Kohtalotovereita?

Anonyymi

Hei. Oon 16-vuotias. Mulla on todella pahoja vatsaongelmia. Välillä vatsa löysällä, välillä ummetusta, koko ajan kauheeta vatsan ääntelyä ja kurinaa. Aika kiusallinen vaiva ja mielenterveys pilalla tän takia. En pysty koulussakaan enää käymään tän takia. Kävin puhumassa asiasta kouluterveydenhoitajalla, sain lähetteet labraan ja kävinkin siellä. Otettiin varmaan 15 näytettä, mutta kaikki oli täysin normaalisti. Keliakikokeet yms otettu. Oisko kellään kokemusta tämmösestä tai antaa jotain neuvoja?
Oon kiitollinen jos joku vastaa!

6

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suolistosairaudet on nykyään aika yleinen ongelma, mistä lie johtuukaan.

      Sun kannattais vähän seurailla syömisiä, koska ainoastaan sillä tavoin oppii, miten vatsa ja suoli mihinkin reagoi.
      Jotkut ruoka-aineet tekee enemmän oireita, kun jotkut toiset. Kokeilemalla saattaisi löytyä itselle paras vaihtoehto.

      Apteekeista saa myös suolen toimintaa tasaavia valmisteita ilman reseptiä, tosin jotkut voi olla reseptillä edullisempia.
      Esim. Vi-Siblin on sellaista jauhetta, jota voi laittaa vaikka jugurtin, viilin tai ihan vaan veden joukkoon.
      Agiocur on pieniä rakeita, joita voi ottaa vaikka sellaisenaan runsaan veden kera.

      Erikseen on myös ummetukseen, tai ripuliin auttavia valmisteita.
      Kannattaa käydä apteekissa kyselemässä, varmasti neuvovat.
      Eikä oo yhtään noloa mennä sinne puhumaan vatsan ja suoliston vaivoista.
      Toivottavasti löydät jonkun helpotuksen.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta!
        Mullahan vatsa toimii miten sattuun vaikka syönkin normaalia ja terveellistä ruokaa. Tää vaiva on ollut mulla jo lähes vuoden, joten oon koittanut seurailla syömistä, mutten oo huomannut minkään tietyn ruuan aiheuttavan tätä. Aamupalaksi syön aina kaurapuuroa, nyt testissä gluteenittomat kaurahiutaleet. Oon muitakin gluteenittomia tuotteita testaillut, mutta samat inhottavat oireet niistäkin tulee.
        Tota vi-sibliniä oon kokeillut muutaman päivän nyt, mutta tuli todella kipeeksi vatsa siitä, tuntuu että siitä oli enemmän haittaa kun hyötyä.
        Taidan varata ajan ihan lääkäriin kun tää vaikuttaa niin paljon mielialaan, koko ajan ahdistaa ja koulussakin käyn vain muutamina päivinä viikossa.


    • Anonyymi

      Jos verikokeet olivat siistit, eli ei löytynyt mitään selittävää, niin nyt on sitten aika soittaa omaan terveyskeskukseen, jolloin saat osaavan hoitajan arvion siitä tarvitaanko lääkärinvastaanotto. Jos oireet ovat krooniset, niin soitat niin kauan terveyskeskukseen kunnes saat lääkäriajan, joka antaa lähetteen ulostenäytteenottoon ja arvioi onko tähän hetkeen ultraäänitutkimus tarpeellinen ennen kuin lähtetään tekemään tähystystä. Olet nuori, mutta nyt kehotan omatoimisuuteen sen suhteen että et luota siihen että jokin ulkopuolinen taho pitää sinun terveydestäsi huolta, vaan hae itse aina apua ja pyydä uusia tutkimuksia niin kauan kunnes se diagnoosi tai jokin selvä selitys löytyy.

      • Anonyymi

        Kiitos! En kestä enää näiden vaivojen kanssa. Tarviin oikeesti apua, koska koulunkäynti yms kärsii tän takia. Oon sanonut tästä vanhemmilleni, kavereilleni, kouluterveydenhoitajalle, psyykkarille jne jne... Kukaan ei oikein tunnu ottavan tätä tosissaan. Koulupsyykkari vähätteli oireitani ja lähdin sitten kotiin käynnin jälkeen, koska loukkaannuin tästä.

        Olen lähdössä toiselle paikkakunnalle ensi syksynä opiskelemaan enkä usko, että opiskelu onnistuu yhtään paremmin kuin nytkään, jos en saa pian apua.

        Suvussa on keliakiaa ja oireet täsmäävät, joten ajattelin sen olevan minullakin. Näin ei kuitenkaan ollut, joten täytyy mennä ihan lääkäriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! En kestä enää näiden vaivojen kanssa. Tarviin oikeesti apua, koska koulunkäynti yms kärsii tän takia. Oon sanonut tästä vanhemmilleni, kavereilleni, kouluterveydenhoitajalle, psyykkarille jne jne... Kukaan ei oikein tunnu ottavan tätä tosissaan. Koulupsyykkari vähätteli oireitani ja lähdin sitten kotiin käynnin jälkeen, koska loukkaannuin tästä.

        Olen lähdössä toiselle paikkakunnalle ensi syksynä opiskelemaan enkä usko, että opiskelu onnistuu yhtään paremmin kuin nytkään, jos en saa pian apua.

        Suvussa on keliakiaa ja oireet täsmäävät, joten ajattelin sen olevan minullakin. Näin ei kuitenkaan ollut, joten täytyy mennä ihan lääkäriin.

        Hei.
        Ajattelin päivittää vähän tilannetta jos jotakin kiinnostaa:
        Tosiaan otin yhteyttä lääkäriin ja ainoa asia mitä hän mulle sanoi oli,että mulla on d-vitamiinin puutos. Ja jos oireet jatkuvat niin täytyy ottaa uudestaan yhteyttä lääkäriin.
        Oon siis aivan poissa tolaltani tän takia, koska ei nämä mun kaikki vatsaoireet, ahdistus, keskittymisvaikeudet yms yms. Voi johtua d-vitamiinin puutoksesta. Minulla se arvo oli muistaakseni 44 ja viitearvo alimmillaan olisi 50. Eli eihän puutos ole edes suuri ja silti tämä muka aiheuttaisi nämä oireet.
        En tiedä enää, että jaksanko pyytää keneltäkään apua. Koulupsyykkariaikanikin peruuntui juuri kun olisin sitä eniten tarvinnut. Kouluterveydenhoitaja- ja lääkäri eivät hoida enää tätä asiaani. En saa tukea ollenkaann vanhemmiltani asian suhteen. Minulle huudetaan siitä etten ole koulussa ahdistuksen takia, joka aiheutuu näistä vatsaoireista.
        En tiedä otanko lääkäriin enää yhteyttä, jos tämä menee tähän ettei minua oteta tosissaan.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe