.

        Katkerat setit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikinpuolin reilu kylä.Kunta antaa tukeaan niin tasaväkisesti.Epäonnistujat voidaan haukkua alkoholisteiksi ja sulkea piireistä, siis niistä piireistä missä päätetään minne kunnan ja kuntalaisten rahat virtaa.
        Tällä kylällä on kaksi pariskuntaa jotka saavat nauttia kunnan täydestä luottamuksesta ja me KAIKKI tiedämme ketkä nämä kaksi pariskuntaa on.

        Olen kyllä yrittänyt vähentää…


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe