33v jälkeen vapaaksi!!?

Mika

MAITOPROTEIINI JA ALLERGIANI

Lupasin viime keväänä tällä listalla kertoa kokemuksiani maitoproteiinittomasta ruokavaliokokeilustani. Viime kevät oli uskomaton, samaa sanottava tästä keväästä. Tarvitsen vielä ensi vuoden kevään uskoakseni että tämä on TOTTA! Olenko todellakin vapaa lopullisesti siitepölyallergiasta.

Taustaa hieman. Minulla ollut todella voimakas koivun siitepölyallergia, josta tullut voimakkatai astmaoireita. Joka kevät 33 vuoden ajan tuli kärsittyä rankasti ellen lomaillu koko toukokuuta ulkomailla. Totta kai mahdollisimman tehokkaat antihistamiinit jne. auttoivat aina jonkin verran. Sen enempää terkentamatta sanona että todella pahaksi on usein mennyt.

Ensimmäisenä ongelmakeväänä 7 vuotiaana minut kiidätettiin sairaalaan ambulanssilla koska olin tukehtumaisillani. Saivat hengen kulkemaan matkalla sairaalaan.

Muutettuani Belgiaan 9v sitten luulin helpotuksen tulleen koska siellä paljon vähemmän koivuja kuin Suomessa. Mutta huomasin kuitenkin vain siitepölykauden pidentyneen. Ja oireet olivat aivan yhtä pahat. Nyt olen asunut 4v pohjois Italiassa ja kausi pidentyi edelleenkin pidemmäksi, vuoriston läheisyyden vuoksi. Kaksi tosi pahaa kevättä oli takana jo Italiassakin. Täällä alkoi lisäksi vaivaamaan pähkinäpensaskin joita alueella kai runsaasti. Sen pölytys alkaa jo tammikuussa. Pahalta tuntui kun leppä, joka on ennen koivu ollut aina myös hankala minulle. Näinkö siis "hymyili" parina kevään Italiassa.

Entäs sitten.

Tänne pastan kotimaahan muutettuamme työskentelin hetken aikaa osastolla jossa tehtiin myös "allergeenehin" liittyvää tutkimusta. (Työskentelen tutkimuskeskuksessa.) Itävaltalainen kollegani joka vastasi tuosta projektista ja liikkui kansainvälisissä allergiakonferensseissa kuuli voimakkaasta allergiaongelmastani. Hän kertoi puolitoista vuotta sitten että minun kannattaisi ainakin kokeilla olla 2 vuotta ruokavaliolla joka on täysin vapaa maitoproteiinista. Sanoi moisen auttaneen uskomattoman radikaalilla tavalla tuntemalleen opiskelijalle Wienissä.

Täysin ilman juustoja, maitoa, jogurttia tai mitään ruokaa missä on maitoproteiineja!! 2 vuotta??!!! Mahdotonta. Posketon ehdotus. Ja vielä Italiassa.

Koska olen kärsinyt todella paljon allergiastani lupasin kuitenkin kokeilla niin että vähentäisin maitotuotteiden kulutuksta talvella minimiin ja yrittäisin olla sitten nollalinjalla koko kevään.

Eka yritys oli siis viime kevät (2004), ensimmäinen kokeilukevät. Sanottava on etten kyennyt olemaan aivan ehdoton juuston kanssa. Enkä edes ajatellu leivonnaisia jotka joiden valmistuksessa käytetty maitoa. Mutta kokemukset olivat uskomattoman lupaavia. Vain pientä tarvetta antihistamiinien käyttöön viime keväänä. Ensimmäin upea kevät.

KEVÄT 2005

Tämän vuoden koivun siitepölyn pahin aika on nyt (4.5.2005) jo ohi täällä Lombardiassa. Voin kertoa ettei ole ollut käyännössä mitään allergiaoireita! Yhden kerran olen ottanut antihistamiinin.

Olen jopa juossut normaaliin tahtiin pahimpinakin siitepölypäivinä 7-9km juoksulenkkejä. Kova pölytyspäivä oli myös työpaikan 10km juoksukilpalupäivänäkin. Olo loistava silloinkin.

Viime keväänä olin sisätiloissa pahimpina päivínä vanhasta tottumuksesta. Ostimme kotiimme muutama vuosi sitten erinomaisen (valitettavan kallis) ilmanpuhdistajan. Ehkä se jotenkin auttoi muttei mitään valtavaa muutosta tullut sinä keväänä.

Tämä ja viime kevät siis ENSIMMÄISET keväät vapaita allergista! En vielä ole uskoa tätä. Tarvitaan kai kolmas kevät. Ehkä sitten pitäisi sitten kokeilla keskellä siitepölyaikaa syödä yhtäkkiä paljon juusotja sun muuta ja jotta selviäisi saanko allergiat tulemaan noin vain. En tiedä onko hyvä idea. Mutta melkoisen uskomatonta tämä on oli vapauteni allergiasta mistä tahansa johtuvaa. En siis loukkaannu jos joku lääkäri nauraa maitoproteiinitarinalleni. En ole asiantuntija. Minua kiinnostaa tulokset. Nyt niitä on. Ainoa selkeä toinen muutos elämässäni on liikunnan määrän jatkuva kasvu 2-3 kuluneen vuoden aikana. (Ehkä sillä on merkitystä enemmän kuin arvaan.)

Tänä talvena en ollut täysin nollalonjalla. Syönyt harvoin kuitenkaan mitään missä juustoa tai muutakaa maitotuotetta. Viime kesänä söin ihan vapaasti. Nyt olen ollut pari kuukautta absoluuttisen tarkka etten saa maitoproteiineja missään muodossa.

Olen ollut vihainen koska kukaan ei ole aiemmin kertonut minulle tällaisesta kokeilumahdollisuudesta. Homeopaatit tuntuvat tietävän mutten ole heidän luonaan käynyt. Olen luottanut ja luotan edelleenkin ihan perinteisiin lääkäreihin.

Kun kysyin asiaa tutkijakollgaltani aikoinaan sanoi jotain sellaista että allergioihin ja siihen liittyviin tutkimuksiin liittyy niin paljon haasteita ettei voida ainakaan virallisesti osoittaa maitoproteiinien osuutta tällaiseen allergiaan(?).

Omahoitokokeiluni osoittaa ettei se tämä kokeilu vahingoita ketään. Ei myöskään maksa. Riittävästi vain innostusta ja itsekuria. SUOSITTELEN ainakin astmaattista siitepölyallergiaa kärsivälle todella lämpimästi vastaavanlaista kokeilua!

Muistathan kuitenkin että maitotuotteet ovat tärkeä kalciumin lähde. Tulee korvata jollain muulla lailla tämä!

HUOM! Olen jo kauan tiennyt että maitoa kannattaa välttää silloin mun on voimaksa nuha tai vastaavaa. Maitohan vaikuttaa limakalvoihin. Tämän vaikutus on ilmeisen välitön.

Mutta on kokonaan toinen juttu mikä liittyy maidon proteiinin ja allergiaan. Maitoproteiinin allergiaan liittyvä mekanismi vie kuulemma 2 vuorokauden kuluttua kun sitä on syönyt. Tämä viive hankaloittaa sen vaikutuksen huomaamista.

10

3333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renja

      Mielenkiintoista...todella. Olen itsekin huomannut maitotuotteiden pahentavan astmaoireitani, mutta olisiko tosiaan apua siitepölyallergiaankin???

      Taidan pistää kokeiluun, onhan siitä tutkittua tietoakin että maidon kaseiini aiheuttaa astma- ja allergiaoireita. Ja muuten, minullekin lääkäri naureskeli huvittuneesti kun kerroin tästä havainnostani. Mutta naurakoot jos tykkäävät!

      Hyvä että olet ssanut helpotusta oireisiin (tai olet oireeton), itse olen taas ihan tukossa. Avaavaa otin juuri kaksi annosta eikä tunnu auttavan. Jos otan enemän niin pumppu alkaa hakkaamaan kuin viimeistä päivää ja tärisyttää...ihanaa aikaa tämä kevät :/

    • HMG

      Oli mielenkiintoista kuulla, ja olen iloinen puolestasi että olet saanut avun. Luin tässä viikko sitten eräästä mielenkiintoisesta artikkelista että lehmänmaidon proteiini (pääasiallisesti alfa S1 kaseiini) voi olla tuollaisten siitepölyallergioiden allaoleva pääsyy. Eli puiden jne. siitepöly ei ole se mikä kyseistä allergiaa aiheuttaa, vaan joku säännöllisesti syöty ruoka (ruoassa oleva proteiini). Uskon kertomasi perusteella että sinulla on kaseiini-allergia, ja että se on perimmäinen syy miksi olet reagoinut siitepölyyn.

      En ihmettele yhtään maidon tai maidon proteiinin yhteyttä astmaan. Sen verran paljon negatiivista olen lukenut lehmänmaidon proteiinista. Amerikkalainen huippupikajuoksija Florence Griffith Joyner, joka voitti Olympia kultaa joskus 1980-luvulla, kuoli tässä äskettäin sangen nuorena. Afro-amerikkalaisena hänellä oli mitä todennäköisimmin maito-allergia. Hän kuoli tukehtumiseen n. 15 tuntia sen jälkeen kun oli syönyt pizzan jossa mozzarella juustoa. Tehtiin nopea ruumiinavaus. Keuhkoissa oli paljon limaa, ja sana "congested" esiintyi raportissa usein. Eli lima oli tukkinut keuhkoja. Muissa sisäelimissä oli myös limaa ja tämä "congested" sana esiintyi niidenkin kohdalla. Verestä löytyi kahden lääkkeen jäämiä. Toinen oli aspiriini ja toinen joku Benadryl tai Benahedryl, jälkimmäinen ymmärtääkseni joku ilmatievaivoihin auttava lääke. Joten Flo Jo koki vaikeuksia hengittää ja tästä syystä söi lääkettä. Tämä aiheutti todennäköisesti hänen maito-allergiansa, josta hän ei tainnut olla tietoinen. Hänen sanottiin mainostaneen maitotuotteita, vähän niinkuin tuo Kanadan Ben Johnson. Suuri enemmistö afro-amerikkalaisista ovat maitoproteiinille allergisia. Ja kun he ovat oppineet maitotuotteita käyttämään valkoihoisten tavoin niin heidän keskuudessaan ovat lisääntyneet kaikenlaiset sairaudet.

      Tästä voi lukea jotain maitoproteiinista ja Flo Jo:sta.

      http://www.aboutbreathing.com/articles/florence-joyner.htm
      http://www.vaccinetruth.org/casein.htm


      Tässä on toistaiseksi paras tietopaketti mitä olen löytänyt mitä tulee allergisuuteen vieraita proteiini-aineita kohtaan. Tässä käsitellään myös aika paljon maidon proteiini(t). Kannattaa ehdottomasti lukea

      http://www.dogtorj.com/pages/556762


      H M Granbacka

      • Komik

        Benadryl on antihistamiini (Diphenhydramine)


      • "Limanuljaska"

        Minulla ei ole allergiaa, mutta olen keliaakko ja laktoosi-intolerantikko. Tämän lisäksi olen itsedianosoinut kärsiväni PND:stä (Post Nasal Drip), jota mm. maitotuotteet aiheuttavat. Eli oireina on mm. jatkuva limaneritys nenäntakaosasta kurkkuun aiheuttaen tunteen, että kurkkuun on tarttunut jotain. Lima tietysti aiheuttaa myös erittäin pahanhajuisen hengityksen, jota ei saa pois kuin hyvin pieneksi hetkeksi. Sokeripitoiset tuotteet ovat myös pahasta, sillä ne luovat limalle hyvän kasvualustan...

        Tästä linkistä löysin itseeni täysin sopivat oireet:
        http://www.breezecare.com/infopnd/post-nasal-drip-symptoms.html

        Em. kaupalliset sivut tarjoaisivat ehkä avun ongelmaani, mutta Suomeen tuotteita ei voi tilata, sillä tulli on katsonut ne lääkkeitä vastaaviksi tuotteiksi. Lääkäreiltä en ole saanut muuta apua kuin jotain nenäsuihkeita, joista ei apua ole ollut. Muuten he eivät ole osanneet kommentoida oireitani. Hetken helpotuksen saan nenähuuhtelusta, mutta varmasti täysin maitoproteiiniton ruokavalio olisi ainoa vaihtoehto helpottaa oloa. Vielä en ole ko. ruokavaliota toteuttanut, mutta luulen, että näin tulee tapahtumaan hyvinkin pian.

        Tässä vielä yksi vastaantullut linkki:
        http://www.milksucks.com/


    • ...löysin vastauksen...

      ...lastani vaivaavaan ongelmaan. Hänellä siitepölyallergia ja astma. Lääkitykset maksimissaan näin siitepölyaikana. Kaksi viikkoa on ollut aivan mahdoton kuiva yskä, aivan kuin jotakin olisi tarttunut kurkkuun.Limaa erittyy ja sitä saa kakoa. Oikeastaan kakomista on ollut koko vuoden ja olemme ihmetelleet kun lääkityksen pitäisi olla kohdallaan.
      Kun luimme tekstisi, alkoi palaset loksahtaa kohdalleen. Hän käyttää paljon maitotuotteita ja kakominen on ylimmillään syömisen jälkeen.Samoin karkkipussin jälkeen. Jotakin tämänsuuntaista, kuin kirjoitit, olemme osanneet epäilläkin, mutta emme ole tienneet mikä siinä ruuassa ärsyttää.Aiomme kokeilla auttaako maidoton. Kiitos kun kirjoitit asiasi tänne palstalle.

      • Mika

        Toivotaan parasta lapsellenne! Ja kyllä, mitä sitten kokeilettekin niin hyvä tehdä se harkiten.

        Ja tietenkin hyvä muistuttaa jälleen että maidoton (tai paremminkin maitoproteiinoton) ruokavalio tuo heti kysymyksen mistä riittävästi kalciumia jos ei kerran maitoa käytetä. Se asia selvitettävä jo etukäteen ettei tarvitse huolestua tuosta myöhemmin.

        Olen edelleenkin todella hämmästynyt onko minun allergiaongelmani tosiaankin poissa näin. Eli 33v jälkeen olen nyt vapaa siitä rankasta jokakeväisesta ongelmastani. Ensi keväänä ehkä taas muistan naputtaa tänne sen kolmannen kevään tulokset maidottoman ruokavalion vaikutuksesta.

        Ja sanotaan nyt vielä tarkennukseksi se että oma ehdoton maitoproteiiniton linjani on ollut vain ja ainoastaan muutaman kevätkuukauden aikana. Muina vuodenaikoina käytän maitotuotteita, vaikkakin määrällisesti silloinkin vain vähän. Eli jokapäiväiseen elämään ei juustot, maito ja jogurtti enää kuulu. Esim. aamuisen myslin syön nykyisin riisimaidon kanssa. Jam, jam. Ja leivän päälle juuston sijaan vaihtunut pähkinätahnat. jne. jne. Ei mitään askeettisuutta ja uhrautumista suinkaan vaan nautitaan hyvästä ruoasta, mutta tietyiltä osin hiukan eri tavalla kuin ennen. Jos näin ei olisi ei ehkä malttaisi olla tärkeänä pitämälläni ehdottomalla linjalla niitä 2-3 kuukautta siitepölyaikaan keväällä.


    • siitepölyallerginen

      Goolasin ja löysin tämän vanhan ketjun, mutta toivottavasti keskustelu jatkuu,

      Itse olen pikkulikasta lähtien ollut toooodella siitepölyallerginen. Keväät ovat olleet tuskaa, lääkkeidenkin kanssa. Jouduin joka kevät käyttämään sekä sisäisiä allergialääkkeitä, että kahdenlaisia erilaisia silmätippoja. Silti oli tuskaa... tuntui, ettei mikään auttanut.

      Sitten teini-iän ideologiapäässäni päätin n16-vuotiaana ryhtyä vegaaniksi. Siis pois kaikki eläinkunnantuotteet, maitotuotteet mukaan lukien. Ja kappas, siitepölyallergiani katosivat KOKONAAN.

      Olin n.5 vuotta vegaani, jona aikana en kärsinyt ollenkaan siitepölyallergiasta. Luin runsaasti eriliaisia terveyteen ja kasvisruokavalioihin liittyviä kirjoja ja pari ulkomaalaisessa kirjoissa tuli ilmi, että moni ihminen on saanut avun allergioihin jättämällä kaikki maitotuotteet pois. Olin siis tietoinen siitä, että todennäköisin syy allergiattomuuteeni on maidottomuus.

      Noh, sitten ideologiat karisivat ja olen nyt jo pitkään ollut ihan tavallinen sekaravinnon syöjä. Käytän nykyään myös runsaasti maitotuotteita eri muodoissa, maitoa teessä, paljon rahkaa proteiinin vuoksi, rakastan juustoja ja ruokajuomana piimä paras. Veeganiudesta luiopumisen jälkeen siitepölyallergiani kuitenkin palasivat, mutta ovat pysyneet aika hyvin lääkityksellä kurissa. Tähän asti. Nimittäin joka kevät allergiani ovat vain pahentuneet ja pahentuneet...

      Nyt olen alkanut jo kärsimään kevään oireista, vaikka leppää on vain pieninä pitoisuuksina ilmassa... Pelottaa hirveästi, millainen painajaiskevät tulossa, joten eilen päätin tehdä itselleni pyhän lupauksen siitä, että jätän taas kaikki maitotuotteet pois ruokavaliostani Syön siis muuten kyllä lihaa, kalaa jne, vain maitotuotteet jäävät pois.

      En tiedä auttaako se enää tämän kevään allergiaan (todennäköisesti ei, koska pitää olla maidoton muutamasta kuukaudesta jopa vuoteen, ennen kuin allergiat katoavat) mutta jos tämä toimii yhtä hyvin kuin aiemmin vegaanina, niin varmasti pysyn maidottomalla ruokavaliolla lopun elämääni.

      Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat havainneet tämän toimineen?

      On muute jännä, että tästä asiasta on niin vähän tietoa ja keskustelua... Valio ei tietenkään tykkää, joten onkohan tästä tehty jotain virallisia tutkimustuloksia ja pimitetäänkö tietoa mahtifirmojen taholta?

      Itse kannustan kaikkia allergikkoja reippaasti kokeilemaan toimiiko maidoton ruokavalio teillä! :)

      • _up_

        kokeilkaa ihmiset tätä maidottomuutta, se todella toimii! pitää vaan olla tarpeeksi pitkään ilman maitotuotteita enne siitepölykauden alkua!


    • D-vitamiini.

      Aloin saamaan aikuisena allergisia oireita lepästä ja koivusta. Samalla sain oireita punaisesta paprikasta. Lisäksi sain oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas keväällä. Söin vuosia antihistamiinia keväästä syksyyn ja monesti siihen pakkaseen astikin, toisin en edes joka päivä. 3 vuotta sitten luin Tiede-keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa (pari viime kesää aurinko on paistanut runsaasti). Tämän jälkeen ei ole ollut mitään allergiaoireita, jotain ihan pientä kutinaa lukuunottamatta. Viime syksynä jätin viljat ja ainakaan vielä ei ole edes sitä pientä kutinaa ollut, vaikka siitepölyä on jo ilmassa. Joten kattellaan, tarviiko uusia antihistamiinireseptiä lainkaan. Miehelläni sama juttu.

    • tasapaino kaikessa

      Olen taman viestiketjun aloittaja. Tuon eka viestin kirjoitin siis 7 vuotta sitten. Asiat paaosin edelleen kuten kerroin jo ekassa viestissani. Tilanne on ollut kaytannossa taysin hallinnassa nama vuodet. Myos tama kevat oli.

      En tieda josko minulla on ollut (ja on) tuo kaseiini/maito-allergia. Joka tapauksessa ongelmia vain ja ainoastaan puiden siitepolyaikana. Ja ennaltaehkaisevana apuna nayttaa olevan kohtuullinen maitotuotteiden kaytto ympari vuoden, kaytan lahinna vain juustoja. Itse maitoa ja esim jaateloita en kayta lainkaan, mita nyt kesalla poikkeuksia. Sitten joitakin kuukausia ennen siitepolyaikaa pyrin maitoproteiinin tayteen valttamiseen. Tama jalkimmainen tarkoittaa omalla kohdallani edelleen siis sita etten kayta maitotuotteita mutta pyrin myos selvittamaan onko kussakin ruokavalmisteessa ja tuoteessa kaytetty maitoa/maitoproteiinia. jne

      Naiden kuluneiden 7v aikana olen muutamana lopputalvena/kevaana testannut niin etta jatkan kohtuullista maitotuotteiden kayttoa myos siitepolyaikaan. Huonoin seurauksin. Siitepolyallergia on tullut melko voimakkaana ja hengitysoireet myos. Minullahan lepan/koivin siitepolyn suurin ongelma se etta tulee lopulta astmaoireita.

      Nailla muutamilla koe vuosilla olen siten omasta mielestani jalleen uudelleen todistanut etta minun kohdalla tassa on joku syy-yhteys maitotuotteiden/maitoproteiini(?) kayttoon. HUOM! Mutta jonakin kevaina on tasta maitoproteiinivapaasta ruokavaliosta huolimatta iskenyt hetkeksi kohtuullisia vanhoja oireita! Silloin mietin etta josko olen syonyt jotain sellaista joka taman aiheutti. Mutta sitten havaitsin etta nama ongelmat ovat nayttaneet tulleen silloin kun olen nukkunut erittain vahan eika liikuntaan ole sen lisaksi ollut aikaa.

      Ehka joku voi tasta saada todisteen sille ettei maitoproteiinittomuudella olekaan tekemista oireideni kanssa. Jos vaikka nain olisi niin en pista pahaksi. Itselleni tama antaa vinkkia siita ettei tama muutaman kuukauden ehdoton maitoproteiinittomuus itsessaan taysin autakaan(!) vaan kehon tulee olla kunnossa, johon riittava lepo ja sopiva maara liikuntaa auttaa osaltaan.

      Taman halusin yrittaa todistaa silla etta tana kevaana aloitin pitkahkojen juoksu/patkikka lenkken teon (1-2t / 9-14km monta kertaa viikossa rentoa uintia valipaivina) jo ennen siitepolyaikaa ja jatkoin pahimpaan siitepolyaikaan. Hyva liikunta ulkoilmassa antoi kaupan paalle hyvat unet. Sitten soin valilla pizaa ja pastaa jonka kanssa juustoja jne. Koska koivun siitepoly paivat oli just silloin voimakkaana tyypillisia ensioireita tuli silmiin ja nenaan. Mutta oireet jai hetkellisiksi. Kerran otin antihistamiini tablettin koska arvelin etta nyt saattaa menna younet huonoksi. Naista kokeiluista ajattelin josko maitoproteiinittomuudella/maidottomuudella varmastikin merkitysta minun kohdallani mutta etta kehon muu kunto / tasapaino yhta tarkeaa. Vai olisko vielakin tarkeampaa?

      Tama nukkumiseen liittyva syy-yhteyden arvailu voi kuulostaa triviaalilta koska tietenkin kannattaa aina nukkua riittavasti koska kaikenlaisia vaivoja voi tulle jos keho ei saa tarvitsemaansa lepoa. Ongelma siitepolyallergian kanssa se etta kun se paasee puskemaan oiken pahaksi niin minulla menee samalla younet todella huonoksi huonon hengityksen ja ilman vuoksi. Kierre on silloin olemassa ja sita hankala kataista koska hikiliikuntaa en voi silloin enaa tehda rasitusastma-oireiden vuoksi.

      LOPUKSI! En missaan tapauksessa toivo kenenkaan ryhtyvan mihinkaan aarimmaisiin kokeiluihn minun kertomieni kokemusten vuoksi, etenkaan lasten ollessa kyseessa. Kannattaa selvittaa tilanne perin pohjin asiantuntijoiden avulla ja allegiaa Suomessa niin paljon etta kokemusta ja apua tarjolla.

      Mita tulee ruokavaliooni olen itselleni selittanyt ettei absoluuttisessa maitoproteiinivapaassa ruokavaliossa pitaisi olla muuta isoa ongelmaa kuin etta silloin tulee varmistaa ei vain kalsiumin, mutta myos muiden maidosta tunnetusti saatavien vitamiinien ja ravintoaineiden saanti muualta.

      Se mika auttaa minulle ei ehka auta mitenkan toisille. Minulla ei ole mitaa laakareiden antamia ohjestuksia vastaan. Omalla kohdallani se oli vain tarkoittanut yli 30v antihistamiinien kayttoa. Ehka olisin saanut avun siedatyshoidoilla, mutten jostain syysta malttanut ryhtya kokeilemaan sita koska luulin ettei se autan minulle. Nyt 7 vuoden kokeilujen jalkeen voi vain sanoa etta olen erittain kiitollinen niista vinkeista jotka sain silloin. Voi kai sanoa ette olen loytanyt useita keinoja joilla auttaa kehoani pysymaan paremmassa kunnossa ja siten valttymaan siitepolyajan ongelmilta.Tahan liittyy itselleni ilmeisena se etta minun on hyva kayttaa maitotuotteita ajatuksella. Mikaan loytamistani apukeinoista ei ole vaarallinen vaan loppusaldona nayttaisi olevan itselleen sopivan ruokavalion seka liikunnan loytaminen, seka pyrkia kaikin keinoin varmistamaan etta keho saa lepoa riittavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe