Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ahdistaa voimakkaasti

Anonyymi

Minulta tehtiin kasvainlöydös maksasta reilu kaksi kuukautta sitten, joka hyvin nopeasti varmistui pahanlaatuiseksi.

Sitten alkoi tutkimusten kierre: Yksi kuva/tähystys => Odotellaan viikko tuloksia => Määrätään seuraavaan kuvaan/tähystykseen => Odotellaan viikko-pari aikaa sinne => Ja taas alusta. Aina kun kuvittelee "tämän" olevan se viimeinen tutkimus, tulee aina yksi lisää.

Matkan varrella syöpä on varmistunut kolangiokarsinoomaksi, joka on osin levinnyt, mutta hoitosuunnitelmaa ei ole vieläkään.

Olen henkisesti aivan loppu. Rämpiminen viikko kerrallaan kohden seuraavaa tutkimusta on todella repivää. Enkä minä ole edes juurikaan joutunut kärsimään fyysisesti.

Ahdistuksen kierre vaan syvenee, sillä en haluaisi huolestuttaa lähimmäisiäni. Mutta valitettavasti en joka kerta kykene esittämään pirteää, jonka jälkeen koen pahaa oloa toisten huolestuttamisesta.

Hoitavaa lääkäriä olen matkan varrella fyysisesti kerran. Kaikki muut kontaktit puhelimella tai sitten olen vain saanut OmaKannasta lukea tuloksia. Tuon tapaamisen yhteydessä kerroin ahdistuksestani, johon hän totesi olevansa sisätautien erikoislääkäri, eikä pysty auttamaan henkisellä puolella. Se keskustelu loppui siihen. Vielä kertaakaan ei yksikään terveydenhuollon henkilö ole kysynyt minulta, että miten voin.

Syöpäyhdistyksen tukihenkilöä kävin tapaamassa kerran. Se auttoi jonkin verran, tosin hänkin tuntui olevan kovin kiinnostunut kertomaan omasta selviytymistarinastaan, ei niinkään kuuntelemaan minua.

Ajatukset ovat vääjäämättä kääntyneet sitä kohden, että olisipa tämä pian lopullisesti ohi. Se olisi ehkä kaikille helpointa.

22

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monella samoja kokemuksia. Valitettavasti.

      • Anonyymi

        Tätä samaa on useampikin minulle sanonut. Valitettavasti se ei muuta omaa oloani yhtään paremmaksi. -AP


    • Anonyymi

      Nyt pyydät itsellesi ahdistukseen lääkettä ja ota mielialalääkkeet myös. Jos et vielä tiedä mikä on hoitosuunnitelmasi niin koeta olla yhteydessä sinne hoitavaan yksikköön. Syöpätautien poliklinikalla on tosi hyvä pappi, en nyt puhu viimeisestä voitelusta, mutta suosittelen ottamaan häneen yhteyttä, hän ei tuputa uskontoa, mutta on erittäin miellyttävä nainen. Koittaisin kysyä, että onko tarkoitus leikata ja kysy sieltä hoitavasta yksiköstä koska kaksi kuukautta on pitkä aika olla tietämätön oman hoitonsa suhteen. Voimia sinulle paljon. Syöpähoidoissa päivystyksellinen saattaa tarkoittaa kahta viikkoa kun päivystävän sairaalaan päivystyksessä päivystys tarkoittaa, että asiat tapahtuu heti eli aikamääreet vaihtelevat. Kyllähän sinun tulee saada tietää omasta tilanteestasi.

      • Anonyymi

        Olenhan minä kysellyt tilanteesta. Mutta vastaus on joka kerta "katsotaan tämä tutkimus". Jatkokysymyksiin vastataan vain "en tiedä". Edellisellä kerralla kun sain lääkärin puhelimen päähän, olivat vastaukset todella tylyjä.

        Tällä hetkellä on taas tilanne, että maksaa on kuvattu n. viikko sitten, mutta minulla ei ole mitään tietoa koska saan tietää kuvauksen tulokset.


    • Anonyymi

      Kun saa syöpädiagnoosin,niin ei mikään palaa enään normaaliksi.Varsinkin jos syöpä vaatiin jatkuvaa kontrollia tai elät epävarmuudessa voidaanko parantaa tai jos uusimisriski on iso.Mulla on ollut kaksi eri syöpää ja tämä toinen vaatii jatkuvaa 4 kertaa vuodessa kontrollointia hamaan tappiin asti.Näin on menty jo viisi vuotta.Toivon,että löydät henkistä tukea, jolla minäkin pääsin osittain töihin ja hallitsen paniikkihäiriötä ja ahdistusta paremmin.

    • Anonyymi

      soita sinne yksikköön mistä sinulle on annettu tutkimusaika koska se joka on pyytänyt tutkimusta niin se kertoo myös tulokset. Tuolla alueella sijaitsevaa syöpää hoidetaan yleensä leikkauksella ja annetaan täydentävinä hoitoina ainakin sytostaatteja. Jos et kestä tällä hetkellä niin mene ehdottomasti hakemaan lääkettä ahdistukseen, et jaksa muuten tuota noin pitkään kestänyttä epävarmuutta ja valtavaa ahdistusta, käsittääkseni et saa tukea sukulaisista tai ystävistä tai et halua kuormittaa heitä, niinpä suosittelen ehdottomasti, että haet ammattiapua.
      Vaikuttaa mielestäni siltä, että tilannettasi tutkitaan ja pohditaan mitä tehdään, tehty luultavasti myös levinneisyyskartoitus, yleensä kaikille syöpäpotilaille tehdään levinneisyyskartoitus, sinun tapauksessasi onko tehty magneettikuvausta varjoaineella. Voimia ja koeta jaksaa soittaa vaikka päivystykseen ja kertoa jos et jaksa, tuo henkinen jaksaminen voi tehdä sellaisen tilan ettei jaksa edes soittaa itselle apua, oletko perheellinen. t.eräs onkologisen puolen työntekijä.

      • Anonyymi

        Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, olen minä sinne soitellut. Tämän viimeisimmän kuvan tuloksia olen kysynyt kahdesti. Mutta kun sieltä ei saa kuin hoitajan langan päähän, eikä hän voi tuloksia kertoa. Eikä sitä soitteluakaan loputtomasti jaksa, kun asiat vastaukset ovat tylyjä. Esim. "Miksi soitit tänne?" ja "miksi sinulle on niin tärkeää tietää koska asiaasi seuraavan kerran käsitellään"?

        Olen pyytänyt apua henkiseen jaksamiseen. Ihan jokaisen lääkärin kanssa käydyn keskustelun epikriisissä lukee, että potilas on hyvin ahdistunut tilanteestaan. Mutta jonot ovat kuulemma pitkät.

        Ihan alkuun mulle riittäisi, että joku viitsisi edes kuunnella. Mutta kuten mulle on sanottu, eivät henkisen puolen asiat kuulu sisäelimiä tutkiville/hoitaville osastoille. -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, olen minä sinne soitellut. Tämän viimeisimmän kuvan tuloksia olen kysynyt kahdesti. Mutta kun sieltä ei saa kuin hoitajan langan päähän, eikä hän voi tuloksia kertoa. Eikä sitä soitteluakaan loputtomasti jaksa, kun asiat vastaukset ovat tylyjä. Esim. "Miksi soitit tänne?" ja "miksi sinulle on niin tärkeää tietää koska asiaasi seuraavan kerran käsitellään"?

        Olen pyytänyt apua henkiseen jaksamiseen. Ihan jokaisen lääkärin kanssa käydyn keskustelun epikriisissä lukee, että potilas on hyvin ahdistunut tilanteestaan. Mutta jonot ovat kuulemma pitkät.

        Ihan alkuun mulle riittäisi, että joku viitsisi edes kuunnella. Mutta kuten mulle on sanottu, eivät henkisen puolen asiat kuulu sisäelimiä tutkiville/hoitaville osastoille. -AP

        Ota aika kirkon diakoniatyöntekijälle tai kriisikeskukseen, sieltä saisit keskusteluapua, kirkolta ehkä enemmänkin tarvittaessa. Yritä pärjätä. Parempaa terveyttä sinulle toivon.


    • Anonyymi

      Sinun ei tarvitse tuntea pahaa oloa toisten huolestuttamisesta. Saat tuntea ne tunteet joita sinulla on. Sukulaisesi pitäisi sinua tukea eikä toisinpäin.

    • Anonyymi

      Jos olisin itse tilanteessasi, vaatisin lääkkeet myös ahdistukseen ja muihin mahdollisiin oireisiin. Jos jokin lääkäri ei auttaisi, menisin paremmalle. Aina löytyy auttavia käsiä. Mene paremmalle lääkärille, sillä kyllä heitä on.

    • Anonyymi

      Kävin lukemassa Docrateksen sivuja ja yleistä hoitoprotokollaa, joskus siellä on myös lääketutkimuksia johon potilas voi olla soveltuva, mutta nämä syöpähoidot ovat moniammatillisia hoitoja johon osallistuu, syöpälääkäreitä, kirurgeja, radiologeja, fyysikkoja sekä muu hoitava henkilökunta, apua on henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen ja sieltä pitäisi henkilökunnan antaa tukea ja ohjausta oikeaan paikkaan. Käyppä lukeen tuolta DOcrateksen sivuilta miten siellä homma toimii ihan mielenkiinnosta, siinä selitetiin myös miten hoito etenee kun potilas on saanut diagnoosin.
      https://www.docrates.com/syopamuodot/sappirakon-ja-sappitiehyeiden-syopa/

      • Anonyymi

        Docrates on tuttu, ja muutenkin olen kyllä lukenut varsin kattavasti niin suomen- kuin englanninkieliesiä julkaisuja aiheesta.

        Kuulun siihen osaan kansalaisista - jonka uskoisin olevan varsin suuren - jolle vakituisesta työstä huolimatta Docrateksen hoidot ovat taloudellisesti tavoittamattomissa. -AP


    • Anonyymi

      Ihan siksi mainitsin tuon Docrateksen, että siellä on kirjoitettu eräiden syöpien kohdalla, että miten hoitoprosessi etenee. Lääkekokeiluihin voi ilmoittautua jos on sopiva tutkimukseen julkisella ja yksiyisellä koska sinne ei mennä pärstän mukaan vaan lääketutkimuspotilaan tulee soveltua kaikin osin tutkimuspotilaaksi, silloin lääkkeet ja hoidot ovat ilmaisia ja taitaa olla polikilinikkakäynnitkin. Itse voi soittaa ja kysyä julkiselta puolelta ja tuolta Docrateksesta, tekevät kuitenkin rinnakkain syövän hoitoa julkinen ja Docrates.

    • Anonyymi

      Oletko vielä pelastunut? Anna elämäsi Jeesuksen käsiin. Lääkärit tekevät suhteesi kaikkensa ja rukoilen että sinulla elämän päiviä vielä olisi. Jumala pitää huolen yhtäkään hän ei työnnä pois joka hänen luokseen tulee.

      • Anonyymi

        Älä viitsisi jeesustella vakavan tilanteen äärellä! Se on pilkantekoa, kun ihmisellä on ihan maallinen hätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsisi jeesustella vakavan tilanteen äärellä! Se on pilkantekoa, kun ihmisellä on ihan maallinen hätä.

        Jeesus kulki maanpäällä ihmisenä ja tietää mitä on kärsimys.
        Vain pilkkaajat haluaa erotella luodun luonnon ja "hengellisen illuusion", jotta ihmisellä ei olisi mitään toivoa.

        Luoja loi maalliset asiat ja tietää sinua paremmin miten ne hoidetaan.


    • Anonyymi

      Oletko havainnut paranoiaiseksi tai jopa psykopaatiksi lavastaa yrittävää muidenhäiriköiden iskujenjälkeistä kohdentunutta perästäajelua ja möllötystä tms supressioita jotka pitkäaikaisia havaittaessa taidokkaasti peiteltyjä. Ei ole ollenkaan mukavaa jos ihmisiä sairastuu aivan tosta vaan.

    • Anonyymi

      Turvallisuudentunteen anastajat ovat kyllä ryhmä josta syöpätutkijat voisivat toivonmukaan kiinnostua enemmänkin.

    • Anonyymi

      Sairaalat tykkää tutkimuksista. Siellä koulutetaan tutkijoita ja sinä olet mukava materiaali heille.

      Ei he osaa hoitaa siksi se jätetään viimeiseksi työvaiheeksi.

      Etsi muita hoitomuotoja, jotta tekisit itse jotain ja saisit siitä edes yrittämisen rohkaisua siksi aikaa kun sairaalassa miettivät mitä viitsivät tehdä.

      Mutta myös Jeesus antaa apua ja rohkaisua ja lohtua ja turvaa. Hän kuulee rukoukset.

    • Anonyymi

      Paramemlpjam oloom' otsel''m mpm åaramem lpsla olin sairaalassa ja kipsi oli jalassa, otinkipsin pois sai ottaakin, .... mutta joo röntgen kuvissa näkyi murtuia.... mutta pahempiakin on lumpioiden, nilkan sisällä joka ei näy normaalissa ICT-kuvassa vammat...

    • Anonyymi

      Voi harmi. Olet varmaan jonkinlaisessa shokkitilassa järkyttävän tiedon myötä. Käy juttelemassa kriisikeskuksessa jos jaksat, siellä on keskusteluapua kriisitilanteisiin. Myös diakoniatyöntekijä osaa kuunnella ja antaa myös apua taloudellisiin ongelmiin.
      Parempaa vointia sinulle ja pikaista tervehtymistä.

    • Anonyymi

      Ainakin tarvitset ne ahdistuslääkkeet. Ne saat ihan yleislääkäriltä; joka ymmärtää tilanteesi. Itse ottaisin tuossa tilanteessa kaiken avun, mitä maan päältä löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe