Hei.
Kaipaisin apua liittyen vainajan velkoihin. Perukirja on laadittu ja lähetetty ulosottoon, mutta sain silti postissa maksukehotuksen veloista, joista osa oli kasvanut korkoa ja yksi oli tullut vireille perunkirjoituksen jälkeen. Perukirjaa on tuskin siis ehditty vielä käsitellä, koska pesä on varaton, eikä mitään maksuja kyetä tekemään.
Kysymykseni liittyy lähinnä täydennysperukirjaan. Kaikki maksukehotuksessa olevat velat ovat merkittynä perukirjaan, mutta ovat kasvaneet korkoa ja yksi oli siirtynyt ulosottoon. Tarvitseeko näitä korkojen kasvuja ja ulosottoon siirtymisiä merkitä täydennysperukirjaan, vai riittääkö että ne ovat siellä sellaisina kuin ne olivat perunkirjoituksen hetkellä? Tarkoitan siis sitä, että pitääkö minun tehdä aina uusi täydennysperukirja, jos jokin velka kasvaa korkoa tai siirtyy ulosottoon?
Vainajan ulosottovelat ja täydennysperukirja
3
254
Vastaukset
- Anonyymi
Siis varaton pesä, jolla vain velkaa, siis konkurssikelpoinen, jossa ulosotoilla ei ole mitään merkitystä, koska mitään ei ole ulosmitattavissa.
Lain mukaan vain, jos perunkirjoituksen toimittamisen jälkeen kuolinpesään ilmaantuu uutta varallisuutta tai velkaa, on kuukauden kuluessa järjestettävä täydennysperunkirjoitus.
Koska velat eivät ole uusia, niiden uusia muodostuneita kuluja ei tarvitse enää erikseen ilmoittaa, eikä täydennysperukirjaa tarvitse tehdä.- Anonyymi
Aivan oikein, lisään vain sen verran, että aloittajan mainitsema kuolinpesä tulee hakea konkurssiin, koska laissa vaaditaan pesän haltuun ottajaa ryhtyä niihin toimiin jotta voidaan tehdä pesän selvitys ja kun pesä haetaan konkurssiin on se pesänselvitys jolloinka pesän haltuunottaja ei joudu henkilökohtaiseen vastuuseen pesänveloista.
Jos ymmärrän oikein tai olen tajunnut, niin pesän konkurssihakemus tehdään D- ja VTvirastoon..
T. Lawetorder
Jk. Olishan se tietysti vajavainen kommentointi tehnyt jälleen aasitta-ajajalle rahuskaa, mutta lisättinpä nyt ilmaiseksi aloittajalle, että voi sen hakemuksen ja toimet tehdä ihan itse hakeutumatta maksulliseen ns. pälvelyyn.. - Anonyymi
Kuolinpesän konkurssia haetaan käräjäoikeudelta, jonka alueella vainajalla oli kotipaikka tai jonka alueella hän vakituisesti asui.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup584198Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1262954Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua432653Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652207Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4401815Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.731305- 621287
- 591189
- 2591069
- 45988