Minulla on MS-tauti diagnosoituna. On ollut nuoresta lähtien harvakseltaan näön sumenemista, välkkyviä valoja, varjoja, silmien hetkellistä sokaistumista niin että näin vain valoa. Hiljakseen vuosien varrella kaukonäköni on huonontunut. Silmäni ovat myös hyvin herkät häikäisylle.
Kummallista on, että magneettikuvissa tai lääkärin katsoessa silmänpohjaa, minulla ei näy MS-vaurioita ollenkaan näköhermoissa. MS-vaurioni ovat muualla aivoissa.
Silmälääkäri tutki silmäni eikä myöskään löytänyt mitään poikkeavaa.
Eli silmät ja näköhermot kunnossa.
Onko mahdollista että MS-vauriot jossain muussa kohdassa aivoja voivat aiheuttaa näköhäiriöitä? Aivoissahan on sellainen alue kuin näköaivokuori, jossa ymmärtääkseni silmien ja näköhermojen välittämä informaatio tulkitaan. Voiko MS-tauti aiheuttaa vaurioita näköaivokuoreen tai johonkin aivojen alueeseen joka on yhteydessä näköaivokuoreen, jolloin MS-tauti sitä kautta aiheuttaisi näköhäiriöitä?
Voiko MS-tauti aiheuttaa näköhäiriöitä muuten kuin näköhermontulehduksen kautta?
2
1025
Vastaukset
- Anonyymi
Lyhyesti ja ytimekkäästi kyllä voi, mutta se näköhermotulhdus on tavallisin!
Mainitsemasi silmäoireet on mulle hyvin tuttuja. Kyseistä diagnoosia mulla ei ole eikä muutakaan millä ko. oireita selittää paitsi elektrolyytit osaltaan.Mulla on ollut näössä vikaa jo vaikka miten pitkää, toisessa silmässä enemmän ja toisessa vähemmän, mutta pysyi hyvin tasaisena kauan. Kunnes jo n. 15 vuotta sitten paremmassa silmässä alkoi noita kyseisiä oireita ja noin 3 kk:n kuluessa palautui ennalleen. Sittemmin on molemmissa silmissä ollut ajoittain samaa mutta lievempänä, paitsi se eräs tilanne milloin molemmilla silmillä näin vain valonvälähdyksiä! Väsymys ja fyysinen uupumus tuntuisi jotenkin herkistävän noille silmäoireille.
Monisairas
Monisairas - Anonyymi
Vähän vielä jatkan...
En tiedä voiko sanoo varmasti, että näköhermo täysin kunnossa. Esimerkiksi DAI mistä mulla maininta ja aihelöydös voi auheuttaa vaikeasti havaittavia solutason muutoksia, joita ei voi varmentaa perusviipalekuvauksilla. En tiedä voisiko jotkut silmäoireet tuolla selittyä, mutta nuo vaihtuvat oireet tuskin eikä edes ajallinen yhteensopivuus täsmää. Eikä tuo ykeisuupumuskaan taida siitä johtua kuin osaksi.
Eikä elektrolyyttihäiriöt tee vilkkuvia valoja ja varjoja yms vaan lähinnä vaikeuttaa säätöä lähi- ja kaukonäon välillä.
Voi olla, että sulla joskus näkyy selitys oireille kuvissa ja uskon myös, että tulevaisuudessa kyetään kudosnäytteistä varmentamaan näitä epäselviä tapauksia.
Monisairas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144652Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3604041Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223550Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122603- 2802450
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231900- 1001842
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481556Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203