Voiko MS-tauti aiheuttaa näköhäiriöitä muuten kuin näköhermontulehduksen kautta?

Anonyymi

Minulla on MS-tauti diagnosoituna. On ollut nuoresta lähtien harvakseltaan näön sumenemista, välkkyviä valoja, varjoja, silmien hetkellistä sokaistumista niin että näin vain valoa. Hiljakseen vuosien varrella kaukonäköni on huonontunut. Silmäni ovat myös hyvin herkät häikäisylle.

Kummallista on, että magneettikuvissa tai lääkärin katsoessa silmänpohjaa, minulla ei näy MS-vaurioita ollenkaan näköhermoissa. MS-vaurioni ovat muualla aivoissa.

Silmälääkäri tutki silmäni eikä myöskään löytänyt mitään poikkeavaa.

Eli silmät ja näköhermot kunnossa.

Onko mahdollista että MS-vauriot jossain muussa kohdassa aivoja voivat aiheuttaa näköhäiriöitä? Aivoissahan on sellainen alue kuin näköaivokuori, jossa ymmärtääkseni silmien ja näköhermojen välittämä informaatio tulkitaan. Voiko MS-tauti aiheuttaa vaurioita näköaivokuoreen tai johonkin aivojen alueeseen joka on yhteydessä näköaivokuoreen, jolloin MS-tauti sitä kautta aiheuttaisi näköhäiriöitä?

2

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyhyesti ja ytimekkäästi kyllä voi, mutta se näköhermotulhdus on tavallisin!

      Mainitsemasi silmäoireet on mulle hyvin tuttuja. Kyseistä diagnoosia mulla ei ole eikä muutakaan millä ko. oireita selittää paitsi elektrolyytit osaltaan.Mulla on ollut näössä vikaa jo vaikka miten pitkää, toisessa silmässä enemmän ja toisessa vähemmän, mutta pysyi hyvin tasaisena kauan. Kunnes jo n. 15 vuotta sitten paremmassa silmässä alkoi noita kyseisiä oireita ja noin 3 kk:n kuluessa palautui ennalleen. Sittemmin on molemmissa silmissä ollut ajoittain samaa mutta lievempänä, paitsi se eräs tilanne milloin molemmilla silmillä näin vain valonvälähdyksiä! Väsymys ja fyysinen uupumus tuntuisi jotenkin herkistävän noille silmäoireille.

      Monisairas

      Monisairas

    • Anonyymi

      Vähän vielä jatkan...

      En tiedä voiko sanoo varmasti, että näköhermo täysin kunnossa. Esimerkiksi DAI mistä mulla maininta ja aihelöydös voi auheuttaa vaikeasti havaittavia solutason muutoksia, joita ei voi varmentaa perusviipalekuvauksilla. En tiedä voisiko jotkut silmäoireet tuolla selittyä, mutta nuo vaihtuvat oireet tuskin eikä edes ajallinen yhteensopivuus täsmää. Eikä tuo ykeisuupumuskaan taida siitä johtua kuin osaksi.
      Eikä elektrolyyttihäiriöt tee vilkkuvia valoja ja varjoja yms vaan lähinnä vaikeuttaa säätöä lähi- ja kaukonäon välillä.

      Voi olla, että sulla joskus näkyy selitys oireille kuvissa ja uskon myös, että tulevaisuudessa kyetään kudosnäytteistä varmentamaan näitä epäselviä tapauksia.

      Monisairas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe