Mikä tekee aidoista Argo -veneistä niin nopeita (ja nykyään kalliita)?

Anonyymi

Kuulema esim. aito 16-jalkainen yksirunko Argo (Tampereella aikanaan käsin viimeistellyt, moninkertaisten mestareiden Fabritiuksen veljesten suunnittelemat ja tekemät kilpaveneet) kulki yli 40 solmua 40 hv moottorilla.

Muutenkin Argot voittivat käytännössä kaiken mihin ne osallistuivat, onpa vieläkin Argoilla vino pino maailman ennätyksiä voimassa eri luokissa.

Argoja tehty varsin rajattu määrä (joitakin satoja kpl) ja niiden hinnat ovatkin nousseet viimeisen 10v aikana raketinomaisesti. Monia on ostettu Ruotsiin ja USA:han. Kysymys kuuluu: Miksi Argot olivat/ovat niin nopeita veneitä? Luulisi, että noita oppeja olisi muutkin valmistajat osanneet myöhemmin kopioida Argojen rungoista?

11

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kai ne mitenkään poikkeuksellisen nopeita olekaan. Maailmalla luokkia on paljon ja Argoilla on pärjätty niissä muutamissa. Minkäänlaista menestystä ei taida olla Euroopan ulkopuolelta.

      Suomessakin on ollut muitakin ainakin jossain luokassa Argon veroisesti tai jopa paremminkin menestyneitä. Kuten Salsport ja TG. Lisäksi on itselle tai muutamalle veneitä tehneitä.

      Kai Argosta tekee Suomessa poikkeuksellisen pitkä historia ja pelkästään kisaveneisiin tai ainakin varsin sporttisiin veneisiin keskittyminen.

      Nopeus tulee tietysti pienestä vastuksesta. Pieni märkäpinta-ala, pieni ilmanvastus jne. Ne vaativat pienen painon, sopivan painopisteen ja runkomuodon.

      40 solmua 40 hv ei ole temppu eikä mikään. 40 solmua onnistuu jo 20 hv koneella (ei Argo 16, mutta vaikkapa TG-Special) ja 40 hv:lla pääsee pitkälti yli 50 solmua. Itselläkin ollut vene, joka kulki 48 solmua täysin vakiolla 40 hv koneella. Jos olisi ollut intoa ja taitoa veneen ja potkurin optimointiin, olisi 50 solmua ylittinyt helposti.

      Jotkut pulpettiveneetkin kulkevat yli 40 solmua 40 hv koneella. Tunnetuin Marino Swing.

      • Anonyymi

        Muistan kuulleeni tuollaisia nopeuslukuja viimeksi 80-luvun laituriparlamenteissa. Nykyään luvut ovat huomattavasti maltillisempia johtuen ilmeisesti pahuksen kännyköistä joilla voi mitata luotettavia gps-dataan perustuvia nopeuslukuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuulleeni tuollaisia nopeuslukuja viimeksi 80-luvun laituriparlamenteissa. Nykyään luvut ovat huomattavasti maltillisempia johtuen ilmeisesti pahuksen kännyköistä joilla voi mitata luotettavia gps-dataan perustuvia nopeuslukuja.

        Kyllä ne ihan todellisia nopeuksia on. Itse mittasin ennen GPS-aikaa nopeudet tarkasta kartasta mitatulla suoralla. Toinen suora oli 1 mpk ja toinen 600 m. Tuolla lyhyemmälläkin sai kellotettua riittävän tarkasti. 48 solmun vauhdilla 600 m menee 24 sekunnissa. Sekunnin virhemarginaali olisi jo varsin suuri käsiajanototollekin. 23-25 s tarkoittaisi 46,5- 50,5 solmua.

        T-400 luokan maailmanennätys on 103,4 km/h eli 55,8 solmua.
        https://www.uim.sport/Records1.aspx
        Vene ei hirveästi eroa siitä, mikä mulla oli 80-luvulla ja mikä kulki 48 solmua 40 hv vakiokoneella. T-400 ajettiin nimellisesti 25 hv koneilla, joissa taitaa olla yli 30 hv, muttei kuitenkaan 40 hv. Lisäksi T-400:ssa oli minimipaino, joka oli enemmän kuin mun veneen paino. T-400S luokkaa ajettiin Suomessa vakioilla Yamaha 25 hv koneilla. Sen nopeusennätys on 47,1 solmua.

        Jo GT15-luokan nopeusennätys on 71,48 km/h eli 38,6 solmua. Sitä ajetaan täysin vakiolla 4T 15 hv koneella. Ainoastaan potkuria saa muokata.

        Vastaavasti GT30 ajetaan täysin vakioilla 30 hv 4T-koneilla. Ennätys 95,27 km/h eli 51,4 solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne ihan todellisia nopeuksia on. Itse mittasin ennen GPS-aikaa nopeudet tarkasta kartasta mitatulla suoralla. Toinen suora oli 1 mpk ja toinen 600 m. Tuolla lyhyemmälläkin sai kellotettua riittävän tarkasti. 48 solmun vauhdilla 600 m menee 24 sekunnissa. Sekunnin virhemarginaali olisi jo varsin suuri käsiajanototollekin. 23-25 s tarkoittaisi 46,5- 50,5 solmua.

        T-400 luokan maailmanennätys on 103,4 km/h eli 55,8 solmua.
        https://www.uim.sport/Records1.aspx
        Vene ei hirveästi eroa siitä, mikä mulla oli 80-luvulla ja mikä kulki 48 solmua 40 hv vakiokoneella. T-400 ajettiin nimellisesti 25 hv koneilla, joissa taitaa olla yli 30 hv, muttei kuitenkaan 40 hv. Lisäksi T-400:ssa oli minimipaino, joka oli enemmän kuin mun veneen paino. T-400S luokkaa ajettiin Suomessa vakioilla Yamaha 25 hv koneilla. Sen nopeusennätys on 47,1 solmua.

        Jo GT15-luokan nopeusennätys on 71,48 km/h eli 38,6 solmua. Sitä ajetaan täysin vakiolla 4T 15 hv koneella. Ainoastaan potkuria saa muokata.

        Vastaavasti GT30 ajetaan täysin vakioilla 30 hv 4T-koneilla. Ennätys 95,27 km/h eli 51,4 solmua.

        Merkittävänä erona 70/80-lukuun on myös painojen lisääntyminen. Niin veneissä, koneissa kuin keskimääräisissä kuskeissa.

        Koskee myös kisaveneitä. Esimerkiksi tuo GT30:n minimipaino on 265 kg sisältäen kuskin ja koneen. Mun vene kone (40 hv) kuski painoivat 210-220 kg. Tuostakin olisi vielä saanut helposti 50 kg pois (veneestä 30 kg hienommalla rakenteella, koneesta 20 kg vaihtamalla Tohatsuun).

        Sama pätee vielä selvemmin pulpettiveneissä. 70-luvun reilun 4 m pulpettivene painoi esim. 150 kg. Kisaveneet jopa alle 50 kg. 20 hv kone 40 kg ja 40 hv 70 kg. Kuskit usein 60 kg.

        Pulpettiveneissä painoa on tullut vielä enemmän. Nykyinen Yamarin 46 painaa 415 kg pelkkä vene. 80/90- luvun taitteessa vastaava Yamarin painoi n. 300 kg ja 70-luvun mallit alle 200 kg.


    • Anonyymi

      "Parexo on uusi suomalainen venemerkki, joka haluaa tuoda urheiluveneet takaisin pinnalle ympäristöasioita unohtamatta. Ajamisen ilo ja ekologisuus ovat hyvinkin yhdistettävissä, varsinkin jos tiloista on valmis vähän joustamaan.

      Parexo lähtee liikkeelle kahdella mallilla, jotka ovat 17 ja 21. Viisimetrisessä on yksi pulpetti ja paikat kolmelle. 6,4-metrisessä 21:ssa on kaksi pulpettia ja neljä paikkaa. Pienempään sopii 30–60- ja suurempaan 60–150-hevosvoimainen perämoottori.

      Lähtökohdaksi on valittu hyväksi havaitut rungot, joilla on voitettu lukemattomia kisoja ja kymmeniä mestaruuksia. Moni saattaa tunnistaa kuvista Argo-rungot, joiden muotit siirtyivät Parexolle viime vuonna. Rungot ovat pituuteen nähden varsin kapeita, pienemmän leveys on 1,5 ja suuremman 1,8 metriä.

      • Anonyymi

        Näyttivät rumemmilta kuin argot kuvissa, kuka tekee bow-rider-tyylisen tuollaisesta kilpaveneestä.. Sehän just on idea, että tuulilasi suojaa viimalta ja silti mahtuu 17 jalkaiseen argoon hyvin se 5 henkeä jos takapenkillinen. Kannattais vähän Parexon vielä pohtia tota strategiaa; mikseivät vaan tee Argoja takapenkillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttivät rumemmilta kuin argot kuvissa, kuka tekee bow-rider-tyylisen tuollaisesta kilpaveneestä.. Sehän just on idea, että tuulilasi suojaa viimalta ja silti mahtuu 17 jalkaiseen argoon hyvin se 5 henkeä jos takapenkillinen. Kannattais vähän Parexon vielä pohtia tota strategiaa; mikseivät vaan tee Argoja takapenkillä?

        Näyttää olevan kaksi versiota molemmista eli alkuperäisen kaltainen ja bowrider.

        Noissakin on painoa tullut lisää tai 17 hiilikuidutuversio painaa saman kuin 70-luvun lasikuituinen. 21 taitaa olla hiilikuituisenakin painavampi.

        Mahtaako noita montaa myydyn? Missä ja kuka noi laminoi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää olevan kaksi versiota molemmista eli alkuperäisen kaltainen ja bowrider.

        Noissakin on painoa tullut lisää tai 17 hiilikuidutuversio painaa saman kuin 70-luvun lasikuituinen. 21 taitaa olla hiilikuituisenakin painavampi.

        Mahtaako noita montaa myydyn? Missä ja kuka noi laminoi?

        Miksi tehty noin painavat? Minulla on ollut Argo 16 yksirunkoinen 5-hengelle ja se painoi välilattialla ja takapenkillä 120 kg. Suunnilleen samanverran kuin voimanlähteenä ollut Yamaha 70hv 2-t trimmillä. Eli koko paketti painoi alle 250kg. Ja oli tukevaa tekoa silti, kansi ja laidat kesti hyvin miehen astua eikä joustaneet alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tehty noin painavat? Minulla on ollut Argo 16 yksirunkoinen 5-hengelle ja se painoi välilattialla ja takapenkillä 120 kg. Suunnilleen samanverran kuin voimanlähteenä ollut Yamaha 70hv 2-t trimmillä. Eli koko paketti painoi alle 250kg. Ja oli tukevaa tekoa silti, kansi ja laidat kesti hyvin miehen astua eikä joustaneet alla.

        Argot ovat maailman nopeimpia runkoja, legendoja. Siksi ne maksaa aitoina hunajaa nykyään, nettiveneessä myynnissä kyllä koko ajan Argoja mutta niistä 19/20 kopioita jotain Salsportteja/itsetehtyjä. Aidot Argot ovat venemaailman kuninkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Argot ovat maailman nopeimpia runkoja, legendoja. Siksi ne maksaa aitoina hunajaa nykyään, nettiveneessä myynnissä kyllä koko ajan Argoja mutta niistä 19/20 kopioita jotain Salsportteja/itsetehtyjä. Aidot Argot ovat venemaailman kuninkaita.

        Missä luokassa Argot ovat olleet nopeimpia viime vuosina tai edes 2000-luvulla?

        Ei yksikään Argo esimerkiksi tällä pärjännyt
        http://pellinge.fi/fresegustafson.com/

        Eikä Argoilla ajeta nykyisissä rata- tai avomeriluokissa, ainakaan kärjessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä luokassa Argot ovat olleet nopeimpia viime vuosina tai edes 2000-luvulla?

        Ei yksikään Argo esimerkiksi tällä pärjännyt
        http://pellinge.fi/fresegustafson.com/

        Eikä Argoilla ajeta nykyisissä rata- tai avomeriluokissa, ainakaan kärjessä.

        Jos tuntisit kilpaveneilyhistoriaa tietäisit ettei aitoja Argoja ole tehty sitten 90-luvun. Aidot Argot ostettu pitkälti Ruotsiin ja USAan raharikkaiden toimesta, aitoja runkoja Suomessa arvioiden mukaan jäljellä ehkä satakunta. Osa jo tuhoutunut onnettomuuksissa, esim catit lähtevät lentoon osaamattoman käsissä pikkuaallostakin jos ei osaa ajaa oikein. Argo on todella nopea runko, mutta vain osaavissa käsissä. Hinnat niissä noussut kun ei uusia saa ja Fabritiuksen tekemät ostetaan ulkomaille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4615
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2189
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      80
      1978
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      143
      1566
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1542
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      108
      1428
    8. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1337
    9. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe