Kissa oksentelee usein

Anonyymi

Meidän 12 vuotias kissamme on oksennellut nyt kellertävää lientä pari vuotta. Tässä välissä söi pari kk tyrazolia kun epäiltiin alkavaa kilpirauhasen liikatoimintaa. Jouduttiin lopettaa lääkitys kun oksentelu alkoi olla lähes päivittäistä ja ruokalu hävisi tyystin. Pahoinvointilääkkeelläkään ei ollut vaikutusta.
Nyt on ollu lähes kk ilman lääkitystä ja välillä oksennellaan 1-2 päivän välein, välillä on 8 päivää oksennusten välillä.
Nyt liha maistuu kyllä ja varsinkin iltapäivästä iltaan välillä. Ihmeellistä on että karva oikein kiiltää ja säkenöi auringon valossa ja muutenkin on mielestäni normaali,mutta,oksentelu vaan jatkuu.
Syö päivittäin possun kieltä ja sydäntä, mutta myös kana-kalkkuna lihapullia ( musti ja mirri) samoin possu-kana pullia.
Voiko oksentelu johtua punaisen liha syönnistä? Onko kenellekään kokemusta moisesta oireesta? Kertokaa jos tiedätte jotain!! Apua!!!

10

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisithan sinä itsekin saanut googletettua sen tiedon, että kissan oksentelu voi johtua miljoonasta eri asiasta. Lähinnä nyt ihmetyttää, onko asiaa tutkittu parin vuoden aikana ja jos, niin miten. Laajoista verikokeista olisi ollut hyvä lähteä liikenteeseen ja siitä sitten jatkaa poissulku-menetelmällä, jos verikokeista ei selviä mitään.

      Jos epäilet ruokaa epäsopivaksi (miksi??), niin miksi ihmeessä syötät vähän joka lajia? Eiköhän siinä tapauksessa olisi järkevintä yksinkertaistaa ruokaa ja katsoa mitä tapahtuu.

      https://koirakissaklinikka.fi/kissa-artikkelit/oksentava-kissa

    • Anonyymi

      Munuaisarvot, maksajutut tutkittu? Kissan vaan ei kuulu oksennella, etenkään mitään keltaista. Joskus ruohonpätkä tai muu vastaava voi tulla ylös kirkkaan liman saattelemana, mutta keltainen yrjö viittaa pahempaan.
      Entä onko iabetes mahdollinen? Juoko usein, ja pissaako paljon?
      Lähinnä ihmettelen kun on kerran tutkittu ja lääkitystäkin ollut, että miten kilpirauhanen aiheuttaisi keltaista yrjöä?
      Että ottaisitteko yhteyttä asiansa osaavaan eläinlääkäriin, mitä pikimmiten.
      Kun kissa on syömätön, yli vuorokaudenkin, maksa voi jo vaurioitua. Käytännössä 2-3 vrk, niin kissan maksa menee sököksi.
      Että hankkikaa apua, selviää onko parannettavissa oleva vai esim kasvain haimassa, maksassa tms.

      • Anonyymi

        Voi pyhä lehmä. Se keltainen yrjö on mahanestettä, joten "etenkään mitään keltaista" muutaman muunkin höpinäsi lisäksi on kyllä tajutonta soopaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pyhä lehmä. Se keltainen yrjö on mahanestettä, joten "etenkään mitään keltaista" muutaman muunkin höpinäsi lisäksi on kyllä tajutonta soopaa.

        Mä tykkään tästä räväkästä kommentista. Näin minäkin olen tulkinnut, että mahanestettä se oksennus on ollut. Ihanan realistinen mielipide! Terv: ap 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pyhä lehmä. Se keltainen yrjö on mahanestettä, joten "etenkään mitään keltaista" muutaman muunkin höpinäsi lisäksi on kyllä tajutonta soopaa.

        Niin vaan kyllähän on niin, ettei kissa oksentele ilman järkisyytä. Tietenkin mahanestettä. Minunkin kissani siis pitäisi yrjötä sitä? Mutta kun ei yrjöä, on kerran yrjönnyt ulkona sömänsä pätkän ruohoa, ja kirkasta väritöntä nestettä.
        Siis tuo yrjöävä kissa on tutkittu, eikä oikein ole muuta vikaa kuin epäily kilpirauhassairaudesta.
        Homma kovin vaikuttaa sisäelinvaivalta, kissa pitäisi viedä kunnolliseen eläinlääkäriin. Pikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin vaan kyllähän on niin, ettei kissa oksentele ilman järkisyytä. Tietenkin mahanestettä. Minunkin kissani siis pitäisi yrjötä sitä? Mutta kun ei yrjöä, on kerran yrjönnyt ulkona sömänsä pätkän ruohoa, ja kirkasta väritöntä nestettä.
        Siis tuo yrjöävä kissa on tutkittu, eikä oikein ole muuta vikaa kuin epäily kilpirauhassairaudesta.
        Homma kovin vaikuttaa sisäelinvaivalta, kissa pitäisi viedä kunnolliseen eläinlääkäriin. Pikaisesti.

        Lähinnä tuossa nyt varmaan oli pointtina se, että annettiin suunnilleen ymmärtää ettei tiedetä mitä keltainen yrjö on olevinaan kun se muka heti viittaa jopa vakavampaan kuin muun väriset. Se on periaatteessa se kaikkein yleisin yrjön väri, mutta syyhän siihenkin on. Näetkö ihan oikeasti tuossa sanottavan, että sinukin kattisi pitäisi keltaista yrjötä? Älä viitsi olkinukkeilla, kun et muuta sanottavaa keksi.

        Eikä muuten tosiaankaan tarvitse olla mikään "ssäelinvika". Jätä diagnoosit eläinlääkäreille kun itse olet pihalla kuin lumiukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä tuossa nyt varmaan oli pointtina se, että annettiin suunnilleen ymmärtää ettei tiedetä mitä keltainen yrjö on olevinaan kun se muka heti viittaa jopa vakavampaan kuin muun väriset. Se on periaatteessa se kaikkein yleisin yrjön väri, mutta syyhän siihenkin on. Näetkö ihan oikeasti tuossa sanottavan, että sinukin kattisi pitäisi keltaista yrjötä? Älä viitsi olkinukkeilla, kun et muuta sanottavaa keksi.

        Eikä muuten tosiaankaan tarvitse olla mikään "ssäelinvika". Jätä diagnoosit eläinlääkäreille kun itse olet pihalla kuin lumiukko.

        Yrjöily viittaa kissalka aina johonkin mikä pitää tutkia. Terve kissa,ei,yrjöä.
        Toistanko: ei ainakaan minun kissani yrjöile. Jos yrjö kuin yrjö kuuluisi kissan normaaliin toimintaan,kissani yrjöisi.
        Aloittajana veisin eläinlääkäriin,pian. ( Haima? Maksa?) Kasvain? Diabetes,maksa poks?


    • Anonyymi

      Ja niin, kana on helpoimmin siedettyä ruokaa vatsalle.

      • Anonyymi

        Kiitos näistä tiedoista. Ei ollut verikokeissa mitään poikkeavaa muuta kuin kilpirauhasarvot 69 kun normaalin yläraja on jotain 60.
        Taidankin siirtyä mustin ja mirrin kana-kalkkunapulliin josko se auttaisikin. Lääkärikin kertoi että kissa ei yleensä syö punaista lihaa vaan valkoista. Muttz normi kananlihaa kissa ei suostu syömään vain noita pyöryköitä.

        Olen antanut possun kieltä ja sydäntä kun olen käsittänyt että se on terveellistä. Ehkä kissamme elimistö pistää nyt tuota lihaa vastaan oksentamalla.
        Jospa elimistö rauhoittuu sitten. On ihmeellistä, kun muutoin on hyvävointinen ja ketterä ja turkki kiiltää. Kokeillaan 🖕🙏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos näistä tiedoista. Ei ollut verikokeissa mitään poikkeavaa muuta kuin kilpirauhasarvot 69 kun normaalin yläraja on jotain 60.
        Taidankin siirtyä mustin ja mirrin kana-kalkkunapulliin josko se auttaisikin. Lääkärikin kertoi että kissa ei yleensä syö punaista lihaa vaan valkoista. Muttz normi kananlihaa kissa ei suostu syömään vain noita pyöryköitä.

        Olen antanut possun kieltä ja sydäntä kun olen käsittänyt että se on terveellistä. Ehkä kissamme elimistö pistää nyt tuota lihaa vastaan oksentamalla.
        Jospa elimistö rauhoittuu sitten. On ihmeellistä, kun muutoin on hyvävointinen ja ketterä ja turkki kiiltää. Kokeillaan 🖕🙏

        Vähän kyllä ihmetyttää millä periaatteella pidät ruokaa epäilty nro ykkösenä, jos kissa oksentelee mahanestettä eikä ruokaa. Onhan se tietysti mahdollista, että ruoka aiheuttaa ongelmia vasta suolistossa jne, mutta silti miettisin muita seikkoja ensisijaisesti.

        Kannattaa vaihtaa eläinlääkäriä, jos hänen tietotaito ruokinnasta on tuota luokkaa, että luonnostaan pääasiallisesti pikkujyrsijöitä syövä eläin söisi yleensä valkoista lihaa. Kamala aivopieru.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1273
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1200
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1092
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      977
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      671
    Aihe